VAZ-2112 - 2005 - Lada 112 1,6 16v 2005

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

1,6 litraisiin satakymppeihin käynee myös Bilteman pa suodatin "opel nro. 52-325" (lada Kalina), hinta 13 euroa.
Kädessäni on sellainen ja näyttää ihan samalta pikalukitusjuttuineen sun muineen.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... PEL-52325/
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ilmeisen hyvin olen onnistunut sen kiinalaisen ovimoottorin kanssa vihdoin, kun ei ole edes pakkasista ottanut itseensä, vaan toimii edelleen täydellisesti. Silti on vetämässä alkuperäisosan haku Venäjältä, onpahan vaihtaa tilalle, jos Kiinan ihme vielä päättää lopettaa toimintansa.

Tapahtuipa sekin, mistä oli varoiteltu, eli ajonaseton pampulan liimaukset pettivät ja halkesi keskeltä, siru ei onneksi hukkunut, joten liimasin kuumaliimalla pampulan takaisin kokoon. Nyt ei sirukaan enää helsi sisällä, vaan on kunnolla lukittunut paikoilleen. Eli nyt sitten sen kaaren katkeamista odotellessa... No, onhan onneksi varapampula, kun sen aikanaan jo auton myyjältä postise sain. Löytyy myös se punainen pampula, jolla käsittääkseni pitäisi pystyä ainakin Deltassa ohjelmoimaan uusia pampuloita järjestelmään tarvittaessa.

Näin pakkasilla on keskikulutus ollut 6,5 litraa / 100 km sekalaisessa ajossa. Moottoria tietenkin yleensä lämmitetty ennen ajoon lähtöä lohkolämmittimellä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

JohnDoe kirjoitti: Eli nyt sitten sen kaaren katkeamista odotellessa...
Kuva
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Kohta vuosi on tämän auton kanssa takana ja kilometrejä tullut ostohetkestä n. 23 000 lisää. Eilen parin sadan kilometrin lenkki taas ajettu ongelmitta, 30 000 km huoltoa pitää alkaa kohta suunnittelemaan. Kalinan kanssa tuli kalliiksi AD-korjaamolla tehdä, niin pitää tämä auto huoltaa töissä autohallissa itse, kun ei ole huoltokirjaakaan, mitä leimata.

Auto on palvellut hyvin ja tulee jatkossakin vielä palvelemaan, ei siinä mitään. Vaimo ajelee mieluummin Kalinalla, kun on kuulemma modernimpaa muotoilua ja vakaampi ajettava. 112 taas omasta kokemuksesta 16-venttiilisellä koneella kulkee Kalinaa vakaammin ja kuluttaa polttoainetta hieman vähemmän, suuntavakaudeltaan Kalina on tosiaan syystä tai toisesta parempi, vaikka kokoa onkin pienempi auto.

Varsinaisia vikoja tällä hetkellä ei ole, paitsi mitä nyt kattotermostaatista kuuluu välillä pientä rohinaa. Täältä lukemieni kokemusten perusteella lienee hyvä jossain vaiheessa ottaa termostaatti auki ja putsata siellä oleva pieni puhallin ja samalla rasvata sen akseli. Toisaalta voisin Venäjän kävijöiltä kysyä uudenkin termostaatin hintaa, todennäköisesti eivät paljoa maksa.

Vuoden aikanakaan varsinaisia vikoja ei ole ollut kuin se kampiakselin asentotunnistimen johdon sulaminen kosketuksesta pakosarjaan sekä tuulilasinpesunesteen määräanturi. Ja tietysti ajoneston pampulan liimaus petti. Pienempinä harmeina takaluukun kaasujouset eivät välttämättä pakkasella jaksa pitää luukkua auki ja mittariston maadoituksessa on koko ajan ollut jotain pientä sanomista, josta en ole tainnut tänne muistaa kirjoittaa. Tämä maadoitusvika siis ilmenee sillä tavalla, että kierroslukumittari lähtee toimimaan usein vasta, kun ajovalot kytkee päälle. Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

112 oli poissa ajosta viikon verran, ja kun piti toissa aamuna lähteä liikenteeseen, niin ei auto inahtanutkaan - akku oli täysin tyhjä. Eivät ilmeisesti nämä nyky ajan akut vain kestä - mikäli auto minulle myynyttä perikunnan edustajaa on uskominen, niin tämä simahtanut akku oli vasta nyt vuoden ikäinen. Alkuperäinen venäläinen akku oli kuulmemma niin heikossa hapessa, että perikunta oli joutunut uuteen akkuun investoimaan, jotta saivat autoa siirreltyä. Ei nyt jäänyt simahtaneet akun merkki mieleen, mutta muistaakseni oli kuitenkin "made in Korea".

Nyt on sitten tässäkin aito Banner-akku, nähdään kuinka kestää. Testien mukaan Bannerin latauksenvastaanottokyky on huippuluokkaa, eli pitäisi lyhyessä työmatkassakin latautua kilpailijoitaan paremmin. Toisaalta on tullut luettua, etteivät monet Bannerit kestä paljoa takuuaikaa pidempään. Omassa käytössä ovat kuitenkin yleensä toimineet 4-5 vuotta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

30 000 km huolto tehty, paitsi sytytystulpat on vaihdettava myöhemmin, kun tuli Fixuksesta vääränlaiset. Teknisistä kysymyksistä sainkin jo vastauksen, että osaan pyytää seuraavalla käynnillä oikeita tulppia.

Jakohihnassa ei ollut kiristystarvetta. Moniurahihnaan on pintaosaan ilmestynyt pieni möykky, pitänee tuota pitää silmällä.

Latausjännite tosiaan oli hieman alhainen, hankin uuden akun kaveriksi vielä Bilteman halvan älylaturin. Nyt sitten kun auto on lohkolämmityksessä, niin tuo laturi samalla aina latailee akkua tupakansytytttimen kautta. Tämä on paljon halvempi ratkaisu kuin Defan järjestelmään liitettävä.

Öljyä oli vaihtovälillä hukkunut muuten reilusti: 15 000 km aikana litran verran. Moottori ja vaihteisto ovat kuitenkin täysin puhtaat, mitään vuotojälkiä ei ole missään. Olisiko sitten niin, että näitä halpoja öljyjä sitten höyrystyy ja päätyy palotilaan niin paljon tässä kilometrimäärässä? Pitää seurailla asiaa - ja taas on hieman tullut laiminlöytyä huoltoa, kun en ole mittatikusta niin aktiivisesti öljymääräseuraillut. Onkin nyt hyvä tietää, ettei öljymäärän varoitusvalo auton keskikonsolissa toimikaan, kun ei ole antanut asiasta mitään varoitusta. Kalinan kanssa tulee seurattua paremmin, kun ko. varoitusvaloa ei ole.

Kattotermostaatti on alkanut ääntämään ja kovasti, Venäjän tuontina olen saanut jo uuden termostaatin, pitää vaihtaa jossain vaiheessa.

Sitten Venäjältä tuotuna sain myös jo aikaisemmin jäykistetangon konetilaan. On vain jäänyt asennettua, nyt kun huollon yhteydessä piti tuo asentaa, niin ilmeisesti tullutkin sutta matkaan: vai onko tanko erilainen 8v ja 16v melleihin? Tämä minulla oleva tanko ei oikein istu paikalleen mitenkään, toisaalta osa on sellainen, että keskellä on kierretangon pätkä, johon sitten päätyosat on kierretty. Olisikohan tarttunut mukaan osa, jossa onkin kaksi samanpuolen päätä.... Voisin laittaa kuvaa tänne näkyviin jossain vaiheessa, jos foorumilta löytyy näiden jäykisteiden kanssa enemmän pelanneita. Larssin kuvassahan sellainen näkyy, mutta on hieman eri mallinen kuin tuo omani.

Kulutus on pakkasillakin pysynyt alle 7 litran, oikeastaan on päässyt jopa alle 6,5 litralla 100 km. Kalinassa kulutus on taas vähän päälle 7 litraa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ilmeisesti alkavat Ladat urakalla protestoimaan suunniteilla olevaa Transporter-hankintaa vastaan, kun 112 tänään startatessa lähti käyntiin vain kolmella pytyllä välkytellen samalla Mil-valoa varoittaen vaarasta katalystaattorille. Lähtihän se neljäskin pytty kuitenkin onneksi pian mukaan ja Mil-valokin sammui. Seuraillaan tilannetta, pesin auton viikonloppuna, enkä pesun jälkeen ole sillä ajanut, niin voihan olla mahdollista, että kosteus on aiheuttanut sytytyshäiriön. Tulpat voisin toki nyt vaihtaa, kun 30 000 km huoltoon kuuluu, tuli jo kiitos foorumin ostettua oikean mallisetkin valmiiksi, kun ne alun perin huoltoa varten tiskiltä hankkimani olivat väärät ja siksi jäivät tulpat huollon yhteydessä vielä vaihtamatta.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Pari kommenttia:

Litran kulutus moottoriöljyä 15 000 km matkalla on ihan tolkkuinen määrä, se vastaa suuruusluokkaisesti 0,3...0,4 gramman kulutusta akselitehon kilowattituntia kohti. Määrä on "sopiva"; sen verran tarvitaan sylinteriputken yläpään sekä ylimpien männänrenkaiden ja venttilivarsien sekä -ohjainten voiteluun.

Toki öljyt hivenen haihtuvatkin, mutta Suomen ajo-oloissa haihtuminen on kovin pientä.

Nokka-akselien käyttöhihna ei juuri veny, eikä säätötarvetta pitäisi olla lainkaan. Noin sivumennen sanottuna: eivät ne kiilahihnatkaan niinkään "veny", vaan niin hihnat kuin hihnapyörätkin kuluvat, jolloin hihna löystyy. Hammashihnojen kuluminen on mitätöntä.

Nykyisillä sytytystulpilla ym. on 30 000 km vaihtoväli kovin lyhyt, vaihtotarve riippuu tietysti ajo-oloista ym. Itse olen niin Samaroilla kuin 110-sarjalaisillakin käyttänyt 100 000 km vaihtoväliä. Moottoriöljyn vaihtovälinä olen pitänyt 20 000...25 000 km.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
LADA 112 T.T
Lada kerhon jäsen
Viestit: 148
Liittynyt: 7.11.2005 15:44
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja LADA 112 T.T »

mokkulan sirun saa virta avaimeen laitettua ainakin minun vm.2003 ja 2006 satakahdessatoista.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tämäkin auto pitäisi katsastaa - käydäänpä kokeilemassa onnea, miten käy. Pitänee varmaan maksaa sikahinta OBD- ja päästötestistä itse asemalla, kun en ole nyt ehtinyt korjaamoaikaa varaamaan ko. testeille. Katsotaan, kostautuuko taas - kun kolme ajokieltoa tällä rahan tuhlaamisella ja vaivan säästöllä olen saanut. Toisaalta vikamuistissa ei ole koodeja ja MIL-valo sammuu normaalisti, kaiken pitäisi olla kyllä tässä autossa kunnossa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Katsastusmies joutui myöntämään tappionsa eli auto läpi ilman minkäänlaista huomauttamista. Kohdalle sattui siis paikallisesti siinä maineessa oleva katsastaja, että periaatteena löytää autosta kuin autosta edes yksi pikkuvika, josta voi antaa korjauskehotuksen. Päästöt olivat erinomaiset ja jarrutkin pitivät tasaisesti, suurin heitto oli käsijarrun 15%. Kallista lystiä, kun 93 euroa maksoi katsastus OBD- ja päästötesteineen. Edellisestä katsastuksesta (11.7.2012) on tullut ajettua näemmä 17 000 km.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

12.2.2012-25.8.2013 näyttäisi olevan nyt tämän auton omistusaika, ostaja löytyi ja vieläpä tuttavapiiristä. Puolitoista vuotta tuli siis hankittua kokemuksia vähän ajetusta 110-sarjan autosta, eikä moitittavaa ole: ajettavuus hintaan nähden todella hyvä, ohjaus paremman tuntuinen kuin Kalinassa, kulutus kohtuupieni eikä vikoja ole ole pahemmin tullut vastaan. Ennustan autolle lisää huolettomia kilometrejä ja pitkää ikää. Ellei mitään yllättävää tapahdu, niin sunnuntaina auto vaihtaa omistajaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja auto vaihtoi omistajaa. Hyvin todennäköisesti uusi omistaja ei tule foorumille jatkokokemuksia kirjoittamaan, eli tämä aihe saattaa päättyä nyt tähän. Toki voihan sitä joskus itse kommentoida, kun kuulen auton tulevia kuulumisia.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Hieman on tullut kaduttua, kun myin pois, mutta nyt samanvuotinen 8v versio ilman ohjaustehostinta tulossa ikävää lievittämään. Tämä entinen autoni taas on hyvin palvellut nykyistä omistajaansa ja palvelee edelleen. Kolhuja on saanut vähän osakseen ja sivupeili vaihdettu ja takapuskuri muovihitsattu, myös pakoputki oli jossain vaiheessa mennyt vaihtoon. Viikonloppuna käyn nykyisen omistajan suunnilla, niin voisin autonkin kuulumisia kysellä lisää.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Lada 112 1,6 16v 2005

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

hyvin on tämä Lada palvellut omistajaansa. Lämmityslaite jumittui jossain vaiheessa kylmälle, mutta tuo omistajan poika kun onnistui peruuttamaan seinään, niin tärähdyksessä korjaantui, varmaankin ilmaläppä ollut jumissa. Vikaa oli siis joskus vuosi sitten jo, itsellä tosiaan pari kertaa jumiutui lämpimälle aiemmin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin