Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

mouhijärvi kirjoitti: Ransetti oli siitä tunnettu, että jos sen unohti palmun alle, se ei lähtenyt käymään. Eipä nuo saman aikakauden dieselipakut juuri sen kummempia olleet. Eipä ole ikävä niitä :)
Palmun alta kyllä luulisi lähtevän, mutta täällä Suomen oloissa esim. puun takaa varjosta ei enää lähtenyt jäähdyttyään. :) Sama vanhoilla etukammio traktoreilla, joita ei kannattanut jättää heinäseipään taakse tauolla kuin käyntiin tyhjäkäynnillä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Mitenkäs Bedford Blitz? Eroittuiko edukseen kylmäkäynnistyvyydessä muihin dieselpakuihin? Isällä joskus ollut petteri ja on kehunut hyväksi käynnistyjäksi muihin pakuihin verrattuna. Jarruista on tainnut sanoa että niiden kanssa oli ongelmia. Pitääkö tuo käynnistyvyys paikkansa vai onko aika kullannut muistot?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Eikös Petteriä ole sekä Perkkinsin että Opelin dieselkoneilla?
Tuo Perkkinsihän kyllä käynnistyi kun "imusarjahehku" oli kunnossa. Opelin dieseleistä ei ole kokemusta kuin 2.3 turbosta. Petterissä lienee 2.1 vapari?
Opelin sai käyntiin 25 pakkasella kylmiltään, mutta akku täytyi olla kunnossa kun vaati useamman hehkutuksen ja pitkiä startteja 8)

Jarrut taisivat olla mallia rumpu myös edessä Plitsissä.
mouhijärvi

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja mouhijärvi »

Bedfordista ei kovin paljoa kokemuksia. Paitsi yhdestä autovuokraamon uudesta -77 koslasta, josta ovea suljettaessa lasi särkyi tuhannen pillun päreiksi ilman mitään syytä.
Liekö jäänyt lasiin ylimääräisiä jännityksiä tehtaalla. Bedford ja Sherpa maatuvia englannin himmeleitä.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Keskusteltiin kaverin kanssa harraste pakuista. Niin betukka pääsi listoille ulkonäöllisistä syistä. On jotenkiin pikkuisen chevy pakujen näköinen..
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Niinhän se on. Ja sopivasti tuunaamalla Blitz on pirun hyvän näkönen "vani".
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

äölkjhgf kirjoitti: Tuo Perkkinsihän kyllä käynnistyi kun "imusarjahehku" oli kunnossa.

Jarrut taisivat olla mallia rumpu myös edessä Plitsissä.
Varmasti vielä uutena kunnon puristuksilla käynnistyikin, ei se enää enemmän ajettuna pelkästään sillä juuri kylmiltään käynnistynyt, pilottia se vaati. Itsellä oli Transittia kahdella eri Perkinsillä 4/99 ja 4.108.

Rumpujarrut oli edessä myös Transitissa vm. 1970 saakka.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
mouhijärvi

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja mouhijärvi »

Ihan ot:na kun tuli Perkins puheeksi. Belgialainen Scaldia keksi aikanaan laittaa Eliten keulalle 4.108 koneen. Mikähän järjen voitto tuokin oli? Jos 1300 Elite ollut alkujaan mikään raketti kulkunsa puolesta ja melko meluisa sisältäkin, niin mitä mahtoi Perkinsin asentamisen jälkeen? Siinä menetettiin samalla mossen hyvä kylmäkäynnistyvyys.

Käsikäyttöistä startin solenoidia ei ole vielä mainittu?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pavlovits kirjoitti:Jalkastartti oli myös piikkinokkaskodassa
Melkein käsistartti
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja samarai »

samarai kirjoitti:Peugeot 203:ssa (ainakin vanhimmissa) oli vaijerikäyttöinen "käsistartti". Eli kojelaudasta vedettiin kuten ryyppyvipua ja se toimi "solenoidina".
sivulla 2. :) Olen tuollaista päässyt myös kokeilemaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
OA5599
Viestit: 341
Liittynyt: 7.3.2008 21:14
Paikkakunta: Turku

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja OA5599 »

126 Voimanpesässä (Fiat) on penkkien välissä kaksi pientä vipua (käynnistys+ryyppy) rinnakkain josta saadaan 2 -pyttynen kone heilumaan kirjaimellisesti!
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Avatar
pavlik morozov
Viestit: 1149
Liittynyt: 11.3.2013 22:00
Viesti:

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja pavlik morozov »

asensin takaisin tuosta isin ladasta joskus v.2000 irroitetun radioaukon suojalevyn jonka löysin jemmastani kun eihän se autoradioa halua kuunnella toisenkorvan revenneellä tärykalvolla. eihän siinä ole antennireikääkään.

onkos muilla jäänyt talteen sellaista orggis suojalevyä :o
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vieläkö linja-autoissa on ohitusvalo?
Silloin kun tiet olivat enimmäkseen sellaisia, että linjuria ei uskaltanut ihan missä vain lähteä ohittamaan, oli kojelaudassa nappi, jolla takana syttyi pieni vihreä valo merkiksi siitä, että tie edessä on vapaa ohitusta varten.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
wileeni
Viestit: 534
Liittynyt: 3.1.2008 17:25

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja wileeni »

Tuttu bussikuski sanoi, että heitä on varoitettu näyttämästä vilkulla ohituslupaa. Jos takana olija kuppaa aikansa ja sitten lähtee ohitukseen, voipi yulla vaaratilanne.

Sivukiertokankimoottori.

Lukkiutumattomat jarrut ilman sähköistä ohjausta. Enkä nyt tarkoita IFA F8-autoa.
DavidB

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa

Viesti Kirjoittaja DavidB »

Onkohan mainittu jo: käsijarru, joka kytketään painamalla jarrupoljinta ja samanaikaisesti vedetään vivusta.
Hammasrattaat jakopäässä (ei hihnaa eikä ketjua)
Messinkinen, kierteillä oleva jäähdyttäjän korkki.
Vastaa Viestiin