Valoautomatiikka

Nelivetoiset Lada Niva ja 4x4 mallisto
Ladajuuso

Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Nivassani ei ole valoautomatiikkaa. Oletteko tämmöistä omiinne laittaneet? Nyppii kun valot unohtuu päälle, kun on automatiikkaan muissa peleissä tottunut. Ohjeita kaipaisin. Ei taida onnistua vain laittamalla virtalukon pohjasta sininen ja ruskea johto katkeavaan 0- asennossa aukiolevaan piiriin?
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja pressa »

En tiedä miten nivan sähköt on mutta jonkinlainen kytkentä on seuraava. Valikatkaisialle (paino tai kieto kytkin) tulevan plus johdon väliin laitetaan rele (eli kärjet tähän) sitten virtalukon nastasta (johon tulee virrat kun avainta käännetaään) releen käämin plussaan ja toinen johto releen käämistä maihin.
Kun on valot käänettynä päälle niin palavat vain kun on virrat päällä ja sammuvat kun virta sammutetaan.
(Toki kytkennän voi tehdä laturin herätevirrastakin jolloin valot ei pala jos auto on sammuksissa)
Ladajuuso

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Kiitokset. pitää yrittää noilla ohjeilla.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Tai sitten tämä.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Vastaavia laitteita asenneltiin joskus kunnes yli 90% niistä hajos muutaman kuukauden sisällä asennuksesta? Yksinkertainen ja toimiva on rele joka saa ohjauksen öljynpaine anturista tai laturista!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Ladajuuso

Re: Valoautomatiikka

Viesti Kirjoittaja Ladajuuso »

Tässä nyt olisi jonkunlainen ohje. Valokatkaisjasta täytyy tehdä muutoksia 2 keskimmäiseen ylärivin lattaliittimeen. Itse en vaivautunut irrottamaan akun liitintä, mutta kukin tyylillään.
1:Irrota keskikonsolin valokatkaisija ja puhaltimen katkaisija. Irtoavat ylä-ja alareunasta varovasti kampeamalla.
2:Irrota pienellä lattameisselillä pistokkeesta valokatkaisijan sinimusta johto ja puhaltimen katkaisijan keltasininen johto.
3:Asenna puhaltimen keltasininen johto valokatkaisijalle ja valokatkaisijan johto puhaltimelle. Eristä sinimustan johdon liitin sitä pujotellessasi, koska on jännitteinen. Jatka johtoja jos eivät muuten yllä. Tee haaroitus keltasiniseen johtoon, pituudeltaan n.50cm.
Nyt ajovalot sammuvat valokatkaisijan asennosta riippumatta. Puhaltiman taas saa pyörimään aina, mutta Nivan puhaltimen äänen kyllä kuulee, eikä jää vahingossa päälle kuten valot. Halutessa toki olisi voinut käyttää sekä valoille että puhaltimelle samaa ohjausta.

Parkit;
Tuo edellinen ei muuta parkki-eikä mittarivalojen toimintaa, joten parkit jää edelleen päälle jos valokatkaisin on päällä. Siispä;
1: Tarvitaan välirele jonka kela saa ohjauksen tuosta edellä tehdystä keltasinisen johdon haaroituksesta. Releen kelan toinen liitin maadoitetaan. Omassa 07-Nivassani oli lämmityslaitteen takana rintapellissä valmis ylimääräinen rele jota käytin.
2: Irrota pikku lattameisselillä pinkki johto valokatkaisimesta. Eristä liitin, koska on jännitteinen. Asenna johto välireleen sulkeutuvalle koskettimelle. Tee samalla haaroitus pituudeltaan n.50cm. Releen koskettimen vastapuolelta asenna johto valokatkaisijalle pinkin tilalle. Haaroita tämäkin samanmittaisella johdonpätkällä. Nyt rele katkaisee parkit ja mittarivalot kun virta-avain on pois.
3: Releen koskettimen rinnalle tarvitaan vipukytkin sulkeutuvalla koskettimella jotta releen saa ohitettua ja parkit päälle silloinkin kun avain ei ole virtalukossa. Keskikonsoliin Asennetaan kytkin jolle nuo haaroitukset vedetään. Kannattaa käyttää suojakannellista kytkintä, niin ei vahingossa laita parkkeja päälle.
Vastaa Viestiin