VAZ-21053-1988- Talviauton rakentelua 1500i

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

VAZ-21053-1988- Talviauton rakentelua 1500i

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Eipä oo mopoaikojen jälkeen tullu nettiin kirjoteltua omia rakenteluja talteen mutta nyt teen poikkeuksen :)
Eli talvi tulee taas ja talviauto pitää olla. Mikä muukaan kuin takapotku lata! Aihioksi otan pihan perältä tuollaisen perus nuorison tuhoaman mummun helmen, 1200s:n. Tällähetkellä autossa on paikallaan nivan nokalla ja dgv weberilla ryyditetty 1,2l sepelimylly räjähtäneenä. Luultavasti nokkaketju poikki.

Uudeksi moottoriksi rakennellaan turboladan kansipahvivikainen 1,5l takavedonkone johon tulee ruisku ja suorasytytys samarasta. Imusarja on uudemman nivan nelipisteinen ja 170cc suuttimilla. Aihio moottorista purin jo kannen pois ja sieltähän oli nelospytyn liekkirengas pullahtanut vesitilaan niinkuin epäilinkin. 1bar ahtopaineella irtosi jakajasta kellon ohjaus ja kone pääsi naulaamaan.
Samaan sylinteriin oli tietysti päässyt vettä ja parin vuoden jouten olon aikana venttiilit oli hiukan ottaneet ruskeeta joten ne täytyy ainakin läpätä. Aion ruiskun kanssa käyttää tätä kaasari kantta jotenka imukanaviin on tehtävä lovet suuttimille. Samalla pyöri mielessä ajatus että jos tämän käyttäisi jollain kansisepällä siistittävänä ja samalla huollossa.
Moottori tulee säilymään muuten vakiona, lukuunottamatta nivan nokkaa, säädettävää nokkapyörää ja puristusten nostamista vähintään samaan kuin samarassa vakiona. Puristukset nostetaan lohkoa höyläämällä ja palotila varmaan säilyy vakiona. Niin ja tietysti tuo päivitetty moottorinohjaus.

Alustaa suunnittelin sen verran että eteen tulee w123 mersun jouset ja kaasuiskarit. Ehkä purripuslat vakaajaan. Taakse vähän vakiota jäkämmät jouset (ehdotuksia?) ja kaasut myöskin. Perään tarkoitus laittaa lukko.

Ulkoasuun sen verran muutosta että pilalle sutattu beige pinta hiotaan ja maalataan tummalla mattavihreällä ja kylkiin warhawk kuviot, eli hain suu alkaen etulokasuojasta. Lasit lukuunottamatta tuulilasia tummennetaan 50% kalvolla. Vanteiksi ajattelin 14"-15" peltivanteita jotka levitettäisiin maltillisesti.

Lopuksi pari kuvaa vaikkakaan ei paljoa olla vielä tehty. Tällähetkellä pääprojektina on tuo turbo ohc sierra, jonka täytyisi loppukuusta olla semmoisessa kunnossa että ~250km reissu Ahvenistolle onnistuisi. Sen puolesta ollaan jo onneksi loppusuoralla :)

Kansi ja imari: http://s288.photobucket.com/user/mikkee ... c.jpg.html
Aukaistu moottori: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... ito2ej.jpg
Samaran johtosarja ja suurin osa ruiskunhilppeistä: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... vzduyq.jpg
Ja itse kohde: http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... 9mgbho.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll16 ... zdg4zp.jpg

Risuja ja ruusuja saa, ja kuuluu antaa :) Tätä tulen päivittelemään aina kun jotain sattuu tapahtumaan. Hitaasti ja epävarmasti siis! :D
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: VAZ-21053-1988- Talviauton rakentelua 1500i

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Eipä oo tullut vielä muuta tehtyä tämän suhteen kuin mietittyä tuota moottoria. Mikähän puristussuhde ja nokka-akseli yhdistelmä olisi vielä toimiva tuolla samaran vakioruiskulla? Mietin myös että hylkäiskö ruiskun vielä ja laittaisi vaan perus dgv:n täksi talveksi. Toisaalta ei olisi paha raksi kyllä laittaa tähän ruisku ja megasquirtkaan. Tehotavoite vaparimoottorista olisi joku n.110-120hv. Megan asennuksen jälkeen siirtyminen ahtamiseen kävisi helpommin.. :)
21013 1500 16v Turbo rojekti
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: VAZ-21053-1988- Talviauton rakentelua 1500i

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Kyllä ruiskuksi kannattaa suoraan laittaa, kun osatkin jo valmiiksi. Tarvitse asioita kahteen kertaan tehdä. Puristus-suhteeseen saa viisaammat vastata. Mutta liikaa sitä ei kannata laittaa jos meinasit jossain vaiheessa ahtaakkin.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Mazak-
Viestit: 275
Liittynyt: 2.8.2010 14:09

Re: VAZ-21053-1988- Talviauton rakentelua 1500i

Viesti Kirjoittaja Mazak- »

Juu kyllä suunnitelmat vähän taas muuttui. Ei tule talveksi ajoon tämä vaan aletaan ahtohommia suunnittelemaan.
Mitäs ihmiset on mieltä että tarviiko tuota kaasarikantta täytehitsata imukanavien päältä kun tekee suutinkolot nivan imusarjalle?
Moottori tulee olemaan muuten vakio mutta nivan nokka ja säädettävä ketjupyörä tulee. Ahtimeksi ehkä mitsu td04-13c kun kaverilla on semmoinen hyllyssä, peräisin T4 volvosta. Jos tuo ei oo tarpeeksi hyvässä kunnossa niin sitten tulee tuo kiinalainen T3/4 puhallin mikä oli ennenkin kaasariladassa.
Imusarja tosiaan nivasta ja siihen ~350 suuttimet. Takakonttiin välisäiliö ja joku ruiskupumppu. Polttoaineeksi E85 ja ruiskua ja sytytystä ohjaamaan Megasquirt2 V2.2.
21013 1500 16v Turbo rojekti
Vastaa Viestiin