
VAZ-21013 - 1986 - "Tsar Bomba" - Ikuisuusrojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: VAZ-21013 - 1986 -
jaa niimpäs näkyy, kiitti 

"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: VAZ-21013 - 1986 -
nonnii kirjotellaampa tännekki jotaki pitkästä aikaa..
Eli kuten jo tonne fb ryhmäänki jo kirjottelin niin kävin eilen konttorilla kyselemässä lupia ja lupia ei oikeastaan heltyny millekkään muulle kuin nelipisteruisku muunnokselle eli turbo ja ilmajousitus tyrmättiin..
Turbomuunnos siitä syystä että tehoraja paukkuu niin helposti yli koska nappisilmän vertailukohtana käytetään 1500 moottoria ja siihen plus 20% lissää tehoa niin ei hirveän pitkälle pötkitä
Ilnajousitus taas puolestaan torppaantui tuoreiden säännösten myötä; ilmajousitus/säädettävä alusta täytyy olla mallikohtainen nykyään. Lisäksi jousituksen maksimi liikkumavara oli 51mm, tosin katsuri ei ollut varma siitä että jos alustan valmistajan ilmoittama liikkumavara on suurempi kuin tuo 51mm mutta alusta on mallikohtainen ja hyväksytty muuten niin kelpaako alusta sitten.. jokatapauksessa tuo minun ilmajousisetti torppaantui koska eihän tuo mikään mallikohtainen ole
Mutta ei heitä pyyhettä kenttään vielä vaan kysellään muiltaki konttoreilta, jos kuitenki sais ton turbotekniikan luvalliseksi niin seki ois jo jotakin
Eli kuten jo tonne fb ryhmäänki jo kirjottelin niin kävin eilen konttorilla kyselemässä lupia ja lupia ei oikeastaan heltyny millekkään muulle kuin nelipisteruisku muunnokselle eli turbo ja ilmajousitus tyrmättiin..
Turbomuunnos siitä syystä että tehoraja paukkuu niin helposti yli koska nappisilmän vertailukohtana käytetään 1500 moottoria ja siihen plus 20% lissää tehoa niin ei hirveän pitkälle pötkitä
Ilnajousitus taas puolestaan torppaantui tuoreiden säännösten myötä; ilmajousitus/säädettävä alusta täytyy olla mallikohtainen nykyään. Lisäksi jousituksen maksimi liikkumavara oli 51mm, tosin katsuri ei ollut varma siitä että jos alustan valmistajan ilmoittama liikkumavara on suurempi kuin tuo 51mm mutta alusta on mallikohtainen ja hyväksytty muuten niin kelpaako alusta sitten.. jokatapauksessa tuo minun ilmajousisetti torppaantui koska eihän tuo mikään mallikohtainen ole

Mutta ei heitä pyyhettä kenttään vielä vaan kysellään muiltaki konttoreilta, jos kuitenki sais ton turbotekniikan luvalliseksi niin seki ois jo jotakin

"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
Re: VAZ-21013 - 1986 -
Äkkiäkö sie patentoit ilimajousituksen ittellesi ja sit teet paperit että tämä on automerkkikohtainen versio made by Tommi's Rusty workshop (ei se billet) 

EXLada 21072 1300s vm.88
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
Lada 21073 1700i vm.96
"Jos lada ei lähde -30 asteessa käyntiin, on starttaajassa vika."
- Tommisatta91
- Viestit: 156
- Liittynyt: 30.12.2014 4:57
Re: VAZ-21013 - 1986 -
Nönniiiin josko pitkästä aikaa turinois jotaki tännekki päin, vähän kysymyksen muodossa samalla mutta väliäkös tuolla...
Elikkäs, tilannehan ois nyt se että tosiaan lada ollut liikenteessä n. vuojen päivät miinus mitä nyt pari kuukautta seissyt kun laitoin käyttis mersun kuntoon ja sillä nyt ajellu, ei mitään ajoa haittaavaa vikaa nappiksessa ole ettei sen takia vaan ihan vaihtelun vuoksi ettei vain pääsis ladailuun kyllästymään (jos tuo nyt ees mahdollista on ylipäätään
)
Tallipaikkakin sanottiin kaverin kanssa irti Pellosta johtuen siitä että kun molemmat töissä ulkopaikkakunnalla niin tulee vähän turhan kalliiksi sitä siellä ennää pittää kun ei jouva käymään kun viikonloppuisin jos aina silloinkaan... Tästä johtuen nyt sitten ei isommin voi mitään kovinkaan konkreettista touhuilla jotenka päätin että kun "isolohko" 1500 moottorin suunnittelu on pahasti jäänyt niin nyt olisi oikein hyvä hetki siihen hommaan siihen asti kunnes varteenotettava hallipaikka taas löytyypi uuen työ/asuinympäristön tienoilta.
Tästä tilanteesta sitten päästäänkin tuohon yllämainittuun kysymykseen. Elikkäs, kun tässä näitä nokka-akseleihin, venakoneistoihin ynnämuihin liittyviä aineistoja on tullu vähän itseopiskeltua niin aloin sitten mietiskellä seuraavaa/seuraavia asioita;
Moottoriksi tulossa siis 1500 tuplakaasareilla, kaikki muu onkin sitte hyvin pitkälti vielä suunnitteluvaiheessa, tavoitteina olisi teho siellä 100-130hv tietämillä, ihanteellisesti 130-150hv mutta pääpointti olisi se että tehoa tulisi vakio 1500 verrattuna enemmän tai vähemmän ja olisi jollain lailla miellyttävä ajella pitkin kyliä.
-Onko tietoa siitä, minkä verran takavetoladan moottorissa pitää minimissään jäädä tilaa venttiilin ja männän välille kun mäntä on ykk:ssa? lähinnä nyt sitä maksiminostoa ajatellen uutta nokkaa suunnitellessa. Saan kyllä sitten varmaankin mitattua sen, että missä vaiheessa venttiili ottaa mäntään kiinni kunhan saan kamppeet hommattua mittausta varten, tarkoitan nyt sitä että kuinka paljon sitä nostoa kestää olla ettei puristuspaine tms. tee hallaa venttiileille/venttiilikoneistolle, onko tällaista vaaraa sitten laisinkaan jos vain pitää huolen ettei venttiili pääse koskemaan mäntään..?
-Paljonko kestää olla puristuksia/puristussuhde ilman että särkee paikkoja se myös kiinnostaisi tietää? Jälleen tätä tulevan moottorin kokoonpanoa ajatellen
Elikkäs, tilannehan ois nyt se että tosiaan lada ollut liikenteessä n. vuojen päivät miinus mitä nyt pari kuukautta seissyt kun laitoin käyttis mersun kuntoon ja sillä nyt ajellu, ei mitään ajoa haittaavaa vikaa nappiksessa ole ettei sen takia vaan ihan vaihtelun vuoksi ettei vain pääsis ladailuun kyllästymään (jos tuo nyt ees mahdollista on ylipäätään

Tallipaikkakin sanottiin kaverin kanssa irti Pellosta johtuen siitä että kun molemmat töissä ulkopaikkakunnalla niin tulee vähän turhan kalliiksi sitä siellä ennää pittää kun ei jouva käymään kun viikonloppuisin jos aina silloinkaan... Tästä johtuen nyt sitten ei isommin voi mitään kovinkaan konkreettista touhuilla jotenka päätin että kun "isolohko" 1500 moottorin suunnittelu on pahasti jäänyt niin nyt olisi oikein hyvä hetki siihen hommaan siihen asti kunnes varteenotettava hallipaikka taas löytyypi uuen työ/asuinympäristön tienoilta.
Tästä tilanteesta sitten päästäänkin tuohon yllämainittuun kysymykseen. Elikkäs, kun tässä näitä nokka-akseleihin, venakoneistoihin ynnämuihin liittyviä aineistoja on tullu vähän itseopiskeltua niin aloin sitten mietiskellä seuraavaa/seuraavia asioita;
Moottoriksi tulossa siis 1500 tuplakaasareilla, kaikki muu onkin sitte hyvin pitkälti vielä suunnitteluvaiheessa, tavoitteina olisi teho siellä 100-130hv tietämillä, ihanteellisesti 130-150hv mutta pääpointti olisi se että tehoa tulisi vakio 1500 verrattuna enemmän tai vähemmän ja olisi jollain lailla miellyttävä ajella pitkin kyliä.
-Onko tietoa siitä, minkä verran takavetoladan moottorissa pitää minimissään jäädä tilaa venttiilin ja männän välille kun mäntä on ykk:ssa? lähinnä nyt sitä maksiminostoa ajatellen uutta nokkaa suunnitellessa. Saan kyllä sitten varmaankin mitattua sen, että missä vaiheessa venttiili ottaa mäntään kiinni kunhan saan kamppeet hommattua mittausta varten, tarkoitan nyt sitä että kuinka paljon sitä nostoa kestää olla ettei puristuspaine tms. tee hallaa venttiileille/venttiilikoneistolle, onko tällaista vaaraa sitten laisinkaan jos vain pitää huolen ettei venttiili pääse koskemaan mäntään..?
-Paljonko kestää olla puristuksia/puristussuhde ilman että särkee paikkoja se myös kiinnostaisi tietää? Jälleen tätä tulevan moottorin kokoonpanoa ajatellen
"-mikä ei surise eikä mene perseeseen...? -venäläinen perseensuristin"
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks
käykää toki kurkkaamassa: https://www.facebook.com/VeikonHerrasmi ... =bookmarks