Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
JussiG7

Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja JussiG7 »

Terve taas!
Kun olen tähystellyt nettiautosta ketjukoneellista farmariautoa, olen törmännyt mm. Nissaneissa siihen ongelmaan, että ainakin nämä 2000- luvun ketjut voivat merkistä riippuen venyä jopa 15mm/100tkm. Ja kun asentoanturi kuitenkin on usein kampiakselissa, alkaa mm. Nissaneihin tulla suorasuihkutukseen ajoitusongelmia.
Ja lääkkeeksi ongelmaan merkkikorjaamo tarjoaa kallista ketjunvaihtoa.
Joo. Tämä siis oli alustus.
Varsinainen kysymys on se, että onko kellään sellaista 1- pisteruiskuladaa, jonka ketjulla olisi ajettu esim. 300tkm ? (ketjuhan kestää isältä pojalle, mutta hissukseen venyy) :)
Ja jos on, onko anturin/antureiden toleranssi sitä luokkaa, että pystyvät syöttämään polttoainetta oikea-aikaisesti tästä venymästä huolimatta. Vai oletteko joutuneet vaihtamaan uuden jakoketjun, mikä sinänsä on suht. helppo homma verrattuna esim. Nissaneihin?
Bemarityypit kertovat useimmiten, että voivat ajaa samalla ketjulla sen puoli miljoonaa, eikä ole ongelmia. Ja kyllä minä sen uskonkin, vaikka tiedot ovat vain netistä bongattuja kommentteja.
Kaveri ajoi 1200S- Ladallaan 400tkm samalla ketjulla; rakensi vain kiristimeen jatkokappaleen :) mutta se olikin kaasarikone.
Avatar
Mikis
Viestit: 148
Liittynyt: 10.6.2009 22:35
Paikkakunta: Lohja

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja Mikis »

Kirjoittelen tähän, vaikka vastausta ei ole kysymykseen. Itselläni on myös ketjuvetoinen takaveto Lada, johon on vaihdettu isompi kone. 1500 kaasari --> 1700i yksipisteruutta. Jakoketjun kanssa oli sellainen, juttu että ei muistaakseni löytynyt oikean pituista ketjua? taidettiin asentaa 1600cc Ladan ketju? Ketju tuli kireälle kuin viulun kieli, ihan kirjaimellisesti. Piti lyhentää ketjunkiristintä aika rajusti ennenkuin se edes mahtui paikalleen. Ajoitusmerkit meni kohdilleen, mutta nyt pitäisi ajoituslampulla katsella, onko ajoitus vielä kohdillaan. Ajettu ei ole varmaan kuin alle pari sataa kilometriä, mutta venyyköhän tuo nopeammin, kun on niin hiton kireällä? Minulla siis ainakin seokset on todella liian rikkaalla ja kyseessä on tuo 1-piste rutku.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Että ei löytynyt 1700cc ketjua? Mistä ei löytynyt?

Ihan näin yleiskommenttina kai voidaan sanoa, että sekä liian kireä että löysä ketju kuluttaa niitä liikkuvia osia joiden kautta se kulkee ja varmasti myös niitä osia, joihin se laahaa.

Siitä en sitten tiedä, että voiko tuo TakaPotkujen melko jykevä jakoketju venyä niin pitkäksi, että kiristin ei sitä pysty kiristämään eli säätövara loppuu. Kaikkihan riippuu ajosta ja siitä, millaisessa kunnossa esim. laahaimet ja kiristimen kenkä ovat.

Voihan ajoituksen tarkastaa ja jos siinä ilmenee ongelmia niin laittaa takaisin kohdalleen. Jos tämä ei sitten onnistukaan niin kai sitä ketjua voi jossain tapauksissa epäillä syylliseksi. Tietenkin ennen tätä kiristetään ketju normaalilla tavalla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
virtain
Viestit: 1135
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja virtain »

Eikös 1600/1700 koneissa ole sama ketju :shock: ?Ainakin se ketju,jonka pari vuotta sitten laitoin omaan 1700i:hin niin oli paketin tietojen mukaan 1600-koneisen ketju,ja paikoilleen laitossa ei ollut mitään ihmeellistä,eli kasatessa homma ok,ja kiristimen asennuksen jälkeenkin homma ok....Tosin noin reilun 10000tuhannen ajokilometrin jälkeen alkoi ääntämään...Ja kiristämisestä EI ollut mitään apua....Jännä homma sinänsä,koska tein ketjun kiristyksen ihan niinkuin kuuluukin,eli kiristimen lukitus löysälle,ja sitten työnsin autoa vaihde päällä eteenpäin,niin että kone taatusti oli pyörinyt täyden kierroksen ympäri....Ja tämän jälkeen kiristimen lukitus taas kiinni,ja kone käyntiin....Jonka jälkeen taasen voitiin kuulla sama ketjusta lähtevä rallatus,kuin ennen ketjun kiristämistäkin :lol: ....Minä en ainakaan ENÄÄ USKO SIIHEN ETTÄ LADAN KETJUN SAA ENÄÄ HILJENEMÄÄN SILLÄ OMALLA KIRISTIMELLÄ,SEN JÄLKEEN JOS ON KERRAN ALKANUT ÄÄNTÄ ANTAMAAN :evil: Puhukoon ihmiset mitä lystää ko.asiasta,mutta todellisuudessa eivät tiedä hevonpaskaa :mrgreen:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Asiantunteva korjausopas kehottaa pyöräyttämään konetta normaaliin käyntisuuntaan 1,5kierrosta kiristimen ollessa löysättynä ja lukitsemaan sitten kiristimen. Puolistoistakierrosta ei enempää eikä vähempää. Tarkkaa puuhaa siis. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
virtain
Viestit: 1135
Liittynyt: 7.11.2010 20:29

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja virtain »

Lisäys tuohon aiempaan kirjoitukseeni....Tein homman kahteen kertaan,ja toisella kerralla kone pyöri useamman kierroksen ympäri,kun ekalla kerralla vain yhden täyden kierroksen :lol: ...Ei muutosta :? ...Saatan nyt loppusyksystä kokeilla vielä yhden kerran tuon maagisen kiristys operaation (vaikka usko siihen onnistumisen onkin jo mennyt)....Eli luultavasti rallattaa tulevanakin talvena,mutta siinähän sitten rallattaa...Vaikka se asiantunteva korjausopas väittääkin että vain 1,5-kierrosta eikä yhtään enempää,eikä vähempää...Niin minä väitän,että vaikka sitä pyörittäiskin enemmän,niin ei se kiristin siitä liiasta pyörityksestä ainakaan itsekseen palaile takaisin löysempään suuntaan :roll: ...Eli sen 1,5-kierroksen jälkeen kiristin on kiristänyt ketjua sen verran ettei löysää ole....Tosin minun ladassani näin ei ole koskaan tapahtunut....mutta jospa se nyt loppusyksystä vaikka tekis poikkeuksen :shock:
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

itse en oo noista kierroksista välittäny hölkäsen pöläystä kun ketjua on kiristelty,
vaan tehty sillee et katotaan et se löysä siinä ketjussa jää sinne kiristimen puolle ennen kun kiristin pistetään takas kireelle.

ja ilman luukka ajaamatta pitäs periaatteessa onnistua niin että, jonku verran veivaa sitä moottoria ja sit lopettaa sen sillee et kun kääntää sitä moottoria niin puristus kun löy vastaan niin kiristellään kiinni.
eihän moottori silloin pääse itsestään liikkumaan ja näin ollen ketjunkaa ei pitäs löystyä siinä välissä kun sen kiristäjän kirii
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

virtain kirjoitti:Jonka jälkeen taasen voitiin kuulla sama ketjusta lähtevä rallatus,kuin ennen ketjun kiristämistäkin :lol: ....Minä en ainakaan ENÄÄ USKO SIIHEN ETTÄ LADAN KETJUN SAA ENÄÄ HILJENEMÄÄN SILLÄ OMALLA KIRISTIMELLÄ,SEN JÄLKEEN JOS ON KERRAN ALKANUT ÄÄNTÄ ANTAMAAN :evil: Puhukoon ihmiset mitä lystää ko.asiasta,mutta todellisuudessa eivät tiedä hevonpaskaa :mrgreen:
Ja pyh. Täysin hiljaiseksi sitä ei saa mitenkään. Normaaliksi kyllä.

Ongelmahan varsinkin noissa rattaissa ja ketjuissa on niiden yhteensopimattomuus ja ryssäläiset toleranssit. Joka rattaan hammas on eri paria vierekkäisen kanssa, niin ei kai tuollaisesta voi saada mitenkään hiljaista. 2-riviketju on vielä 1-rivistä äänekkäämpi. Jos vanhoille rattaille lyö vielä uuden ketjun, niin yleensä mölyää entistäkin pahemmin aikansa kunnes palikat hiotuvat toisiinsa.
Suurin osa mölystä tulee sitä paitsi alarattaan luota jossa ketju tekee tiukimman mutkan.

Jos ketju on kireällä, motti käy ja kukkuu -> hanaa ja unohtakaa se turha vatvominen.

E: http://www.youtube.com/watch?v=dfi0YHOULng

Siinä 150 tkm ruuvattu, täysin kunnossa ja kireällä ketjulla varustettu vakiomotti menneisyydestä. Ääni oli just sellainen kuin videollakin. Kuvattu vanhalla huippuluokan DV-kameralla, jossa oli vielä kiinni laadukas ulkoinen suuntamikki vain ja ainoastaan äänen mahdollisimman realistista tallennusta varten.
Kiinnostiko tai huolettiko asia? Ei sitten vähäisimmässäkään määrin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
JussiG7

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja JussiG7 »

Pois se, että asioista paljoa ymmärtäisin !
Mutta alkuperäinen kysymys oli 1- pisteruiskun käyttäytyminen ketjun venyessä.
Mikis kirjoitti, että pitäisi ajoituslampulla tsekata, onko ruiskun ajoitus kohdallaan. Minä luulin, että ajoituslamppua (tai jakajan säätöä korvakuulolta) voi käyttää vain kaasarikoneissa, joissa on virranjakaja. Niin minäkin ennen tein.
Ruiskuissa tietokone säätelee ajoituksen, eihän se muuten ole mikään ruisku.
Mutta jos ketjun ajoitusmerkit ovat kohdallaan ja ketju venyy ruiskukoneessa, jossa asentoanturi on kampiakselissa, voisi ajatella, että ruisku alkaa toimia epätahdissa, koska kampi- ja nokka-akselin välinen ero muuttuu pikkuhiljaa.
Ja siksi useissa ruiskuissa anturi onkin nokassa, koska se niitä venttiileitä nostelee joko suoraan mekaanisesti tai hydrauliikan avulla välillisesti.
Ei mutta...kyllä on paha jysäri ! Lopetan ajatteluni tähän, koska aivot ovat väliaikaisesti narikassa näköjään...
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja mush »

Eihän tilanne ko. ruiskun kanssa ole yhtään erilainen kuin kaasarikoneessa. Kampiakselin asentotunnistimen perusteellahan ruisku sen sytyshetken määrää. Nokka tulee sitten siellä perässä kunhan "kerkeää", eikä ruisku tiedä sen ajoituksesta yhtään mitään. Ja koska ruisku ei tiedä kummalla kierroksella kampiakseli on, räiskitään varuille kipinä kahteen sylinteriin kerrallaan. Toki jos alkaa nokan ajoitus olla pahasti pielessä, niin omat ongelmat seuraavat sitten siitä, mutta tilanne on sama oli ruisku tai ei.

Nokka-akselin asentotunnistimia käytetään ruiskuissa, jossa ruiskun tulee tietää kummalla kierroksella kampiakseli on, eli lähinnä niissä nelipisteruiskuissa, joissa polttoaine syötetään aina oikeaan sylinteriin (esim. etuvetoisten euro-3 normin mukaiset).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
JussiG7

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja JussiG7 »

Kysymys oli jonkin verran teoreettinen Ladan suhteen.
Mutta ekaa kertaa tulin ajatelleeksi koko asiaa, kun luin keskustelupalstalta Nissanin omistajien murheita (sekä Almera että Primera).
Jos ketä huvittaa, voi tsekata heidän kokemuksiaan noin 10 vuotta vanhoista Nissaneista.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8242866
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kuten tov. mush kirjoitti, ei nokka-akselin käyttöketjun kuluminen vaikuta yksipisteruiskun toimintaan sitä eikä tätä.

Ladan käyttämä systeemi ruiskuttaa normaalisti joka kerran kun kampiakselin asentotunnistin kertoo yläkuolokohdasta (ykkös- ja nelossylinterissä). Samalla kakkos- ja kolmossylinterit ovat työ- ja imutahdin tai poisto- ja puristustahdin puolivälissä. Jos polttoainetta tarvitaan paljon, siirtyy järjestelmä tiheämpään ruiskutusväliin.

***

Nissanin ongelmat - melko yleisiä muuten - johtuvat kokemukseni mukaan siitä, että järjestelmä huomaa nokka-akselin asentotunnistimen avulla, että kampiakselin ja nokka-akselin välinen ajoitus on väärä.

Useiden Nissanien ketjunvaihto on hyvin suuritöinen Nissanin omien ohjeiden mukaan tehtynä (päättymätön ketju, moottori irrotettava kiinnikkeistään ym.). Käytännössä työ tehdään katkaisemalla vanha ketju, liittämällä uusi siihen ja vetämällä uusi ketju vanhan avulla paikalleen. Lopuksi uuden ketjun päät liitetään toisiinsa niitaten.

Nissanin ketjuongelman ainoa järkevä ratkaisu on vaihtaa ketju. Kulunut ketju on melkoinen riski jo siksikin, ettei ketjun kiristimen säätövara riitä pitämään ketjua sopivalla kireydellä. Autoissa ei sinällään ole mitään vikaa, niiden suunnitteluperusteena vain on 3...5 vuoden käyttöikä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
JussiG7

Re: Tuoko jakoketjun venyminen ongelmia 1-pisteruiskuihin?

Viesti Kirjoittaja JussiG7 »

Kiitos tiedoista!
On helpottavaa huomata, että 1700i- ladaa voi myydä vaikkapa sloganilla:
"Ketju kestää sen, minkä konekin" tai "ei ole odotettavissa ruiskun ajoitusongelmia ekalla 300tkm:llä"(maltillisessa ajossa ja hyvin huollettuna).
Vastaavasti on sääli, että Nissaneista ON TEHTY tahallaan sellaisia, että jakoketju menee vaihtoon n. 100 tkm:n välein. Eli ei mitään etua suhteessa esim. remmikone volkkareihin, vaan päinvastoin: ketjun vaihto on kalliimpaa korjaamolla tehtynä ja itse tehtynä aika riskaabelia.
Mainitsemallani keskustelupalstalla todettiin, että Nissaneissa käänne pahempaan tapahtui joskus 90- luvun lopulla.
Vastaa Viestiin