Lada 1500 kaasarin toiminta

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Puolituinen

Lada 1500 kaasarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Minulla on jääautona 1500 Lada, vuosimallista ei ole tietoa, huhujen mukaan 91, mut en sit tiedä, katiton ja kaasarilla se on ainakin. Sen kaasarin kaasuvivustossa on katkaisija ja lokasuojassa on joku venttiili, niin mikä tarkoitus niillä on ja miten ne kuuluu toimia? En älynyt tarkistaa minkä valmistajan kaasari se on, mut ilmeisesti joku weberin kopio. Se auto oli 7vuotta seissyt kun se minulle tuli ja ne venttiilille menevät letkut oli haurastunut parin sentin pätkiksi. En silloin sen kanssa enempää ihmetellyt vaan vaihdoin siihen ihan aidon weberin, mutta sekään ei oikein kierroksilla toiminut, ilmeisesti ainakin suuttimet väärän kokoiset kun se kaasari on 1300cc moottorista peräisin ja ladan alkuperäinen kaasuvivustokaan ei oikein kunnolla toiminut sen kaasarin kanssa.

Nyt sit ajattelin että jos saisin sen alkuperäisen kaasarin toimimaan. Ekana tietysti putsasin sen kaasarin, sit kun en ymmärtänyt sen venttiilin toimintaa niin jätin sen katkasian pois ja tulppasin ylimääräiset letku lähdöt. Sain sen käymään tyhjäkäyntiä ihan nätisti ja vapaasti otti kierroksiakin, mutta vedossa kun yritti laittaa kierroksia ni se alko rykimään ja saatto ampua jopa metrin liekkiä kaasarista, ajoin siis ilman konepeltiä. Aloin sit miettii sen venttiilin ja katkasian toimintaa. Se venttiili toimii, ihme kyllä sen seisonnan jälkeen, mutta sinne venttiilille tulee koko ajan virtaa moottorin käydessä, vaikkei sitä katkasiaa olekaan, että mihin se katkasia sit vaikuttaa? Sit laitoin kaasarista ne letkut siihen venttiiliin ja sen jälkeen se vaikutti toimivan paremmin. En kyllä käynyt kunnolla koittamassa sitä, ihan vaan pihalla leikkisin sen kanssa. Vaikuttaako se venttiili kaasarin toimintaan kierroksilla, vai onko siinä vika jossain muualla? Ja mikä ihmeen tarkoitus sillä katkasialla on siinä kaasuvivustossa?
jorijh

Re: Lada 1500 kaasarin toiminta

Viesti Kirjoittaja jorijh »

Kaikki joutavat letkun paikat tukkoon ja johdot irti. En oikeen saa tolkkua onko siinä sun kaasarissa sähköinen tyhmäkäynti venttiili, jos on ni sen johdot jätät. Sillä sisälokarin sydeemillä ei tee mittään. joku joutava lisävika venttiili vaan. Niin siihen tietty voit jättää ne johdot paikoilleenkin, kunhan letku lähdöt on tulpattu kaasarin päästä.
jorijh

unohtu kysyy paljonko haluut siitä weberistä?
Puolituinen

Kaasuvipu ainakin painaa tyhjäkäynti asennossa sitä katkaisijaa, mutta siihen venttiiliin menee virta oli se katkasia kummassa asennossa tahansa ja vaikka nyppää koko katkasiankin irti ni silti venttiillille menee virtaa. Niin ja katkasian kumpaankin johtoon tulee virtaa, ainakin moottorin käydessä. Muuta sähköistä venttiiliä siinä ei ole kuin se lokasuojassa oleva. Tosiaan tuntu että se alko toimimaan paremmin kun laitoin ne letkut siihen venttiiliin, ei se ainakaan enään rykinyt eikä ampunut kaasariin. Vai liekö sitten sattumaa että se alko just silloin jostain muusta syystä toimimaan paremmin. Mun täytyy käydä oikein koittaa sitä joku päivä.

Raha pulaa kyllä olisi, mutta en oikein siltikään tiedä raskinko luopua siitä weberistä
jorijh

juu nuo piuhat irti vaan. Katkasijan voi jättää paikoilleen.
Kaasarin letku lähdöt kaikki tukkoon. Nii tai ei ihan kaikki, bensan tulo ja tehostin varmaan tarpeellisia.
Tuo kaasarista ampumine lienee kyllä sytkä puolen vaiva, ennenmmin kuin bensan saanti ongelmasta johtuva.
Tai jos sulla siinä joku virinokka ja ajoitukset kohdillaan, niin saattaa hyvinkin ampua kaasarista ylös kun kone kylmä. Lämpöisenä vaivan pitäis kyllä kadota.
Tarkastaisin myös jakajan keskipako systeemin toiminnan.
Puolituinen

Oikeastaan miettisin itekin ihan samaa, et jos vika on sytkä puolella. Ei se tosiian ottanut sillä weberilläkään kunnolla kierroksia, mutta toimi sillä kyllä paljon paremmin ja sillä weberillä autto ku veti pikkasen ryyppyä päälle. Tuli tossa justiinsa mieleen et ei kai siin imusarjan tiiviste vuoda tai tehostin. Kaasariin ampumineen voi olla merkki myös liian laihasta seoksesta, mut luulis ettei se kävis kunnolla tyhjäkäyntiä jos siinä imuvuoto on. Sytytys ennakon mä siitä jo säädin, mutta täytyy tarkistaa kärkiväli ja se keskipakosäädin vielä. Voisin tietysti venttiili välyksetkin siitä kattoo, niitäkään ei oo ainakaan kymmeneen vuoteen tarkistettu. Uskoakseni on ihan vakio nokka, en ole ainakaan ite vaihtanu, mutta toi käynti ongelma on pahimmillaan kylmällä koneella. Yritän varmaan tiistaina jatkaa sen ihmettelyä, jos saisin mahtumaan sen oikein talliin, olen nyt taivas alla sitä ihmetellyt.
Puolituinen

Katoin ladasta vena välykset, sytkän kärkivälin sääsin ja katoin muutenkin että sytytys laitteet on kaikin puolin kunnossa. Vaihdoin jopa tulpatkin, mutta ei se toimi vieläkään kunnolla. Tajusin senkin että mulla oli ilmeisesti ne alipaine venttiilin letkutkin väärin, enkä edes tiedä kuinka niiden kuuluisi olla. Kaasarissa on kolme letkun paikkaa, siis bensalutkun lisäksi ja imusarjassa on kaksi pientä alipaine lutkun paikkaa jarrutehostimen lisäksi. Kaasarissa vivuston puolella on yksi lähtö vivuston yläpuolella, siitä kuuluu ilmeisesti mennä letku ilmanputsariin. Lokasuojan puolella on kaksi letkun paikkaa kaasarin alareunassa, toinen on suoraan kaasarin rungossa ja toinen on kolmella ruuvilla kiinni olevassa "kannessa" jonka alla on kenties joku kalvo (vaikka mulla on se kaasari ollut jo useamman kerran auki niin en ole sitä avannut kertaakaan). Se letkun paikka mikä on suoraan rungossa on tietääkseni sytytyksen alipaine säädintä varten ja siitä toisesta pitäis varmaan mennä letku siihen venttiiliin. Sit on imusarjassa olevat lutkun paikat, toinen vois kuulua mennä siihen venttiiliin, mut entäs sit toinen? Niistä letkuista kun ei ollut mitään jäljellä silloin kun se auto minulle tuli, niin ei ole mitään havaintoa miten ne kuuluisi olla. Ja sit edelleen ihmetyttää mikä tarkoitus sillä venttiilillä ja katkaisijalla on.

Toinen asia joka tuli mieleen, niin kuuluuko siinä kaasarin kiihdytys pumpussa olla takaiskuventtiiliä. En ole ainakaan sellasta löytänyt, sen tiedän että kiidytyspumpun suuttimen alla on kuula joka toimii venttiilinä, mutta pitäisikö siinä olla venttiili myös ennen pumppua. Ainakin japsi Aisaneissa on kuula venttiilit ennen ja jälkeen kiihdytyspumpun. Kiihdytyspumpusta kyllä tulee bensaa, mutta kun sen kanssa oikein ajaa ni kun vedättämällä vedättää niin se tuntuis toimivan ihan ok, mut jos vähänkin hätäsemmin koskee polkimeen ni se joko hyytyy kokonaan tai alkaa rykimään. Mun järjen mukaan siinä kuuluisi olla venttiili myös ennen pumppua, muutenhan se pumppu työntää ne bensat vaan takaisin kohokammioon ja suuttimesta tuleva bensa määrä jää vähäiseksi.
Puolituinen

Hittolainen että alkaa hermot menee ton ladan kans, kun en vieläkään oo saanu sitä toimimaan. Tänään tarkistin siitä vielä jakopäänkin kun isä ehdotti et jos siitä on jako pielessä, mut näytti sekin kohdallaan olevan. Ja kyllä se vika vaikuttais bensa puolella olevan, kun heti alkaa toimii paremmin kun vetää ryyppyä päälle, jostai syystä ihan niin kuin se ei sais tarpeeksi bensaa. Mulla on vaan jo kymmeneen kertaan ollu se kaasari auki ja yhtään paremmaks mä en oo sitä saanu. Sit siin on vaan sellanenkin hassu juttu kun se oli sillä weberillä ihan sama laulu, ryyppyä kun veti päälle ni alko toimii paremmin. Sellanen tulee mieleen et ihan niin kuin siin olis kauhee imuvuoto, mut en ole sellastakaan siitä löytänyt. Ilmeisest täytyy sit vaan ajella ryyppy päällä tai sit pistää paaliin koko romu kun ei se muutenkaan enään mikään hyvä ole :)
Puolituinen

Vaikka en täältä kauheesti saanu vastauksia kysymyksiini, niin kerron nyt kumminkin että sain sen ladan vihdoin ja viimein toimimaan. Oli kaasarissa ensiö ja toisiokurkun suuttimet väärin päin. En vaan ollut missään vaiheessa älynnyt vaikka se kaasari on mulla useampaan kertaan auki ollut, olen vaan joka kerta kiertänyt suuttimet takaisin niinkuin ne on ollutkin. Se on vaan niin täys pommi koko vehje, että yhden vian kun saa korjattua niin seuraava tulee tilalle, meni meinaa vuorostaa jarruputki poikki.
maako

Viesti Kirjoittaja maako »

Hyvä että sait kaasuttimen toimimaan! :)
Ja eihän niitä jarruja mihinkän tarvitse, nehän tunnetusti vain hidastavat vauhtia :lol:
Puolituinen

Joo niinhän ne hidastaa :D Mut sais siinä kumminkin jonkin laiset jarrut olla, varsinkin kun joutuu pari kilometriä ajamaan tietä pitkin sen kanssa sinne missä sitä rataa pidetään. Siitä meni jo ajat sitten takaata jarruputki poikki, no sen vaan tulppasin silloin, no sit siitä meni kuskin puolelta satulan putki poikki ja sitä irrottaessa lohkesi satulasta iso pala pois, sen korjasin patentilla, nyt sit meni hantin puolelta se satulan putki poikki. Eipä sinne tarvis pujottaa kuin uutta putkea ja sit kuskin puolelle vaikka käytettynä hommaa ehjä satula, kun siitä mun patentista tiedä kauan se kestää, mut ei ole tällä hetkellä yhtään varaa laittaa rahaa jääautoon.
Vastaa Viestiin