Penkinvaihdon suunnittelu

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Acon20

Penkinvaihdon suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Acon20 »

Olen ajatellut ottaa samarani jälleen kerran ykkösautoksi. Mutta olen alkanut pohtimaan sitä, että minun pitäisi varmaankin vaihtaa siihen uusi kuskinpenkki, koska selkäni on sikäli heikosti suunniteltu, että ajaessani sillä se voi joskus kipeytyä. Varmaankin oli niin, että kun 70 -luvun lopussa ja 80 -luvun alussa samaramallien suunnittelu kävi kiivaimmillaan eivät ihmiset olleet niin paljon sellaisessa työssä, jossa selät veltostuvat? Ja sikäli nykyisin olevat ihmismallit ja heidän selkänsä eivät aina saavuta "avaruustekniikan taitajien" ajattelun kanssa yhteisymmärrystä? Mutta on kuitenkin ymmärrettävä, että syy on aina meidän.

Siksi rohkenisinkin kysyä olisiko kenelläkään tietoa siitä millaisia ratkaisuja kannattaisi suosia tämän projektin alkutietojen kartoitusvaiheessa? Ts. onko olemassa esim. suoraan paikalleen heitettäviä penkkejä, tai sellaisia, joiden installaatiovaiheessa manöövereiden määrä lähenisi mininiä?

Kiitän kaikkia jotka voivat auttaa asiassa. Vaikka syvästi ymmärrän myös sen, että puuttumalla arkuperäiseen samaran modifikaatioon, se menettää osan siitä alkuvoimaisuudesta, joka on tehnyt siitä sen kestosuosikin, jollaisena se vielä tänäkin päivänä näyttäytyy autoilevan kansan ja maailman silmissä. Mutta näistä harha-ajatuksistani huolimatta älkööt minua tuomittako! 8)
Samara87/88

Re: Penkinvaihdon suunnittelu

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

Joo samarassa on paskat ja infernaaliset penkit, sitä ei käy kieltäminen.

En tiedä budjetistasi, mutta itse jos laittaisin, pistäisin Recaro/Lebaron tyyppiset, tosin hintaa operaatiolle kertyisi varmaan jtn 200e. Ja kun samaraa harrastetaan, kukapa sellasia rahoja penkkeihin laittaa :D

Eli tässäpä ideaa, joka omassani ainakin toimi loistavasti:

Mazda 626 saloon/sedan, kumpi vaan käy, en tiie onko samarasi 3d mutta myös 4ovisen matukan penkeissä on kääntömekanismi!

penkit ovat laadukasta plyysiä, ikuiset, usein tosi hyväkuntoiset. Ostin parin näitä 60e aikoinaan.

Kuskin penkissä mm. selän sivuttaistuensäätö ja ristiseläntuensäätö. Muutenkin tukevat. Ja lämmitettävät :D

asensin nämä samaraani yhdessä kaunissa kevätpäivässä, en ole mikään asentaja vaan tavallinen tallaaja. asennukseen tarvisin porakoneen, 10mm terän, paljon 13mm pultteja ja muttereita, pari metriä 40mm/4mm kulmarautaa (muistaakseni) Rälläkkä.

alkupkiinnikkeitä ei tarvinnut murjoa, asennus onnistui pultein ilman hitsivehkeitä.

suosittelen. Kuviaki löytyy ratkaisusta...
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
rallikuski

Re: Penkinvaihdon suunnittelu

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Samara87/88 kirjoitti:Joo samarassa on paskat ja infernaaliset penkit, sitä ei käy kieltäminen.

Mazda 626 saloon/sedan, kumpi vaan käy, en tiie onko samarasi 3d mutta myös 4ovisen matukan penkeissä on kääntömekanismi!

penkit ovat laadukasta plyysiä, ikuiset, usein tosi hyväkuntoiset. Ostin parin näitä 60e aikoinaan.

Kuskin penkissä mm. selän sivuttaistuensäätö ja ristiseläntuensäätö. Muutenkin tukevat. Ja lämmitettävät :D

Minulla on tuollaiset matukan penkit ylimääräisenä, paa yv:tä jos haluat ostaa.
Vastaa Viestiin