mouhijärvi kirjoitti:
Ransetti oli siitä tunnettu, että jos sen unohti palmun alle, se ei lähtenyt käymään. Eipä nuo saman aikakauden dieselipakut juuri sen kummempia olleet. Eipä ole ikävä niitä
Palmun alta kyllä luulisi lähtevän, mutta täällä Suomen oloissa esim. puun takaa varjosta ei enää lähtenyt jäähdyttyään. Sama vanhoilla etukammio traktoreilla, joita ei kannattanut jättää heinäseipään taakse tauolla kuin käyntiin tyhjäkäynnillä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Mitenkäs Bedford Blitz? Eroittuiko edukseen kylmäkäynnistyvyydessä muihin dieselpakuihin? Isällä joskus ollut petteri ja on kehunut hyväksi käynnistyjäksi muihin pakuihin verrattuna. Jarruista on tainnut sanoa että niiden kanssa oli ongelmia. Pitääkö tuo käynnistyvyys paikkansa vai onko aika kullannut muistot?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Eikös Petteriä ole sekä Perkkinsin että Opelin dieselkoneilla?
Tuo Perkkinsihän kyllä käynnistyi kun "imusarjahehku" oli kunnossa. Opelin dieseleistä ei ole kokemusta kuin 2.3 turbosta. Petterissä lienee 2.1 vapari?
Opelin sai käyntiin 25 pakkasella kylmiltään, mutta akku täytyi olla kunnossa kun vaati useamman hehkutuksen ja pitkiä startteja
Jarrut taisivat olla mallia rumpu myös edessä Plitsissä.
Bedfordista ei kovin paljoa kokemuksia. Paitsi yhdestä autovuokraamon uudesta -77 koslasta, josta ovea suljettaessa lasi särkyi tuhannen pillun päreiksi ilman mitään syytä.
Liekö jäänyt lasiin ylimääräisiä jännityksiä tehtaalla. Bedford ja Sherpa maatuvia englannin himmeleitä.
äölkjhgf kirjoitti:
Tuo Perkkinsihän kyllä käynnistyi kun "imusarjahehku" oli kunnossa.
Jarrut taisivat olla mallia rumpu myös edessä Plitsissä.
Varmasti vielä uutena kunnon puristuksilla käynnistyikin, ei se enää enemmän ajettuna pelkästään sillä juuri kylmiltään käynnistynyt, pilottia se vaati. Itsellä oli Transittia kahdella eri Perkinsillä 4/99 ja 4.108.
Rumpujarrut oli edessä myös Transitissa vm. 1970 saakka.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Ihan ot:na kun tuli Perkins puheeksi. Belgialainen Scaldia keksi aikanaan laittaa Eliten keulalle 4.108 koneen. Mikähän järjen voitto tuokin oli? Jos 1300 Elite ollut alkujaan mikään raketti kulkunsa puolesta ja melko meluisa sisältäkin, niin mitä mahtoi Perkinsin asentamisen jälkeen? Siinä menetettiin samalla mossen hyvä kylmäkäynnistyvyys.
Käsikäyttöistä startin solenoidia ei ole vielä mainittu?
samarai kirjoitti:Peugeot 203:ssa (ainakin vanhimmissa) oli vaijerikäyttöinen "käsistartti". Eli kojelaudasta vedettiin kuten ryyppyvipua ja se toimi "solenoidina".
sivulla 2. Olen tuollaista päässyt myös kokeilemaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
126 Voimanpesässä (Fiat) on penkkien välissä kaksi pientä vipua (käynnistys+ryyppy) rinnakkain josta saadaan 2 -pyttynen kone heilumaan kirjaimellisesti!
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
asensin takaisin tuosta isin ladasta joskus v.2000 irroitetun radioaukon suojalevyn jonka löysin jemmastani kun eihän se autoradioa halua kuunnella toisenkorvan revenneellä tärykalvolla. eihän siinä ole antennireikääkään.
onkos muilla jäänyt talteen sellaista orggis suojalevyä
Vieläkö linja-autoissa on ohitusvalo?
Silloin kun tiet olivat enimmäkseen sellaisia, että linjuria ei uskaltanut ihan missä vain lähteä ohittamaan, oli kojelaudassa nappi, jolla takana syttyi pieni vihreä valo merkiksi siitä, että tie edessä on vapaa ohitusta varten.
Tuttu bussikuski sanoi, että heitä on varoitettu näyttämästä vilkulla ohituslupaa. Jos takana olija kuppaa aikansa ja sitten lähtee ohitukseen, voipi yulla vaaratilanne.
Sivukiertokankimoottori.
Lukkiutumattomat jarrut ilman sähköistä ohjausta. Enkä nyt tarkoita IFA F8-autoa.
Onkohan mainittu jo: käsijarru, joka kytketään painamalla jarrupoljinta ja samanaikaisesti vedetään vivusta.
Hammasrattaat jakopäässä (ei hihnaa eikä ketjua)
Messinkinen, kierteillä oleva jäähdyttäjän korkki.