Konela tuonut BMW:tä
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Konela tuonut BMW:tä
TM:n yksi "50 v sitten" -artikkeleissa oli juttuna BMW:n koeajo. Maahantuojaksi mainittiin Konela. Kysymyksessä oli siis Itä-Saksassa heti sotien jälkeen valmistettu BMW, jonka nimi sitten muutettiin EMW:ksi kansainvälisen oikeuden päätöksellä. Mutta sitten itäsaksalaisten autojen tietäjät apua. Aina joskus on vaivannut tuo, että miten Emman tarina jatkui. Tuliko siitä Ifa? tai Zwickau? vai loppuiko se vain ja nuo kaksi uutta merkkiä eivät olleet jatkoa tälle "sotasaalis" -merkille.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: 3.10.2003 23:31
- Paikkakunta: tampere
EMW.
Jaa-a... Eikös siälä Eisenachissa rustattu Warreja aina Verenigungii saak-
ka , että voisi sanoa Warpunen oli sitten sen "perillinen",mutta kai joku en
tusiasti tietää paremmin.
ka , että voisi sanoa Warpunen oli sitten sen "perillinen",mutta kai joku en
tusiasti tietää paremmin.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Ihmettelin tossa just, oliko se KePö:ssä, myynnissä ollutta EMW:tä. Että siis mikä se semmonen on.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Joku tämmönen?Rizhto kirjoitti:Tiesittekö muuten, että EMW coupe ja capriolet malleista suurin osa tuotiin Suomeen. Eivät aikoinaan tahtoneet kelvata kellekkään. Ja on niin julmetun nätti auto. Sedällä on ollut ikuisuusprojektina työn alla tuommonen -55 coupe jo pitkään.
EMW
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Konela tuonut BMW:tä
EMW:n tarina loppui 1955.Sen eri versioita valmistettiin Eisenachissa,Dresdenissä sekä Hallessa.EMW 340 pohjautui BMW typ 327 malliin.EMW(Eisenacher Motoren-Werke)nimi tuli käyttöön 1952 ja tunnus muuttui punavalkoiseksi,värit ovat Thüringenin maakuntavärit.Eisenachin tehdas liittyi samanavuonna kansallistettujen tuotantolaitosten joukkoon(VEB-Volkseigener Betrieb)Mosse-Aksu kirjoitti:TM:n yksi "50 v sitten" -artikkeleissa oli juttuna BMW:n koeajo. Maahantuojaksi mainittiin Konela. Kysymyksessä oli siis Itä-Saksassa heti sotien jälkeen valmistettu BMW, jonka nimi sitten muutettiin EMW:ksi kansainvälisen oikeuden päätöksellä. Mutta sitten itäsaksalaisten autojen tietäjät apua. Aina joskus on vaivannut tuo, että miten Emman tarina jatkui. Tuliko siitä Ifa? tai Zwickau? vai loppuiko se vain ja nuo kaksi uutta merkkiä eivät olleet jatkoa tälle "sotasaalis" -merkille.
1953 siirrettiin mallin F9 tuotanto Eisenachiin,johon oli saatu rakennettua sarjatuotantoon soveltuva uusi tehdas(vanhat tuotantolaitokset kärsivät huomattavia tuhoja sodassa).F9 oli kotoisin Zwickausta ja pohjautui Audin tekemään DKW F9 malliin.Zwickaussa mallia valmistettiin entisissä Horch ja Audi tuotantolaitoksissa,kuten myös vanhaa DKW F8:aa.Zwickauhun kaavailtiin kuitenkin pieniin autoihin keskittyvää kombinaattia AWZ (Automobilwerke Zwickau).AWZ valmisti P 70 malleja,ja myöhemmiin Trabantin mallisarjoja.
Isompi malli F9 siis siirtyi Eisenachiin,jossa jo vuonna 1954 valmistui prototyyppi F9/P eli ensimmäinen Wartburg 311.F9:n valmistus oli harjoittelua Wartburgin sarjatuotannolle.Vuonna 1955 Eisenachin kombinaatti nimettiin AWE:ksi (Automobilwerke Eisenach).Näin myös merkkinä EMW jäi pois.
1948 DDR:n autoteollisuus keskitettiin yhden katto-organisaation alle,Industrieverwatung Fahrzeugbau eli IFA.Kaikkiin ajoneuvoteollisuuden tuotteisiin liitettiin tämä tunnus.Osa autoista,esim DKW:t muuttuivat IFA:merkkisiksi kun muuten nimi olisi ollut vain mallinumero.Mutta muutamia DKW/IFA-merkkisiäkin löytyy (mm.Suomesta ainutlaatuinen DKW/IFA F9).
Toivottavasti tämä valaisi hieman kysymääsi asiaa.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kiitos vaan kaikille hyvistä vastauksista. Arvasin kyllä, keneltä tulee se perusteellisein.
Jotenkin tuo nimi Horch kummitteli mielessäni tässä asiayhteydessä. Ja sieltähän se tuli ilman pyytämistä. Sitten vielä tuosta DKW F9:stä. Siihenhän kai liitettiin Suomessa nimet Auto Union ja Donau. Eli kyse on samanlaisesta autosta, kuin IFA F9. Sitähän tehtiin aluksi nimellä joko IFA-DKW F9 tai DKW-IFA F9.

Jotenkin tuo nimi Horch kummitteli mielessäni tässä asiayhteydessä. Ja sieltähän se tuli ilman pyytämistä. Sitten vielä tuosta DKW F9:stä. Siihenhän kai liitettiin Suomessa nimet Auto Union ja Donau. Eli kyse on samanlaisesta autosta, kuin IFA F9. Sitähän tehtiin aluksi nimellä joko IFA-DKW F9 tai DKW-IFA F9.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Konela tuonut BMW:tä
Myös moottoripyöriä oli merkiltään EMW
BMW:stä EMW:hen, IFAan DKW:hen ja Audiiin.
Tämä alkaa jo vähän rönsyillä, mutta tällaiselle vanhalle papalle nämä vanhat asiat tuovat nuoruuden mieleen. Tämä Horch oli ennen sotia arvostettu merkki ja Audi on sikäli sukulainen, että saksan "HORCH"=latinan "AUDI"=suomen "kuule, kuuntele". Ensimmäinen uusi Audi tuli 1965 ja silloin sen lehtimainos oli atinankielinen
Se IFA F9 näköinen DKW oli mallia F11 ja isompi, kantikkaampi malli oli f 12 Kaikkein suurin malli oli f 102, johon sitten ympättiin nelitahtikone ja siitä tuli Audi 60.
EMW moottoripyörä oli Suomessa hyvinkin yleinen, eikä siinä ollut mainittavia laatueroja Bemariin verrattuna.
Tämä alkaa jo vähän rönsyillä, mutta tällaiselle vanhalle papalle nämä vanhat asiat tuovat nuoruuden mieleen. Tämä Horch oli ennen sotia arvostettu merkki ja Audi on sikäli sukulainen, että saksan "HORCH"=latinan "AUDI"=suomen "kuule, kuuntele". Ensimmäinen uusi Audi tuli 1965 ja silloin sen lehtimainos oli atinankielinen
Se IFA F9 näköinen DKW oli mallia F11 ja isompi, kantikkaampi malli oli f 12 Kaikkein suurin malli oli f 102, johon sitten ympättiin nelitahtikone ja siitä tuli Audi 60.
EMW moottoripyörä oli Suomessa hyvinkin yleinen, eikä siinä ollut mainittavia laatueroja Bemariin verrattuna.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
entäs jos mennään nykypäivään niin tuosta Audista voidaan vetää yhteydet Volkswageniin, sieltä sitten Skodaan ja taas ollaan itä-euroopassa ja eikös vielä Seat mene samaan syssyyn ja sillä on juuret Fiatissa ja Fiatista voidaan vetää juuret aina Neuvostoliittoon ja Etelä-amerikkaan asti.....

Tuosta Audi/Horch sukulaisuudesta sen verran vielä,että August Horch perusti tehtaansa 1899 ja muutamien paikanvaihdosten jälkeen muutti Zwickaun kaupunkiin 1904.huonon talouden pitonsa johdosta menetti tehtaan omistuksen osakkeenhaltijoille 1909.Horch avasi kuitenkin uuden tehtaansa samana vuonna nimellä "August Horch Automobilwerke GmbH Zwickau".Vähän myöhemmin häntä vastaan nostettiin kanne,koska uusi tehdas oli samanniminen kuin toiminnassa oleva vanha tehdas.ongelma ratkaistiin kääntämällä verbi horchen latinaksi (Horch! - Audi!).Uusi tehdas nimettiin "Audi Automobilwerke GmbH"Pavlovits kirjoitti:BMW:stä EMW:hen, IFAan DKW:hen ja Audiiin.
Tämä alkaa jo vähän rönsyillä, mutta tällaiselle vanhalle papalle nämä vanhat asiat tuovat nuoruuden mieleen. Tämä Horch oli ennen sotia arvostettu merkki ja Audi on sikäli sukulainen, että saksan "HORCH"=latinan "AUDI"=suomen "kuule, kuuntele". Ensimmäinen uusi Audi tuli 1965 ja silloin sen lehtimainos oli atinankielinen
Se IFA F9 näköinen DKW oli mallia F11 ja isompi, kantikkaampi malli oli f 12 Kaikkein suurin malli oli f 102, johon sitten ympättiin nelitahtikone ja siitä tuli Audi 60.
EMW moottoripyörä oli Suomessa hyvinkin yleinen, eikä siinä ollut mainittavia laatueroja Bemariin verrattuna.