
Eli talvi tulee taas ja talviauto pitää olla. Mikä muukaan kuin takapotku lata! Aihioksi otan pihan perältä tuollaisen perus nuorison tuhoaman mummun helmen, 1200s:n. Tällähetkellä autossa on paikallaan nivan nokalla ja dgv weberilla ryyditetty 1,2l sepelimylly räjähtäneenä. Luultavasti nokkaketju poikki.
Uudeksi moottoriksi rakennellaan turboladan kansipahvivikainen 1,5l takavedonkone johon tulee ruisku ja suorasytytys samarasta. Imusarja on uudemman nivan nelipisteinen ja 170cc suuttimilla. Aihio moottorista purin jo kannen pois ja sieltähän oli nelospytyn liekkirengas pullahtanut vesitilaan niinkuin epäilinkin. 1bar ahtopaineella irtosi jakajasta kellon ohjaus ja kone pääsi naulaamaan.
Samaan sylinteriin oli tietysti päässyt vettä ja parin vuoden jouten olon aikana venttiilit oli hiukan ottaneet ruskeeta joten ne täytyy ainakin läpätä. Aion ruiskun kanssa käyttää tätä kaasari kantta jotenka imukanaviin on tehtävä lovet suuttimille. Samalla pyöri mielessä ajatus että jos tämän käyttäisi jollain kansisepällä siistittävänä ja samalla huollossa.
Moottori tulee säilymään muuten vakiona, lukuunottamatta nivan nokkaa, säädettävää nokkapyörää ja puristusten nostamista vähintään samaan kuin samarassa vakiona. Puristukset nostetaan lohkoa höyläämällä ja palotila varmaan säilyy vakiona. Niin ja tietysti tuo päivitetty moottorinohjaus.
Alustaa suunnittelin sen verran että eteen tulee w123 mersun jouset ja kaasuiskarit. Ehkä purripuslat vakaajaan. Taakse vähän vakiota jäkämmät jouset (ehdotuksia?) ja kaasut myöskin. Perään tarkoitus laittaa lukko.
Ulkoasuun sen verran muutosta että pilalle sutattu beige pinta hiotaan ja maalataan tummalla mattavihreällä ja kylkiin warhawk kuviot, eli hain suu alkaen etulokasuojasta. Lasit lukuunottamatta tuulilasia tummennetaan 50% kalvolla. Vanteiksi ajattelin 14"-15" peltivanteita jotka levitettäisiin maltillisesti.
Lopuksi pari kuvaa vaikkakaan ei paljoa olla vielä tehty. Tällähetkellä pääprojektina on tuo turbo ohc sierra, jonka täytyisi loppukuusta olla semmoisessa kunnossa että ~250km reissu Ahvenistolle onnistuisi. Sen puolesta ollaan jo onneksi loppusuoralla

Kansi ja imari: http://s288.photobucket.com/user/mikkee ... c.jpg.html
Aukaistu moottori: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... ito2ej.jpg
Samaran johtosarja ja suurin osa ruiskunhilppeistä: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... vzduyq.jpg
Ja itse kohde: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... 9mgbho.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... zdg4zp.jpg
Risuja ja ruusuja saa, ja kuuluu antaa

