venttiilien säätö 1200L vm 89

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
majupi

venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja majupi »

tere
en nopealla haulla löytänyt ohjetta ,että miten säädetään kyseisestä autosta venttiilien välykset?On meinaa tommoset 15 vuotta aikaa kun viimeksi olen säätänyt venttiilejä (datsun sunny 140y),jos jollakin olisi antaa niin sanottu kädestä pitäen ohje säätöön niin olisin enemmän kun tyytyväinen :)
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja pressa »

Revolver
Viestit: 165
Liittynyt: 4.2.2007 18:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Revolver »

Tuo linkki minkä pressa laitto niin on hyvä. Ja kannattaa ne venttiilit säätä sit aikan piukkaan, että pitää nitkutella sitä rakotulkkia pois. Niin sain itse parhaan tuloksen ja näin myös Ukki täällä foorumilla kehottaa tekemään :)
VAZ-21013

Сделано в СССР
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Revolver kirjoitti:Tuo linkki minkä pressa laitto niin on hyvä. Ja kannattaa ne venttiilit säätä sit aikan piukkaan, että pitää nitkutella sitä rakotulkkia pois. Niin sain itse parhaan tuloksen ja näin myös Ukki täällä foorumilla kehottaa tekemään :)
Juu tiukassa pitää olla. Melkeinpä niin tiukassa ettei sitä liuskaa edes saa sinne väliin. 0,10 liuskalla voi vähän hakea myös osviittaa onko välys sopiva, sen pitäisi olla löysähkö sinne väliin.

Nyt kun säätelin omasta romustani venttiilit tolla erikoistyökalulla eli sillä heittokellotyökalulla, niin kyllä huomas kuinka väljiksi olen jättänyt ne ennen kun ei ole uskaltanut tiukemmalle vetää. Sellanen nafti välyskin on helposti 1,5-2 X liian suuri.
Tolla työkalulla myös näkee hyvin kuinka kierteet pakkaantuu ylöspäin lukkomutteria kiristäessä, se ei auta yhtään että säätöä pitää kiinni, venttiilinävälys pienenee n. 0,02-0,03 mm, mut se on helppo ennakoida tolla vekottimella.

En kyllä itse aio enää käyttää liuskamittaa :lol: :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Linkissä olevaan ohjeeseen, joka koskee jakoketjun kiristystä, pieni mutta tärkeä lisäys. Ohjeessa kehotetaan pyörittämään veivillä 2 kierrosta kampiakselia ja kiristämään lukkomutteri kiristimestä. Tämä oikein, mutta veivauksen jälkeen pitäisi jättää veivillä ns. vetopäälle, jos näin ei tehdä useimmiten kampiakseli pyörähtää himpunverran takaisinpäin ja ketju on löysällä. Tämä onnistuu parhaiten kaverin kanssa, tai yksin pienen akropatian avulla siten, että painaa oikealla jalalla kampea veivin ollessa yläasennossa. Tämä tietysti siten, että ketjun vetokireys säilyy. Ja samalla kiristetään lukkomutteri. Onnistuu jo parin harjoituksen jälkeen, hyvällä tuurilla jo ekakerralla :lol: :lol: :lol:
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
majupi

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja majupi »

mikä on heittokellotyökalu??
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Heittokellotyökalu on sellainen yhdistelmä, jossa erikoisessa jalassa on kiinni tavallinen mittakello, jolla voidaan mitata keinuvivun tyhjä liike venttiilinpään ja nokka-akselin nokan väliltä 0,01mm tarkuudella. Joillakin erikoisilla kelloilla vieläkin tarkempaan. Tälläinen mittaustapa eliminoi vivun- venttiilin- nokka-akselin kulumisesta johtuvat liuskalla mitattaessa syntyvät erot, koska liuska ei taivu kulumakohtiin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
majupi

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja majupi »

onko ihan kaupallinen tuote kyseessä vai oma valmiste?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Arveleisin olevan kaupasta saatavan normaali mgneettijalka ja mittakärkeen kiinnitettävä viiksi, jonka avulla mittaus suoritetaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Arveleisin olevan kaupasta saatavan normaali mgneettijalka ja mittakärkeen kiinnitettävä viiksi, jonka avulla mittaus suoritetaan.
No ei ihan mut sinnepäin.

http://www.zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=107

Löysin kuvankin ko.kapistuksesta.

http://www.zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=106

Ja tossa yläkuvassa näkee mitä liikettä se heittokello mittaa siitä keinun päästä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
majupi

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja majupi »

jopas oli hieno laite...
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: venttiilien säätö 1200L vm 89

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Totta tosiaan hieno on vehe. Silloin minun ollessa leivänhankinnassa Ladojen parissa ei ollut, eikä kuultukaan tuollaisesta erikoistyökalusta. Eli se mittaa kuulanivelen puoleisesta päästä. Joskus kokeiltiin magneettijalkaa ja mainitsemaani viikseä, mutta oli sen verran hankala, että kokeilua ei jatkettu.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Vastaa Viestiin