Hurja ropsaus alustasta
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Hurja ropsaus alustasta
Ajoinpa tuossa konetiellä Nivalla, ja ajattelin vähän kokeilla, että auttoiko venttiilinajoituksen muuttaminen huippunopeuteen.
Noh, sainkin siinä kelattua ihan tasamaalla jopa 145 mittariin, kun kuului voimakas ropsahdus vaihdelaatikon suunnalta.
Polkaisin heti kytkimen pohjaan ja kurkkasin mittarit, ö-paineet ok.
Muutaman sekunnin mitä vauhti putosi, kuuntelin mistä kuuluu mitäkin... Kone tuntui käyvän normaalisti, ei tullut kanki ulos.
Seuraavaksi vaihde takaisin päälle ja varovasti kytkintä ylös... hmm, vetoa löytyy, eikä kuulu ylimääräisiä ääniä. WTF?
Poikkesin seuraavasta liittymästä huoltoasemalle, ja alustan alle kurkistelemaan auton vierestä, että onko kaikki kardaaninpultit ja osat paikallaan... No näytti olevan. Öljyäkään ei valu mistään...
Noh, jatkoin matkaa, ja ajattelin, että porukoitten tallissa (olin menossa porukoille) tarkistan montun päällä tarkemmin.
Noh, mitä paljastuikaan: Laatikon ja jakolaatikon välisestä kardaaninpätkästä oli murtonivel ruvella. kahdesta kohtaa monen sentin pituinen pala kumia kokonaan häipynyt, ja loputkin näytti tosi haperolta!
Uskomattoman äänen joku kuminpala saa aikaseen, kun se lähtee hurjaa vauhtia pyörivästä kardaanista irti ja lentää kartaanitunnelia vasten!
Sitten vielä kysymys perään: mitä tarvii purkaa, että tuon saa vaihdettua? Pitääkö jakolaatikkoa irrottaa?
Noh, sainkin siinä kelattua ihan tasamaalla jopa 145 mittariin, kun kuului voimakas ropsahdus vaihdelaatikon suunnalta.
Polkaisin heti kytkimen pohjaan ja kurkkasin mittarit, ö-paineet ok.
Muutaman sekunnin mitä vauhti putosi, kuuntelin mistä kuuluu mitäkin... Kone tuntui käyvän normaalisti, ei tullut kanki ulos.
Seuraavaksi vaihde takaisin päälle ja varovasti kytkintä ylös... hmm, vetoa löytyy, eikä kuulu ylimääräisiä ääniä. WTF?
Poikkesin seuraavasta liittymästä huoltoasemalle, ja alustan alle kurkistelemaan auton vierestä, että onko kaikki kardaaninpultit ja osat paikallaan... No näytti olevan. Öljyäkään ei valu mistään...
Noh, jatkoin matkaa, ja ajattelin, että porukoitten tallissa (olin menossa porukoille) tarkistan montun päällä tarkemmin.
Noh, mitä paljastuikaan: Laatikon ja jakolaatikon välisestä kardaaninpätkästä oli murtonivel ruvella. kahdesta kohtaa monen sentin pituinen pala kumia kokonaan häipynyt, ja loputkin näytti tosi haperolta!
Uskomattoman äänen joku kuminpala saa aikaseen, kun se lähtee hurjaa vauhtia pyörivästä kardaanista irti ja lentää kartaanitunnelia vasten!
Sitten vielä kysymys perään: mitä tarvii purkaa, että tuon saa vaihdettua? Pitääkö jakolaatikkoa irrottaa?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Tietäisitkö, tai tietäisikö joku että onko tuo kuminivel sama mikä takavetoladassa?
Motonetistä saa takavetoon kuminivelen, mutta Nivan luettelossa ei ole kuminivelestä mainintaa.
On siellä tosin ennenkin vastaavanlaisia puutteita ollut luettelossa, vaikka takavedon osa sopisikin Nivaan.
Motonetistä saa takavetoon kuminivelen, mutta Nivan luettelossa ei ole kuminivelestä mainintaa.
On siellä tosin ennenkin vastaavanlaisia puutteita ollut luettelossa, vaikka takavedon osa sopisikin Nivaan.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1687
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Joskus, nyt voi sanoa, että kymmeniä vuosia sitten. Autona Moskvitsh vuodelta -63. Kesken ajon kuului kova pakahdus. Myöhempi tarkastelu osoitti, että joku oli osunut konepeltiin sisältä päin. Mutta mikä se oli, jäi ikuiseksi mysteeriksi. Muistona äänestä oli konepellissä kohouma, aivan kuin joku olisi lyönyt sisältäpäin voimakkaasti pyöreäpäisellä vasaralla. Ja ne pellit olivat siihen aikaa melko paksuja.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Jos tuo kuminivel hajoaa usein niin epäilen että syynä on vaihdelaatikon ja jakolaatikon akselilinjojen epäsuoruus. Eli linja ei ole suora vaan se murtaa koko ajan ja kumi hajoaa tuon takia. Eli säätäkää laatikot suoraan toisiinsa nähden => on vaikea homma mutta helpottaa elämää paljon ja hiljentää sen jurinankin mitä monet nivat ajossa pitää.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere