
Ajokortit määräaikaisiksi!
Mitä olen seuraillut ammattiautoilijoita (pienimmät kuorma-autot, pakettiautot, linja-autot ja taksit) niin sitä enemmän kannatan jotain seurantaa... Iso osa tuosta porukasta ei tunne nopeusrajoituksia ja turvavälikin on monelle ihan outo juttu. Mutta suurin osa taas tuntee vanhan vihreän oikeinkin hyvin.Eiköhän ammattikuskien tapoja valvo jo työnantaja, tuskin mitään uusintainssejä tarvitaan
Tässä jokin aika sitten yksikin linja-autokuski ajeli eräällä motarilla vasenta kaistaa koko motarin matkan (noin 7km), oikealla kaistalla ei juurikaan ollut liikennettä. Ohi päästyäni koitti seuraavassa liikenneympyrässä ajaa päin ja sitten vielä huitoi että pysähtyisin...
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Sain ajokortin vuonna 1971. Se taisi olla viimeinen vuosi, kun annettiin uusittavia kortteja. Uusintaväli oli silloin viisi vuotta. Vanhan kortin kanssa mentiin nimismiehentoimistoon. Uuden kortin saamiseksi piti todistaa, että on ajanut autoa. Minun tapauksessa todistukseksi riitti, että omistaa auton. Jos ei olisi ollut omaa autoa, olisi pitänyt olla kaksi luotettavaa todistajaa. Eli aika läpihuuto juttu. Silloin varmaankin ajateltiin, että ajokokemus pitää taidon yllä.
Kun aikaa kuluu kymmeniä vuosia, täytyy sanoa, että kaikkia sääntömuutoksia tai uusia merkkejä ei tule huomattua. Varsinkin, jos ne eivät koske omaa päivittäistä liikkumisympäristöä. Siinä mielessä voisi päivitys kyllä olla paikallaan. Mutta tarvitseeko siihen sitten liittyä kuinka rankka "tentti", on toinen juttu. Niille, jotka antavat ajo-opetuksen lapsilleen, tulee pakollinen päivytys tietämykseen.
Veturinkuljettajat joutuvat tenttimään oman säännöstönsä vuosittain, mutta se ei maksa heille ja he saavat sen työajaksi.
Kun aikaa kuluu kymmeniä vuosia, täytyy sanoa, että kaikkia sääntömuutoksia tai uusia merkkejä ei tule huomattua. Varsinkin, jos ne eivät koske omaa päivittäistä liikkumisympäristöä. Siinä mielessä voisi päivitys kyllä olla paikallaan. Mutta tarvitseeko siihen sitten liittyä kuinka rankka "tentti", on toinen juttu. Niille, jotka antavat ajo-opetuksen lapsilleen, tulee pakollinen päivytys tietämykseen.
Veturinkuljettajat joutuvat tenttimään oman säännöstönsä vuosittain, mutta se ei maksa heille ja he saavat sen työajaksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
noh
mulla on kymmenen vuotta ollut kortti ja opetuslupaa hakiessa piti kirjallinen käydä kolme kertaa ennen kuin meni läpi, mutta väittäisin että syy oli niissä kompakysymyksissä, ne ei todellakaan ole sama kuin ajaisi autoa.

- veli alexei
- Moderaattori
- Viestit: 3292
- Liittynyt: 19.11.2003 13:18
- Paikkakunta: Sastamala
Siis joo tuosta olen samaa mieltä että asenteissa on vikaa ja muista ei liikenteessä juuri välitetä. Mutta tämä itsekkyys ja hälläväliä asenne tuskin tulee ilmi missään kirjallisessa tentissä ja tuskin inssiajossakaan. Kyllähän siellä kaikki sitten ajaa niin tarkkaan ja kiltisti kun vain voi.
Eli ei se taida olla suurimmassa osassa kolareita ja vaaratilanteita jne. vika siinä että ei tunneta sääntöjä tms. vaan se on vika siellä että ei välitetä. Näin ollen pitäisi testaus suorittaa jonkun psykologin toimesta joka sitten mittais ne paineet siellä yliskamarissa ja sitten nähtäis saaks polkupyörän.
Eli ei se taida olla suurimmassa osassa kolareita ja vaaratilanteita jne. vika siinä että ei tunneta sääntöjä tms. vaan se on vika siellä että ei välitetä. Näin ollen pitäisi testaus suorittaa jonkun psykologin toimesta joka sitten mittais ne paineet siellä yliskamarissa ja sitten nähtäis saaks polkupyörän.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Karkeasti ottaen yksi kolmannes kuolemaan johtaneista onnettomuuksista aiheutuu kaahailusta, yksi kolmannes päihtyneenä ajamisesta ja yksi kolmannes sairaskohtauksista. Eli nuo kaksi ensimmäistä kohtaa voi kai katsoa johtuvan asenteesta. En minäkään usko asenteen mihinkään muutuvan ajoluvan uusinnalla, eikä sillä paranneta sairauksia. Ajokokemusta saa vain ajamalla, mutta tietojen päivitys on kyllä ihan jokaisen oman viitseliäisyyden varassa.veli alexei kirjoitti:Siis joo tuosta olen samaa mieltä että asenteissa on vikaa ja muista ei liikenteessä juuri välitetä. Mutta tämä itsekkyys ja hälläväliä asenne tuskin tulee ilmi missään kirjallisessa tentissä ja tuskin inssiajossakaan. Kyllähän siellä kaikki sitten ajaa niin tarkkaan ja kiltisti kun vain voi.
Eli ei se taida olla suurimmassa osassa kolareita ja vaaratilanteita jne. vika siinä että ei tunneta sääntöjä tms. vaan se on vika siellä että ei välitetä. Näin ollen pitäisi testaus suorittaa jonkun psykologin toimesta joka sitten mittais ne paineet siellä yliskamarissa ja sitten nähtäis saaks polkupyörän.
Kyllä tuohon testaamiseen on keinot olemassa. Onhan moneen ammattiinkin soveltuvuustestit. Se varmaan kuitenkin koettaisiin vapauden rajoittamisena.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone