VAZ-21033 - 1979 - äSSä

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Homma ei kuitenkaan ole mikään aivan mahdottomimpia. Siis jarruputkien vaihto. Kärsivällisyyttä se vaatii.

Vanha säädin kannataa kyllä viskata. Minä sen herkistelin, kun tyylinä oli aina korjata kaikkea vanhaa.

Eli kaikki vanhat putket hemmettiin. T-kappale lähtee harvoin ehjänä tai sitten se kierretappi jolla se on kiinni katkeaa. T-kappaleita saa vaikka minulta kuten tietenkin säätimenkin.

Suosittelen kardaanin irrottamista, kun putkia vaihdetaan. Helpottaa todella paljon työtä. Muistaakseni irrotin oikean takaiskarin, jolloin pääsee paremmin sinne painesäätimelle.

Itse konttasin melko ahtaassa kun en saa autoja kovin korkealle omissa Piharemonttipaikoissani.

Onneksi olen oppinut noissa, että Liuotetaan, liuotetaan, liuotetaan... kyllästymiseen asti. Eli annetaan niiden litkujen vaikuttaa, liikutellaan, litkua lisään ja lopulta moni pultti hajoaa, mutta ihan kaikkea ei kannata hajottaa.

Pakoputken loppupätkäkin kannattaisi pudotella pois. Ja sehän voi muutenkin mennä vaihtoon jos sitä ei aivan lähellä seisotusta ole vaihdettu.

Mutta putkien veto ei ole suuri homma, kun kardaani on pois. No, siinä on oma hommansa, mutta minä joka yleensä olen yrittänyt oikotietä onneen, olen havainnut, että suorimalla mutkat saa tehdä paljon enemmän työtä kuin jos riisuu tarpeeksi ennen varsinaista aktia. :lol:

Minulla oli ongelmana se, että ostin T-kappaleen Suomesta. Siinä olikin eri kierre kuin esim. jarrusylintereissä. Eli jouduin kertaalleen vaihtamaan liitoskappaleet, kun niillä samoilla ei saanut vedettyä T-kappaleelta esim. jarrupainesäätimelle.

Eli vielä: Ihan aloittelijaltakin homma käy, koska minä olin aivan aloittelija tehdessäni tuon homman.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
PöyhöinKuusaalt

Ja ehdottomasti vaihdetaan kaikki Jarrupääsylinteriltä asti takajarrusylintereihin asti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
lada.h.s

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Juu IHAN KAIKKI on sitten tarkoitus vaihtaa.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:pakoputken loppupätkäkin kannattaisi pudotella pois. Ja sehän voi muutenkin mennä vaihtoon jos sitä ei aivan lähellä seisotusta ole vaihdettu.
Sitä en viitsisi vaihtaa koska koko pakoputki on aivan selvästi uusittu ennen seisotusta. Se kiiltää vielä!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
PöyhöinKuusaalt

No, mutta pois se kannattaa tieltä ottaa putkia vedettäessä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Suosittelen PöyhöinKuusaalt vinkkien lisäksi irrottamaan myös panhardin pään, jolloin tilaa tulee vielä lisää iskarin irrotuksen jälkeen.
Kardaania saatikka putkea (missä vaiheessa putki muka on tiellä :?: ) en kokenut tarpeelliseksi irrottaa, aivan helppo pujotella sinne klipseihin se putki jossei omaa ihan lapion kokoisia käsiä.
Kaikkein v*ttumaisinta on maassa makoilu, silmät ja suut täynnä jarrunestettä ja pohjasta varisevaa paskaa ja kädet krampissa ylöspäin vääntämisestä. Nosturilla ei olisi juuri haastetta.

Kriittisin vaihe on putkien taivuttaminen säätimelle, ne pitää taivuttaa lähes littaantumispisteeseen että ne mahtuvat siellä olemaan. Pikkunen taivutus liikaa ja sitten vaihdetaan hyvällä säkällä sitä kolmen metrin pääputkea... :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
PöyhöinKuusaalt

Ehdottomasti juu se Panhartti irti sieltä oikealta. Minäpä taisin liitellä ne putket siihen säätimeen kun se oli vielä irti. Minusta se ei ollut mikään aivan kaamea homma.

Mutta opin tosiaan myös sen tässä eräänä päivänä, että selällään tai muutenkin vain auton alla ryömiessä Pipo päähän ja Laskettelulasit silmille. :lol:

Ja jarrunesteet tietysti ruiskitaan putkista ulos jo päivää ennen kuin muuten sinne alla mennään ollenkaan. Tai no sen verran, että katkotaan putket sopivasti, pumputellaan jarrulla litkut ulos ja annetaan loppujen valuskella omia aikojaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jokari

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Minäpä taisin liitellä ne putket siihen säätimeen kun se oli vielä irti.
Niin tein minäkin, olin kiristävinäni tiukalle...vuoden päästä päästä Ahvenistolla ajaessa lensi jarrunesteet pitkin pohjia kun kumpikaan liitos ei pitänyt äärimmäisen paineen alla. Molempia taisin kiristää sen jälkeen vajaan kierroksen...eli loppukiristys kun säädin on kiinni kolossaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

PöyhöinKuusaalt

Tottahan toki loppukiristykset vasta kun kaikki lelut ovat kiinni.

Hapettunut ja juuttunut T-kappale on todella hankala. Niitä liitoksia kannattaa ainakin liuottaa sitten perusteelliseti, jos ne haluaa ehjinä. Ja vielä kerran: Se kierretappi, jolla T-kappale on kiinni on se todella heikko kohta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jos ja kun taloudesta kompressori löytyy, kannattaa sillä puhaltaa jarruputket tyhjäksi ennen savotan alkua, niin touhu ei ole niin kovin jarrunesteenmakuinen. :idea:

Itse noiduin etten ottanut suosiolla kartaania pois, nimim. lapion kokoiset räpylät.

Maalaisjärjellä ajatellen sen helevetin säätimen olisi voinut pienellä kiinnikkeen ja käyttötangon muokkaamisella asentaa helposti niinkinpäin että putkienlähdöt olisi toiseen suuntaan eikä niitä jarruputkia tarvitsisi vääntää vihtakselle. Moinen temppu olisi kuitenkin varmaan ollut neuvostoinsinööriltä liikaa vaadittu... Olikohan se niissä aataminaikuisissa viiateissa samalla tavoin vai oliko niissä koko värkkiä ensinkään?
lada.h.s

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Mitä voisin tehdä jumalattoman raskaalle ohjaukselle? Sitä saa todellakin kääntää hampaat irvessä! Voisiko johtua siitä ohjausakselin yläholkin
voitelun puutteesta? Korjausoppaasta ei oikein selvinnyt se että missä se sijaitsee. Voisihan sinne osteriin ne öljytkin vaihtaa.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Veikkaan että kaikki ohjauksen nivelet on jumissa tuollaisen seisotuksen jälkeen, herkistyy jos on herkityäkseen. Jos ei, niin kaikki vaihtoon. Samalla vaihtuu apusimpukka kuulalaakeroituun malliin.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
pvdriver
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

lada.h.s kirjoitti:Voisiko johtua siitä ohjausakselin yläholkin voitelun puutteesta? Korjausoppaasta ei oikein selvinnyt se että missä se sijaitsee. Voisihan sinne osteriin ne öljytkin vaihtaa.
ei lienee vaikea arvata missä voi ohjausakselin yläholkki sijaita... olisikko suoraan siinä ratin alla? mulla ainakin autto pirusti kun käytti ratin pois ja öljyä tms töhkää sinne rattiakseliapitkin valutteli "laakerointiholkin" sisään. samaten kaikki ohjausakselin nivelet (jos tuossa museokalussa semmosia etes on...) kannattaa voidella + rintapellin läpivientiin sujauttaa öljyä... simpukkaan voi koettaa jotakin laihempaakin öljyä laittaa vaan ei ainakaan mulla pysy sisässä, kokoajan oksentaa sieltä kääntövarren (stefasta) ulos, liekkö siellä mitään stehvaa ollenkaan? samaten kaikki kuusi ( :roll: miten oikeat autot voivat selvitä neljällä...) palloniveltä sieltä ohjausvivustosta voi olla aiheellista huoltaa / uusia...
Jaakkima kirjoitti:Samalla vaihtuu apusimpukka kuulalaakeroituun malliin.
EI! EI NÄIN! Alkuperäinen umpijuntturassa oleva väljillä pykineillä muljuavilla kumipuslilla varustettu simpukka tulee purkaa, puhdistaa, rasvata, kasata ja kiillottaa. ohjaustuntuma kevenee, samaten tekijän mieli... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Jokari

^^ Itse laittaisin uuden tavallisen apusimpukan, joka on näköjään uutuuttaan jo niin jäykkä ettei sitä jaksa kääntää :lol:

PöyhöinKuusaalt

EI! EI NÄIN! Alkuperäinen umpijuntturassa oleva väljillä pykineillä muljuavilla kumipuslilla varustettu simpukka tulee purkaa, puhdistaa, rasvata, kasata ja kiillottaa. ohjaustuntuma kevenee, samaten tekijän mieli...

Voi härre Gutt mikä neuvo! :shock: Olen kaiken vanhan korjaamisen kannalla mutta ei nyt sentään ihan kaikkea voi suositella, jos nyt joku haluaa herkempää ohjausta. Kaikkea sitä kuulee. Että ei uutta apusimpukkaa eikä kuulalaakeroitua. Jo on vitsi. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

No jos sen vanhan apusimpukan vaan viitsii purkaa, puhdistaa, rasvata ja kasata sopivaan kireyteen ja tarvittaessa vaihtaa ne pari hassua muovipuslaa niin kyllä sen kanssa pärjää.
Puslat taitaa maksaa pari euroa kappaleelta ja muilta osin se kapine ei kai kulukaan, joten liekö lisäarvoa ostaa koko värkkiä?
Vastaa Viestiin