Lada on nyt käynyt reilu kuukauden sisään kahdesti katsastuksessa, molemmilla kerroilla se on hylätty. Ongelmana on päästöt, kyseessä on 5D LADA 111 STW-1.5l (2000).
Ensimmäisen katsastuksen päästöjenmittaus
Päästöt tyhjäkäynnillä
CO%: 1,3
CO2: 13,4
HC ppm: 1073
O2: 1
Päästöt kierroksilla
CO%: 0
CO2: 14,9
HC ppm: 47
O2: 0
Lambda: 1,00
Katsastuksen jälkeen autosta vaihdettiin Boshin ilmamäärämittari, tulpat ja tulpanjohdot sekä kiristettiin pakoputken löystynyt liitos katalysaattorin jälkeen.
Toisen katsastuksen päästöjenmittaus
Päästöt tyhjäkäynnillä
CO%: 0,5
CO2: 13,8
HC ppm: 204
O2: 1,2
Päästöt kierroksilla
CO%: 0,6
CO2: 14,1
HC ppm: 82
O2: 0,7
Lambda: 1,01
Ongelmana ovat siis HC ppm tyhjäkäynnillä, joka tosin vaihdettujen osien jälkeen tipahti tuntuvasti, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi. Kyseinen arvo saa olla maksimissaan 100.
Lisäksi kierroksilla CO% arvo on nyt 0,6, vaikka se ensimmäisessä katsastuksessa oli 0.
Itsellä ei ole selvää polkua mistä jatkaa. Olisiko kenelläkään ideoita? Kiitos.
Katsastuksen tyly tulos: Ympäristöhaitta (liikaa päästöjä)
Re: Katsastuksen tyly tulos: Ympäristöhaitta (liikaa päästöjä)
Helppona konstina vois vielä koitta vaihtaa ilmanputsaria. Kyllähän tuo sinälään näyttää muuten toimivan. Paljonko autolla on ajettu - arvot viittaisivat katalysaattorin heikkoon tehoon. Tosin kaukodiagnoosit ovat aina hiukan hankalia, mutta tuossa nyt pari ajatusta. Missä päin muuten vaikutat?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Katsastuksen tyly tulos: Ympäristöhaitta (liikaa päästöjä)
Onko huollon jälkeen ajettu korkeilla kierrokislla vähintään 5 minuuttia? Eli siis käyttäen kierrosaluetta yli 3 tuhatta. Mikäli ilmamääräanturi antanut väärää tietoa on voinut katti kerätä paskaa joka sieltä pitäisi ajaa pois. Tyhjäkäynnin säätömoottorin ouhdistuskaan ei pahaa tekisi.
Re: Katsastuksen tyly tulos: Ympäristöhaitta (liikaa päästöjä)
Itselle tuli mieleen, että onkohan venttiilinvälyksiä tarkasteltu (ilmeisesti 8V malli?). Tuossa omassa Samarassa oli pari vuotta sitten myös ongelma katsastuksessa tuo korkea HC ppm-pitoisuus tyhjäkäynnillä, jonka aiheutti palanut pakoventtiili.
Viimeksi muokannut samarai, 17.11.2009 0:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Katsastuksen tyly tulos: Ympäristöhaitta (liikaa päästöjä)
Ja jos tyhjäkäyntimoottorin puhdistus ei auta niin senhän voi vaihtaa. En kyllä ole näiden asiantuntija, mutta muutamia tyhjäkäyntimoottoreita olen Venäjänreissuilla tutkaillut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Katsastuksen tyly tulos: Ympäristöhaitta (liikaa päästöjä)
Ensimmäisissä arvoissa kiinnittää huomiota hyvin korkea HC joutokäynnillä. Kierroksilla kuitenkin arvot ovat hieman paremmat. Venttiilivälykset voisi kotioloissa vielä tarkistaa, mutta ohivuotomittauksella selviäisi myös venttiileiden tiiveys. Onhan ne saattaneet palaakin ja vuotavat, vaikka eivät kantaisikaan.rhofi kirjoitti:
Päästöt tyhjäkäynnillä
CO%: 1,3
CO2: 13,4
HC ppm: 1073
O2: 1
Päästöt kierroksilla
CO%: 0
CO2: 14,9
HC ppm: 47
O2: 0
Lambda: 1,00
Toisen katsastuksen päästöjenmittaus
Päästöt tyhjäkäynnillä
CO%: 0,5
CO2: 13,8
HC ppm: 204
O2: 1,2
Päästöt kierroksilla
CO%: 0,6
CO2: 14,1
HC ppm: 82
O2: 0,7
Lambda: 1,01
Kierroksilla on HC ollut vielä 47 ja happi nolla, joten eivät nekään terveen koneen arvoja ole. Katti on todennäköisesti kunnossa, koska happea ei jää. Siksi HC ei voi tuosta enää alemmas laskeakaan.
Jälkimmäisessä mittauksessa katalysaattori ei ole ollut yhtä lämmin kuin ensimmäisessä. Hyvin todennäköisesti arvot tulisivat vielä alemmas, jos katin ajaisi kuumaksi. Se ei välttämättä paikallaan polkemalla lämpene tarpeeksi, joten pieni lenkki olisi hyvä ajaa juuri ennen mittausta.
Joutokäynnilläkin on jäänyt niin paljon happea, että tuskin on kovin lämmin katti ollut.
Kannattaa seuraavassa mittauksessa tarkkailla tuota happiarvoa. Sitten kun happi on nolla, niin katti on tehnyt kaikkensa. Katsiasemalla noita ei kannata montaa kertaa mittauttaa. Menee jonnekin korjaamolle, joka osaa ajan katin lämpöiseksi ja lyö lapun käteen arvoista.
Jos ei saa lämpöisellä katilla arvoihin, niin sitten niitä ohivuotoja mittailisin.