Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Juu miähän se nissanisti olen. Mun mielestä tuo imusarja on ihan sopiva turbokäyttöön, ei turbokäytössä ole oikeastaan mitään hyötyä pitemmällä imusarjalla. Kunhan ahtoputkia et tee liian isosta tavarasta. Pitkässä pakosarjassa on aina se haitta että herääminen myöhästyy, mutta tämän kokoinen ahdin herää kyllä aika alhaalta. Itse tekisin ehkä pakosarjan niin että mahdollisimman lyhyet putket enkä turhaan vaivaisi päätäni eripituisilla putkilla. Ei se kuitenkaan näillä tehoilla vielä muodostu ongelmaksi. Nissanilla mennään vakio valupakosarjalla (lyhyt, ei parhaitesn virtaava eikä varmasti primäärit saman pituiset. Silti tuo herää hyvin ja tehoja tosiaan mitattu se 205hv ja 259Nm takapyöriltä. Tällä koneella ahtoja kerää n. 2000rpm 0,5bar ja 3000-3200rpm on täydet 1bar.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

joku sitä selvitti (oliko turbiini?) että esim wrc autoisa ei ole saman mittasia putkia
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Eli sitten tuo munkin lada alkaa olla vastaavaa hitekkiä :lol:

Pitää harrastella terapiaa, mulle se on pakosarjan teko :) peloteltiin että kollektorin teko ois vaikeeta, no en nyt tiedä. Ensin kaksiputkea viistosti leikattuina heppailtiin näin. niitä tein kaksi kpl, ja sitten rälläkällä leikkasin näin ja sitten loppu onkin selvää, nuo kaksi heppailtiin yhteen ja leikattiin sopivasti päästä pois että laipan reikä on soppeli, ja wola! helppoa kun sen osaa! vai mite se oli.. ensimmäinen pakosarja ja kollektori ikinä :lol: sitten vain pakosarjan raakileeseen kollektori kiinni ja sitten kun vielä alaputket vääntelin ja kääntelin sopivasti ja näin pakosarja on heppailtuna valmis! tosin tuon kollektoriin tulevan turbon laipan heppailin aluksi niin että turbiini pesä otti imusarjaan kiinni, mutta laippa hieman eri asentoon ja sopii. nyt vielä saumaamista ja sisältä ja ulkoa siistimistä ja sitten koneistamolle...

Nyt turbo pääsi LöBö kylpyyn ja huomasimpa myös että käyttistalbotin pultti jako on myös 4*98 eikä se satasen jako miksi sitä luulin.. Myös keskireikä on millilleen ladan vastaava, joten renkaat menee ristiin. ET on ehkä hiukka eri, mutta kelpaa, kun ei mulla ladassa aluvalssitkaan ole takavedon et:llä... eli ladaan löytyy nyt varmasti 30kpl renkaita joita sulattaa myös nuo piikkirenkaat sopivat siis tulbattiin, eli ehkä talvella jos jääradat aukiaa pitää lähtä leikkimään myös etuvedon rouskulla :lol: Piikki renkaat kuitenkin 70€ korvausta vastaan vaihtaa omistajaa. Ladan vanteilla

Myös tuuninkia tuli harrasteltua, tai lähinnä suunniteltua. Näytön paikka löytyi kunhan sen upottaa tuohon ja jatkaa alaspäin keskikonsolia. Nuita vakio lämppärin säätöjä nyt en kuitenkaan käytä. Myös uusi "hieno" pissapojan neste säiliö löytyi läheisestä alkosta oli vaan kova homma tyhjentää tuo, viikonloppu meni, mutta nytpä on pissapojan nesteelle 1.85 litran säiliö, korkin kautta letku sisään :) Myös helevetin keskeneräisiä ovikaiutin koteloita sovitettiin paikalleen.. saas nyt nähä millaset tulee. joko musta päälinen tai sitten hiotaan ja hinkataan ja maalataan siistiksi.

Niin, ja shoippailtua tuli niinkuin aina!
Letkua tuli HT-tunelta Olin tosin hieman pettynyt laatuun, kun kaksi samaa tuotettaoli selvästi erilaisia. Käytännössä tuo nyt ei haittaa kun tulevat välijäähyn päihin, joten eivät ole kovin näkyvillä, eikä ainakaan nuin vierekkäin. Välijäähyt taas oli HT-tunelta loppuneet, keväällä tulis lisää mutta pitääpä katsella myös muualta.

Markun ja Jokarin tallilla tuli myös käytyä, Kiitos paljon kahveista! :D mukava myös tutkailla tota fiat ladaa, vaikka kone olikin pukilla.. Ja kiitos Punasista sportti penkeistä ja 2litran fiuden kytkimestä, uudesta massalevystä ja uudesta paineasetelmasta!



Kerran amis, aina amis
Tosin amista en ole päivääkään käynyt..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kiitos vaan itsellesi ja tervetuloa uudelleen koska vain!

Luulisi noiden kytkinhelyjen ainakin nyt alkuun piisaavan enempiä luistelematta 8)

Tosta vauhtiksesta kärsii sorvata melko paljon, minimipaksuudeksi Croft suositteli kirjassaan 10-12 mm kitkapinnan takaa. Ja keskiö tietenkin jää vakioksi.
Noissa Fiuden vauhtiksissa on se hyvä ettei ne lähde säröytymään kovinkaan helposti, niinkuin Ladan limpuille käy.
Ja ne holkithan se sama sorvari väsää käden käänteessä tohon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jokari kirjoitti:Kiitos vaan itsellesi ja tervetuloa uudelleen koska vain!
Kesällä parikertaa, talvella joinakin vuosina, syyslomalla, joululomallakin joskus, keväällä vkloppuna... Kyllähän siellä oikeastaan melko usein tulee pyörähdettyä, että ei sitä tiedä jos taas tavataan :lol: Tosin nyt pitää lada saada iskuun, jotta teillekin tulee tutkittavaa sinne, etten se minä vain tongi teidän romppeita :)

Jokari kirjoitti:Noissa Fiuden vauhtiksissa on se hyvä ettei ne lähde säröytymään kovinkaan helposti, niinkuin Ladan limpuille käy.
Ja ne holkithan se sama sorvari väsää käden käänteessä tohon.
Totta, omiin ladan motteihin jo kahteen on lähtenyt särö etenemään. en nyt muista missä kohdin se on ollut, mutta selvä "halkeama" on löytynyt. Ikinä en kuitenkaan rikki ole niitä saanut.

Sorvari pitää tosiaan etsiä, luultavasti tämän kylän epävirallinen koneistaja sen osaa tehdä, mutta tasapainotuksesta en ole varma. Holkituskin pitää suorittaa jossain, ei ehkä kannata vaan paukuttaa lekalla suunnilleen oikean paksuista putkea reikiin :lol:

Kaveri kyllä ehotteli jo että elä kevennä ollenkaan niin ei suttaa liian helepolla :lol: jesss, näin tehään :D

Niin ja olikos muuten paineasetelma joku jäykempi tms? tosin samaa tavaraahan nuo on joskus myynyt "jäykempänäkin" :D Luulisi tuo kuitenkin vielä tällä kokoonpanolla pysyvän kasassa, kun ei tuota tehoa tule niin mahottomasti, eikä ainakaan suunnitteilla ja toivomuslistalla ole mitään repäisevää tehopiikkiä, vaan lähinnä "sivistynyt käyttöauto" meininki :D Penkitkin kun on vähän siviiliystävällisemmät kuin täys kupit
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No mun ymmärtääkseni toi asetelma vastaa vakioasetelmaa tai sitten ei. Sit tosta on selvästi jäykempikin malli olemassa, vähän riippunut tuurista mitä moposportista tulee.
Saffan sivuilla asiaa ei valoteta mitenkään joten mahdoton sanoa mitä tuo sun asetelma vastaa.

Mut kuhan nyt ensin sen parisataa neutroonia taiot sinne kampuran päähän minkä tuo kestää varmasti, niin kattelet sit sen jälkeen pitävempää jos luiskahtelee :lol:

Voi kyllä ottaa hieman laiskasti jenkaa tollasella 8 kilon murkulalla, et kyllä se paino pitäs mielellään saada edes latan limpun lukemiin :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Tänään tuli taas raiskattua ladaa, rälläköityä kytkinkopan kohilta vänkärin puolen lattiaan 40*40cm reikä, down pipeä varten :lol: mahotonta leikkaa liimaa hommaa jatkuvasti.. Noh, nyt saa downpipen nätisti alas, sitäkin vähän jo aloitin nyt kun sain sarjan ja turbon tuleville kohdille. Tarkotus nyt siis ensimmäisenä tehä lattia valamiiksi, ja riisua tekniikka jälleen kokonaan irti :? Öljypohjakin pitää irrotella, jotta voi hitsata öljynpaluu letkulle kiinnityksen. Öljytkin vois vaihtaa samalla. Mitäs öljyä muuten turbon kans suositellaan?

Jospa se tässä suttaantuis. Ylihuomenna eli lauantaina on 1.11 jolloin auton pitää käydä omin voimin :lol: vois vain kaataa imusarjaan bensaa ja virranjakaja vehkeet nakata paikoilleen ja pukata sen verran että rykäsee, niin turbon myynnin yhteyteen liittyvät sopimukset ois täytetty :D
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

Jokari kirjoitti:Tosta vauhtiksesta kärsii sorvata melko paljon, minimipaksuudeksi Croft suositteli kirjassaan 10-12 mm kitkapinnan takaa. Ja keskiö tietenkin jää vakioksi.
Noissa Fiuden vauhtiksissa on se hyvä ettei ne lähde säröytymään kovinkaan helposti, niinkuin Ladan limpuille käy.
Ja ne holkithan se sama sorvari väsää käden käänteessä tohon.
meinaatko tolla 10-12mm että kytkin pinnan taakse sen verran? ei kai siellä paljoa enempää olekkaan tavaraa?? mulla on tossa vauhtis jossa kytkin pinta on n5mm vahva tai jopa vähemmän, painoa n4kg ja jostakin vakiosta sorvattu, ei tosin ladan. tottakai se heti sen jälkeen vahvenee, siellä hammaskehällä on jo reilummin tavaraa. tämä siis on jossain kisa koneessa ollut ja ostin käytettynä, tosin jouduin vielä hivenen oikaseen pintaa kun on sintteri levlle ja pinnat kulunu urille
pikkasen mietityttää että vihtiikö sitä käyttikseen laittaa, on ehkä jopa turhan kevyt ja vähän saattas nolottaa jos se menee kappaleiks jossain neljän ruuhkassa :roll: , jääradalla ei niinkään haittaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

START kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Tosta vauhtiksesta kärsii sorvata melko paljon, minimipaksuudeksi Croft suositteli kirjassaan 10-12 mm kitkapinnan takaa. Ja keskiö tietenkin jää vakioksi.
Noissa Fiuden vauhtiksissa on se hyvä ettei ne lähde säröytymään kovinkaan helposti, niinkuin Ladan limpuille käy.
Ja ne holkithan se sama sorvari väsää käden käänteessä tohon.
meinaatko tolla 10-12mm että kytkin pinnan taakse sen verran? ei kai siellä paljoa enempää olekkaan tavaraa?? mulla on tossa vauhtis jossa kytkin pinta on n5mm vahva tai jopa vähemmän, painoa n4kg ja jostakin vakiosta sorvattu, ei tosin ladan. tottakai se heti sen jälkeen vahvenee, siellä hammaskehällä on jo reilummin tavaraa. tämä siis on jossain kisa koneessa ollut ja ostin käytettynä, tosin jouduin vielä hivenen oikaseen pintaa kun on sintteri levlle ja pinnat kulunu urille
pikkasen mietityttää että vihtiikö sitä käyttikseen laittaa, on ehkä jopa turhan kevyt ja vähän saattas nolottaa jos se menee kappaleiks jossain neljän ruuhkassa :roll: , jääradalla ei niinkään haittaa
Toi isolohko-TC:n limppu on järkyttävän paksu ja painaa yli 8 kiloa, eli siinä on kyllä mitä ottaa :lol:

5 mm kuulostaa valuraudaksi todella ohuelta vai onko se teräspyörä? :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=3&t=570

Itsensä Gurun vauhtipyöräjuttua mun mutuilun sijaan :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Minä en nuista tiiä, katotaan nyt mitä tolle järkäleelle tekee :lol: Koneistajalle se nyt kuitenkin menee tuon holkituksen tarpeessa, saattaa siitä samalla lähtä tavaraakin pois.

Ja tulee ehkä vähän liikaakin katottua tässä rakentelussa tulevaisuuteen eli evo2, joka siis fiatin 2l motilla. Eli tässä on käyny jo mielessä josko tuota vauhtista ei koneistaiskaan, vaan ajelis ladan kamoilla :shock: huonopuoli vain että tuo vakio kytkin on jo nyt loppu, enkä mä ainakaan sitä ala ostaan uutena :lol:
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

kyllä se joltain valulta näyttää, tiiä sitten.
mites jos se olisi kuitenkin terästä, 355 (52) tai vastaavaa, niin kuulostaako silti ohkaselta?
ja pahoittelen oftopikista ja mutten rojektien sotkemisesta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

START kirjoitti:kyllä se joltain valulta näyttää, tiiä sitten.
mites jos se olisi kuitenkin terästä, 355 (52) tai vastaavaa, niin kuulostaako silti ohkaselta?
ja pahoittelen oftopikista ja mutten rojektien sotkemisesta
En miä oftopikista välitä, se kuuluu asiaan että keskustellaan asian vierestä :shock: Ja eihän tämä edes ole asian vierestä, vaan liittyy myös tähän munkin prokkikseen

http://www.acapela-group.com/Greetings/ ... eed2c6aeb3
Heh, kaveri hiillostaa rojektin etenemistä :lol: Kuollutlinja siirtyi joulukuun ekalle päivälle, tai sitten joululahjaksi kaikille, laitan tän käyntiin :lol:

Tehtävä lista ennen ensisavuja:

-Kardaanitunnelin peltityöt loppuun (pari palaa lisää, tiiviit saumat)
-Kardaanitunnelin maalaus/massaus
-Käsijarruvivun sovitus (vaijerit yms kaikki uusiksi)
-Pakoputkisto loppuun (tähän asti lootan peräosaan heppailtu)
-Pakosarjaan kunnon saumat+siistiminen
-Turbon Ö-letkut ja veden kierto kondikseen
-Turbon pesien pyörittely kohilleen
-Ahtoputket loppuun (pari kumiputken pätkää vailla)
-Suutintukki valamiiksi
-Bensapumppu, ja bensalinjat paikoilleen (kumpiakaan ei hankittu vielä)
-Sarjan tasopinnan höyläys (koneistamo hommia)
-Triggeri pyörä kampuran päähän kiinni (tulossa postissa)
-Megasquirtin asentelu ja johotus
-Muitten antureitten asentelu
-Lootaan uuet tefat ja öljyt sisuksiin
-Syyläri jostain? tai vanhan tinnaus
-Koneeseen perus öljyn vaihto
-Kansi vaihtuu
-Toki penkit pitäs kans soveltaa, kun niitten kiinnikkeet hitsataan runkoon kiinne. Ja onhan ne ajellessa kivat




Eli ei tää tekeminen ihan heti lopukaan :shock: Eli sovitaan vaikka jouluksi 2010?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

kuva: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=9
ja hammaskehä on hitsaamalla varmistettu?? jos on ulko kehää sorvattu ja menny väljäks? en tiiä kun ei ole mun eikä sen keltä ostin tekemä
edit: ja kuva varmaan näkyy paremmin ku laittaa linkin missä se on...
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

IlkkaHe kirjoitti:Minä en nuista tiiä, katotaan nyt mitä tolle järkäleelle tekee :lol: Koneistajalle se nyt kuitenkin menee tuon holkituksen tarpeessa, saattaa siitä samalla lähtä tavaraakin pois.

Ja tulee ehkä vähän liikaakin katottua tässä rakentelussa tulevaisuuteen eli evo2, joka siis fiatin 2l motilla. Eli tässä on käyny jo mielessä josko tuota vauhtista ei koneistaiskaan, vaan ajelis ladan kamoilla :shock: huonopuoli vain että tuo vakio kytkin on jo nyt loppu, enkä mä ainakaan sitä ala ostaan uutena :lol:
Joudut jokatapauksessa keventämään sen pyörän. Tuo on tehdaskunnossa raskas kuin mikä ja Croftikin suosittelee parin kilon kevennystä. Vääntö ei siitä kärsi mut kierrosherkkyys paranee paljon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin