Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

en keksinyt muuta lomapuuhaa, joten pistin paloiksi yhden alle 100 tkm ajetun moottorin (110:n 8-venttiilinen), kaivelin varaosavarastoa ja totesin että melkein kaikkea löytyy mitä tarvitaan. Tarkoituksena tehdä "240 tkm:n huolto" Samara Sedaniin. Vaihdan koko sylinterin kannen, kun vanhassa on joku nostaja nakuttanut jo pidemmän aikaa ja aina vaan kuulostaa pahemmalta. Samalla vaihtuu jo yliaikaa olleet jäähdytin nesteet sekä pian vaihtovälissä oleva nokkahihna. Nyt saattaisi olla jo tarpeellista uusia vesipumppukin, kun nyt se selvästi jo ääntää käsin pyörittäessä. Laittaiskohan termostaatinkin uuden, jos saisi lisää lämpöä sisätiloihin ensi talveksi.

Laitampa tähän parit kuvat 240 tkm ajetusta Samaran koneesta, joku asiantuntija osannee sanoa näyttääkö pahalta vai tosi pahalta?

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ihan normaalikoneelta tuo näyttää, itseasiassa jopa puhtaan puoleinen. Venttiilit näyttäis painuneen melko syvälle seeteihin, mutta se nyt on normaalia noilla kilsoilla.

Eihän sitä vesipumppua saanut vaihtaa ennenkuin se leikkaa kiinni...ei huolto-ohjelmassakaan käsketä vaihtaa :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hetken näytti jo että homma menee kuin pala kakkua suuhun. mutta erityistä tuskaa tuotti vesipumpun asentaminen, kun samaan väliin yritti tunkea tiivistettä, pumppua ja sitä peltiä ja löytää vielä pultit kohdilleen. vielä enemmän ihmettelen, että jotkut vaihtelee pumppua vaikka se olisi ihan ehjäkin. Kansi meni paikalleen ja termostaatin vaihdoin. Mutta sitten tuli ongelma, kun nokka-akseli oli jo paikallaan niin nokka-akselin päässä oleva kiila lensi jonnekin, hihna pyörä pyörii tyhjää, voiko tämä olla mahdollista, voi näköjään. Nyt ahistaa, pitää vaihtaa toinen nokka-akseli, jatkan joku toinen päivä/viikko.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti: vielä enemmän ihmettelen, että jotkut vaihtelee pumppua vaikka se olisi ihan ehjäkin.
Vielä enemmän ihmettelet siinä vaiheessa kun hihnan vaihtovälillä vanha pumppu päättääkin leikata kiinni, samalla hihna menee paskaksi ja se on yläkerralle myös hyvästit useimmissa autoissa. Se voi myös ruveta vuotamaan jolloin taas on hihnanvaihto edessä ja keittää koneenkin samalla rahalla jos ei satu ajossa huomaamaan.

Silloin voi miettiä onko se vesipumpun kanssa ährätty pikku hetki sen vaivan arvoinen vai ei. Onhan se toki hihnanvaihdossa "selvää säästöä" kun raha ei mene uuteen vesipumppuun vaan moninkertaisesti myöhemmin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nyt näyttäis muuten pelaavan, mutta bensa ei tule ruiskusuuttimille... oliskohan toi paineensäädin rikki tuossa vaihtokannessa vaihtamalla vanhan se selviäis, mutta kiinnitykset on niin erikoisilla avainkoolla (toinen vielä iso torxi) että tarvii lähteä työkalu ostoksille ennen kuin pääsee kokeilemaan. Toinen ajatus tuli mieleen, että pitääköhän polttoainejärjestelmä jotenkin ilmata, kun letkut on ollut auki? eihä noista moderneista systeemeistä mitään tajua.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eli bensaputket oli kytketty väärin päin vaikka ne useaan kertaan tarkistettiin toisista raadoista. Nyt näyttäisi käyvän, kun laitoin uuden sirun ohjainboxiin. Nyt musta kostaja on siis lastutettu :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tänään ajoin pidemmän testilenkin tuunatulla Samaralla. pysyi kasassa koko reissun noin 40 km. mutta ei toi tuninki ainakaan persuuksissa tunnu mitenkään tehoerona, mutta kun pari päivää ajanu laiskalla 240 volvolla niin Samara tuntuu todella raketilta sen jälkeen. Samaralla nyt ajettu viittäsataa vaille 240 tkm ja auto vain paranee.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Omasta harraste samarasta irroitin takapuskurin pois tarkoituksena puhdistaa ruosteita. Takapuskurin isommat kiinnityspultit olivat ruostuneet niin kiinni että piti käyttää kulmahiomakonetta apuna irroituksessa.

Ruostetta löytyikin aika tavalla sieltä puskurin takaa ja alta. Pelti oli paikoin ruostunut puhki. Asensin uudet puskurin kiinnikkeet sekä uutta vastaavan takapuskurin josta aikanaan maksoin 20 euroa. Uusi puskuri istuu jotenkin paremmin siihen takavalojen alle kuin vanha. Uusin lisäksi vasemmanpuoleisen takavalon lasin. Vanha takavalon lasi oli alkuperäinen ja hieman kauhtunut.
Seuraavaksi vaihdan uuden veroisen takaluukun vanhan ruostuneen luukun tilalle.

Kunnostuksen yhteydessä löysin muutaman puhkiruostuneen reiän takakontin pohjapellistä. Vanhan takaluukun tiivisteet eivät olleet pitäneet vettä sateilla ja sinne päässyt vesi oli tehnyt reiät.

Tietäisikös joku edullista autopeltiseppää pk seudulta, joka suostuisi samaran reikiä hitsailemaan??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

tämän päivän kokemus

-puhaltimesta kuuluu outoa ulinaa (toimii kuitenkin normaalisti)
-tuuli lasin pyyhkijät tökkii.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi taas,

Puskurin irroituksen yhteydessä löysin polttoainetankin täyttöputken oikealta puolelta, mutta sen tasopellin alta, pienen metallilieriön johon tulee kaksi letkua. Tuota lieriötä en ole koskaan aikaisemmin nähnyt koska siis puskuri peittää sen taas sivulta käsin. Mikähän tämä lieriö mahtaa olla?? Takaiskuventtiili?? Lieriö on valmistettu metallista ja aika ruosteessa.

Toinen lieriöstä lähtevistä putkista lähtee kohti pa tankkia kurakaaren vieritse. Kurakaaren kohdalla muoviputki muuttuu metalliputkeksi. Tämä metalliputki on huolestuttavan paljon ruosteessa.

Äkkiä katsoen en ladapartsin rakennekuvista löytänyt tuollaista pientä metallilieriötä.

Täytyy lähteä vaihtamaan sitä takaluukkua.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eiköhän tuo ole niitä bensahuurujen nesteytysäiliöitä,samantapainen on myös 110:ssa.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Joo kyllä se on se höyrypönttö, omassa Samarassa se on kyllä muovinen.

110:ssä korvattiin se metallinen pönttö pienellä räpellyksellä Samaran muovipöntöllä:
http://i19.servimg.com/u/f19/11/33/73/84/img_0611.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä luulen ettei tätä höyrypönttöä haeta tässä tapauksessa, sehän ei Samarassa jää puskurin taakse vaan on bensantäyttöluukun takana. Euro-2 autoissa ainakin kaikissa se pönttö on muovia, jostain syystä kai Euro-3 autoissa peltiä. Mutta siellä puskurin takana putkissa taisi olla joku takaiskuventtiili tms, jos nyt en ihan väärin muista.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Lopetti vaimon Samaran kytkin irroittamasta eli auto tallille, keula ylös, vaihdalaatikko alas ja ihmettelemään. Syykin löytyi: oli kytkinlevystä lähtenyt yksi jousi paikoiltaan ja jäänyt paineasetelman ja levyn väliin nakeliin. Ei ihme ettei irroittanut. Jäljelle jääneistä viidestä jousesta vain yksi oli tukevasti paikoillaan, muut enemmän tai vähemmän heilui ja pyöri paikoillaan. Tuntuu tuo Valeon levy olevan paljon laadukkamman oloinen kuin orkkis. Valeon tekemässä jousille on kunnon pidikkeet, eikä vain pienet lommit niin kuin orkkiksessa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos hakee esim. venäjältä Samaraan kytkintä niin löytynee ainakin kolmea eri mallia 2108, 2109, 2111, joista viimeksi mainittu on kuten 110:ssä ja asennettu ainakin vientimallin ruisku-samaroihin oletettavasti uudempi on aina parempi ja sitten on varmasti eri valmistajia venäjälläkin, jotkut tekee parempaa ja jotkut huonompaa. Deltasta saa aitoa vazinterservisin kytkintä, jota tehtaallakin asentaavat ja itsellä on se ainakin pelannut hienosti. toisin kävi aikanaan jollekin vanhalle varastoon jääneelle ehkä 2108 sarjan kytkimelle, joka pysyi äänettömänä muutaman 1000 km.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin