VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
^paljon mahdollista että joku luullut kartiorullalaakereiksi, luulisi kyllä irroitusvaiheessa huomaavan ettei ihan löysällä mutteri ole.
Tänään oli käynti huonontunut ja MIL-valo syttynyt ajossa. Kotiin kerettyäni kävi kuitenkin kylmänä ok, joten lukaisin koodit ja tulos oli "sytytyskatkoksia sylinterissä kaksi". Kuudenkympin huolto vielä tekemättä, joten nousi jo vähän epäilys. Nyppäsin venttiilikopan irti ja suuntasin jo tutuksi käyneeseen osoitteeseen, kakkosen pakoventtiili, välys jossain 0,15mm tienoilla. Ei muuta kuin pala vaihtoon, ohuempaa tilalle. Ykkösen imu oli myös hieman liian tiukka, joten sinne myös hiukan ohuempi pala. Muut olivatkin sitten toleranssissa.
Kävin samalla tulpat läpi (syksyllä vaihdetut) ja tulpanjohdot. Kakkosen johdossa pienen pieni nirhauma, tuskin vakava, mutta kannattanee vaihtaa nekin.
Kävin pikkulenkin heittämässä ja tuntuu taas toimivan, eikä vikamuistiin tullut mitään. Jännä näissä 8-venttiilisissä tuo kakkossylinterin pakoventtiili, miksi juuri se on usein omilla teillään. Luulisi lämpöjen puolesta kolmosen olevan yhtä paha kun on siinä ihan vieressä.
Pitää jossain välissä hommata uusi kaasuläppäkotelon ja ilmamassamittarin välinen letku/putki, näyttää olevan pieniä halkeamia, jotka eivät vielä kuitenkaan läpi asti ole.
Tänään oli käynti huonontunut ja MIL-valo syttynyt ajossa. Kotiin kerettyäni kävi kuitenkin kylmänä ok, joten lukaisin koodit ja tulos oli "sytytyskatkoksia sylinterissä kaksi". Kuudenkympin huolto vielä tekemättä, joten nousi jo vähän epäilys. Nyppäsin venttiilikopan irti ja suuntasin jo tutuksi käyneeseen osoitteeseen, kakkosen pakoventtiili, välys jossain 0,15mm tienoilla. Ei muuta kuin pala vaihtoon, ohuempaa tilalle. Ykkösen imu oli myös hieman liian tiukka, joten sinne myös hiukan ohuempi pala. Muut olivatkin sitten toleranssissa.
Kävin samalla tulpat läpi (syksyllä vaihdetut) ja tulpanjohdot. Kakkosen johdossa pienen pieni nirhauma, tuskin vakava, mutta kannattanee vaihtaa nekin.
Kävin pikkulenkin heittämässä ja tuntuu taas toimivan, eikä vikamuistiin tullut mitään. Jännä näissä 8-venttiilisissä tuo kakkossylinterin pakoventtiili, miksi juuri se on usein omilla teillään. Luulisi lämpöjen puolesta kolmosen olevan yhtä paha kun on siinä ihan vieressä.
Pitää jossain välissä hommata uusi kaasuläppäkotelon ja ilmamassamittarin välinen letku/putki, näyttää olevan pieniä halkeamia, jotka eivät vielä kuitenkaan läpi asti ole.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Eiköhän tämä vanhakin vielä menisi vähän aikaa
Uusi ja vanha, eli ei liene ihan äskettäin vaihdettu raitisilmansuodatinta, nyt tulee ilmaakin sisälle vähän eri tahtiin.
Samalla vaihdettu uudet tulpanjohdot.
Enää ei ole vikavaloa vilkutellut, tyhjäkäynnin tasaisuudessa vielä toivomisen varaa, pitää vielä putsailla tyhjäkäyntisäädin ainakin.
Uusi ja vanha, eli ei liene ihan äskettäin vaihdettu raitisilmansuodatinta, nyt tulee ilmaakin sisälle vähän eri tahtiin.
Samalla vaihdettu uudet tulpanjohdot.
Enää ei ole vikavaloa vilkutellut, tyhjäkäynnin tasaisuudessa vielä toivomisen varaa, pitää vielä putsailla tyhjäkäyntisäädin ainakin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Tupakkamiehen Keuhkot ja Urheilijan keuhkot.... Varmaan Kosteus kelillä jossain vaiheessa mullan hajua antanut..
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Päästölappu haettu, käsijarru kiristetty, paineensäädin jumpattu ja katsastusaika varattu huomiselle.
Päästölappuun helposti ihan normaalit arvot, mutta tutun autokorjaajan mieleipide tuki omaa aavistusta, pakoventtiili on ottanut kipeää säätämättömyydestä. Tämän johdosta manselta tilattu pakoventtiili, kansipahvi ja muuta oheistarvetta.
Käsijarrun säätäminen tehty tässä vehkeessä entistäkin vaikeammaksi. Keskipöntön päälle on tehty peltinen lämpösuoja, jonka yläpuolelle säätömekanismi jää. Lisäksi pakoputki kulkee lähempänä pohjaa kuin muissa etuvedoissa. Lämpösuoja ei mahdu pois, vaikka pakoputken kannakkeet irroittaa, eli pitkillä jatkovarsilla joutuu operoimaan, ellei halua irroittaa takapöntön liitosta.
Onneksi olin vöissä kiinni kun tuttuun tapaan kiilatulla paineensäätimellä lähdin jarruttamaan. Pysähtyy pikkasen eri tavalla kuin satakympit ja Samarat, ilman vyötä voisi olla nenä kipeä.
Päästölappuun helposti ihan normaalit arvot, mutta tutun autokorjaajan mieleipide tuki omaa aavistusta, pakoventtiili on ottanut kipeää säätämättömyydestä. Tämän johdosta manselta tilattu pakoventtiili, kansipahvi ja muuta oheistarvetta.
Käsijarrun säätäminen tehty tässä vehkeessä entistäkin vaikeammaksi. Keskipöntön päälle on tehty peltinen lämpösuoja, jonka yläpuolelle säätömekanismi jää. Lisäksi pakoputki kulkee lähempänä pohjaa kuin muissa etuvedoissa. Lämpösuoja ei mahdu pois, vaikka pakoputken kannakkeet irroittaa, eli pitkillä jatkovarsilla joutuu operoimaan, ellei halua irroittaa takapöntön liitosta.
Onneksi olin vöissä kiinni kun tuttuun tapaan kiilatulla paineensäätimellä lähdin jarruttamaan. Pysähtyy pikkasen eri tavalla kuin satakympit ja Samarat, ilman vyötä voisi olla nenä kipeä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Onnea katsastukseen! Olen itse juuri odottelemassa konttorilla josko leiman nyt saisin. Meillä sama katsastuspäivä. Minulla vaan tupla uusinta menossa.
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Alapallo oikealla väljä, muuten meni ilman mitään ihmettelyitä. Kävin hakemassa Lemförderin pallon samalla reissulla, josko kestäisi italialaisia paremmin (made in china mutta kai ZF:llä laadunvalvontasentään pelaa, toivotaan). Tähänhän on vaihdettu 2-3v sitten etutolpat, jarrulevyt ja pallot, eli mistään vanhoista ei ole kyse.
Sen verran oli uteliaisuutta jo, että käytin uuden pallon kumin irti. Näytti moly-rasvaa olevan ihan reilusti, toisin kuin monissa Italian-tekeleissä, joissa jotain ohutta öljymäistä.
Ei meillä näitä katsastuksia onneksi viime tippaan jätetä, 14.8. käyttöönottopäivä, mutta koska se satttui sunnuntaille, niin tänäänkin vielä kerkesi
Katselin että taidan viedä jälkkäriin ihan piruuttani Veholle, Espoossa näytti olevan halvin jälkitarkastus Lommilan Veholla ja vielä hyvän matkan päässä.
Sen verran oli uteliaisuutta jo, että käytin uuden pallon kumin irti. Näytti moly-rasvaa olevan ihan reilusti, toisin kuin monissa Italian-tekeleissä, joissa jotain ohutta öljymäistä.
Ei meillä näitä katsastuksia onneksi viime tippaan jätetä, 14.8. käyttöönottopäivä, mutta koska se satttui sunnuntaille, niin tänäänkin vielä kerkesi
Katselin että taidan viedä jälkkäriin ihan piruuttani Veholle, Espoossa näytti olevan halvin jälkitarkastus Lommilan Veholla ja vielä hyvän matkan päässä.
Kiitokset, toivotaan että TsarBomballa menee vielä vähän paremmin.TsarBomba kirjoitti:Onnea katsastukseen!
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Oli tunnin verran aikaa, niin ajattelin että vaihdetaan pallo samantien. No, ei mennyt ihan putkeen:
Pallo ei irronnut perinteisesti menetelmällä mutteri löysälle, tunkki alle ja pari terävää iskua lenkkiin. Aikani kolkuttelin moskalla, eikä mitään. Apuun piti penkoa irroitushaarukka, jolla kyllä sitten irtosi kohtuudella, kunhan ensin repi suojakumin irti.
Seuraavaksi napsahti toinen pallon kiinnityspultti poikki, en edes kerennyt kunnolla voimaa käyttää. Onneksi lähti sentään helposti hitsaamalla M12 mutteri siihen nysään.
Kasaus menikin sitten helposti, siihen ei aikaa tuhraantunut. Loppujen lopuksi ei mennyt kuin tunti ja vartti, mutta kyllä taas helppo homma muuttui turhan monimutkaiseksi. Tuli ihan Transportterin pallojenvaihtorumba mieleen.
Ja kuten kuvasta näkyy, vanha pallo ihan kuiva ja ruosteinen. Kumi oli ehjä ennen kuin revin sen irti.
Ajettavuuskin parani kun kävin pikkulenkin ajamassa, ohjaus keskittyy paremmin eikä tunnu niin epämääräiseltä.
Pallo ei irronnut perinteisesti menetelmällä mutteri löysälle, tunkki alle ja pari terävää iskua lenkkiin. Aikani kolkuttelin moskalla, eikä mitään. Apuun piti penkoa irroitushaarukka, jolla kyllä sitten irtosi kohtuudella, kunhan ensin repi suojakumin irti.
Seuraavaksi napsahti toinen pallon kiinnityspultti poikki, en edes kerennyt kunnolla voimaa käyttää. Onneksi lähti sentään helposti hitsaamalla M12 mutteri siihen nysään.
Kasaus menikin sitten helposti, siihen ei aikaa tuhraantunut. Loppujen lopuksi ei mennyt kuin tunti ja vartti, mutta kyllä taas helppo homma muuttui turhan monimutkaiseksi. Tuli ihan Transportterin pallojenvaihtorumba mieleen.
Ja kuten kuvasta näkyy, vanha pallo ihan kuiva ja ruosteinen. Kumi oli ehjä ennen kuin revin sen irti.
Ajettavuuskin parani kun kävin pikkulenkin ajamassa, ohjaus keskittyy paremmin eikä tunnu niin epämääräiseltä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Joo ne alapallon kiinnityspultit voi joskus teettää enemmänkin töitä.
Itse muistan kun toinen pultti vastaavasti Samarassa katkesi, ja samoin hitsillä tynkään mutteri niin katkesi vaan juuresta uudelleen. Sitten tolppa irti ja poraus tyngästä läpi ja vastakierretapilla yritys mutta tapin katkeamisen pelossa reikää suuremmaksi ja kierretapilla kokonaan uusi jenga, eikä vieläkään näkynyt vanhan pultin liitoksesta jälkeäkään.
Pyrkinyt kyllä aina laittaa alustan pultteihin kuparitahnaa jos on muistanut.
Itse muistan kun toinen pultti vastaavasti Samarassa katkesi, ja samoin hitsillä tynkään mutteri niin katkesi vaan juuresta uudelleen. Sitten tolppa irti ja poraus tyngästä läpi ja vastakierretapilla yritys mutta tapin katkeamisen pelossa reikää suuremmaksi ja kierretapilla kokonaan uusi jenga, eikä vieläkään näkynyt vanhan pultin liitoksesta jälkeäkään.
Pyrkinyt kyllä aina laittaa alustan pultteihin kuparitahnaa jos on muistanut.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Tuli aamupäivällä askarreltua sen vajaa kaksi tuntia ja Kalina näytti tältä:
Tuloksena voidaan todeta, että ei ole ihan tiiviin näköinen tämä pakoventtiili:
Seeti oli paremman näköinen, mutta kaukana tiivistä, näistä kuvista ei kyllä kovin hyvin kuntoa näe:
No, eikun töihin:
"imukuppikeppi" (ei kuvaa) oli päässyt vähän huonoon kuntoon, taisin sitä viimeksi käyttää ilmajäähdytteiseen bokserimoottoriin ja sellaista en ole omistanut edes kymmeneen vuoteen. Hiomatahnat olivat tosin hyvinkin käyttökelpoisia. No saatiin tuokin vaihe tehtyä.
Seeti käsittelyn jälkeen:
Ja sitten uusi venttiili paikoillaan:
Vain putsausta ja kasausta vaille. Pitää korjata vielä pakosarjakatin kannake, siitä meni pultit irrottaessa.
Ja on sitten tuollainen seetityökalukin hankittuna, toivottavasti ei ole hirveästi käyttöä, mutta jos joku muukin unohtaa säätää ja kaipaa vaikka lainaan.
Kiitokset oikeasta venttiilistä Mansen suuntaan. Varaosakirjan mukaan tilattuna olisi tullut väärä venttiilii. Oikea on siis 21083-1007012
Ja muistakaa nyt ihmiset joskus tarkistaa niitä välyksiä, tässä oli jätetty nähtävästi 30tkm huolto tekemättä ja ennen 60tkm oli jo tuhoa syntynyt.
Tuloksena voidaan todeta, että ei ole ihan tiiviin näköinen tämä pakoventtiili:
Seeti oli paremman näköinen, mutta kaukana tiivistä, näistä kuvista ei kyllä kovin hyvin kuntoa näe:
No, eikun töihin:
"imukuppikeppi" (ei kuvaa) oli päässyt vähän huonoon kuntoon, taisin sitä viimeksi käyttää ilmajäähdytteiseen bokserimoottoriin ja sellaista en ole omistanut edes kymmeneen vuoteen. Hiomatahnat olivat tosin hyvinkin käyttökelpoisia. No saatiin tuokin vaihe tehtyä.
Seeti käsittelyn jälkeen:
Ja sitten uusi venttiili paikoillaan:
Vain putsausta ja kasausta vaille. Pitää korjata vielä pakosarjakatin kannake, siitä meni pultit irrottaessa.
Ja on sitten tuollainen seetityökalukin hankittuna, toivottavasti ei ole hirveästi käyttöä, mutta jos joku muukin unohtaa säätää ja kaipaa vaikka lainaan.
Kiitokset oikeasta venttiilistä Mansen suuntaan. Varaosakirjan mukaan tilattuna olisi tullut väärä venttiilii. Oikea on siis 21083-1007012
Ja muistakaa nyt ihmiset joskus tarkistaa niitä välyksiä, tässä oli jätetty nähtävästi 30tkm huolto tekemättä ja ennen 60tkm oli jo tuhoa syntynyt.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Hyvä että "hetken hairahdus" on osaavissa käsissä! Säästät pitkän pennin kun osaat noin paljon itse puuhailla.
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Mukava nähdä että käden taitoa ja tahtoa on.Itsehän en edes mieti... isäukkovainaa kyllä aikoinaan... .
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
2x 1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Ja savut otettu, lähti saman tien käyntiin. Sellainen pakosarjan vuotoa muistuttava vieno tsit-tsit-tsit ääni on poissa.
Samalla tuli vaihdettua termostaattikotelo, joka viime talven vaihtorumbassa jäi vielä vaihtamatta. Kun vanhaa katsoo kannen suunnasta, niin ei ole ihme ettei 110/Samara termostaatti ole tässä vehkeessä tiivis, menee vinoon tiivistepintaa vasten.
Oli melkoinen tuuri, että sattui olemaan 3,30mm paksu volkkarin venttiilin välyksen säätölevy, sillä asettui uuden venttiilin välys mukavasti 0,35mm. Kaikki muut palat mitä on jemmassa ovatkin väliltä 3,55 - 3,90. Nelosen imuventtiilin vaihdoin myös aavistuksen ohuemman levyn.
Vielä pitää hakea uudet pakkasnesteet ja vaihtaa vielä öljytkin, kun senkin aika on käsillä. Ja tietysti vielä loput romut asentaa paikoilleen ja korjata se katin tukirauta. Vihjeeksi jälkipolville, ei kannata tällaisessa hommassa avata sitä katin ympärillä olevaa pantaa, vaan irrottaa koko roska lohkon kyljestä.
Samalla tuli vaihdettua termostaattikotelo, joka viime talven vaihtorumbassa jäi vielä vaihtamatta. Kun vanhaa katsoo kannen suunnasta, niin ei ole ihme ettei 110/Samara termostaatti ole tässä vehkeessä tiivis, menee vinoon tiivistepintaa vasten.
Oli melkoinen tuuri, että sattui olemaan 3,30mm paksu volkkarin venttiilin välyksen säätölevy, sillä asettui uuden venttiilin välys mukavasti 0,35mm. Kaikki muut palat mitä on jemmassa ovatkin väliltä 3,55 - 3,90. Nelosen imuventtiilin vaihdoin myös aavistuksen ohuemman levyn.
Vielä pitää hakea uudet pakkasnesteet ja vaihtaa vielä öljytkin, kun senkin aika on käsillä. Ja tietysti vielä loput romut asentaa paikoilleen ja korjata se katin tukirauta. Vihjeeksi jälkipolville, ei kannata tällaisessa hommassa avata sitä katin ympärillä olevaa pantaa, vaan irrottaa koko roska lohkon kyljestä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Aika vastaava juttu tuli Samaraan tehtyä vuosia sitten, pakoventtiili oli tosin jo ehtinyt pahasti palaa ja HC-päästöt katsastuksessa jotain 1800 ja puristukset pytyssä 5 kiloa. Hioin pelkästään tahnan kanssa uuden venttiilin porakoneella tiiviiksi n. 1,5mm tiivistepinnalle. Sain silloin täällä palstalla kovaa kritiikkiä kun en käytä koneistamon palveluja.
Sama venttiili oli edellisessä tarkastuksessa taas ahtaalla ja nyt siellä on jo ohuin säätölevy mitä löytyy, seuraavaksi on jo lyhennettävä venttiiliä..
Kannattaa varmaan vielä jälkitarkastaa kannenpulttien kireys. Muistan että omassa Samarassa ne olivat pienen ajon lähes käsin pyöriteltävissä vaikka ne todella tiukkaan vedetäänkin.
Niin itsekin otin muuten sarjat kannen kyljestä irti sentakia, että pakoputken liitoksen mutterikannat olivat syöpyneet jo pieniksi lönteiksi. Katsoin sen irrottamisen aika toivottomaksi tapaukseksi.
Sama venttiili oli edellisessä tarkastuksessa taas ahtaalla ja nyt siellä on jo ohuin säätölevy mitä löytyy, seuraavaksi on jo lyhennettävä venttiiliä..
Kannattaa varmaan vielä jälkitarkastaa kannenpulttien kireys. Muistan että omassa Samarassa ne olivat pienen ajon lähes käsin pyöriteltävissä vaikka ne todella tiukkaan vedetäänkin.
Niin itsekin otin muuten sarjat kannen kyljestä irti sentakia, että pakoputken liitoksen mutterikannat olivat syöpyneet jo pieniksi lönteiksi. Katsoin sen irrottamisen aika toivottomaksi tapaukseksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
^oliko sattumoisin kakkosen pakoventtiili?
Kyselin jo etukäteen tuolta korjaamolta mitä tuo olisi kustantanut koneistamolla tehtynä, arvio oli pari sataa venttiilityöt+plaanaus jos irtokannen toimittaa. Harkitsin jo vakavasti, mutta sisäinen jääräpää ei antanut periksi.
Nyt meni tilaukseen jossa tuli venttiili, tiivisteet ja muuta krääsää nelisen kymppiä, tuohon työkaluun joku 30e. Oma työhän on tunnetusti ilmaista ja tiivisteet olisi tarvinnut vaikka olisi kannen koneistamolla tehnyt. No plaanaus jäi tekemättä.
Tämän ikäisessä ei ole oikein muuta järkevää vaihtoehtoa kun ottaa kannesta irti sarjat. Pakopuolella kun seuraa kattimurikka muuten perässä, tulee aika iso kokonaisuus irrotettavaksi. Se mistä meni kierteet on katin moottorin lohkoon tukeva viritelmä.
Ikinä ei ole kyllä minulle sattunut näissä vehkeissä kannen löystyminen. Voi olla että pultit alkaa olemaan siinä kohtaa jo entiset. Voinee tietysti johtua kansipahvistakin, eihän tuo 180° kiristys ole kuin 0,625mm 1,25mm kierteen nousulla, tästä osan pitäisi mennä vielä pultin venymään.
Kyselin jo etukäteen tuolta korjaamolta mitä tuo olisi kustantanut koneistamolla tehtynä, arvio oli pari sataa venttiilityöt+plaanaus jos irtokannen toimittaa. Harkitsin jo vakavasti, mutta sisäinen jääräpää ei antanut periksi.
Nyt meni tilaukseen jossa tuli venttiili, tiivisteet ja muuta krääsää nelisen kymppiä, tuohon työkaluun joku 30e. Oma työhän on tunnetusti ilmaista ja tiivisteet olisi tarvinnut vaikka olisi kannen koneistamolla tehnyt. No plaanaus jäi tekemättä.
Tämän ikäisessä ei ole oikein muuta järkevää vaihtoehtoa kun ottaa kannesta irti sarjat. Pakopuolella kun seuraa kattimurikka muuten perässä, tulee aika iso kokonaisuus irrotettavaksi. Se mistä meni kierteet on katin moottorin lohkoon tukeva viritelmä.
Ikinä ei ole kyllä minulle sattunut näissä vehkeissä kannen löystyminen. Voi olla että pultit alkaa olemaan siinä kohtaa jo entiset. Voinee tietysti johtua kansipahvistakin, eihän tuo 180° kiristys ole kuin 0,625mm 1,25mm kierteen nousulla, tästä osan pitäisi mennä vielä pultin venymään.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: VAZ-11193 - 2008 - "Hetken Hairahdus"
Tässä tapauksessa kyseessä kuitenkin oli/on ykköspytty:
Ihmeellistä tuossa oli se, että moottorivalo ei palanut missään vaiheessa ja tyhjäkäyntikin oli kohtuullisen tasaista. Kansipahvi siellä varmaan silloin periksi antoi koska jälkikiristyksen jälkeen pultit jäivät nätisti momenttiin.
Tulee nyt juuri kohta jo 10v. täyteen tuosta remontista (talvella 2007), enpä olisi itsekään uskonut että vieläkin ajelen samalla kärryllä, kaipa se venttiiliremontti sittenkin jotenkin noinkin onnistui, vaikka täällä se tuomittiin täysin väärin tehdyksi kun ei täydellistä kansiremppaa tehty samalla kertaa koneistamossa.. Minähän vien romuni ennen vaikka paaliin kuin koneistamojen ovia aukaisen, niistä tuli niin riittävät oppirahat aikoinaan jo maksettua, että vieläkin näkee punaista kun kyseisen firman jossain näkee. Niistä ajetaan vielä kovempaa ohi kuin Delta-Autosta.
Ihmeellistä tuossa oli se, että moottorivalo ei palanut missään vaiheessa ja tyhjäkäyntikin oli kohtuullisen tasaista. Kansipahvi siellä varmaan silloin periksi antoi koska jälkikiristyksen jälkeen pultit jäivät nätisti momenttiin.
Tulee nyt juuri kohta jo 10v. täyteen tuosta remontista (talvella 2007), enpä olisi itsekään uskonut että vieläkin ajelen samalla kärryllä, kaipa se venttiiliremontti sittenkin jotenkin noinkin onnistui, vaikka täällä se tuomittiin täysin väärin tehdyksi kun ei täydellistä kansiremppaa tehty samalla kertaa koneistamossa.. Minähän vien romuni ennen vaikka paaliin kuin koneistamojen ovia aukaisen, niistä tuli niin riittävät oppirahat aikoinaan jo maksettua, että vieläkin näkee punaista kun kyseisen firman jossain näkee. Niistä ajetaan vielä kovempaa ohi kuin Delta-Autosta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»