Uusi lada pihassa, muutama vika

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
JoreK

Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja JoreK »

Tulipa ostettua nappisilmä-Lada!! tätä ollaankin odotettu. Vuosien Hondalla ajamisen jälkeen sitä alkaa jo toivoa, että olisi jotain ruuvattavaa, joten.. piti hommata lada.
Rekisteriotteen mukaan näyttäis olevan -88 mallia. ilmeisesti 1200L.
Tähän on kuitenkin vaihdettu 1.7 ruiskumoottori, josta ruisku, boksi ja muut härpäkkeet puuttuu.
Tilalle on heitetty Volvon kaasari ja itse hitsattu käyrä imusarjaan. Tämän takia konepeltikään ei mene kiinni, kun kaasari on niin korkealla.
Älkää kysykö miten se on saatu toimimaan, kun kaasuvivun ja kaasarin välillä kulkee esim. paalinarua ja ties mitä patentteja. Kaikenmaailman alipaineletkuja varmasti puuttuu ihan helvetisti, tai ainakin siltä näyttäisi, kun vertasin purkaamon ladan moottoritilaa omaan ladaan.
Kulkee kuitenkin ihan ookoosti, käy vissiin vähän rikkaalla.

Leimaa ajattelin nappisilmälle hakea, ja edellinen katsastus onkin suoritettu 2004 tai 2005.
Kävin tosiaan jo purkaamolta hakemassa 1500L:stä kaasarin ja melkein kaikki siinä kiinni olleet letkut. Yksi keskeinen kysymys onkin, että toimiiko ko. kaasari 1.7 koneessa.
Luulen että kyllä, mutta vastatkaa nyt silti.

Pari vikaa (ominaisuutta) kuitenkin löytyy:
- kone lämpee, mutta sisälle tulee kylmää. tunnusteluani kojelaudan alla olevia letkuja, totesin niiden olevan kuitenkin kuumia. Olisko siinä venttiilissä jotain vikaa, jota ohjaa se toinen vipu?
Ilmaakaan järjestelmässä ei pitäis olla, eikä kannentiivistekään ehkä ole palanut.
Öljykorkissa oli kyllä valkoista öljymössöä, mutta se on kuulemma ihan perus lada ominaisuus.

- flekti pyörii kokoajan (voisiko tästä johtua ladani kylmyys? :)
Mitenköhän se on alunperin kytketty. Edellinen omistaja on kytkenyt plussan ja miinuksen suoraan puolaan.
Vai johtuuko patenttikytkentä siitä, että tää on 1.2'n kori, jossa on vissiin hihnavetoinen flekti?

Lisää vikoja varmasti löytyy tässä parin päivän sisällä, kun ajattelin sen fiksata leimalle.
Niistä sitten lisää..

Jotkut varmaan tunnistaa tän nettiautosta:


Kuva
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja Mara »

Tervetuloa Foorumille. Nätti Nappis.

Olet varmaan nähnyt pahamaineisen Axtekin purkaamolla, jos alipaineletkuja oli paljon. Oliko kaasarin kyljessä kaksi solenoidiventtiiliä? Älä ota sellaisen letkutuksesta mallia, äläkä ainakaan sen kaasaria ota käyttöön, se on vähäpäästöinen (=ei toimi). Periaatteessa kaikken runsaspäästöisten mallien kaasarit toimii koneissa ristiin, suuttimissa ja muissa yksityiskohdissa pieniä eroja.
Itsehän luonnollisesti suosittelen Weberiä (32/36DGV 8) ) samantien jos kerran on isolohkokin jo nokalle kammettu.

Ota taivaan tähden ne flektin johdot pois sieltä puolaa ja muuta järjestelmää rassaamasta! :shock:
Kytke vaikka erillisellä katkaisijalla ja releellä toimintaan tai laita ihan vaan mekaaninen ropeli, jollainen Nappiksissa on alkujaan.

Lämppärin kenno voisi olla tukossa mutta epäilen enemmän vesiventtiiliä. Tuntuuko venttiili polttavan kuumalta? Liikkuuko alemmasta lämppärin vivusta venttiilissä oleva kara? Jos ei, vaijerin kuori luistaa kiinnikkeistään tai venttiili on jumissa. Molemmat hyvin yleisiä juttuja näissä.
Äläkä väkisin väännä venttiilistä suoraan jossei käänny herkästi, on vedet lattialla yleensä laakista!
Kannattaa hommata jo valmiiksi uusi, esim. keraaminen vasiventtiili joita saa itänaapurista.
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

JoreK kirjoitti:Tilalle on heitetty Volvon kaasari ja itse hitsattu käyrä imusarjaan.
Minkähanlaiseen imusarjaan tuo käyrä on tehty, meinaan jos se on sen ruuttakoneen oma imusarja niin ei siihen kyllä mikään kaasutin sovi. On vaihdettava kaasutinkoneen imusarja.
JoreK kirjoitti:Kävin tosiaan jo purkaamolta hakemassa 1500L:stä kaasarin ja melkein kaikki siinä kiinni olleet letkut. Yksi keskeinen kysymys onkin, että toimiiko ko. kaasari 1.7 koneessa.
Luulen että kyllä, mutta vastatkaa nyt silti.
Itselläni oli jonkun aikaa 1700 koneessa ristuksen vanha tavallinen 1500 Ladan kaasutin ja kyllä se pienemmillä kierroksilla toimi ihan OK, mutta isommilla kierroksilla jäi pieneksi eli kone kävi laihalla ja kuumentui kovassa ajossa huomattavasti.

Jos olet nyt jonkun letkuviidakon käynyt hakemassa niin se saattaa olla aksteekki eli tuo onneton vähäpäästöinen värkki joka vaatii normaalisti toimiakseen oman mustan laatikkonsa, lambdan ja mitälie muuta ja tuskin ruokkii 1700 konetta häävisti. Tavallisessa kaasuttimessa ainoa alipaineletku menee virranjakajan alipainesäätimeen, minulla sekään ei ole kytketty.

Suosittelen myös jotain kunnon kaasutinta, itselläni on nyt tuo Weber DGV jonkun kaksilitraisen suuttimilla ja sitä saa kiihdytellä ihan sukkasillaan. Ladan kaasuttimissa ei tuohon moottoriin sopivia vaihtoehtoja oikein ole, jossei lähde rajantakaa niitä orkkislisenssisolekseja kelkkomaan.
JoreK kirjoitti:- kone lämpee, mutta sisälle tulee kylmää. tunnusteluani kojelaudan alla olevia letkuja, totesin niiden olevan kuitenkin kuumia. Olisko siinä venttiilissä jotain vikaa, jota ohjaa se toinen vipu?
Jospas käyttövaijeri on irti ja vipu ei käytä venttiiliä joka lie nyt kiinni. Kuten edellä on neuvottu, kokeile kääntää käsin mutta älä väännä väkisin pas2.
JoreK kirjoitti:Mitenköhän se on alunperin kytketty. Edellinen omistaja on kytkenyt plussan ja miinuksen suoraan puolaan.
Vai johtuuko patenttikytkentä siitä, että tää on 1.2'n kori, jossa on vissiin hihnavetoinen flekti?
Onko jäähdyttimessä lainkaan lämpökytkintä vasemmassa alanurkassa?
Jos ei ole, niin jäähdytin lie nappiksen oma tai sitten siitä ruiskuautosta, siinä flektin ohjaus toimii ruiskun poksista.
Kannattaisi vaihtaa kytkimellä varustettu jäähdytin tai sitten yksinkertaisesti ruuvata siihen vesipumpun päähän se remmiflekti, itselläni se on siinä enkä siitä luovu.
Fast2105

Re: Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja Fast2105 »

tosta koneesta sitte löytyy sprinnti auton nokka, 3kg vauhtipyörä, rintakarin tekemä kansi, säädettävä nokkapyörä ja tosiaa ton muuttuvakurkkusen kaasarin laitoon ku ei muutakaan ollu ja 1200 koneen kaasarilla ei toiminu. ja siitä ei puutu ku se yks alipaine letku joka lähtee kaasarista virranjakalle. helposti kelas mittariin 160 tolla koneella. ja sillon ku toi oli mulla niin kyllä sillon ainaki sisälle tuli lämmintä ihan liikaakin. jos se lämppärin hana ei tottele vipua niin soita niin voin antaa sulle siihen toimivan hanan... t.matti
JoreK

Re: Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja JoreK »

ookoo, taidan jättää sit ton Volvon kaasarin tohon.
Kävin jo hakee Heinosta pari 90-kulmaa, niin pitää illalla hitsailla kiinni.
Jarrutkin pitäis käydä läpi, tuntuu melko löysiltä :)

Kuinkahan toi kardaani/perä kestää repimistä?
Itellä oli joskus C-kadett -79 josta meni 2 kardaania, ja yks loota. moottorina oli siis 1.2 ja silti hajotti paikat.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja Jokari »

JoreK kirjoitti: Kuinkahan toi kardaani/perä kestää repimistä?
Itellä oli joskus C-kadett -79 josta meni 2 kardaania, ja yks loota. moottorina oli siis 1.2 ja silti hajotti paikat.
Kardaania ei rikki saa vaikka olisi mikä turbohirviö alla, mut perät on heikkoja. Pari kertaa kun pääsee vetämään yhdellä pyörällä tyhjää pitävällä pinnalla, niin hiljainenkin välitys kyllä rupeaa jollottamaan välittömästi.
Sopivasti sutimalla sitten viimeistään hajottaa sen välityksen, ennemmin tai myöhemmin. Ristitappi kuluu väljäksi ja perän pikkurattaat hajoaa.

Siistillä ajolla kestänee pitempäänkin vaikka tehoa olisi hieman enemmänkin.

Liian vähäinen tehohan se vasta paikat rikkookin kun joutuu oikein yrittämällä vinguttamaan eikä silti meinaa pyöriä.

Leikkimiseen siis oikea kitkalukko tai vaikka kemppi...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Fast2105

Re: Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja Fast2105 »

Kardaania ei rikki saa vaikka olisi mikä turbohirviö alla, mut perät on heikkoja. Pari kertaa kun pääsee vetämään yhdellä pyörällä tyhjää pitävällä pinnalla, niin hiljainenkin välitys kyllä rupeaa jollottamaan välittömästi.
Sopivasti sutimalla sitten viimeistään hajottaa sen välityksen, ennemmin tai myöhemmin. Ristitappi kuluu väljäksi ja perän pikkurattaat hajoaa.

Siistillä ajolla kestänee pitempäänkin vaikka tehoa olisi hieman enemmänkin.

Liian vähäinen tehohan se vasta paikat rikkookin kun joutuu oikein yrittämällä vinguttamaan eikä silti meinaa pyöriä.

Leikkimiseen siis oikea kitkalukko tai vaikka kemppi...[/quote]

juuri näin. ja sitten kun oot sen leimannu niin laita tupla kaasarit sen koneen kylkee ja käy penkis säätämäs. pääsee vähä kiusaamaa näitä paikallisia pikku bemareja :lol:
JoreK

Re: Uusi lada pihassa, muutama vika

Viesti Kirjoittaja JoreK »

Ette muuten usko miten kävi.
Ilmeisesti kansipahvi on sittenkin hajalla, koska painesäiliö täyttyy ensin nesteellä jonka jälkeen alkaa ankara pulputus, sinne tulee ilmaa syyläristä päin.
Ja neste on ruskehtavaa, ja ehkä vähän tahmeaa.

Asun kuitenkin Tampereella ja auto on Kauhavalla, ja tarkotus oli tän viikonlopun aikana saada kondikseen.
Ehdin jo myydä oman auton, ja olis pakko saada toinen alle. Aika toiveajattelua tässä vaiheessa.

Myyntiin menee. ostakaa HyvÄ lada!
Vastaa Viestiin