olen tässä jo hetken harkinnut että ostaisin sellasen 2000 luvun kulmikkaan samaran.
no onko siinä sitten mitää järkeä? minkälaisia tyyppivikoja noissa oikeen on?
miten saa osia suomesta? uskaltaako päästää naista rattiin?
onko joitain muita hyviä ideoita?
olis kiva tietää vähän etu käteen kun ei oikeen oo ollu luotoo noihin venäläisiin minkään asiaan suhteen
Jos ei aivan ruosteen syömä ole niin miksi ei. Toisaalta nämä tuntuvat olevan yksilöitä siinä missä kalliimmatkin, vaan osat on halpoja niihin verrattuna eikä näissä yleensä kovin isoja vikoja ole (kai).
Itselleni on harmia aiheuttanut eniten Samaran Bosch-moottorinohjausjärjestelmä useine sähköisine antureineen.
En ostaisia Samaraa jollen voisi varmistua siitä että moottorinohjauksen anturit toimivat, auto ei nyi eikä temppuile ajossa, sekä autolla pääsee katsastuksen testistä läpi ja obd-koodit voidaan lukea jos euro-3 mallia.
Samoin että ajoneston musta&punainen pampula on tallessa tai auton ajonesto-ongelma on ratkaistu muuten toimivalla tavalla.
Jos autossa ei ole ajotietokonetta eikä omistaja osaa vikadiagnostiikkaa niin vikakoodien jatkuva lukeminen voi tulla kalliiksi.
Olen huomannut että moottorinohjausjärjestelmä on todella herkkä, mutta sen kanssa voi elää.
Myös vesipumppu, jakopää, venttiilivälykset, ajovalojen korkeuden säätö ja vaihteisto-öljy ovat tarkistuslistalla.
Vikoja kuhisevan Samarankin saa kuntoon, mutta korjaamossa se voi maksaa aika paljon tai omaa aikaa kulua vaikka varaosat olisivat ilmaisia.
1995-1999 GM ruiskuiset on yleensä luotettavampia toiminnaltaan ja paremmin suojattu koriltaan, erityisesti Suomessa valmistetut Eurosamarat. Muutoin uudemmat Bosch ruiskulla on yhtä laadukkaita. Vuoden 2000 Euro-2 Boschit on yleensä ollut aika viallisia, 2001-2003 ei niin paljon häiriöitä. Vähiten ajetut papan vanhat on yleensä huonoimmassa kunnossa, Samara tykkää kun sillä ajetaan.
1998 lähtien (poislukien eurosamarat) on pakollinen ajonestolaite ja tosiaan kannattaa varmistaa, että siihen löytyy mielellään kahdet mokkulat ja erityisesti se punainen koodausavain, muutoin avainten hukkuessa voi tulla kallis ajonestoremontti.
2001 lähtien pakollinen OBD-testi katsastuksessa josta tulee lisäkuluja katsastuksessa ja käytännössä joka kerta pakko käydä poistattaa vikakoodit merkkihuollossa, jos ei sitten itse Lada Shopista saatavalla ajotietokoneella niitä poista. Vikakoodeja kertyy vaikka auto olisi käytännössä ihan ehjä.
Hintaisekseen aivan loistavia autoja, jotain pikkuvikoja voi olla, mutta samoja vikoja saa monta kertaa kalliimmissakin autoissa ja Ladan korjaaminen on halpaa, jos vaan osia saa. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät, omasta kokemuksesta voin sanoa, että 80-luvun S-mersu ei ole yhtä hyvä ajaa kuin Samara. Useat Samaraa testanneet ovat yllättyneet siitä kuinka helppo ajettava se on, heti tulee tuntuma kuin olisi aina ajanut sellaisella. Pahin puute lienee nykyihmiselle on ohjaustehostimen puute, mutta ilmankin pärjää.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Samaa mieltä olen kuin Lada-Jussi. Samara on iloinen ja hyvä ajettava, tätä muistaa enää harvempi kertoa. Ajotuntumaa on vaikka muille jakaa. Siinä Samara hakkaa uudetkin autot. Moottorin tehon puolella ja mukavuudessa samara sitten antaa tasoitusta. Pikkuvikojakin voi olla melkoinen määrä. Yleensä maadoitusvikoja.
Tosiaan kyllä Samarat maksaa enää niin vähän että se riski kannattaa ehdottomasti ottaa. Samalla hinnalla kun ostaa laadukkaan polkupyörän saa käytetyn Samaran. Käytettynä ostettaessa kannattaisi tutkia ruostevaurioiden määrä ja laatu. Korjaamalla kaikki viat ja ruostevauriot saa autosta pitkäksi aikaa kaverin kunhan muistaa myös huollattaa sitä aina välillä.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Autossa ei ole tyyppivikoja, mutta toki noin 10-vuotiaissa saattaa muutoin olla vaikka mitä. Asia riippuu mitä suurimmassa määrin edellisestä omistajasta.
Hyvä ja yllätyksetön ajettava, voi hyvin antaa vähemmän ajaneellekin, pysäköintitemppujen yms. ohjaustehostin on sitten ajajan hartioissa.
Euro 3- ja Euro 2-malleissa on nokka-akselin asentotunnistinta ja toista happitunnistinta lukuunottamatta samat anturit ym. Euro 3 -kammo johtuu pitkälti siitä, ettei ymmärretä miten järjestelmä toimii.
Systeemi sinällään on perus-boschilainen-EOBD, joten siinä ei ole sen kummempaa.
EOBD-koodit on täysin vaivaton lukea ajotietokoneella tai vaikkapa kannettavalla PC:llä, sovitin maksaa pari-kolmekymppiä, ilmaisohjelmat. Samat systeemit kuin lähes kaikissa aikalaisissa, standardin mukainen ISO 9141-2 tiedonsiirtoprotokolla. Jos vähänkin on autoharrastajan vikaa, kannattaa opetella. Sisäsiistiä hommaa.
Ajonestoon pätee se, mitä tov. rotsi4 ja Lada-Jussi kirjoittivat, kaupanteossa kannattaa pitää huolta siitä, että myös punainen ohjainpampula tulee mukana. (Punainen on ns. master-avain, jolla voi koodata uusia mustia orja-avaimia, orjia pitäisi auton mukana olla kaksi.)
Autossa ei ole tyyppivikoja, mutta toki noin 10-vuotiaissa saattaa muutoin olla vaikka mitä. Asia riippuu mitä suurimmassa määrin edellisestä omistajasta.
Hyvä ja yllätyksetön ajettava, voi hyvin antaa vähemmän ajaneellekin, pysäköintitemppujen yms. ohjaustehostin on sitten ajajan hartioissa.
Euro 3- ja Euro 2-malleissa on nokka-akselin asentotunnistinta ja toista happitunnistinta lukuunottamatta samat anturit ym. Euro 3 -kammo johtuu pitkälti siitä, ettei ymmärretä miten järjestelmä toimii.
Systeemi sinällään on perus-boschilainen-EOBD, joten siinä ei ole sen kummempaa.
EOBD-koodit on täysin vaivaton lukea ajotietokoneella tai vaikkapa kannettavalla PC:llä, sovitin maksaa pari-kolmekymppiä, ilmaisohjelmat. Samat systeemit kuin lähes kaikissa aikalaisissa, standardin mukainen ISO 9141-2 tiedonsiirtoprotokolla. Jos vähänkin on autoharrastajan vikaa, kannattaa opetella. Sisäsiistiä hommaa.
Ajonestoon pätee se, mitä tov. rotsi4 ja Lada-Jussi kirjoittivat, kaupanteossa kannattaa pitää huolta siitä, että myös punainen ohjainpampula tulee mukana. (Punainen on ns. master-avain, jolla voi koodata uusia mustia orja-avaimia, orjia pitäisi auton mukana olla kaksi.)
menestystä
SvS
Autoinsinöörille autot on helppoja,japanin kielen tulkille japani on helppoa
Vielä kummemman oloista kikkailua se tuntuu olevan sakemannien vehkeiden kanssa, kun näiden. Näistä luetaan koodi ja sillä hyvä. Siellä taas tutkitaan vikakoodeja ja säädellään toimintoja kannettavan välityksellä jahka on ensin käypä piuhan pätkä haalittu Ei stana mitä touhua