takaveron pyörien laagerit

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
juice2106

takaveron pyörien laagerit

Viesti Kirjoittaja juice2106 »

taas kun tuossa jakopää tuli vaihettua ja sen jälkeen konepellin vaijeri ja sitten taas kytkimen sylinterit....
eli aina jotain voi perhenen perhana..

ja kun piti laittaa talvikiekot alle niin tottahan sieltä navasta jenkat paukku..
vanne oli tosin tojotan ja satasen jaolla ja keskireikä liian ahas huolimatta vingun käsittelystä, viime talvena vanteet meni pultteja pikkuhiljaa kiristellessä paikoilleen mutta tänää ei.
voihan tämän kaltaisessa renkaan vaihdossa parin millin heitto ja ruostekakka haitata paikoilleen menemistä.

purkasin sitten etupyörän täysin auki ja uudet laakerit olis vaihtoa vailla ja tietty tuo napapakka mihin laakerit tulee, miten saisi laakerien uloimmat kehät pois sieltä pyörän navan pakasta. paukuttamalla, lämmittämällä, prässissä vai vienkö korjaamolle?
vanhat vaseliinitkin siellä oli suurimmalta osin halkeillu/kuivahtanu, olisko sinne voinu aikaa myöten päästä kosteutta?

saako noita napoja mistään hankittua uusia vai pittääköhän mennä repimään vanha ehjä jostain?

no toi laakereiden vaihto on tässä enää suurin onkelma ja kuitenkaan en ladasta luovu :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: takaveron pyörien laagerit

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Laitat navan ruuvipenkkiin, sitten etsit HYVÄN, kapean ja kovan tuurnan. Sit vaan lyöntiä eri kohtiin. Tapauksesta riippuen voi olla tiukassa tai sitten ei. Aina ne on kuitenkin hyvällä tuurnalla + pikkulekalla irronneet.
Uudet paikoilleen hylsyllä tms. sopivalla työkalulla.
Muista voidella uudet lakrut huolella, mielellään vielä piikkikärki rasvaprässiin ja koolien väliin kamaa. Tämä nyt ei ole ihan välttämätöntä, kunhan nyt siellä jotain rasvaa edes on.
Eikä sitten vedetä niitä napamuttereita yhtään tiukkaan, kartiorullalaakereille pikku välys on paljon parempi kuin liian kireälle vedetty.

Jakoa on turha syyttää tapahtuneesta vaan ennemminkin liian naftia keskireikää. Voi ne pultit hieman ahdistaa jos ei ole kunnolla navassa.
Nuo ladan napojen jengat on usein tosi meltoa tavaraa.
Itsekin hajotin kahdesta navasta useamman kierteen asentessani paikoilleen 4x98 vanteita. Työkaluna toimi Wurthin mutterimopo ja 130 Nm asetus varovasti käytettynä :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
juice2106

Re: takaveron pyörien laagerit

Viesti Kirjoittaja juice2106 »

joo eli ei muutaku keskireikä väljäks tojotalaisesta :lol:
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: takaveron pyörien laagerit

Viesti Kirjoittaja jta »

Jokari kirjoitti: Jakoa on turha syyttää tapahtuneesta vaan ennemminkin liian naftia keskireikää. Voi ne pultit hieman ahdistaa jos ei ole kunnolla navassa.
Nuo ladan napojen jengat on usein tosi meltoa tavaraa.
Itsekin hajotin kahdesta navasta useamman kierteen asentessani paikoilleen 4x98 vanteita. Työkaluna toimi Wurthin mutterimopo ja 130 Nm asetus varovasti käytettynä :lol:
Ei tunnu tosiaan aina kestävän. Sain itekkin 80nm momentilla kierteet etupyörän navasta meneen. Tosin takuulla on jo aikasemmin vedetty kierteet pilalle kun oli siitin ibitsan (seat ibiza) vanteet alla ja pultit olleet liian lyhyet ja vedetty tiukalle. Keskireikä noissakin oli hitusen liian nafti. Potkimalla sai vanteet pois ottaa kun ei muuten lähteneet.
Vastaa Viestiin