2108 1300S '90 "Samaranz"

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

2108 1300S '90 "Samaranz"

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Eileen tuli sitten talouteen Neuvostoliiton autoteollisuuden helmi. 1990 mallinen, 3 ovinen, 1300 myllyllä varustettu 2108 Samara. Näin 420km:n ajon jälkeen muutama kommentti lienee jo paikallaan.

Ostin auton yksityiseltä, joka oli ostanut sen kaverilleen polttariautoksi. Väriltään auto on viininpunainen, ja kunnoltaan mielestäni hyvä. Hintaa oli suorastaan naurettava ja katsastus on voimassa 4/09. Nettiautosta ei löydy tällä hetkellään yhtään näin halpaa sammyä, sanottakaan nyt vaikka näin tuosta hinnasta.

+sähkölaitteet toimii 99%
+kone tuntuu olevan säädöissä, kun kulutus oli kotimatkalla näppituntumalla alle 6l/100km.
+pirtsakka ja ennenkaikkea hiljainen mylly.
+vakaa, ei tutisi, tärise ja kolise
+hyvät kesänakit
+ok talvinakit
+ainakin omalle ruholle sopiva penkki
+jäätävä rekisterinumero
+suorat ja ruosteettomat pellit

-renkaat täristää pahasta 90 - 110 vauhdissa
-kytkin tulossa varmaan elämänsä loppuun, ei luista mutta rohisee
-kuskin oven kahva ryytynyt
-pelkääjän penkin kaatomekanismi rikki
-puhaltimen kakkosnopeus ei toimi
-oikea tavavalon lasi aavistuksen säröillä
-startin solenoidi ei aina tiedä mitä tarvis tehdä, kun kääntää avaimesta
-kuskin penkissä jotain käytön jälkiä
-talvirenkaista puuttu kasa nastoja, mutta ne jotka on messis on kyllä murhaavia.
-muutama ikävä skraidu maalipinnassa
-Norsumaski on ihan hirvee ja hirveessä kunnossa [vaihtoon]
-kuskin oven välistä viheltää

Eli siis jotain pientä ja helppoa laitettavaa, niinkun tavataan sanoa.

Kuva http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... sarana.jpg

Tästä tulee nyt sitten kova kokoontumisten kiertoauto... Samara on meikän vastaus kallistuneeseen bensan hintaan!
Viimeksi muokannut THI-900, 15.12.2008 0:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Se kuskin oven vihellys johtuu kutistuneesta ovitiivisteestä. Minun edellisestä Samarasta saattoi tyrkätä sormen oven ylänurkasta ulos vaikka ovi oli kiinni. Jos yritti painaa tiivistettä sinne nurkkaan kiinni, syntyi rako jonnekin muualle. Etolassa oli samanlaista tiivistettä metritavarana ja siitä viiden sentin pala alas, sinne mistä alkuperäinen tiiviste on poikki, ja vihellys lopuu. Ennen uuden palan mittaamista ja paikalleen laittoa on tiiviste paineltava huolella paikoilleen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Onnittelut hyvästä valinnasta ! Noissa vanhemmissa Samaroissa on se hyvä puoli että konepelti ei happane etureunastaan kuten myöhäisemmissä malleissa.Norsumaskia ei ainakaan kannata heittää pois,sillä onhan se orggis.Starttiongelma voi johtua myös startin apureleestä joka on rintapellissä.
2105S

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja 2105S »

1100 ja 1300 koneissa kannattaa pitää jakohihnan vaihdoista huoli,kun hihnan katketessa vetää venttiilit solmuun.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

No niin hankit sitten laatuauton, mutta anna arvoa hienolle norsumaskille, se sopii autoon kuin nenä päähän tai kärsä norsun päähän.
-renkaat täristää pahasta 90 - 110 vauhdissa
-kytkin tulossa varmaan elämänsä loppuun, ei luista mutta rohisee
-kuskin oven kahva ryytynyt
-pelkääjän penkin kaatomekanismi rikki
-puhaltimen kakkosnopeus ei toimi
-oikea tavavalon lasi aavistuksen säröillä
-startin solenoidi ei aina tiedä mitä tarvis tehdä, kun kääntää avaimesta
-kuskin penkissä jotain käytön jälkiä
-talvirenkaista puuttu kasa nastoja, mutta ne jotka on messis on kyllä murhaavia.
-muutama ikävä skraidu maalipinnassa
-Norsumaski on ihan hirvee ja hirveessä kunnossa [vaihtoon]
-kuskin oven välistä viheltää
- renkaat on tarkkoja tasapainotuksestaan, joku on sanonut että Samaraan pitäisi tasapainottaa renkaat auton alla, että tulee hyvä.
- kytkimen lisäksi kannattanee vaihtaa kytkin akselin laakeri
- osta multa kahvoja tai voitele kunnolla
- voiko kaatomekanismikin mennä rikki?
- olisko vastusrikki tai liitos huono, tai vain katkaisimen liitos huono
- haluukko ostaa takavalon lasin?
- startti (ja solenoidi) on todella helppo vaihtaa (vert. takaveto)
- minkälaiset verhoilut autossa muuten on, sisäkuvaa?
- mul olis myynnissä talvirenkaat länsivanteilla, ollut Samarassa
- pientä fiksausta maalipintaan
- fiksaa norsumaski ja pidä se nokalla
- tiivisteet tosiaan vuotaa usein

eli pikkujutuilla autosta tulee aivan täydellinen
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Pitänee kattoa miten ehdin tän projektin kanssa etenemään. Nyt pitäis ekana saada Ibiza [se surullisen kuuluisi] pois pihasta, jotta olis rahaa jonkin verran tähänkin hommaan.

Jotain kuitenkin:

-Renkaat vein tasapainotukseen faijan kaverille, katotaan mitä tulee. Laitan siihen Ibizan pyörät, ku on aavistuksen paremmat ja vielä aivan naarmuttamattomilla aluminium vanteilla. Rengaskokokin on maltillinen 165/70R13

-Totesin että autolla on ajettu varmaan 110tkm eli jakohihnan oikeaan vaihtoon ei ole aikaa kuin 10tkm. Haen varmaan Lappeenrannan viikonlopun keikalla Mätänetistä hihnan ja rullan. Vaihto näytti olevan todella piece of cake.

-Startti oli todella helpossa paikassa joo, pitää ensin kumminkin koittaa vaihtaa se rintapellin rele esti - se on vielä helpompi. Sen oloista surinaa kuuluu kun avaimesta kääntää, että vika voi todellakin olla siinä.

-Kaatomekanismin toinen puoli on rikki eli toinen puoli toimii. Pitänee lukita se toinen puoli ylös niin toimii pelkäjään penkkikin.

-Sisusta on harmaa eli varmaan ihan perus, tosin siisti - ei mitään ihmeellistä rikki tms. Penkkeihin tulee ajan henkeen sopivat istuinsuojat. Ne on jo kotopuolessa eli saa laittaa paikoilleen heti kun saa vain sisältä siivottua.

-Maalipinnan ajattelin fiksata siten, että maalaan alareunaa samaan tyyliin kuin RedBulissa on maalattu ja sitten noin 2cm leveä raita oven kanttauksen kohdalle. Siten saa lähes kaiken ikävän peittoon.

Näin tähänasti. Kytkimella ajan varmaan ainakin niin kauan kuin saan ton seatin myytyä, kun se kummiskin toimii ja kytkin alhaalla ja ylhäällä ei kuulu ääntä. Vain väliasennoissa... Pitää ostaa kaikki osat mitä sinne kytkinkotelon sisälle voi vaihtaa ja laiittaa sitten vain ne mitä on pakko. Ja Jussi, laita mulle se takavalonklasi ja ovenkahva sivuun. Maksan niistä sulle vaikka 10€? Talvirenkaita en tarvi, tuskin sitä jaksaa talven loskassa ajaa yhtään enempää kuin on pakko ja nekin sitten tolla natsisaksan tuotteella. Norsumaskiin en ota vielä kantaa...

"Tö journey häs pegan!"
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jos renkaat joutuu tasapainottamaan alla niin eikö se tarkoita sitä,että vetoakselit/jarrurummut/jarrulevyt on epätasapainossa? Silloin joutuu myös merkkaamaan ennen irroitusta missä asennossa vetoakseliin/jarrurumpuun nähden pyörä oli.Taannoiselta Mossen omistajalta kuulin kuinka takapyöriä ei saanut tasapainoon ennenkuin oli sorvauttanut jarrurummut ulkopinnalta.Mielestäni 165 sarjan renkaat sopivat Samaraan parhaiten mitä mulla kokemusta on.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo se aito alkuperäinen 165/70R13 on paras rengas minunkin mielestä, tekee välityksestä sopivan verrattuna 155/80 tai 175/70 renkaisiin, 165/80 raapii sisälokareita kuormattuna, sellaisia ei saisi laittaa ollenkaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
pommak1

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja pommak1 »

Itse ostin -90 vuosimallin samaran, joka ollut konelalla aikoinaan esittelyautona. Entinen omistaja seisottanut autoa aika paljon kun sillä on ajettu vain 121 000 km. Pientä vikaa siihenkin autoon on tullut ja tarkoitus alkaa varaosia hankkimaan.

-laturi ei lataa akkua ilmeisesti (täydellä akulla auton saa käyntiin ja sitten seuraavasta käynnistyksestä ei lähde käyntiin tai sammuu)
-kuskin puolen ovi jumittunut kiinni
-kuskin puolen peiliiin tarvitsee säätövivun
-radio särisee
-takakontin vastaanotto lukko pitää uusia
-vaihdelaatikko remonttia ( 5- vaihde ei mene päälle, kaikki muut menee, kuulostaa niin kuin hammasrattaat olis menneet)
-parit putket pitää uusia konetilaan
-takaluukun ylhäällä pitävät ilmatuet vai miksi niitä sanotaan niin uusittava. Tai sitten saatava jotenkin kiristettyä, ettei ilmaa pääse niin äkkiä sieltä pois tai, että eivät laskeudu niin nopeasti.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

^Ne "ilmatuet" on kaasujouset nimeltään eikä niitä pysty mitenkään kiristämään, vaan on hommattava uudet.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja audiq »

pommak1 kirjoitti:Itse ostin -90 vuosimallin samaran, joka ollut konelalla aikoinaan esittelyautona. Entinen omistaja seisottanut autoa aika paljon kun sillä on ajettu vain 121 000 km. Pientä vikaa siihenkin autoon on tullut ja tarkoitus alkaa varaosia hankkimaan.
Meillä oli joskus -86 vuoden esittelyauto. Se oli hyvä auto. Näytti Samaralle, mutta ei kyllä tuntunut siltä. Oli jämäkkä ja muutenkin hyvä ajaa. Ihan toista kuin normi pakasta vedetty Samara.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt on sitten päästy projektin alkuun ihan todenteolla.

Kytkin vaihtui menneellä viikolla, levy oli tiensä päässä. Pintaa oli, mutta jouset oli katkeilleet ja niitä putoili ympäriinsä kun avasi kytkinkopan. Asetelma ja painelaakeri olivat sinällään hyvässä kunnossa, mutta nekin vaihdettiin kun kerran tuli kytkinkotelo avattua. Oli muuten jäätävä homma, meni VÄHÄN aikaa.

Samaan syssyyn kun siinä kaikenlaista purin vaihdoin jakohihnan ja kiristimen. Nekin olivat sinällään ihan hyvät, mutta ei vara venettä kaada. Parempi vaihtaa kun katua.

Startin kanssa on hommat vielä vähän kesken. Vaihdoin sen releen sinne rintapeltiin, mutta edelleen kuuluui vain naks naks. Startti pois ja pällisteleen. Yksi hiili oli aavistuksen löysällä, mutta sinällään mitään vikaa ei ollut. Oli muuten ne hiilet melko jännä konstruktio. Mutta edelleen kuuluu naks, naks. Pitänee ottaa solenoidi tänään illalla veke ja kattoa voisko sitä tekohengittää siinä se vika kumminkin on. kun sorkkaudaudalla auttamalla naksahduksen jälkeen alkaa startata.

Kuskin oven kahva tuli kanssa korjattua, nyt on cliffaa kun pääsee siitäkin sisään. Verhoilun irrotus oli piece of cake, mutta itse avausmekanismin kanssa sai vähän tapella. Kahvan painallus kun liikutti tankoja hieman liika vähän. Mutta kuntoon tuli. Yhtään verhoilun tappia ei edes hajonnut :D

Ja kun Samara on kyseessä niin pitäähän sitä nyt vähän sähköongelmiakin olla. Takavalot palaa ihan miten sattuu, pitänee kattoa maadoitus kun vaihtaa rikkoutuneen valon lasin.

Norsumaski saa jäädä, ainakin toistaiseksi. Maalasin itse maskin ja sen yläosan armottoman hionnan jälkeen mustiksi ja ihan asiallisen näköinen tuli. Pesun jälkeen myös muu maalipinta vaikutti varsin laadukkaalta, vahaa vain pintaan kun ehtii niin komia tulee :D

Myös renkaat on nyt tasapainossa. Nyt täristää enää ihan vähäsen, mutta johtunee siitä että kyseessä on uusiorenkaat ja yhdessä renkaassa oli kuulemma lievä rakennevika, mutta mitäs noista. Mittari 85 ja 105 luonnistuvat ilman tärinää niin mitään haittaa ei ole.

Laitan kuvia galleriaan kunhan ehdin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jäipä vielä sanomatta, että yksi semmonen aika pelottavakin vika löytyi...

Pumpulta kaasarille menevä bensaletku oli melkein poikki. Sen vaihdoin kyllä välittömästi, ei oikeesti ollu tosi vaarallinen tilanne kovin kaukana :shock:

Tossa kun oli auto ylhällä kun kytkintä laittelin, niin osui silmään että pakoputken loppupätkä oli uusi. Myös jarrulevyt oli molemmin puolin uudet ja kuskinpuolella oli jarrusatulakin uusi.

Eli kyllä mielestäni tosi hyvä yksilö osui kätöseen. Mikähän lienee ollut ei viimeisen, mutta edellisen omistajan motiivi kun on tästä luopunut. Olisi vain kiva tietää...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Eilen oli taas aikaa vähän ruuvailla.

Ihan ensiksi laitoin takavalot kuntoon... Hain romikselta uuden lasin. Kirpaisi ikävästi, kun maksoi prkle 20€. Jussilta olis varmaan saanu halvemmalla, mutta olkoon. Lasin laitto oli helppoa, mutta maattovikojen korjaaminen ei ollut. Parhaimillaan vilkkui sekä takavalot että mittarin merkkivalot :? Lopulta kuitenkin runsaan kuparitahnan käytön, hiomisen ja ähkimisen jälkeen valot toimivat niin kuin pitikin.

Seuraavaksi katselin pelkääjän penkin kaatomeknismia. Jotenkin vajeri oli venynynyt toiselta puolen ja siksi aukaisin klipsi ei auennut. Venytin sitten vain vaijeri pidemälle ja tein uuden koukun ==> ja taas toimii. On paree ku uus. Jussi oli vain oikeassa, kaatomekanismi ei voi hajota :D

Päivän aikana kun olin töissä isäukko oli maalannut. Alalaidat on nyt mustat ja oven kanttauksen kohdalla on noin 1cm leveä pinstripe. Komia tuli, vaikka itte sanonki:

http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... 072001.jpg
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/al ... 072008.jpg

Lisäksi jaksoin vielä vähän ehostaa ulkokuorta. Puhdistin muovikliinerillä puskurit ja vahasin metallipinnat. Puskureista tuli asialliset, mutta vaha jätti osaan autosta hieman laikukkaan vaikutelman, voi olla että pitää koittaa vahata vielä uudelleen kun kerkeää.

Myös muutama teknisiin kysymyksiin lisätty asia tuli vastaan... Sieltä voi lukea lisää.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Ostin Samaran

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Nyt toimii starttikin ilman naksuttelua.

Purin eilen illalla solenoidin. Totesin että se ei vedä ihan päähän asti. Tinasin liitokset irti, putsasin kontaktit ja asensin prikat kontaktien alle, siten että ne nousee hieman ylemmäs. Ensin oli liikaa ==> starttasi koko ajan, mutta pienen ohennuksen jälkeen tuli hyvä.

Pientä vaivaa oli, mutta säästyipä taas muutama sentti bensaa varten kun ei tarvinnut ostaa uutta solenoidia. :D

Pari iltaa sitten tuli myös uudet öljyt vaihdettua. Laitoin TB:n 10W30 mineraaliöljyä. Myös öljy- ja bensasuodattimet vaihtuivat samalla.

Faija tulee tällä Idän Ihmeisiin, niin saa sitten pällistellä lisää.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin