kone käy viileänä
kone käy viileänä
Missähän on vika? Yhtäkkiä huomasin, että vaikka on mukava pakkanen, niin Ladan sisällä ei olekaan yhtä järkyttävän kuuma kuin yleensä (hana kun jotenkin jumiutunut, eikä siihen saa kuin "täysillä" tai "nollilla" -tehot, ja talvellahan sitä sitten on pidettävä täysillä) ja kas, moottorin lämpömittari todella oli vähän vasemmalle kallellaan, enkä näin sanoessani tarkoita politiikkaa. Niin tai kai se nyt on vasemmalle kallellaan myös poliittisesti, kun kerran tämä Punakone 1200L valmistettiin neukkuaikana -88.
No, yleensähän viisari on ollut oikealle kallellaan, itse asiassa vähän turhankin lähellä punaisen rajaa. Mutta nyt siis yhtäkkiä moottori käy aika viileänä. Mielestäni Ladalla ajeleminen on coolia jo sinänsä; kyllä moottorin silti pitäisi lämmetä kunnolla.
Tämä ei varmasti liity asiaan - tai en ainakaan ymmärrä, miten se olisi mahdollista - mutta jouduin käynnistämään Punakoneen kaverin auton virralla, koska olin unohtanut tuulettajan puhaltamaan pariksi päiväksi, ja akku oli tietysti sen jälkeen täysin tyhjä. (Niin onko se muuten Ladan tyyppiominaisuus, että tuuletin ja tuulilasinpyyhkijät jäävät päälle, vaikka sammuttaa virran, jos niitä ei sammuta erikseen?) Otimme varmuudeksi miinuskaapelin irti, ettei kaverin auton tietokoneet sun muut vimpaimet olisi saaneet hepulia kohdatessaan tyhjän akun haasteen. Punakone käynnistyi apuvirralla vaivatta, ja panin miinuskaapelin takaisin kiinni moottorin jo käydessä. Mutta sen jälkeen akkua täydeksi ajellessani huomasin, että lämpötila ei nouse normaaliksi millään.
Onko siis kenelläkään kokemuksia tai muuten vain ymmärrystä, miksi moottorin lämpötila nyt on laskenut?
No, yleensähän viisari on ollut oikealle kallellaan, itse asiassa vähän turhankin lähellä punaisen rajaa. Mutta nyt siis yhtäkkiä moottori käy aika viileänä. Mielestäni Ladalla ajeleminen on coolia jo sinänsä; kyllä moottorin silti pitäisi lämmetä kunnolla.
Tämä ei varmasti liity asiaan - tai en ainakaan ymmärrä, miten se olisi mahdollista - mutta jouduin käynnistämään Punakoneen kaverin auton virralla, koska olin unohtanut tuulettajan puhaltamaan pariksi päiväksi, ja akku oli tietysti sen jälkeen täysin tyhjä. (Niin onko se muuten Ladan tyyppiominaisuus, että tuuletin ja tuulilasinpyyhkijät jäävät päälle, vaikka sammuttaa virran, jos niitä ei sammuta erikseen?) Otimme varmuudeksi miinuskaapelin irti, ettei kaverin auton tietokoneet sun muut vimpaimet olisi saaneet hepulia kohdatessaan tyhjän akun haasteen. Punakone käynnistyi apuvirralla vaivatta, ja panin miinuskaapelin takaisin kiinni moottorin jo käydessä. Mutta sen jälkeen akkua täydeksi ajellessani huomasin, että lämpötila ei nouse normaaliksi millään.
Onko siis kenelläkään kokemuksia tai muuten vain ymmärrystä, miksi moottorin lämpötila nyt on laskenut?
Enpä osaa tuohon lämpöongelmaan todeta oikein mitään. Termostaattivika se nyt tuskin ainakaan on. Lämppärin säätövaijerin kuoret voivat toisinaan "luistella" ja siitä seuraa se, että saatavilla on vain kylmää/kuumaa ilmaa sisälle, muttei mitään siltä väliltä, riippuen siitä, kumpaan asentoon se on nalkittanut. Mutta jos koneessa ei lämmöt nouse, niin ainoa vika, mitä mulla on noissa takapotkuissa ollut, liittyy termostaattiin. Liekö tuo ollut edes vika, lämmöt vaan ei nousseet tarpeeksi, niin vaihdoin silloin aikanaan ns. talvitermariin, ja jopa lämmöt nousi. Vanhemmiten viisarin paksuutta vaille punaiselle parhaimmillaan/pahimmillaan. Kone oli lämmin, sisällä oli lämmin, hyvä niin.
Tuo on sen sijaan ominaisuus nappiksessa, että pyyhkijät ja puhallin jäävät tosiaan päälle, vaikka virrat on katkaistu ja avaimet taskussa. Ikävä ominaisuus äkkiseltään, mut kyllä siihen tottuu.
Tuo on sen sijaan ominaisuus nappiksessa, että pyyhkijät ja puhallin jäävät tosiaan päälle, vaikka virrat on katkaistu ja avaimet taskussa. Ikävä ominaisuus äkkiseltään, mut kyllä siihen tottuu.

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
jos havaintosi perustuu vain "lämpömittarin neulan asentoon" voi vika olla maadoituksessa ts. neula ei nouse tarpeeksi esim. jos akun maadoitus on huono. Tuli vaan mieleen kun olit "rassannut" sitä kaapelia.
Jos "todellinen lämpö" ei tosiaankaan nouse, yksi syy voi olla auki juuttunut termari.
Jos "todellinen lämpö" ei tosiaankaan nouse, yksi syy voi olla auki juuttunut termari.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jaa niin, tulipa mieleen, kun mietin, että itselläni vanhemman nappiksen lämpömittari teki ajoittain äkkipikaista liikettä nollan ja koneen käyntilämpötilan välillä. Eli muuten näytti normaalisti koneen lämpötilaa ja välillä käytti äkillisesti mittaria nollassa pari, kolme kertaa ja sitten toimi taas kuin enkeli. En ehtinyt perehtyä oireeseen paremmin, ennen kuin autokeiju puuttui asiaan. 

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
ilmaa
No nyt tuli itsellenikin mieleen, että olen tainnut unohtaa kääntää ilmanpuhdistajan läpän talviasentoon, eli se ei ota lämmintä ilmaa pakosarjan läheltä, vaan kylmää ilmaa konehuoneesta. Voisiko se vaikuttaa noin paljon?
Kyllä kysymyksessä on todella ihan oikea moottorin lämpötila, sen huomaa siitä, että sisälle tulee vain normaali huonelämpötila, kun normaalisti siellä on kuin saunassa. Lämpömittarin anturi menee kai rikki silloin tällöin - minä olen näiden kahden Lada-vuoden aikana ostanut jo yhden uuden. Johtuisiko se juuri siitä, että moottori käy niin älyttömän kuumana, että anturikaan ei kestä?
Hanan vaijerin kuori todella on ollut rikki, kerran sain sen korjattua ilmastointiteippiä käyttäen. Mutta kun sinne kojelaudan alle ei pääse millään, niin en jaksanut korjata sitä enää sitten, kun se taas luiskahti sieltä. Samalla myös vaijerin toinen pää irtosi hanasta, mutta mitäpä se siinä enää haittasi. Kuitenkin ihmettelen, miten se hana voi alla sellainen, että vaikka sitä pääsee kädellä kääntelemään ihan hyvin, niin ei tule kuin täysin kuumaa tai täysin kylmää ilmaa. Ei kai se vaijeri nyt sen kummempaan kääntelemiseen pysty kuin käsikään? Mun käsi sitä paitsi näyttääkin ihan vaijerilta - tai narulta...
Summa summarum, ei kai tässä nyt mitään kummempaa asiaa enää ollut. Toivotaan, että kyse on vain siitä sisääntuloilman ohjauksesta. Menenkin heti kokeilemaan, ja ajan neljänsadan kilometrin matkan Helsingistä suoraan keskelle sivistystä eli Etelä-Pohjanmaalle
Kyllä kysymyksessä on todella ihan oikea moottorin lämpötila, sen huomaa siitä, että sisälle tulee vain normaali huonelämpötila, kun normaalisti siellä on kuin saunassa. Lämpömittarin anturi menee kai rikki silloin tällöin - minä olen näiden kahden Lada-vuoden aikana ostanut jo yhden uuden. Johtuisiko se juuri siitä, että moottori käy niin älyttömän kuumana, että anturikaan ei kestä?
Hanan vaijerin kuori todella on ollut rikki, kerran sain sen korjattua ilmastointiteippiä käyttäen. Mutta kun sinne kojelaudan alle ei pääse millään, niin en jaksanut korjata sitä enää sitten, kun se taas luiskahti sieltä. Samalla myös vaijerin toinen pää irtosi hanasta, mutta mitäpä se siinä enää haittasi. Kuitenkin ihmettelen, miten se hana voi alla sellainen, että vaikka sitä pääsee kädellä kääntelemään ihan hyvin, niin ei tule kuin täysin kuumaa tai täysin kylmää ilmaa. Ei kai se vaijeri nyt sen kummempaan kääntelemiseen pysty kuin käsikään? Mun käsi sitä paitsi näyttääkin ihan vaijerilta - tai narulta...

Summa summarum, ei kai tässä nyt mitään kummempaa asiaa enää ollut. Toivotaan, että kyse on vain siitä sisääntuloilman ohjauksesta. Menenkin heti kokeilemaan, ja ajan neljänsadan kilometrin matkan Helsingistä suoraan keskelle sivistystä eli Etelä-Pohjanmaalle

Voipi se ilmanputsari kesäasennossa näillä keleillä vaikuttaa melko paljon. Ei kovin liukkaasti takapotku kulje kesäasennolla näillä keleillä. Jos suostuu ylipäätäänkään enää ollenkaan kulkemaan. Eikä taatusti lämpene, ei sen enempää hytti kuin konekaan.
Ja niitä asentoja siinä lämppärissä ei juuri muita ole kun (h.....tin) kuumaa tai (jää)kylmää. Se on vähän semmoinen on/off-laite.
Ja sitten. Edesmenneen Team Ahman sanoin. Turvallista matkaa.
Ja niitä asentoja siinä lämppärissä ei juuri muita ole kun (h.....tin) kuumaa tai (jää)kylmää. Se on vähän semmoinen on/off-laite.
Ja sitten. Edesmenneen Team Ahman sanoin. Turvallista matkaa.

R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Kesällä revin ilmanputsarin kotelosta kyljet kokonaan pois. Käytössä siis extreme-kesäasento. Toistaiseksi ei mitään ongelmia.R-J kirjoitti:Voipi se ilmanputsari kesäasennossa näillä keleillä vaikuttaa melko paljon. Ei kovin liukkaasti takapotku kulje kesäasennolla näillä keleillä. Jos suostuu ylipäätäänkään enää ollenkaan kulkemaan. Eikä taatusti lämpene, ei sen enempää hytti kuin konekaan.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Ei se ilmanputsarin imuilma vaikuta käytännössä moottorin käyntilämpötilaan, kaasuttimen jäätymiseen ja käyntiin kylläkin. Tuo kaasuttimen jäätyminen pahimmillaan juuri nollan korvilla kun kosteutta paljon ilmassa, pakkasella ei enää kosteutta niin paljoa. Joko mittari kumittelee tai termariongelma (tod.näk.), ja kyllä moottori hajoaa useimmiten ennen lämpömittarin anturia, ainakin kuumenemisen takia.
Vauhdin tae - alamäki
laturi
Arvoitus ratkesi - tällä tietoa.
Laturiraukkaahan ei oikeastaan ole tarkoitettu kokonaan tyhjän akun lataamiseen, joten se sai siitä hommasta tarpeekseen ja valmisti itsensä sellaiseen kuntoon, että nyt se on latureiden hautuumaalla, eikä sillä enää ole murheita. Sen takia lämpömittarin viisarikaan ei (ilmeisesti) jaksanut nousta miehekkäästi tiettyyn astelukuun, vaan jäi lerppumaan.
Tänne sivistyksen keskelle pyrkiessäni viimeiset n. 50 km piti ajaa iltapimeitä metsäisiä maanteitä pitkin ilman valoja, kun laturi ei enää tehnyt osuuttaan. Ihmeen sitkeä akku. Nyt menen noutamaan Punakoneen uutuuttaan kiiltelevän laturin kera.
Laturiraukkaahan ei oikeastaan ole tarkoitettu kokonaan tyhjän akun lataamiseen, joten se sai siitä hommasta tarpeekseen ja valmisti itsensä sellaiseen kuntoon, että nyt se on latureiden hautuumaalla, eikä sillä enää ole murheita. Sen takia lämpömittarin viisarikaan ei (ilmeisesti) jaksanut nousta miehekkäästi tiettyyn astelukuun, vaan jäi lerppumaan.
Tänne sivistyksen keskelle pyrkiessäni viimeiset n. 50 km piti ajaa iltapimeitä metsäisiä maanteitä pitkin ilman valoja, kun laturi ei enää tehnyt osuuttaan. Ihmeen sitkeä akku. Nyt menen noutamaan Punakoneen uutuuttaan kiiltelevän laturin kera.
termostaatti
Kyllä se moottori käy viileänä ihan oikeasti. (Uusi laturi ei muuttanut viisarin liikuntakykyä.) Nollakelissä viisari nousee melkein keskiasentoon, mutta pakkasella jää selvästi alle puolivälin. Ei se alle 15 asteen pakkasissa haittaa, sillä rikkinäisen vaijerin / jumiutuneen hanan takia sisälle tulisikin aivan liian kuuma, ja nollakelillä tulee nytkin liian kuuma. Mutta kovemmilla pakkasilla saattaa jopa tulla kylmä, ja sehän on Ladassa skandaali.
Vakavampi asia sitten on, että miten moottori kestää, kun se käy koko ajan vähän viileänä. Tuntuisi siltä, että liiallinen kuumuus ainakin lyhentää moottorin elinikää, mutta entä liiallinen viileys? Onko kenelläkään tästä tietoa? Viisari siis näyttää tuollaista vähän alle puolivälin lämpöä, mitähän se nyt olisi asteissa... 60-80C ?
Vakavampi asia sitten on, että miten moottori kestää, kun se käy koko ajan vähän viileänä. Tuntuisi siltä, että liiallinen kuumuus ainakin lyhentää moottorin elinikää, mutta entä liiallinen viileys? Onko kenelläkään tästä tietoa? Viisari siis näyttää tuollaista vähän alle puolivälin lämpöä, mitähän se nyt olisi asteissa... 60-80C ?
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Voit kokeilla jollakin klapilla paukuttaa sitä termaria kun auto on käynnissä. Joskus jumittunut termari lähtee sillä toimimaan, mutta se on vaan lyhytaikainen apu. Tuolla konstilla voit saada kuitenkin testattua että onko vika siinä. Varo sitten, noita termareita on liikkeellä sellaisella kuorella, että menevät lommolle, kun taas sitten joitakin termostaatteja saa hakata vaikka kaikin voimin. Todennäköisesti se termari on jumissa, nimimerkillä just kans termarin vaihtanut...
Kannattaa suosiolla laittaa uudet jäähdytysnesteet kans, jos ei ole aikoihin vaihdettu.
Kannattaa suosiolla laittaa uudet jäähdytysnesteet kans, jos ei ole aikoihin vaihdettu.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
termari
Juu, termari se oli jumissa, ja vaikka moukaroin sitä kuinka, niin ei auttanut. Pantiin uusi termari ja tällä kertaa "vain" 83-asteinen, eli sisällä tulee vain hiki mutta silmät ei sentään kuivu päähän, ja moottori siis käy normaalin lämpimänä ja viisari on lievästi oikealle kallellaan. Anturi kyllä vetelee taas viimeisiään tai sitten on kontaktihäiriöitä, kun viisari pompahteli yhtäkkiä vasempaan reunaan pari kertaa.