Siinähän se taisikin vastaus jo tulla. Alunperin kun on kuparia tuo kenno mikä luovuttaa lämmön tehokkaasti.LadaJanne kirjoitti:niin tuo vähän tuntuis..aika tiheän mallinen,jotain alumiiniseostahan se ilmeisesti on..voi olla et se pitää joku kerta käyttää irti ja vähän tutkia..
Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Niinpä niin..
Tosiaan kuparia hän ne orkkikset on mut kyllä tuo näytti ihan hopean väriseltä alumiinikennolta..ihan 100 varma en ole..tarvikeosa luultavasti..

Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Jos nyt joutuu vielä kennon vaihtamaan niin onko tämä Mansella myytävä siis samanlainen kuin paikallaankin oleva:
Lämmityslaitteen kenno 2101 (Weber rh2101), messinkikennoa vastaava (250x185x63mm)
Onhan tuo messinkikennoa vastaava nytkin,ainakin mitoiltaan..
Onko tuolla hanalla merkitystä onko se keraaminen,kuulamalli,vai ORG? Ei siinä muuta merkintää ollut kuin joku valettu numero(52).
Lämmityslaitteen kenno 2101 (Weber rh2101), messinkikennoa vastaava (250x185x63mm)
Onhan tuo messinkikennoa vastaava nytkin,ainakin mitoiltaan..
Onko tuolla hanalla merkitystä onko se keraaminen,kuulamalli,vai ORG? Ei siinä muuta merkintää ollut kuin joku valettu numero(52).
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Eroa noissa hanoissa ei käytännön kannalta ole muussa kuin kestävyydessä. Tuo orkkis malli on se heikoin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Mulla ei oo omassa 1200 nappiksessa sitä pelliä ympärillä, ja vaikka hakkaa rajotinta vasten kierrokset 6000rpm vaikka minuutin verran ja muutenkin ajelee raivokkaasti, niin ei lämmöt nouse muutakuin parhaillaan 90°C. Tosin viinaa tankissa, ja mun kokemukset perustuvat 0/-10°C lämpötiloihin..
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Näissähän nyt on periaatteessa erittäin tehokas jäähdytysjärjestelmä. Ja myös lämmityslaite. Nämä siis kaiken toimiessa kunnolla.
9 Litraa jäähdytysnestettä! Ihan noissa 1200cc myllyissäkin. Siis potentiaalia on molempiin suuntiin paljon.
Tuo mekaaninen lehta pyörii sen verran hitaasti ettei se merkitse mitään maantienopeuksissa. Sehän on lähinnä tarkoitettu jäähdyttämään lisää pienissä nopeuksissa ja paikallaan. Jos maski on peitetty niin mekaanisen puhaltimen merkitys käytännössä pitäisi olla plusmiinusnolla.
Termarihan alkaa aueta Termarihan pitäsi alkaa aueta 87astettaC (joskin joissain 82 tai 85 astettaC) ja sen pitäisi olla auki kokonaan 92astettaC (vaiko 95??? kun ei ole korjauopas näpissä). Eli ei sieltä nyt ihan hirveän paljon kuumempaa ilmaa pitäsi tulla ainakaa pakkasilla.
Messinki/kupari -kenno lienee paljon tehokkaampi kuin ne uustuotantoalumiinit.
Minkälaisia lämpötiloja kysyjä haluaa kabiiniin viettäessään siellä aikaa?
Voisithan tehdä vertailun niin että lämpömittari sisälle ja otat aina ulkolämpötilan muistiin. Tämä saattaisi jopa auttaa siinä, että se hivenen heikohko lämpiäminen ei enää niin paljon haittaa. En tässä tarkoita etteikö lelujen olisi hyvä olla kunnossa.
Kabiinilämpöihinhän vaikuttavat tietysti myös tiivisteet. Jos jokainen ovi ja ikkuna vuskaa kunnolla niin sinnehän ne lämmöt karkaavat.
Mutta onhan se ikävä tunne jos tuntuu ettei lämppäri pelaa. Johan noita vikakohtia tuonne listattiin, mutta jos kennon meno ja paluu ovat lähes yhtä kuumia niin eihän se voi olla kuin että kenno ei luovuta tai ilmavirta ei kulje kunnolla kennon läpi vaan karkaa jostain sivusta pihalle.
Nosta eri hanamallien kestävyyksistä olen kuullut jos jonkinlaista enkä ole päässyt selvyyteen mikä on totta ja mikä ei.
9 Litraa jäähdytysnestettä! Ihan noissa 1200cc myllyissäkin. Siis potentiaalia on molempiin suuntiin paljon.
Tuo mekaaninen lehta pyörii sen verran hitaasti ettei se merkitse mitään maantienopeuksissa. Sehän on lähinnä tarkoitettu jäähdyttämään lisää pienissä nopeuksissa ja paikallaan. Jos maski on peitetty niin mekaanisen puhaltimen merkitys käytännössä pitäisi olla plusmiinusnolla.
Termarihan alkaa aueta Termarihan pitäsi alkaa aueta 87astettaC (joskin joissain 82 tai 85 astettaC) ja sen pitäisi olla auki kokonaan 92astettaC (vaiko 95??? kun ei ole korjauopas näpissä). Eli ei sieltä nyt ihan hirveän paljon kuumempaa ilmaa pitäsi tulla ainakaa pakkasilla.
Messinki/kupari -kenno lienee paljon tehokkaampi kuin ne uustuotantoalumiinit.
Minkälaisia lämpötiloja kysyjä haluaa kabiiniin viettäessään siellä aikaa?
Voisithan tehdä vertailun niin että lämpömittari sisälle ja otat aina ulkolämpötilan muistiin. Tämä saattaisi jopa auttaa siinä, että se hivenen heikohko lämpiäminen ei enää niin paljon haittaa. En tässä tarkoita etteikö lelujen olisi hyvä olla kunnossa.
Kabiinilämpöihinhän vaikuttavat tietysti myös tiivisteet. Jos jokainen ovi ja ikkuna vuskaa kunnolla niin sinnehän ne lämmöt karkaavat.
Mutta onhan se ikävä tunne jos tuntuu ettei lämppäri pelaa. Johan noita vikakohtia tuonne listattiin, mutta jos kennon meno ja paluu ovat lähes yhtä kuumia niin eihän se voi olla kuin että kenno ei luovuta tai ilmavirta ei kulje kunnolla kennon läpi vaan karkaa jostain sivusta pihalle.
Nosta eri hanamallien kestävyyksistä olen kuullut jos jonkinlaista enkä ole päässyt selvyyteen mikä on totta ja mikä ei.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Niinpä..puretaas vielä mieltä hieman..huomasin tosiaan että ei sitä siivikkoa kannata pois lähteä ottamaan,pari tuntia paikallaan tyhjistä ja lämpöä kyllä moottori tuotti reilusti..eli kyllä se moottori lämpiää.
Ei mikään muu Lada ole tuottanut lämppäriltä noin heikkoa lämpöä kuin vesipumppu vammainen ex ässä.
Ja juuri niin et kennolle meno ja paluu on käsin koeteltuna yhtä kuumia.siis kenno ei ilmeisesti luovuta..
Kyselyssä on josko rajan takaa löytyisi uutta kupari/messinki kennoa..
Tämä on muistaakseni jo kymmenes Lada jonka omistan,joten tietynlainen käsitys ja muistikuvat on millainen lämpötila toimiessaan lämmityslaite antaa. Lämpötiloja en ole mitannut,sisätilanlämmittimellä 2-4 tuntia (650-1450w) antama lämpö ei kestä sisässä yli 15asteen pakkasella,ehkä jos sen pari tuntia ajais tai tyhjistä niin sit..
En ole tyytyväinen koska tiedän että tämän lelun ominaisuudet riittävät pidemmällä kaiken ollessa kunnossa..
Raportoidaan taas jos toisen kennon saan jostain..
Mielellään haluaisi sen viimeistään ennenkuin amerikkalaisten lupaamat kovat pakkaset rantautuvat näillekin leveysasteille..
Ei mikään muu Lada ole tuottanut lämppäriltä noin heikkoa lämpöä kuin vesipumppu vammainen ex ässä.
Ja juuri niin et kennolle meno ja paluu on käsin koeteltuna yhtä kuumia.siis kenno ei ilmeisesti luovuta..
Kyselyssä on josko rajan takaa löytyisi uutta kupari/messinki kennoa..
Tämä on muistaakseni jo kymmenes Lada jonka omistan,joten tietynlainen käsitys ja muistikuvat on millainen lämpötila toimiessaan lämmityslaite antaa. Lämpötiloja en ole mitannut,sisätilanlämmittimellä 2-4 tuntia (650-1450w) antama lämpö ei kestä sisässä yli 15asteen pakkasella,ehkä jos sen pari tuntia ajais tai tyhjistä niin sit..
En ole tyytyväinen koska tiedän että tämän lelun ominaisuudet riittävät pidemmällä kaiken ollessa kunnossa..
Raportoidaan taas jos toisen kennon saan jostain..
Mielellään haluaisi sen viimeistään ennenkuin amerikkalaisten lupaamat kovat pakkaset rantautuvat näillekin leveysasteille..

Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Jos et uutta löydä niin multa löytyis pari ehjää käytettyä lämppärin kennoa ylimääräisenä.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
No niin,nyt on paikallaan orkkis kupari/messinki kenno,kiitos jta:lle kaupoista!
Eli tälläinen: http://aijaa.com/2mjIJb
Ja vanha(uusi) kennohan oli sit weberin kenno eli tälläinen:
http://aijaa.com/I9l6Pm
http://aijaa.com/ZzvyVq
http://aijaa.com/4utPCY
Mitoiltaan paljon pienempi,ohuempi ja kevyempi.
Tuosta viimeisestä kuvasta ei näe,mutta sieltähän lähtee tulopuolelta putki joka kiertää paluu puolelle,eli lähellekään kaikki neste ei virtaa kennon kautta..orkkis kennossa ei mielestäni näy tuollaista putki kiertoa.
Huomattavan paljon kuumempi puhallus tulee,tyhjäkäynnillä ei ihan tulikuumaa jaksa työntää,mut pikkaisen kierroksia niin tulee kuumaa. Ilmaa ei jäänyt mielestäni järjestelmään,täytin yläletkun kautta nesteet ja loput jäähdyttimeen,kierroksilla kävin ajamassa lenkin.
En tiedä tuosta lämpömittarista onko se ihan tikissään enää kun ei sitä yli puolenvälin näköjään saa millään nousemaan.
Katotaan nyt kun kelit taas jäähtyy et tarkeneeko paremmin.
Eli tälläinen: http://aijaa.com/2mjIJb
Ja vanha(uusi) kennohan oli sit weberin kenno eli tälläinen:
http://aijaa.com/I9l6Pm
http://aijaa.com/ZzvyVq
http://aijaa.com/4utPCY
Mitoiltaan paljon pienempi,ohuempi ja kevyempi.
Tuosta viimeisestä kuvasta ei näe,mutta sieltähän lähtee tulopuolelta putki joka kiertää paluu puolelle,eli lähellekään kaikki neste ei virtaa kennon kautta..orkkis kennossa ei mielestäni näy tuollaista putki kiertoa.
Huomattavan paljon kuumempi puhallus tulee,tyhjäkäynnillä ei ihan tulikuumaa jaksa työntää,mut pikkaisen kierroksia niin tulee kuumaa. Ilmaa ei jäänyt mielestäni järjestelmään,täytin yläletkun kautta nesteet ja loput jäähdyttimeen,kierroksilla kävin ajamassa lenkin.
En tiedä tuosta lämpömittarista onko se ihan tikissään enää kun ei sitä yli puolenvälin näköjään saa millään nousemaan.
Katotaan nyt kun kelit taas jäähtyy et tarkeneeko paremmin.
Re: Nappiksen jäähdyttäjän mekaaninen tuuletin.
Hyvä että tilanne parani tuolla kennolla.
Näillä nyky termareilla ei lämpöjä saa nouseen tuota ylemmäs normiajossa kuin todella harvoin näin talvisaikaan. Raskaalla kuormalla kun pitkiä jyrkkiä nousuja tekee niin vähän yli puolenvälin saa nouseen. Kesällä sitten nousee helpommin vähän yli puolen välin.
Näillä nyky termareilla ei lämpöjä saa nouseen tuota ylemmäs normiajossa kuin todella harvoin näin talvisaikaan. Raskaalla kuormalla kun pitkiä jyrkkiä nousuja tekee niin vähän yli puolenvälin saa nouseen. Kesällä sitten nousee helpommin vähän yli puolen välin.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05