Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
MariaK

Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Hei,
olen pahoillani, jos tämä viesti tulee väärälle palstalle, kuulunee tekniselle puolelle, mutta sinne en jostain syystä pääse kirjoittamaan millään käyttäjätunnuksella. Zapskyn kanssa on asiaa ihmetelty, mutta mikään ei auta. Ei eri koneillakaan postaaminen.

Apua kuitenkin tarvitsen, ja kipeästi! Vastuullani on 2003 (tai -02?) vm 1,5 ruiskukoneella kulkeva 112, joka ostettiin heinäkuussa Pielavedeltä. Auto kävi hienosti pääkaupunkiseudulle asti ja vielä sen jälkeenkin vaikka kuinka pitkään. Yhtäkkiä auto vaan sitten päätti heittäytyä hankalaksi, eikä eräänä hirmuisena hellepäivänä suostunut käynnistymään. Starttimoottori kävi, mutta kone ei saanut bensaa. Käytin autoa kaverini työpaikan huolto-osastolla (huoltavat henkilö- ja hyötyajoneuvoja vähän merkistä riippumatta), mutta eivät saaneet selville siis muuta, kuin että kone ei saa bensaa. Eivät keksineet, mistä johtuu. Pari kertaa auto on ollut siellä ihmeteltävänä, mutta aikansa se kulkee nätisti ja sitten päättää saada lämpöhalvauksen. Viimeksi kokeiltiin bensapumpun releen vaihtoa, ja liittimetkin on tarkistettu. Mutta ei, kun aurinko paistaa autoon, se ei suostu ottamaan bensaa.

Onko kenellekään tietoa, mistä tämä outo ilmiö voisi johtua? Itse en ymmärrä autoista yleensäkään mitään saatika kummallisesti käyttäytyvistä Ladoista, ja nyt olen oman autoni menettänyt tälle Ladan omistajalle, joka tarvitsee ajoneuvon. Minä siis olen jumissa. Jos kukaan ei osaa ehdottaa mitään, onko kenelläkään tietoa huoltamosta tai Lada-ekspertistä, joka voisi auttaa?!? Kiire ja hätä on suuri!
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Toimiiko bensapumppu? ja jos toimii niin paljonko on suutintukin päässä polttoainepaine? Bensapumppua on helpoin testata pakko-ohjaamalla sitä obd-pistokkeen kautta, pumpun äänen pitäisi kuulua melko selvästi takapenkin alta. Jos vikaohteeksi päätyy bensapumppu niin se ei ole kovin kallis kun ostaa tarvikepumpun. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=24621 tuosta linkistä lisää bensapumppu asiaa.
MariaK

Re: Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Bansapumpun toiminnasta en tiedä. Varmaan se toimii ainakin ajoittain, kun viileällä ilmalla se käy NIIN nätisti, ettei ikinä uskoisi, että se auringon lämmössä ei saa bensaa eikä siis käynnistykään. Kaasupolkimen jyskyttäminenkään ei auta.
Avatar
pressa
Viestit: 10221
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kaasupolkimen jyskyttäminen vastaa nyrkillä kattoon lyömistä, parantaa oloa mutta ei auta asiaa. Itse kokeilisin tuota bensapumpun pakko-ohjausta kun ei seuraavan kerran käynnisty. Ja onko todella niin että ei saa bensaa? Lämpötilatunnistimen viassa saisi niin paljon ettei siksi käynnistyisi.
Kuittaantuuko ajonesto normaalisti pois päältä? Ajonesto estää myös polttoainepumpun käynnistymisen mutta antaa startata.
MariaK

Re: Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Ajonesto ok, ellei se ole sitten juuri se, mikä sitten reagoi auton sisätilan lämpöön? Olisiko se mahdollista? Teoreettisesti?
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: Lada ei saa bensaa lämpimänä (aurinko lasketaan!)

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Joko asia on selvinnyt? Korjausapua paikkakunnallasi voit pyytää uudella Vuokrataan/Lainataan -alueellamme!
Vastaa Viestiin