2107 1.7i -96 (nelipisteruiskua)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

2107 1.7i -96 (nelipisteruiskua)

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Laitetaampa nyt pieni juttu tästäkin. Tuli vaihdossa Isuzun lava-autoon välirahan kera ja tämä olikin sen verran mukava ajella että jai käyttöön muiden autojen rinnalle.

Ostaessa flekti pyöri koko ajan koska lämpötila-anturi oli rikkinäinen. Se on nyt vaihdettu.
Myöskään nopeusmittari ei toiminut, kulmavaihde oli kulunut sileäksi. Vaati laatikon irrotuksen että mahtui vaihtamaan. No päivän ajelin sillä laatikolla, kunnes vitosen ja pakin siirtäjä tipahti laatikon sisään. Nyt paikoillaan 4-vaihteinen loota. 5-vaihteinenkin on jo korjattuna ja odottaa inspiraatiota laittaa se takaisin. Vitosvaihdetta kaipaa moottoritienopeuksissa

Kierroslukumittari on edelleen mykkänä, pitäisi selvitellä mikä johto puolalta kuuluu tälle tulla, nimittäin johtosarjasta se näyttäisi uupuvan, sen verran tilannetta tarkistelin kun mittariston polttimot vaihdoin.

Myöskin ohjaussimpukkaa piti hiukan kiristää, kaikki raidetankojen päät vaihdella, ketju kiristää, jarrut herkistellä yms. pientä

Ostotilanteessa Lada näytti tältä:
Kuva

Sen jälkeen onkin tullut hieman muokattua ulkonäköä ja alustaa. Ostin Lapuan lasikuidulta VFTS-levikesarjan ja sovittelin paikoilleen, istuvuus ei kyllä vakuuta. Kaaria joutuu silppuamaan melkoisesti, kun asentaa levikkeet kutakuinkin alkuperäistä VFTS:ää vastaavalle kohdalle. Pienellä budjetilla omaksi iloksi ja suruksi huumorimielellä rakenneltu 8)

Kuva

No kun kaaret oli sitten asennettu tuolle korkeudelle, oli kaaren ja renkaan välissä turhaa tilaa vaikka kuinka. Eteen eksyi 123 mersun jousi keskeltä katkaistuna, yksi jousi siis riitti molemmillen puolille eteen. Takaa lähti jousesta 2,5 kierrosta pois. Iskarit on vielä vakiot, mutta taakse on tulossa lyhemmät. Ilmaan nostettuna takajouset ovat irti jousikupeista. Madalluksen yhteydessä piti myös muuttaa jarrupaineensäätimen tangon asentoa, ettei takajarruille tule liikaa painetta.

Kuva

No edelleen kaarissa oli liikaa tilaa, nimittäin renkaat aivan liian syvällä kaariin nähden. Piti hommata leveämmät vanteet. Levitetyt peltivanteet olivat kukkarolle sopivin vaihtoehto. Alle eksyi "klassikkolevitetyt" Opelin 15" vanteet. Edessä 8" ja takana 9". Renkaina tällä hetkellä vähän turhan korkeat 185/65-15 nastakumit. Kesäksi löytyy 195/50 kumeja pari. Vielä on avoinna tulevatko nämä eteen ja taakse leveämmät, vai laitanko nämä taakse ja eteen sitten kapeammat. Vanteiden "huuli" täytynee maalata valkeaksi. Kunhan kesärenkaat uskaltaa laittaa alle, pitänee vielä mittailla paljonko nuita vanteita toisi ulospäin, tilaa kun vielä löytyisi. Levikepalat saisin tutun kautta edullisesti teetettyä. Putkisto on myös muuttunut 2,5" kokoiseksi ja varustettu yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella. Vaimennin tulee vielä vaihtumaan kun sopiva kävelee vastaan.

Kuva

Kuva

Vaikein vaihe oli päättää tulevaa väritystä ja päädyin ainakin toistaiseksi helpoimpaan ratkaisuun ja vedin Ladan omaa beigeä kaariin, samalla tuli muutama ruostepaikka maalattua. Pilkkuja kuitenkin vielä löytyy ympäri autoa muutamia. Kesällä maalaustiloja on paremmin käytössä niin katsotaan sitten jos vaikka innostun vaihtamaan koko keksinnön väriä

Kuva

Kuva

Tulevia hommia nyt ainakin:
- Vanteiden huulien maalaus
- Takaiskareiden vaihto lyhempiin
- 5-vaihteisen laatikon laitto takaisin
- Takavaimentimen vaihto/muokkaus
- Yms. mitä mieleen sattuukaan juolahtamaan
Viimeksi muokannut Verronen, 21.2.2014 21:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Täytyypä alkaa suunnittelemaan 5-vaihteisen laatikon paikalleen laittoa, alkoi nyt tämäkin 4-vaihteinen jollottaa. Jospa se jonkin päivän vielä jaksaisi. Käyttöhän on kyllä ollut aika raskasta, mutta kumman helposti nämä särkyy. :shock:
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2107 1.7i -96

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Täälläpäin se on just toisinpäin, joka ikinen 5-vaihteinen tuntuu olevan jollain tavalla viallinen, hajonnut tai hajoamispisteessä. Yksi kunnolla toimiva tulee mieleen. Loput ihan sitä itteään.

Propsit sentään oikeaoppisesti asennetuista levikkeistä ja niihin sopivista vanteista.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Mulla on nyt itsellä kaks laakerivikaista 4-vaihteista laatikkoa ja yksi synkrovikainen 5-vaihteinen, tosin johtunee siitä että oli edellisellä seissyt ilman öljyjä melko pitkään. Tämän alkuperäisestä 5-vaihteisesta tipahti se vitosen ja pakin siirtäjä laatikon sisään, pultti oli irronnut, joka piti sitä siirtotangossa. Ja sekä 5- että 4-vaihteisista on särkynyt nopeusmittarin kulmavaihde. Nivassa on 5-vaihteinen pelannut melko hyvin, vitonen aavistuksen pomppaa takaisin kun löysää kytkimen, mutta pysyy vielä paikallaan. 5-vaihteisiin olen ruukannut tehdä aina sen suositellun ylitäytön.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Tälle ei ole kummempia tapahtunut. Kesävanteiden yhteydessä pyyhkäsin valkoisen maalin vanteisiin ja väliin tuli spacerit. Lada on toiminut käyttöautona käytännössä koko tämän ajan. Jatketaan ajelua ja jossain vaiheessa pitänee hieman fiksailuja suorittaa maalipinnalle kun melko hätäisesti tuli ovien kulmia yms. maalailtua kaarien maalauksen yhteydessä

Kuva
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Etujarruletku halkesi tiukassa paikassa ja tuli sitten otettua hieman nokkakosketusta puun kanssa. No naamapellin kun joutuisi vaihtamaan kuitenkin niin kokeillaan jotain muuta, Nivan maski sovitteilla.
2105 konepelti on myös hakusessa, passaako se suoraan samoihin kiinnikkeisiin vai pitääko tuo saranapelti vaihtaa. Mielipiteitä?

Kuva
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Jatketaan yksinpuhelua. 2105 pelti ei passaa suoraan paikalleen. "Saranapalkissa" on valmiit reiät pellin kiinnitykseen, mutta mutterit vastapuolelta puuttuvat. Avasin palkin ja hitsasin mutterit taustalle. Valojen sovitus vaati mittailua ja kokeilua että sattui oikealle kohdalle maskin reikiin nähden. Myöskin valojen oikea suuntaus vaati hieman kikkailua taustojen suhteen että pyöreiden lamppujen alkuperäiset säädöt pystyi hyödyntämään.

Nytpä sitten olisi pieniä loppusilauksia vaille 2107 pyöreillä lampuilla ja nivan maskilla. Jonkinlainen palkki pitää vielä keulille hitsata, kun tuo entisten valojen alla ollut palkki joutui väistymään maskin tieltä. Samalla alle on eksynyt toiset vanteet ainakin väliaikaisesti. Konepellistä en vielä tiedä jätänkö mustaksi, jollainen se oli ostohetkellä vai maalaanko korin väriin.

Kuva
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia)

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Ei paha tuo Nivan maski kanttiksessa!
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia)

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Siisti Lada!! Takas tuollaiset kuvan valkoset vanteet alle ja konepelti korinväriin 8)

Ihan Ok näkönen tolla keulalla, ite laittaisin ehkä pyöreet tuplavalot :wink:

Taakse kannattaa laittaa 240 Volvon kaasuiskarit, on paljon lyhyemmät & jäykemmät jos sellasia tarvii halvalla esim motonet. Yläpuslan joutuu ottamaan Ladan iskarista Volvolaiseen, ja leikata Volvon iskarista alapuslan holkkia, sitten pysyy katkotut jouset paikoillaan ja hienosti pyörii "vajaillakin" tehoilla ;)

- Myös moottorikumit kannattaa 240 Volvon kumeihin vaihtaa. (2kpl Volvon oikeapuoli)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia)

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Konepellin maalaus mahdollisesti myöhemmin korinväriin, toisaalta tuo mustakin näyttää ihan hyvältä. Valkoisista vanteista kaksi meni mutkalle kun ylitettiin kanttari samassa rytäkässä puun kanssa. Tarkoitus teettää kesäksi uutta ja mahdollisesti leveämpää. Nuo oranssit kävin hakemassa Ylivieskasta että sai edes hieman täyttöä kaariin :)

Volvon iskareita olenkin tähän miettinyt.

Nyt kun etuvilkuiksi tuli tuollaisen kanttilampun sivuvilkut niin releelle on kuormaa liian vähän (entinen 21W ja uusi 5W) ja vilkku on liian nopea. Mikä olisi järkevin ratkaisu, vastusta väliin vai erilainen rele.

Pyöreiden tuplalamppujen asennus vaatii lisää leikkelyä keulalle, ainakin jos nappiksen lamppujen kokoisia käyttää ja Nivan maskin hyödyntäminen ei käytännössä onnistu helposti.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia)

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Katsastusajankohta lähestyy ja tiedossa oli että takajousien alakupit akselin päältä oli haperoa sekä jouset pääsivät vapaaksi korista nostettaessa. Siispä tilailin vähän tarvikkeita Mansemotorsilta sekä Biltemasta 240:n takakaasuiskarit. Lisäksi maalailin tallista löytyneen nappiksen taka-akselin ja heitin romut paikalleen.

Täysin uutta tuli nyt takajarruletku, takajarrusylinterit, kaikki takatukivarret uretaanipuslin, takaiskarit sekä "uutta" taka-akseli. Onneksi takatukivarsisarjaan sisältyi pultitkin, nopeutti urakkaa hieman kun pystyi surutta katkomaan pultteja, koska muutaman puslan sisäholkkiin oli pultit jämähtänyt kohtuun tiukkaan. Volvon iskareihin piti tosiaan siirtää Ladan iskarien yläpään kumit, alapäätä en muokannut mitenkään, mielestäni istui ihan hyvin nuinkin, ehkä akselin puolelta olisi voinut hieman ottaa holkista pois tavaraa. Mustia sormenjälkiä kerkesi jo tulla, mutta eipä ne näy näin huonoissa puhelinkuvissa :D

Kuva

Kuva

Kuva

Takapää jämäköityi mukavasti. Mites tuon perävälityksen näkee avaamatta koppaa. Akselissa ei ole mitään merkintöjä. Tietojen mukaan pitäisi olla nappiksesta, mutta siitä en ole täysin varma, jarrukilvissä on kuitenkin epäkeskosäädöt.

Viikonlopun aikana ajattelin vielä vaihtaa etuiskarit ja mahdollisesti kuljettajan puolen alatukivarren, koska siitä on toinen iskarin "pultti" poikki. Tokihan sen voisi korjatakin. Tällä hetkellä iskari on alapäästään kiinni hitsaamalla :)
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia)

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Vähähkönlaisesti sai viikonloppuna aikaan kun piti olla kaverina laittamassa w123:seen toinen moottori.

Ladaan tuli kuitenkin korjaussarjan etujarruihin, molemmista oli toinen mäntä hieman jumissa/liikkui nihkeästi. Nyt pystyy liikuttelemaan sormivoimin ilman pihtejä 8) Uudet etujarruletkut laitoin samalla, sekä vänkärin puolelta murtui jarruputken kiinnike letkuun. Tein sitten kokonaan uuden putken sinne. Satuloihin tuli myös uudet yhdysputket, nämä ovat niin halpoja ettei huvita edes itse tehdä :D

Korjasin myös sen kuskinpuoleisen alatukivarren kun ei uutta saanutkaan niin helposti, puslalliset oli Mansemotorssin kautta loppu tällaisella nopealla aikataululla, puslattomia olisi saanut. Korjaaminen ei ollut hankalaa, porasin jousikupin pois ja hakkasin pultin pätkän irti ja hitsasin uuden tilalle. Samalla tuli uudet iskarit eteenkin, saksanmaalta.

Katalysaattoriahan ne vaatii konttorilla, joten tuli sekin hitsailtua paikoilleen. Tällä kertaa tein sellaisen ratkaisun että pistin katalysaattorin laipoilla kiinni, helppo ottaa pois tarvittaessa. Päästömittauksen tein samalla ja edelleen todella hyvät arvot.

Ja laitetaampa taas pari huonoa kännykkäkuvaa

Kuva

Kuva
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia, uutta alustan osaa)

Viesti Kirjoittaja Mara »

Palojen kiinnitystapit on väärinpäin. Saattaa joillain vannemalleilla ottaa kiinni.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
pressa
Viestit: 10446
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia, uutta alustan osaa)

Viesti Kirjoittaja pressa »

Todella hyvin huomattu, itsellenikin joskus käynyt noin. Ja parastahan oli että ne vanteet jotka autossa olivat sopivat ja kun ratavarikolla vaihdoin renkaita niin ne eivät sopineet.
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2107 1.7i -96 (pieniä korimuutoksia, uutta alustan osaa)

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Hyvin huomattu nuinkin suttuisesta kuvasta :lol: Näköjään meni tälle puolen väärin päin, no nehän kääntää nopeasti ympäri. Tosin itsellä ne ei vanteisiin ota kiinni.
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
Vastaa Viestiin