110:in takajarruista
110:in takajarruista
Ongelma on seuraavanlainen:Oikea takajarru on selvästi heikompi kuin vasen (katsastuksessa arvot vasen 1.0 oikea 0.02).Etu jarrut pitivät tasaisesti,kuten myös käsijarru.Jarrusylinterit,kengät sekä rummut ovat uudet.Oikean puollimmaiseen takajarruun menevät putket vaihdettu edestä asti painesäätimelle ja siitä takasylinterille.Ilmatessa nestettä tulee läpi mutta vain pieni osa vasenmmanpuoleiseen verrattuna.Kummasta kannattaisi lähteä etsimään vikaa painesäätimestä vai pääsylinteristä?Painesäätimen mäntä liikkuu jarrua painettaessa,mutta voisiko se silti olla jumissa oikealle vaikuttavalta puolelta?
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: 110:in takajarruista
Tiedän yhden samantyyppisen tapauksen, jossa ei aluksi pitänyt
kumpikaan puoli mutta reilun polkemisen jälkeen toinen puoli alkoi pitää.
Vika oli paineensäätimessä.
kumpikaan puoli mutta reilun polkemisen jälkeen toinen puoli alkoi pitää.
Vika oli paineensäätimessä.
Re: 110:in takajarruista
Tervehdykset toivottelen.
Oikeanpuolen sylinteri jumissa. Saattaa olla säätörenkaasta sillä jarruttaa tuon alhaisen lukeman vain sillä säätövälyksellä.
Oikeanpuolen sylinteri jumissa. Saattaa olla säätörenkaasta sillä jarruttaa tuon alhaisen lukeman vain sillä säätövälyksellä.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: 110:in takajarruista
Tuohon on nyt vaihdettu uusi sylinteri (katsastuksen jälkeen).Vasemmalta jarruneste tulee ilmatessa "herkästi"kun polkee jarrua.Oikealta tulee kyllä jarrunestettä mutta melko vähän ja poljin tuntuma on erilainen.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: 110:in takajarruista
Kuulostaapa tutulta.
Itsellä samarassa oikea takanen otti paremmin kuin vasen samat oireet ilmatessakin toiselta puolen tuli reilummin nestettä kuin toiselta tässä tapauksessani siis vasemmalta vähemmän koska huonompi teho kuin oikessa josta nestettä tuli reilusti. Jos meinaat rueta paineenrajoittimelta säätämämään niin ohje löytyy tuolta. viewtopic.php?f=4&t=18963&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=samaran%2F110+takajarrut
oletko tarkistanut sen jarrusylinterin automaattisäädön renkaan ettei ole kanituksissa jarrusylinterin sisässä on mahdollista että on pyörähtänyt ja on tullut puoliksi pois paikoiltaan mutta toisaalta onkohan sillä nesteen tuloon vaikutusta. Onnea ja menestystä säätö hommiin ja hyviä hermoja.
Itsellä samarassa oikea takanen otti paremmin kuin vasen samat oireet ilmatessakin toiselta puolen tuli reilummin nestettä kuin toiselta tässä tapauksessani siis vasemmalta vähemmän koska huonompi teho kuin oikessa josta nestettä tuli reilusti. Jos meinaat rueta paineenrajoittimelta säätämämään niin ohje löytyy tuolta. viewtopic.php?f=4&t=18963&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=samaran%2F110+takajarrut
oletko tarkistanut sen jarrusylinterin automaattisäädön renkaan ettei ole kanituksissa jarrusylinterin sisässä on mahdollista että on pyörähtänyt ja on tullut puoliksi pois paikoiltaan mutta toisaalta onkohan sillä nesteen tuloon vaikutusta. Onnea ja menestystä säätö hommiin ja hyviä hermoja.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: 110:in takajarruista
Takajarrujen heitosta ei omia kokemuksia mutta omassa Samarassa useana vuonna etujarrut menivät aivan hipomalla (heitto 29-30%) läpi katsastuksesta ja vikaa en pystynyt paikallistamaan - kaikki tuntui toimivan moitteetta satulassa ja levy kunnossa. Pari vuotta sitten alkoi pääsylinteri tiputtamaan nestettä ja luulin sen johtuneen kupin liitoksen tiivisteestä. Vuoto ei loppunut ja uusin koko pääsylinterin, jolloin paljastui, että vuoto tuli tehostajan välistä. Seuraavassa katsastuksessa myös etujarrut olivat balanssissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: 110:in takajarruista
Omassa 110:ssä oli samaa vikaa. Eli oikealta takaa ei ilmatessa tullut kunnolla nestettä vaan sillai heikosti lorottaen. Tuohan ei käsittääkseni voi mitenkään johtua itse jarrusylinteristä vaan jostain muusta. Säädin sitten tuota paineensäädintä siten, että jarrut jarruttaisivat tehokkaammin ja se tuntui tepsivän. Takajarrut alkoivat ottaa yhtäaikaa ja sopivasti hieman heikommin kuin etujarrut ja heittäen katsastuksesta läpi. Ilmausta en kuitenkaan ole nyt testannut tuon säädön jälkeen, että vaikuttiko toimenpide sitten siihenkin.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: 110:in takajarruista
Joo,pitää tuo paineensäädin vaihtaa.Samassa piirissä olevan vasemman etujarrun jarruneste tulee normaalisti ilmatessa,joten eiköhän siinäkin pitäisi olla ongelmia,jos pääsylinteri olisi jotenkin hajonnut.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: 110:in takajarruista
Tuli sitten vaihdettua painesäädin.Ensi kokeilulla oikeasta takapyörästä ei tullut nestettä lainkaan läpi.Kokeilin sitten tuota Sepin vinkkiä ja lukitsin säätimen karan kokonaan ja johan alkoi oikeapuoli toimia.Eli olikohan painesäätimessä vikaa alunalkaenkaan ja miten sitten tuo säätö olisi voinut muuttua?(autoon ei ole tehty mitään muutoksia)Mutterit ainakin olivat varsin tiukassa,ja se jousilevy vaikutti ensi silmäyksellä ehjältä.
Eli jos säätimen kara pääsee tarpeeksi ulos,loppuu nesteen virtaaminen oikeaan takapyörään mutta vasenpaan neste tuntuisi virtaavan normaalisti.Mikä logiikka tässä on?
Eli jos säätimen kara pääsee tarpeeksi ulos,loppuu nesteen virtaaminen oikeaan takapyörään mutta vasenpaan neste tuntuisi virtaavan normaalisti.Mikä logiikka tässä on?
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:in takajarruista
Terve!
Valitettavasti ei ole nyt käsillä paineensäätimen kuvaa tms., joten muistinvaraisesti:
Oikean takapyörän jarrupaine ei tule (jarrutuksen aivan alkua lukuunottamatta) vasen etupyörä/oikea takapyörä -jarrupiiristä, vaan paineensäätimen välimännän avulla oikea etupyörä/vasen takapyörä -jarrupiiristä. (Jarruneste itse ei liiku piiristä toiseen, vaan välimäntä erottaa piirien nesteet.)
Kun poljinta on ilmattaessa painettu siihen asti, että vasemman takajarrun kengät ovat "kiinni" ja vas. takajarrun paine alkaa nousta suuremmaksi kuin oikean takajarrun paine (joka suurinpiirtein nolla, kun ilmausruuvi auki), toimii paineensäädin kuin oikean takajarrun jarruputki olisi poikki tms.
Nesteen pääsy oikeaan takajarruun katkeaa, ja jarrupainetta kehittyy vain etupyöriin ja vas. takapyörään.
Kuvattu toiminta on siis normaali, jos ilmausruuvi on oikealta auki.
***
Jos oikeanpuoleinen ilmausruuvi on kiinni (ja takajarrujen nestepaine siis suurinpiirtein sama), saavat molemmat takajarrut jokseenkin saman jarrunestemäärän.
***
"Ilmausongelman" voi kiertää juuri mainitulla tavalla eli paineensäätimen etumaisen männän karan ulostyöntyminen lukitaan "meisseli väliin" -menetelmällä.
menestystä
SvS
Valitettavasti ei ole nyt käsillä paineensäätimen kuvaa tms., joten muistinvaraisesti:
Oikean takapyörän jarrupaine ei tule (jarrutuksen aivan alkua lukuunottamatta) vasen etupyörä/oikea takapyörä -jarrupiiristä, vaan paineensäätimen välimännän avulla oikea etupyörä/vasen takapyörä -jarrupiiristä. (Jarruneste itse ei liiku piiristä toiseen, vaan välimäntä erottaa piirien nesteet.)
Kun poljinta on ilmattaessa painettu siihen asti, että vasemman takajarrun kengät ovat "kiinni" ja vas. takajarrun paine alkaa nousta suuremmaksi kuin oikean takajarrun paine (joka suurinpiirtein nolla, kun ilmausruuvi auki), toimii paineensäädin kuin oikean takajarrun jarruputki olisi poikki tms.
Nesteen pääsy oikeaan takajarruun katkeaa, ja jarrupainetta kehittyy vain etupyöriin ja vas. takapyörään.
Kuvattu toiminta on siis normaali, jos ilmausruuvi on oikealta auki.
***
Jos oikeanpuoleinen ilmausruuvi on kiinni (ja takajarrujen nestepaine siis suurinpiirtein sama), saavat molemmat takajarrut jokseenkin saman jarrunestemäärän.
***
"Ilmausongelman" voi kiertää juuri mainitulla tavalla eli paineensäätimen etumaisen männän karan ulostyöntyminen lukitaan "meisseli väliin" -menetelmällä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:in takajarruista
Kiitoksia,tuo selvittikin tämän mysteerin.Tänään tuli näytettyä autoa uudemmankerran ja nyt jarrut pitivät tasaisesti.
Poislähtiessä kuskin ovi ei auennutkaan kahvasta..
Kotona tutkin asiaa ja syyksi paljastui JÄLLEEN kerran kelvoton muoviosa.Sai tangoston kasaan rautalangalla,mutta kyllä jatkuva korjaileminen alkaa jo hieman kyllästyttää.
Poislähtiessä kuskin ovi ei auennutkaan kahvasta..

Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: 110:in takajarruista
Tervehdykset toivottelen.
110 jarrut näytästävät olevan periaatteeltaan samanlaiset kuin 70 luvun lopulla tulleessa Mossessa, jossa jarrutti vauriotapauksessa 3 pyörää. Toinen etupiirin putki meni takana olevalle jakovettiilille, samoin toinen takapiirinputki, joka ns. tunnusteli piirien paine-eroja. Toinen takapiirinputki meni etupiiriin. Ilmaushommassa venttiili voitiin ns. lukita kun kierrettiin venttiilissä oleva ruuvi kiinni joka lukitsi männät keskiasentoon.Ilmauksen jälkeen ruuvi avattiin. Taitaa olla 110:kin venttiilissä samanlainen ruuvi, se oli sellainen 13mm kannalla keskellä venttiiliä oleva ruuvi.
110 jarrut näytästävät olevan periaatteeltaan samanlaiset kuin 70 luvun lopulla tulleessa Mossessa, jossa jarrutti vauriotapauksessa 3 pyörää. Toinen etupiirin putki meni takana olevalle jakovettiilille, samoin toinen takapiirinputki, joka ns. tunnusteli piirien paine-eroja. Toinen takapiirinputki meni etupiiriin. Ilmaushommassa venttiili voitiin ns. lukita kun kierrettiin venttiilissä oleva ruuvi kiinni joka lukitsi männät keskiasentoon.Ilmauksen jälkeen ruuvi avattiin. Taitaa olla 110:kin venttiilissä samanlainen ruuvi, se oli sellainen 13mm kannalla keskellä venttiiliä oleva ruuvi.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110:in takajarruista
Terve!
Mossen systeemi ei ole minulle tuttu, mutta lienee kuitenkin erilainen kuin etuveto-Ladoissa, joissa ei mainitun kaltaista ruuvia ole.
SvS
Mossen systeemi ei ole minulle tuttu, mutta lienee kuitenkin erilainen kuin etuveto-Ladoissa, joissa ei mainitun kaltaista ruuvia ole.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110:in takajarruista
Tervehdykset toivottelen
Periaatteessa samanlainen ainut isompi ero on, että Mossessa etujarrusatula oli myös kaksipiirinen jossa oli männät molemmille piireille, eli Mosse jarrutti aina etujarruilla ja yhdellä takajarrulla vikatapauksissa. Se oli uutta silloin ja taitaa olla vielä aika tuntematon muissa merkeissä tänäkinpäivänä. Paineventtiili oli toiminnaltaan sellainen, että kunnossa ollessa nestepaine vaikutti männän molempiin päihin. Vikatapauksessa paine tietysti hävisi siitä päästä mäntää jossa häiriä oli. Paineen vaikutuksestta männän liikkuessa siihen päähän sylinteriä jossa painehäviö oli ja sulki sen piirin. Kun vika korjattiin täytyi mäntä keskittää lukitusruuvinaukosta ja lukita keskiasentoon, muuten heti ensi polkasulla se havaitsi paine-eron ja sulki pienempi paineisen piirin.
Periaatteessa samanlainen ainut isompi ero on, että Mossessa etujarrusatula oli myös kaksipiirinen jossa oli männät molemmille piireille, eli Mosse jarrutti aina etujarruilla ja yhdellä takajarrulla vikatapauksissa. Se oli uutta silloin ja taitaa olla vielä aika tuntematon muissa merkeissä tänäkinpäivänä. Paineventtiili oli toiminnaltaan sellainen, että kunnossa ollessa nestepaine vaikutti männän molempiin päihin. Vikatapauksessa paine tietysti hävisi siitä päästä mäntää jossa häiriä oli. Paineen vaikutuksestta männän liikkuessa siihen päähän sylinteriä jossa painehäviö oli ja sulki sen piirin. Kun vika korjattiin täytyi mäntä keskittää lukitusruuvinaukosta ja lukita keskiasentoon, muuten heti ensi polkasulla se havaitsi paine-eron ja sulki pienempi paineisen piirin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
