Samaran etuiskunvaimentimen yläpään vaurio?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Samaran etuiskunvaimentimen yläpään vaurio?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tein pientä huoltotyötä konehuoneen puolella kun löysin vahingossa etuiskunvaimentimen yläpään kiinnikekohdan vaurion. Kuvasin iskunavaimentimen yläpään ja lisäsin sen tuonne galleriaan.

Eli se iskunvaimentimen ja jousen yläpäässä oleva "lautanen" tai jokin vastaava osa siellä on antanut periksi ja iskunvaimentimen pää on ehkä 4-5 senttiä korkeammalla kuin toisen iskunvaimentimen pää. Onkohan tuo kuinka vaarallinen juttu? ja edellyttääköhän se välitöntä korjausta? Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? En edes tiedä kuinka kauan se on ollut tuollainen. Ainakaan renkaan epätasaiseen kulumiseen ei sillä ole ollut vaikutusta, tosin ajan aika vähän. Jos se tuosta vielä nousee niin ottaa kohta konepeltiin kiinni.

Kokeilin heilutella autoa ja ei siellä iskarissa ainakaan mikään irti vielä ole.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Samaran etuiskunvaimentimen yläpään vaurio?

Viesti Kirjoittaja jta »

Tarkemmin en samaran iskarin kiinnitystä tunne mutta näyttäis olevan normi iskarin yläpään laakeri tuossa ja vaikuttaa että se on nyt revenny kumistaan irti. Tuo kaipaa korjausta pikimmiten eli hirveesti ei kannata ajaa kun on nyt irti tuo iskarin yläpää korista.

Kyseessä tuo punaisella ympyröity osa kuvassa.
Kuva
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran etuiskunvaimentimen yläpään vaurio?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kiitos. Täytyy alkaa hommata vara-osia. Harmi kun sattui hajoamaan parhaimpaan ajoaikaan. Taisin ajaa pari viikkoa sitten isoon reikään asfaltissa ja se silloin tärskäytti aika tavalla. Taisi silloin hajota.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Samaran etuiskunvaimentimen yläpään vaurio?

Viesti Kirjoittaja jta »

Todennäköisesti on siinä hajonnut. Serkulla hajosi vastaavassa tilanteessa mazdan takaiskarista tuo yläpään laakeri.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Samaran etuiskunvaimentimen yläpään vaurio?

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Nyt on tuo etuiskunvaimentajan yläpään laakeriasetelma korjattu. Nuo laakeriasetelmat eivät olekaan ikuisia. Tosin omasta oli laakeri ehjä, mutta se kumi-metalli rakenne siinä laakerin ympärillä oli antanut periksi jotain 4 cm jolloin se laakeri oli noussut ylöspäin. Tuolloin koko auton oikea etukulma oli silmin nähden vastaavasti alempana. Ajelin kuitenkin autolla, tosin hieman varovaisemmin aina korjaus päivään saakka.

Kun ei ole noita jousipuristimia kotona niin vein auton vanhalle tutulle asentajalle (entinen lada-asentaja). Hän vaihtoi asetelman uuteen jossain 1,5 tunnissa ja velotti, arvatkaas mitä. Tasan 20 euroa otti koko hommasta. Korjauksen jälkeen koko ohjaustuntuma parani selvästi.

Ennen korjausta olin tilannut vara-osia venäjältä ladaparts.ru :n kautta mutta kun ei niitä kuulunut kahden viikon jälkeen kyselin osaa myös Deltasta. Deltasta antoivat satakympin laakeriasetelman vaikka (samaran) varaosanumero oli oikea.

Deltan hinta tuolle samaran laakeriasetelmalle on lähes 110 euroa. En ole ihan varma heidän hinnoittelustaan kun tuo heidän osakin oli väärä. Ilmeisesti hinnoittelukin oli vähän sinne päin.

Eli asensimme loppujen lopuksi venäjältä tilaamani osan. Tuotteen alkuperäinen valmistaja?/ myyjä on firma nimeltään Sevi. Tuotteen mallinimi on"sport". Alkuperäinen hinta oli noin kymmenisen euroa, toimituskuluineen ja tullimaksuineen noin 20 euroa. Riippu näet pitkälti siitä miten se lasketaan. Satuin tilaamaan näet samalla kertaa paljon muutakin.

Muuten toi Sevi.ru väittää että heidän asetelma on parempi ja kestävämpi kuin VAZ tehtaan alkuperäinen. Mutta tiedä häntä, hyvin samanlaisilta vaikuttavat.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin