Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Hannes 1979
Viestit: 19
Liittynyt: 24.10.2016 17:52

Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja Hannes 1979 »

Minulla on hiljattain ostettu Niva, jonka tasauspyörästön lukon toimivuudesta en ole varma. Muutoinkin Niva on aika vieras tuttavuus. Voiko lukko olla jotenkin jumissa jos sitä ei ole juurikaan käytetty? Miten tietää varmuudella ja helposti toimiiko se vai ei? Kepin liike on hyvin lyhyt, ehkä vain pari senttiä kepin yläpäästä mitattuna. Mihinkään pykälään se ei ainakaan selvästi loksahda, mutta pysyy kyllä tässä "taka-asennossa". Kojelautaan ei syty lukon merkkivaloa, kokeilin vaihtaa uuden polttimonkin. Pitäisikö lukon ollessa päällä jotenkin huomata se ajo-ominaisuudessa, kuten esim. alennusvaihteen huomaa selvästi? Pitäisikö keppi ronksahtaa selvemmin ja pidemmällä liikkeellä lukkoasentoon? Renkaat ovat vakikokoiset ja ne ovat olleet suorassa jne. yrittäessäni lukkoa päälle.

t.Hannes
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

Samallalailla sen kepin pitäisi liikkua kuin alennusvaihteiston kepin. Ilmeisesti jumittuu jos ei käytä pitkään aikaan, mutta kovalla rytkyttelyllä pitäisi mennä sisään ja jos ei mene voi vähän autoa liikuttaa eteenpäin ja koittaa rykäistä.

Ja lukon toimivuuden voi testata sillä lailla että nostaa vaikka toisen pyörän ilman ja jos vain se pyörä pyörii niin silloin lukko ei ole päällä. Jos lukko taas toimii niin jompikumpi etu pyöristä yrittää karata
pskt

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Jarkko_I kirjoitti:Ja lukon toimivuuden voi testata sillä lailla että nostaa vaikka toisen pyörän ilman ja jos vain se pyörä pyörii niin silloin lukko ei ole päällä. Jos lukko taas toimii niin jompikumpi etu pyöristä yrittää karata
Kysyjä ehkä ymmärsi kokeilun idean tuosta, mutta 'varmuuden välttämiseksi' tässä tilanteessa kannattaa ehkä vielä selvittää, että jos keskitasauspyörästön lukko ei ole kytkettynä, niin minkä tahansa yksittäisen pyörän nostaminen irti maasta johtaa tilanteeseen, ettei orkkisniva pyri vaihde päällä väkisin liikkeelle, koska voima karkaa keskitasauspyörästöltä sille nostetulle pyörälle johtavalle kardaaniakselille, ja sitten akselikohtaisen tasauspyörästön kautta rattaalle, joka on ilmassa. Jos taas keskitasauspyörästön lukko on kytkettynä, niin molemmat kardaaniakselit pyörivät väkisin samalla nopeudella, jolloin sen akselin, jonka molemmat pyörät on maassa, pyörät pyrkivät siirtämään kotteroa.

Jos pyörän nostaa moista kokeilua varten esim. hallitunkilla etutukivarresta tai taka-akselilta, niin kannattaa nostaa vain pari senttiä ilmaan. Nimittäin jos nostaa liian paljon, niin tunkki voi murjoa paikkoja, kun auto lähtee liikkeelle, mutta tunkki ei.

Yksi vekkuli temppuhan voisi olla nostaa takaa perämurikasta ja ajella sitten lukko päällä ympäriinsä tunkin kanssa. :-)

P.S. Kun pakkaset nyt tekee taas tuloaan, niin voisi muistuttaa nivailijoita seuraavasta kikkakuutosesta: Kun auto hyrskyttää tyhjäkäynnillä ikkunoita rapatessa, niin jakolaatikon voi heittää vapaalle ja vaihdelaatikon jollekin vaihteelle, jolloin vaihdelaatikon öljytkin notkistuvat.
pskt

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Hannes 1979 kirjoitti:Kepin liike on hyvin lyhyt, ehkä vain pari senttiä kepin yläpäästä mitattuna. Mihinkään pykälään se ei ainakaan selvästi loksahda, mutta pysyy kyllä tässä "taka-asennossa". Kojelautaan ei syty lukon merkkivaloa, kokeilin vaihtaa uuden polttimonkin.
Lukkokepin liike on lyhyt, mutta pitäisi olle selvästi havaittava. Valo voi jäädä tulematta, jos lukon anturi ei toimi tai sen johto on irti/poikki, tms.
Hannes 1979
Viestit: 19
Liittynyt: 24.10.2016 17:52

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja Hannes 1979 »

pskt kirjoitti:
Hannes 1979 kirjoitti:Kepin liike on hyvin lyhyt, ehkä vain pari senttiä kepin yläpäästä mitattuna. Mihinkään pykälään se ei ainakaan selvästi loksahda, mutta pysyy kyllä tässä "taka-asennossa". Kojelautaan ei syty lukon merkkivaloa, kokeilin vaihtaa uuden polttimonkin.
Lukkokepin liike on lyhyt, mutta pitäisi olle selvästi havaittava. Valo voi jäädä tulematta, jos lukon anturi ei toimi tai sen johto on irti/poikki, tms.
Hei!

Kiitos kaikille vastanneille! Olen saanut nyt lukon päälle (ja pois) useampaan kertaan. Vaati kyllä hieman voimankäyttöä ja "muutaman" yrityksen. Ehkä se siitä vähän notkistuu kun muistaa usein käyttää. Noita tunkilla nostamisia en ole kokeillut, mutta lukon ollessa päällä sen mielestäni huomaa kun ajaa hiljaa ja kääntää ratin tappiin. Valo ei tosiaan edelleenkään pala, liekö miten suuri vaiva lähteä vikapaikkaa etsimään...
mataha
Lada kerhon jäsen
Viestit: 141
Liittynyt: 23.5.2015 20:02
Paikkakunta: Lahti, Ahtiala

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja mataha »

Olen ymmärtänyt että (keski)tasauspyörästön lukkoa ei kannata käyttää normaali ajossa tai suurilla nopeuksilla, eli vain n.s "hankalissa" paikoissa, ja lukko on kytkettävä päälle ja pois auton ollessa pysäytettynä.
Aina on selvitty!!!
Avatar
Jarkko_I
Viestit: 574
Liittynyt: 26.11.2013 8:41
Paikkakunta: Kausala

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja Jarkko_I »

pskt kirjoitti:Jos pyörän nostaa moista kokeilua varten esim. hallitunkilla etutukivarresta tai taka-akselilta, niin kannattaa nostaa vain pari senttiä ilmaan. Nimittäin jos nostaa liian paljon, niin tunkki voi murjoa paikkoja, kun auto lähtee liikkeelle, mutta tunkki ei.
Meinasin ihan sitä että käsin pyörittelee sitä rengasta, jos pyörii niin lukko ei päällä ja jos ei pyöri, mutta voimaa käyttäen meinaa etupyörä pyöriä niin silloin on lukko päällä
pskt

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja pskt »

Jarkko_I kirjoitti:Meinasin ihan sitä että käsin pyörittelee sitä rengasta, jos pyörii niin lukko ei päällä ja jos ei pyöri, mutta voimaa käyttäen meinaa etupyörä pyöriä niin silloin on lukko päällä
Kas, eipä tullut mieleenkään, että käsinkin voi pyörittää.
Ihmettelen tuota etupyörää, joka meinaa pyöriä. (Miksi se on nimenomaan etupyörä?)
pskt

Re: Tasauspyörän lukko - toimii vai ei?

Viesti Kirjoittaja pskt »

mataha kirjoitti:Olen ymmärtänyt että (keski)tasauspyörästön lukkoa ei kannata käyttää normaali ajossa tai suurilla nopeuksilla, eli vain n.s "hankalissa" paikoissa, ja lukko on kytkettävä päälle ja pois auton ollessa pysäytettynä.
Pitävällä alustalla (~asfaltti) ei varmasti kannata, varsinkaan jos meinaa käännellä autoa. Kääntäessä etukardaanin pitäisi saada pyöriä takakardaania enemmän.
Mutta olen kuullut, että jotkut kytkettävän nelivedon (Suzuki, Hiluxi, Taro) omistajat ajelee talvella keskilukko päällä, koska muuten kosla on vain takavetoinen. Luulisi ainakin puskevan ja jurnuttavan lukko päällä.
Vastaa Viestiin