Vakio Lada 1500 tehokäyriä kellään?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Vakio Lada 1500 tehokäyriä kellään?

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Terve,

Sattuuko kukaan ollut käynyt dynossa vakio Lada 1500:lla? Olisi mielenkiintoista nähdä vakion tehokäppyrä..

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vakio Lada 1500 tehokäyriä kellään?

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei niitä ole monella koska moniko on käynyt penkittämässä vakioladan? Myö oltiin sen verran kaheleita että piti käydä kun saatiin sopuhintaan penkitys. Tässä on desin isomman koneen paperit... http://s90.photobucket.com/albums/k245/ ... nkitys.jpg
Nykyisin voisi tulla 2-3 heppaa enemmän koska tuolloin elettiin vielä aikaa ennen laajakaistaa ja 4000 jälkeen meni niin paksulle että laajakaistassa ei riittänyt näyttö (alle 11 AFR)
Samalla dynotettiin eräs 1500 Lada ja tehot/väännöt oli kautta linjan muutamia hevosia/Nm pienemmät ja suurimman tehon/väännön kierrokset noin 500 ja 200 kierrosta alempana.

Ja tuo penkki on sitten sellainen jossa EI vetopyörätehon osalta irtoa taatusti yhtään asiakastyytyväisyyttä. Laskennalliset moottoritehot dynon omistaja näemmä vetänyt liioitellulla 25% korjauskertoimella ilmeisesti vain miellyttääkseen pienitehoisten autojen omistajia :lol: . Todellinen voimansiirtohäviö on takavetoisessa autossa yleensä luokkaa 15-19%. Ja vetopyörätehohan se autoa liikuttaa.

Verrokkina samassa dynotyksessa oli mm. M20B25 mosalla varustettu puimuri ja muistaakseni siitä irtosi 115-120 heppaa vetopyörätehoa. Eli ei olla lähelläkään tehtaan lukemia. Kyseinen kottero kiihtyi kuitenkin muistaakseni 7,5 sec sataan joten ei siellä nyt aivan kuolleita koneja ole koska ollaan kuitenkin tehtaan kiihtyvyysarvoissa täysin.

Ja muistettava on että eri penkkien väliset vertailut on TÄYSIN turhia koska hajontaa on niin helvetisti. Tämä oli inertiadyno missä mitattiin ja pakkasta taisi olla -15C.. :lol:

Mutta suosittelen kyllä dynotysta ennen ja jälkeen säätö/viritystoimenpiteiden, siinä sen sitten konkreettisesti näkee mitä on tapahtunut.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Vakio Lada 1500 tehokäyriä kellään?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

ja eikös se iisalmen kaveri joskus penkittäny vakio 1700:sen kaasarilla ja normisytkällä varustettuna...? lukemia en muista mutta foorumilta löytynee...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jimsgarage
Viestit: 110
Liittynyt: 28.10.2009 16:51
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vakio Lada 1500 tehokäyriä kellään?

Viesti Kirjoittaja Jimsgarage »

Kiitoksia dynolapusta. Aika jouheat käyrät näytti olevan. Juuri tuo teho-/vääntöalue oli se jonka sijoittumisen halusin nähdä. Myös vakionokan toiminta oli mielenkiintoinen nähdä.

Tosiaan olisi kaikkein järkevintä käyttää samaa dynoa ennen/jälkeen tutkimuksissa. Itsekkin käyttänyt pääosin samaa metodia, mutta tämän juuri hankitun 1500:n kytkimen kanssa oli sen verran ongelmia, että en vienyt sitä dynolle ennen purkua (nyt itseasissa harmittaa kun en vienyt)..

- Jim
'69 IC Jupiter 2K MR-kilpinen
Vastaa Viestiin