Karhu
Karhu
Minä kun käyn tuolla Pohjois-karjalassa, niin joka reissulla puhutaan karhuista paikallisten kanssa. Näköhavaintoja monellakin, kuulohavainnoista nyt puhumattakaan. "Navetanhajua" nuuskin minäkin tänään pusikossa Kiihtelysvaarassa, olisko sitten hirvi ollut...Pitänee varata karhukeihäs tässä seuraavalle reissulle...
warre 353w sedan,
Re: Karhu
Olen ollut tämän viikonlopun Pudasjärvellä. Täällä on nyt nähty yhdellä soratiellä karhunjäljet. Nimittäin tiekarhun. Tuntuu että karhut ja tiekarhut on yhtä harvinaisia havaintoja nykyään.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Karhu on ehkä juotavin suomalaisista halvoista lagereista mutta on niitä kyllä paljon parempiakin. Menee "kaljana" mutta olueksi en sitä nostaisi...suomalaisissa lagereissa on omaan makuun liian laimea humalointi.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
-
Klaus Silander
Nyt olen palannut takaisin kirjoittelemaan ja kirjoitin nyt Finnairistakin maailmanparannuskirjoituksiin. Kiinalaisesta vesurista karhukeihään saa kätevästi rakennettua, mutta kolmesta vanerikappaleesta kannattaa rakentaa teräkotelotuppi: kaksi keihästerää pitkempää ja leveämpää vanerisuorakeidetta ja niiden väliin samankokoinen, joka on suorakaiteiseksi U-malliseksi sahattu. Kolme päällekkäinkiinnitettyä vanerikappaletta pultataan, ruuvataan, niitataan tai rautalankasidotaan tiukasti ja tyviosaan kiinnitetään vaijeri, nahkahihna tms. kireästipitämään se paikallaan.Pavlovits kirjoitti:Olihan täällä takavuosina hyvinkin aktiivinen kirjoittelija, joka ihan tosissaan kertoi liikkuvansa karhukeihään kanssa luonnossa.
Tekniikkana vastapäivään teränpyöritys seisovan karhun eli mesiohton käpälien ulottumattomissa tai vaakakahdeksikkoa niin, että sivuilta
terä kohoaa kahdeksikon sivuilla ylöspäin, kunnes mesiohton eli ohton eli "osmotson" silmät alkavat seuraamaan keihäänkärkeä, jolloin kyetään
itsepuolustuskaatoon - mutta tämä vaatii onnekkuuttakin.
Kohtijuoksevan mesiohton edessä keihäänkärki kohdistetaan suurpetoa päin painaen jalkaterällä keihääntyvi maahan tai hankeen sekä kyykistyen, ettei kohti juokseva ohto törmää voimalla, vaan ehkä juoksee yli itspuolustuskaatoon ryhmittyneen. klaus silander
-
brumbrum
Joillakin on hieman mopo karannut käsistä. Pari viikkoa sitten itse pääsin näkemään erauspennun noin 30metrin päästä(hieno kokemus) koira olisi halunnut lähteä ajamaan karhua en laskenut perään .Olen myöskin tavannut parisataakilosen naaraan ja pennun ja kävellyt niiden välistä ja olen edelleenkin elävien kirjoissa emo teki vale hyökkäyksiä pari ja jäi seisomaan takajaloillaan polun reunaan ja tuhahteli ja pentu hilpas männyn latvaan parissa sekunnissa. Koko tilanne ohi parissa minuutissa, mihi sie tuota kepukkaa tarttet loukkaat vaan ihtes siihen ja hyvin harvoin karhua edes näkee saati sitten törmää siihen. Suurin osa noista lehti kirjoituksista on täyttä paskaa ja ihmisten provosoimista karhu ja susi vihaan.Ihmisen täytyisi miettiä omilla aivoilla saati lukea lehtien epäpätevien ihmisten kirjoituksia jota eivät edes eroita koiraa sudesta näistä lehtien lööpeisetä ja teksteistä havaitsee jo aika pian että koira on ollut kyseessä eikä suinkaan susi,vaikka otsikot kissan kokoisilla kirjaimilla näin väittää että on susi ollut kyseessä. Olen jo hieman pitemmän ajan seurannut sinun harhaisia kirjoitelmia on vissii teidän kunnalta loppunut rahat psykiatriselta osastolta?vaiko avohoidossa olet?
-
rotsi4
Jos ei alennu vaarallisiin, vika-alttiisiin, kalliisiin, joskus myrkyllistä lyijyä kylväviin, nuhteetonta taustaa ja byrokratiaa vaativiin tuliaseisiin niin karhukeihäs on käyttökelpoinen ase.
Muutenkaan tuon tussarin kanssa kulkeminen ei ole aina kovin viisasta, joku voi sen varastaa tai laukaista vahingossa, patruunat on kalliita ja lyijyluodit myrkyllisiä, teräshaulit aiheuttaa ongelmia puutöissä.. Puhumattakaan pakoon juoksevista kakaroista, tullista tai viranomaisista jotka tahtoo ampua varmuuden vuoksi itse ekana jalkaan..
Ei mikään keihäs lasten lelu ole, mutta sellaisella ei vakavia tapaturmia tule nappia painamalla.
Luulen että tuliasetta käyttänyt karhunkaataja saa aika helpolla tuomion salametsästyksestä vaikka kyseessä olisikin ollut itsepuolustus. Mutta luulen että terä-aseen kanssa tämä riski on pienempi.. tosin ruho on valtion omaisuutta, joutuu einekset ja tarveaineet ostamaan huutokoupasta.
Itse olen myös sitä mieltä että keihäällä kaadettu karhu on oikeasti kohtalonsa ansainnut koska ei ole ihmistä paennut vaikka olisi voinut. Ajava koira tietysti muuttaa tilannetta pikkasen.
Itse ainakin haluaisin opetella teoriassa karhukeihään käytön ja valmistaa moisen värkin. Tosin olen aihetta vähäsen opiskellut.
Karhua en ole ikinä nähnyt, vainun olen kyllä saanut yhdessä koiran kanssa (tunnistin myöhemmin jäljet).
Enkä muuten haluakaan tavata kyseistä elukkaa. Jos nälkä tulee niin syön mieluummin hirvet.
Minun puolesta aikuinen yksilö saa lahjoittaa itsensä karhulle/metsän/kaupungin pedoille ihan vapaasti. Mutta jos vie lapsensa tai muut läheisensä vaaroille alttiiksi niin on paras varautua puolustamaan ja suojelemaan. Varautumiseen kuuluu asianmukaiset varusteet ja samalla pitää olla valmis uhraamaan henkensä, terveytensä ja vapautensa läheistensä puolesta. Pelkuri pakenee ja lamautuu kyllä aseenkin kanssa, mutta hän on edes varautunut, sitä asetta voi käyttää vaikka emäntä tai pentu itse sitten tosipaikan tullen jos ase on. Se että toimii typerästi on pienempi riski kuin ettei tee mitään vaaran uhatessa. Mikään poliisille soitto ei paljoa auta kun vihollinen tulee päälle, voihan sinne soittaa mutta puhumaan ei ehdi jos meinee hoitaa velvollisuutensa. (Pätee myös muihin vaaroihin kuin karhuun) Paskahousut aseiden kanssa hosuvat/käyttävät väkivaltaa vaikka asia olisi muutenkin hoidettavissa..asetta ja väkivaltaa käytetään vasta viimeisenä keinona.
Oletko muuten brumbrum ihan varma ettet säilynyt ehjin nahoin koiran ansiosta? karhu voi olla sitä mieltä että yhden ihmisen voi rökittää ihan hyvin, mutta koira ja ihminen saa olla rauhassa.
Tämä kysymys aiheellinen koska eräs karhun raapimaksi tullut tyttö kertoi lehtihaastattelussa että karhu pakeni haukkuvaa (tytön mukana ollutta) koiraa ja tytön potkua karhun kuonoon. (muistini mukainen kertomus, en arkistoinut lehteä)
Muuten koira joka ei pakene karhuja, vaan haluaa jopa jahdata ja taistella karhujen kanssa on hieno eläin joita ei jokapojalla/tytöllä ole.
Moni koira on kuulemma karhun vainuamisen jälkeen painunut kotiin ja sängyn alle piiloon.
Karhun tuntijaksi tulemiseen vaaditaan muuten vuosia käytännön kokemusta tästä eläimestä..jos on pari kertaa nähnyt ja haistanut niin ei taida riittää asiantuntijaksi tulemiseen. Tämä pätee myös muihin.
Muutenkaan tuon tussarin kanssa kulkeminen ei ole aina kovin viisasta, joku voi sen varastaa tai laukaista vahingossa, patruunat on kalliita ja lyijyluodit myrkyllisiä, teräshaulit aiheuttaa ongelmia puutöissä.. Puhumattakaan pakoon juoksevista kakaroista, tullista tai viranomaisista jotka tahtoo ampua varmuuden vuoksi itse ekana jalkaan..
Ei mikään keihäs lasten lelu ole, mutta sellaisella ei vakavia tapaturmia tule nappia painamalla.
Luulen että tuliasetta käyttänyt karhunkaataja saa aika helpolla tuomion salametsästyksestä vaikka kyseessä olisikin ollut itsepuolustus. Mutta luulen että terä-aseen kanssa tämä riski on pienempi.. tosin ruho on valtion omaisuutta, joutuu einekset ja tarveaineet ostamaan huutokoupasta.
Itse olen myös sitä mieltä että keihäällä kaadettu karhu on oikeasti kohtalonsa ansainnut koska ei ole ihmistä paennut vaikka olisi voinut. Ajava koira tietysti muuttaa tilannetta pikkasen.
Itse ainakin haluaisin opetella teoriassa karhukeihään käytön ja valmistaa moisen värkin. Tosin olen aihetta vähäsen opiskellut.
Karhua en ole ikinä nähnyt, vainun olen kyllä saanut yhdessä koiran kanssa (tunnistin myöhemmin jäljet).
Enkä muuten haluakaan tavata kyseistä elukkaa. Jos nälkä tulee niin syön mieluummin hirvet.
Minun puolesta aikuinen yksilö saa lahjoittaa itsensä karhulle/metsän/kaupungin pedoille ihan vapaasti. Mutta jos vie lapsensa tai muut läheisensä vaaroille alttiiksi niin on paras varautua puolustamaan ja suojelemaan. Varautumiseen kuuluu asianmukaiset varusteet ja samalla pitää olla valmis uhraamaan henkensä, terveytensä ja vapautensa läheistensä puolesta. Pelkuri pakenee ja lamautuu kyllä aseenkin kanssa, mutta hän on edes varautunut, sitä asetta voi käyttää vaikka emäntä tai pentu itse sitten tosipaikan tullen jos ase on. Se että toimii typerästi on pienempi riski kuin ettei tee mitään vaaran uhatessa. Mikään poliisille soitto ei paljoa auta kun vihollinen tulee päälle, voihan sinne soittaa mutta puhumaan ei ehdi jos meinee hoitaa velvollisuutensa. (Pätee myös muihin vaaroihin kuin karhuun) Paskahousut aseiden kanssa hosuvat/käyttävät väkivaltaa vaikka asia olisi muutenkin hoidettavissa..asetta ja väkivaltaa käytetään vasta viimeisenä keinona.
Oletko muuten brumbrum ihan varma ettet säilynyt ehjin nahoin koiran ansiosta? karhu voi olla sitä mieltä että yhden ihmisen voi rökittää ihan hyvin, mutta koira ja ihminen saa olla rauhassa.
Tämä kysymys aiheellinen koska eräs karhun raapimaksi tullut tyttö kertoi lehtihaastattelussa että karhu pakeni haukkuvaa (tytön mukana ollutta) koiraa ja tytön potkua karhun kuonoon. (muistini mukainen kertomus, en arkistoinut lehteä)
Muuten koira joka ei pakene karhuja, vaan haluaa jopa jahdata ja taistella karhujen kanssa on hieno eläin joita ei jokapojalla/tytöllä ole.
Moni koira on kuulemma karhun vainuamisen jälkeen painunut kotiin ja sängyn alle piiloon.
Karhun tuntijaksi tulemiseen vaaditaan muuten vuosia käytännön kokemusta tästä eläimestä..jos on pari kertaa nähnyt ja haistanut niin ei taida riittää asiantuntijaksi tulemiseen. Tämä pätee myös muihin.
Tässä on äidinisän äidinisä, josta oli takavuosina pitkät eläväiset karhunkaatotarinat Metsästys ja Kalastus-lehdessä. Kuuluu kaataneen kymmeniä karhuja ampumalla, keihäällä ja kirveellä. Isä, sedät ja serkut olivat kaikki Shemeikkojen karhunkaatajasukua. Tämän Petrin patsas on edelleen Sortavalassa.

Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
-
brumbrum
Rotsi4 koiran ansiota tuo on mutta harvoin se karhu tulee ihmisen päälle noin normitilanteessa. Jos olet metsässä liikkunut niin todenäköisesti olet kulkenut karhun ohi näkemättä ja kuulematta mutta karhu on sinut huomannut jo aika päivää sitten eli tilanne olisi ollut jo sinun kohdalla ohitse jo edes ennenkuin kerkesi edes kunnolla alkamaan
-
rotsi4
Aivan varmasti karhu on minut havainnut joskus, ja onneksi. Ja nurkissa ne täällä hämeessäkin pyörii aina välillä havaintojen mukaan.
Turha karhuja ja muitakaan elukoita on pelätä, mutta varautuminen on mielestäni fiksua, varsinkin jos on lapsia ym. mukana. Uskon täysin että karhu normaalisti väistää ihmistä, mutta niillekin tulee vahinkoja, karhu voi joutua yllätetyksi, saarroksiin, olla haavoittunut, pentu hukassa, talvipesästä äkkilähtö, roskiskarhu ym.. ja silloin ei käykään välttämättä niin kuin yleensä, ja tässäkin asiassa yksikin turha uhri on liikaa minun mielestäni.
Turha karhuja ja muitakaan elukoita on pelätä, mutta varautuminen on mielestäni fiksua, varsinkin jos on lapsia ym. mukana. Uskon täysin että karhu normaalisti väistää ihmistä, mutta niillekin tulee vahinkoja, karhu voi joutua yllätetyksi, saarroksiin, olla haavoittunut, pentu hukassa, talvipesästä äkkilähtö, roskiskarhu ym.. ja silloin ei käykään välttämättä niin kuin yleensä, ja tässäkin asiassa yksikin turha uhri on liikaa minun mielestäni.