Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tai kaada kattilaan ja kiehhuta vettä pois, saat taas pakkaskeston riittäväksi.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Eilen töissä laitoin käymään ja mittaristoon syttyi syylärin kuva. Ajoin ulos ja katsoin lattialle eikä mitään lammikkoa ollut alla joten uskalsin lähteä ajamaan. Olisihan takakontissa se pakkastakestämätön astia ollut mutten sitä alkanut lisäämään. Pitkin päivää valo välillä kummitteli. Äsken sitten lisäsin purkinjämällisen, 2-3 dl 1:1 laimennettua nestettä paisuntasäiliöön. Edellinen omistaja sanoikin tuota hieman vuotavan, alavesiletkun alapää onkin vähän valkoinen. Öljyn pinta näkyy edelleen olevan himpun yli maksimin, eli sitä ei kulu lainkaan.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Eilen illalla kävin reissussa. Reilun tunnin oli parkissa ja kun laittoi käymään syttyi taas syylärin kuva mittariin. Peruutin vähän matkaa ja totesin ettei minkäänlaista lammikkoa tms. auton alla ollut ja ajoin kotiin. Äsken lisäsin taas jäähdytysnestettä ja sain sitä litran verran menemään. Lampun kanssa tutkailin letkuja ja syylärin alapään liitos on vähän sen näköinen että sieltä saattaisi vuotaa. Kohta olen lähdössä n. 80 km lenkin heittämään ja mukana on viitisen litraa jäähdytysnestettä varuilta takakontissa. Mikäli vieläkin häviää on asialle tehtävä jotakin. Ellen ihan väärin muista niin edellinen omistaja oli alavesiletkua kysellyt ja hinta oli 91 €. Jos ensin vaikka klemmaria kiristäisi...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Et muistaAI kirjoitti:Ellen ihan väärin muista niin edellinen omistaja oli alavesiletkua kysellyt ja hinta oli 91 €. Jos ensin vaikka klemmaria kiristäisi...

Ennen letkun vaihtamista kannattaa kokeilla sitä, että otat letkun irti ja samalla tsekkaat sen alavesiletkun "suun" kunnon että onko siellä murtumia/halkeamia. Jos ei, niin putsaat syylarin alavesiputkesta kalkkeumat päältä pois ja letkun suun sisäpinnan. Mulla on parissa Mersussa aiemmin letkuliitokset vuotaneet kun ovat keränneet tuota kalkkeumaa ja vuoto lakannut putsauksen ja uudelleen asenuksen jälkeen.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Ei syttynyt merkkivalo eilen reissussa. Just äsken tarkastin paisuntasäiliöstä nesteen määrän enkä huomannut sitä kadonneen. Olisiko tuossa edellisessä lisäyksessä joku ilmakupla jäänyt johonkin letkun mutkaan? En varmasti tuolla pakkasessa ala letkua irrottamaan enkä putsailemaan. Klemmaria yritin kiristää mutta tottakai se on sellaisessa asennossa ettei siihen ruuvimeisseliä saa eikä tuollaista taipuisaa klemmariavainta ole tullut hommattua.
Tuosta takakontissa olevasta nesteestä sen verran että en todellakaan ala sitä millään vahventelemaan, ei sitä niin paljon ole, joku kolmisen litraakohan lie. Ihan niin pihi en sentään ole. Aika laihaa tuntuu olevan, nostin sen eilen takakontista pois ja ulkona on nyt 11 astetta pakkasta ja purkki on ihan kivikova! Sen sijaan tuulilasinpesuneste joka edellisen omistajan jäljiltä takakontissa pyöri kestää pakkasta, sitä kai litran verran on.
Tuosta takakontissa olevasta nesteestä sen verran että en todellakaan ala sitä millään vahventelemaan, ei sitä niin paljon ole, joku kolmisen litraakohan lie. Ihan niin pihi en sentään ole. Aika laihaa tuntuu olevan, nostin sen eilen takakontista pois ja ulkona on nyt 11 astetta pakkasta ja purkki on ihan kivikova! Sen sijaan tuulilasinpesuneste joka edellisen omistajan jäljiltä takakontissa pyöri kestää pakkasta, sitä kai litran verran on.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Kolmisensataa kilometriä ajettu eikä tippaakaan ole jäähdytysnestettä nyt kadonnut. Vaatii ilmeisesti sen 20 astetta pakkasta että alkaa vuotamaan. Eilen töissä ajoin sisään ja taskulampun kanssa tutkailin paikkoja. Alavesiletku oli nyt ihan kuiva. Moottorin alla oleva suojapelti sen sijaan ihan märkä ja siinä olevissa kouruissa vihreää nestettä. Tutkitaan lisää taas kun tulee mukavat pakkaset...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Polossa on hyvin samantapainen oire ollut sen 4,5 vuotta kun se on mulla ollut. Tarvii reippaan pakkasen, niin se alkaa pikkusen tihkua jäähdytysnestettä kannentiivisteen välistä. Pahimpina talvena meni vissiin 1,5 litraa nestettä. Kesät menee ilman pienintäkään vuotoa.AI kirjoitti:Vaatii ilmeisesti sen 20 astetta pakkasta että alkaa vuotamaan.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Juuri kun pääsi sanomasta ettei vuoda niin tänään oltuaan reissussa puolisentoista tuntia parkissa vajaassa kymmenessä pakkasasteessa syttyi syylärinkuva mittariin kun laittoi käymään. Joutui sitten paisuntasäiliön täyttämään. Lamppua ei tietenkään mukana ollut että olisi voinut tiirailla mistä mahtaa vuotaa. Ensiavuksi pitänee hakea kympin pönttö laimentamatonta jäähdytysnestettä, onpahan ainakin mitä lisätä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Kurkkasin pellin alle, 40 km ajoa ja ei ollut ainakaan näkyvästi nestettä hävinnyt. Kokeilin kiristellä letkuklemmareita, alavesiletkun yläpään klemmarihan oli ihan löysällä, eikä kovin kireällä olleet lämmityslaitteelle menevien letkujen klemmaritkaan. Sen sijaan paisuntasäiliön letkujen klemmarit olivat kireällä. Kiristelin ja harmittelin kun tuota alinta klemmaria ei yletä kiristämään. Jotenkin tuntuu että vuotaminen jatkuu...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tänään tuli tälläkin hieman ajeltua, kovimmilla pakkasilla jätin ajot suosiolla väliin enkä eilenkään Vantaan reissulle varmuuden vuoksi tällä lähtenyt. Ennen ajoon lähtöä tarkastin jäähdytysnesteet, ei ainakaan seisoessa niitä pakkasilla ole pois valuttanut kuten farmarilada aina teki kun kolmeakymmentä astetta pakkanen lähenteli. Ajon jälkeen en nesteitä tarkistanut, ei ainakaan valo syttynyt. Ennen joulua ostin kymmenen litran pönikän laimentamatonta jäähdytysnestettä, saapa nähdä riittääkö talveksi... Nythän nuo taas uhkailevat pakkasilla, saa sitten sitikkakyytiä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
En kyllä ymmärrä miksnää ajelet kovalla pakkasella Citikalla? Lämpimämpihän tuo on, vähemmän elektroniikkaa ja varmasti varmempi käynnistymään. Mää ajelin tuolla kaks talvea tuolla samalla vialla, eli kun valo sytty, niin nestettä lisää ja taas mentiin. Ei tuo sitä solkenaan mihkään ruikkaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Näinköhän tuo nesteen vuotaminen johtui siitä alavesiletkun ylemmän klemmarin löysyydestä? Ainakaan ei tippaakaan ole tarvinnut lisätä eikä paisuntasäiliöstä näy että olisi yhtään vuotanutkaan. Eipä tässä paljon yli kymmentä astetta pakkastakaan ole ollut. Mutta kun yksi vika korjaantuu niin toinen tulee tilalle. Öljynpaineen merkkivalo syttyi jokunen aika sitten, mittarin mukaan kuitenkin paineet olivat ihan ok, eipä kauaa tarvinnut ihmetellä kun valo jo sammuikin. Nyt se silloin tällöin syttyy sekunniksi tai muutamaksi, kerran syttyi kai minuutiksikin. Pitäisi etsiä anturi koneen kyljestä ja putsata hapettuneet liitokset.
On dieselin hinta noussut aika kovasti viime aikoina. Syksyllä kun tämän ostin oli 95-bensaan tasan 30 senttiä hintaeroa, tänään tankatessa hintaeroa oli enää 18 senttiä! Tuntuu järkevältä maksaa käyttövoimaveroa!
On dieselin hinta noussut aika kovasti viime aikoina. Syksyllä kun tämän ostin oli 95-bensaan tasan 30 senttiä hintaeroa, tänään tankatessa hintaeroa oli enää 18 senttiä! Tuntuu järkevältä maksaa käyttövoimaveroa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Muistaakseni Mersussa ei kyllä ole öljynpaineelle merkkivaloa, koska on öljynpainemittari. Valo joka syttyi on tod.näk. öljymäärän varoitusvalo (tarkista toki nyt vielä omistajan käsikirjasta kun sellainen sinulla on), joka voi vilkahdella vaikka öljymäärä on ihan sopiva (ominaisuus, ei vika - vaihtelee yksilöllisesti eri Mersuissa).
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3662
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Juu, öljynmäärän varoitusvalohan se taitaa olla kun öljykannun alapuolella on aaltoja eli nestepinta. Ja onhan tuo öljy päässyt vähenemään, ei ole enää yli maksimin vaan tarkasti maksimimerkissä. Pitäisiköhän lisätä? Joku häiriö jossain liittimessä varmaankin, pitää joskus nuuskia.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Ei se ole häiriö, ihan normaalia vilkuttelua, kuten jo edellisessä viestissä sanoin - ei ole vika vaan ominaisuus
. Jotkut Mersut aloittavat vilkuttelun heti kun pinta vajenee alle puoleen mittatikussa, jotkut heti kun pinta menee jonkin verran alle maksimin. Jotkut vasta kun öljy on minimissä. Eli ihan satunnaisesti ja autokohtaisesti vilkuttelee. Ei kannata yrittääkään tehdä asialle mitään, parempi vaan tottua. Tuossa sun omistamassa nimenomaisessa yksilössä alkuaikoina tuo vilkutteli kun oli lähellä puoltaväliä. Yleensä mutkissa tai kiihdytellessä. Sitten se vaan lopetti sen, eikä vilkutellu enää. No nyt sitten vilkuttelee.

* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -