Lambda-anturi mittaa seossuhdetta ja lambda-arvo kertoo seossuhteen, niin kyllä ne mun mielestä käsi kädessä menee.larssi21074 kirjoitti:Mutta eikös tuo lambda arvo pakokaasutesteristä ole ihan laskennallinen arvo?
Eihän se ole mitenkään tekemisissä pakokaasujen jäännöshappeen?![]()
katallysaattori ongelma
Re: katallysaattori ongelma
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: katallysaattori ongelma
Lambda anturi ei todellakaan mittaa seossuhdetta. Ainoastaan jäännöshappea, toisinsanoen happieroa pakokaasun ja ulkoilman välillä. Mitä suurempi ero, sitä suurempi jännite.
Jos pakokaasutesterin lambda arvo otettaisiin pakoputken päästä niin yhdessäkään autossa ei ole niin tiivis putki että näyttäs yhtään mitään. Pakokaasussahan saa olla < 5% happea ja tuollasesta ja paljon pienemmästäkin lambda sekoaa. eli ei näytä mitään. Eikä se pysty "seosta mittaamaan" jos on pienikin vuoto putkessa. Eli pakko tuon on olla jotenkin laskennallinen.
Eli väitän että lambda arvo pienenee katin jälkeen eikä säily muuttumattomana! Ei se vaan voi säilyä!
Mut en miä näihin ole hirveesti perehtyny että nää mitään faktoja välttämättä..
Jos pakokaasutesterin lambda arvo otettaisiin pakoputken päästä niin yhdessäkään autossa ei ole niin tiivis putki että näyttäs yhtään mitään. Pakokaasussahan saa olla < 5% happea ja tuollasesta ja paljon pienemmästäkin lambda sekoaa. eli ei näytä mitään. Eikä se pysty "seosta mittaamaan" jos on pienikin vuoto putkessa. Eli pakko tuon on olla jotenkin laskennallinen.
Eli väitän että lambda arvo pienenee katin jälkeen eikä säily muuttumattomana! Ei se vaan voi säilyä!

Mut en miä näihin ole hirveesti perehtyny että nää mitään faktoja välttämättä..

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: katallysaattori ongelma
EDIT: 

Viimeksi muokannut audiq, 23.1.2008 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: katallysaattori ongelma
Tarkoitin että tuo pakokaasuanalysaattorin arvo on kai laskennallinen.. Ja muutenkaan auton oman stoikiometrisenanturin ja testerin laajakaista-anturin signaalit eivät mene ihan käsi kädessä. Ja auton oman anturin arvo ei ole laskennallinen, se saadaan anturin antamasta jännitteestä.
Ja lambda anturi ei mittaa katille menevää seossuhdetta vaan pakokaasujen jäännöshappea jonka perusteella lasketaan moottolle sopiva seossuhde. Säädöstä johtuen pakokaasuihin jää myös jäännöshappea jotta katalysaattori toimii ja tämän perusteella myös ruiskutusmäärä moottorille lasketaan.
Kyllä se katalysaattori edelleenkin lambda-arvoa muuttaa. Sen voi itsekin todeta että katin jälkeen seos ei vaihtele samalla tavalla kuin ennen kattia. Sitä en osaa sanoa pitäisikö keskiarvo olla sama.
Ja lambda anturi ei mittaa katille menevää seossuhdetta vaan pakokaasujen jäännöshappea jonka perusteella lasketaan moottolle sopiva seossuhde. Säädöstä johtuen pakokaasuihin jää myös jäännöshappea jotta katalysaattori toimii ja tämän perusteella myös ruiskutusmäärä moottorille lasketaan.
Kyllä se katalysaattori edelleenkin lambda-arvoa muuttaa. Sen voi itsekin todeta että katin jälkeen seos ei vaihtele samalla tavalla kuin ennen kattia. Sitä en osaa sanoa pitäisikö keskiarvo olla sama.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: katallysaattori ongelma
Katsoisin kuitenkin, että seossuhde on suoraan pääteltävissä lambda-anturin antamasta jännitteeestä, ihan niin kuin testerin näyttämästä lambda-arvostakin.larssi21074 kirjoitti: Ja lambda anturi ei mittaa katille menevää seossuhdetta vaan pakokaasujen jäännöshappea jonka perusteella lasketaan moottorille sopiva seossuhde.
Tuo vaihtelu varmaankin pitää paikkaansa, koska OBD-2 järjestelmissä taitaa olla anturi myös katin jälkeen. Se keskiarvo pitäisi silti pysyä samana kuin ennen kattia.larssi21074 kirjoitti:Kyllä se katalysaattori edelleenkin lambda-arvoa muuttaa. Sen voi itsekin todeta että katin jälkeen seos ei vaihtele samalla tavalla kuin ennen kattia. Sitä en osaa sanoa pitäisikö keskiarvo olla sama.
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: katallysaattori ongelma
Lambda-anturin tehtävä on mitata pakokaasujen jäännöshappi pitoisuutta (niin kuin Larssi jo sanoi). Kyllähän siitä Lambdan signaalista pystyy päättelee seoksen ja pakokaasutesterin Lambda-arvosta (Joka on laskennallinen arvo... kaavaa en löytänyt siihen, mutta jossain sen pitäs ollaaudiq kirjoitti:Katsoisin kuitenkin, että seossuhde on suoraan pääteltävissä lambda-anturin antamasta jännitteeestä, ihan niin kuin testerin näyttämästä lambda-arvostakin.larssi21074 kirjoitti: Ja lambda anturi ei mittaa katille menevää seossuhdetta vaan pakokaasujen jäännöshappea jonka perusteella lasketaan moottorille sopiva seossuhde.
Tuo vaihtelu varmaankin pitää paikkaansa, koska OBD-2 järjestelmissä taitaa olla anturi myös katin jälkeen. Se keskiarvo pitäisi silti pysyä samana kuin ennen kattia.larssi21074 kirjoitti:Kyllä se katalysaattori edelleenkin lambda-arvoa muuttaa. Sen voi itsekin todeta että katin jälkeen seos ei vaihtele samalla tavalla kuin ennen kattia. Sitä en osaa sanoa pitäisikö keskiarvo olla sama.

EOBD autoissahan tuo katalysaattorin jälkeinen Lambda-anturi mittaa katalysaattorin kuntoa, eli jos katalysaattoria edeltävässä Lambda-anturissa ja jälkeisessä anturissa melkein identtinen signaali, niin se on merkki katalysaattorin toimimattomuudesta...
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: katallysaattori ongelma
Ilmaisin itteäni taas hieman epäselvästi eli tuo auton oman lambdan signaali on nimenomaan se oikea signaali josta seoksen näkee ja sen perusteella ohjainlaite laskee sopivan RUISKUTUSAJAN lambdakorjausta käyttäen eikä seosta kuten kirjoitin ajatuksissani. Ja se ruiskutusaika taas määräytyy monesta muustakin asiasta kuten maf-signaalista ja moottorinlämpötilasta ja monesta muusta. Näistä muodostuu lopulta se itse laskennallinen seossuhde jonka oikeellisuutta jäännöshapen perusteella lambdan avulla korjataan.
Ja kyllähän siellä katin jälkeen on ihan pakko olla erilainen lambda signaali kuin ennen kattia kun järjellä ajattelee! Anturihan tunnistaa ainoastaan jäännöshappea ja sitä täytyy olla ennen kattia enemmän kuin katin jälkeen jos katti toimii. Pakokaasutesterin arvo on siis laskennallinen ja pakokaasutesterin laajakaistalambda-anturi tunnistaa pakokaasujen happipitoisuuden jonka täytyy olla alle 5%. Tavallisella stokiometrisellä lambdalla ei voi mitata läheskään noin "pieniä" happieroja eli testerissä tarvitaan laajakaista anturi.
Ja kyllähän siellä katin jälkeen on ihan pakko olla erilainen lambda signaali kuin ennen kattia kun järjellä ajattelee! Anturihan tunnistaa ainoastaan jäännöshappea ja sitä täytyy olla ennen kattia enemmän kuin katin jälkeen jos katti toimii. Pakokaasutesterin arvo on siis laskennallinen ja pakokaasutesterin laajakaistalambda-anturi tunnistaa pakokaasujen happipitoisuuden jonka täytyy olla alle 5%. Tavallisella stokiometrisellä lambdalla ei voi mitata läheskään noin "pieniä" happieroja eli testerissä tarvitaan laajakaista anturi.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- lada combi
- Viestit: 433
- Liittynyt: 25.4.2006 9:48
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: katallysaattori ongelma
Jep, tuota vähän hainkin edellisessä viestissä.larssi21074 kirjoitti:Ja kyllähän siellä katin jälkeen on ihan pakko olla erilainen lambda signaali kuin ennen kattia kun järjellä ajattelee! Anturihan tunnistaa ainoastaan jäännöshappea ja sitä täytyy olla ennen kattia enemmän kuin katin jälkeen jos katti toimii.
Ehjässä järjestelmässä Lambda-anturin signaali on erilainen katin jälkeen verrattuna kattia ennen olevaan Lambda-anturiin. Jälkeisen anturin signaali pysyy yli 0,45V, mutta alle 1V (eli on tavallaan "rikas") ja ei ole samanlaisia vaihteluja kuin kattia edeltävässä anturissa, joka vaihtelee siinä 0,1-0,9V välillä, kun jäännöshappi pitoisuus muuttuilee yli tai alle 1% ja anturin lämpötila on yli 350 Celsius astetta...
Re: katallysaattori ongelma
Kun tässä nyt on väännetty lambdasta ja hapesta, mitäs sanotte näistä arvoista?
Kyseessä Axtek, n.-95.
Tyhjäkäynti:
CO 0,01
HC 73
O2 4,01
Lambdaa ei ilmoitettu.
+2000rpm:
CO 0,02
HC 49
O2 4,76
Lambda 1,27
Vaikuttaisi alipaineletkuvialta tai sytytyskatkoilta, vai kuinka? Tulpat ja johdot kuukauden vanhat, putki ei kuulemma vuoda.
En ole perehtynyt koko laitteeseen, vaan tulivat kyselemään konsulttiapua.
Kyseessä Axtek, n.-95.
Tyhjäkäynti:
CO 0,01
HC 73
O2 4,01
Lambdaa ei ilmoitettu.
+2000rpm:
CO 0,02
HC 49
O2 4,76
Lambda 1,27
Vaikuttaisi alipaineletkuvialta tai sytytyskatkoilta, vai kuinka? Tulpat ja johdot kuukauden vanhat, putki ei kuulemma vuoda.
En ole perehtynyt koko laitteeseen, vaan tulivat kyselemään konsulttiapua.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: katallysaattori ongelma
^Ja onkohan nyt ihan varmaa että putki ei vuoda?
Reippaina käymme rekkain alle 

Re: katallysaattori ongelma
Ihan hyvää faktaahan tuossa tosiaan tuli.
Menee itsellänikin sekaisin lambda-signaalit ja lambda-arvot. Kyllähän sen signaalin täytyy tosiaan muuttua, jos katalysaattori toimii, mutta mittarin näyttämä laskennallinen lambda-arvo ei muutu. Siitä olen ihan varma.
Ja siis edelleenkin alkuperäisellä väittämällä jatketaan:
Ja turasin tuon yhden viestini vahingossa, kun aloin siitä lainailemaan tekstiä, niin siksi pyyhin kaikki kirjoitukset siitä pois.
Menee itsellänikin sekaisin lambda-signaalit ja lambda-arvot. Kyllähän sen signaalin täytyy tosiaan muuttua, jos katalysaattori toimii, mutta mittarin näyttämä laskennallinen lambda-arvo ei muutu. Siitä olen ihan varma.
Ja siis edelleenkin alkuperäisellä väittämällä jatketaan:
audiq kirjoitti: Pysyn siis väittämässä, että katalysaattori ei muuta lambda-arvoa.

Ja turasin tuon yhden viestini vahingossa, kun aloin siitä lainailemaan tekstiä, niin siksi pyyhin kaikki kirjoitukset siitä pois.

Viimeksi muokannut audiq, 23.1.2008 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: katallysaattori ongelma
Ja minä pysyn edelleen siinä väitteessä että katti muuttaa mmyös lambda-arvoa.
Se pakokaasutesterin arvo on laskennallinen arvo jonka perusteella voi päätellä voiko todellinen lambda lähelläkään oikeeta. Ja edelleen olen sitä mieltä että tuo laskennallinen arvo ei ole niin tarkka että lambda olisi ongelma tavallisella kaasarilla päästötestissä!
Imuvuotokin ehkä..

Se pakokaasutesterin arvo on laskennallinen arvo jonka perusteella voi päätellä voiko todellinen lambda lähelläkään oikeeta. Ja edelleen olen sitä mieltä että tuo laskennallinen arvo ei ole niin tarkka että lambda olisi ongelma tavallisella kaasarilla päästötestissä!
Arvojen perusteella veikkaisin että putki vuotaa. Jos sytkäkatkoja olis niin hc pompsahtais enemmän kun tuo taas on ihan normaalia aksteekille. Ilmavuodosta kielii myös hyvinkin kohtuullinen häkä arvo. Ilmavuoto laimentaa kaasuja eli ilman vuotoa vois hc ja häkä näyttää pahemmalta. Nythän nuo näyttää ihan hyviltä arvoilta.Mara kirjoitti:Kun tässä nyt on väännetty lambdasta ja hapesta, mitäs sanotte näistä arvoista?
Kyseessä Axtek, n.-95.
Tyhjäkäynti:
CO 0,01
HC 73
O2 4,01
Lambdaa ei ilmoitettu.
+2000rpm:
CO 0,02
HC 49
O2 4,76
Lambda 1,27
Vaikuttaisi alipaineletkuvialta tai sytytyskatkoilta, vai kuinka? Tulpat ja johdot kuukauden vanhat, putki ei kuulemma vuoda.
En ole perehtynyt koko laitteeseen, vaan tulivat kyselemään konsulttiapua.

Imuvuotokin ehkä..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: katallysaattori ongelma
Jos putki ei vuoda niin tarkastakaa EGR venttiililtä imusarjaan tuleva putki. Menee poikki sieltä pakosarjan päästä. Imee mukavasti ylimäärästä happea imuarjaan. Myös alipaineletku jarrulta on joskus aika haprakka.Mara kirjoitti: Kyseessä Axtek, n.-95.
Tyhjäkäynti:
CO 0,01
HC 73
O2 4,01
Lambdaa ei ilmoitettu.
+2000rpm:
CO 0,02
HC 49
O2 4,76
Lambda 1,27
Vaikuttaisi alipaineletkuvialta tai sytytyskatkoilta, vai kuinka? Tulpat ja johdot kuukauden vanhat, putki ei kuulemma vuoda.
Lada rules
Re: katallysaattori ongelma
Tervehdys itse kullekin säädylle!
Kiitos Maralle, toimitti ongelmani foorumille. Ja itse olen nyt ilmeisesti tuorein rohkea foorumilainen. No niin, ongelma onpi tuo mitä Mara esitti. Putki on niin tiivistetty, että pannu meinasi haleta uusintakatsastuksessa kun piti asiaa esitellä ja päästöjä mittailla.
Vaihdoin tuossa illalla virranjakajan kopan ja pyörijän, joten vähän käypi tasaisemmin. Lisäksi nipsasin imuletkuviidakon letkuista päistä palat pois, jotta olisivat vähän tiviimmin kiinni. Holona ei tuntunut olevan mikään letku.
Tuo imusarjaan ERG-venttiililtä tuleva putki pitänee tarkistaa - löytynee sieltä jostain? Ja ilmeisesti paranee sen jälkeen tsekata tuo jarrutehostimelta tuleva letku. Vaikka pa jonkun "tohtorin" mittarilla ollessa puristaisi letkun kiinni, jotta saisi arvot kohdalleen, mikäli vuoto sieltä johtuisi. Niin ja printtaisi ne päästöt sillä hetkellä??
Jälkikäyntiä tuo Lada silloin tällöin käy, niin ja tuo Check Engine -valo palaan enämpi aina. Välistä on sammuksissa ensimmäiset 2 km ja sitten taas palaa. Jotta sillain.
Kuulin huhuja, jotta jengiä olisi menossa Toljattiin. Kävin siellä -97 kesänä viikonpäivät. Suhteita on sinne tehtaille ja silloin tällöin olen sukulaismieheni kautta jotain pientä asennusohjetta tilailtu AutoVazilta suoraan spostitse (työskenteli siellä atk-osastolla, nyt Suomessa). En muutoin lähtisi Ladalla moiselle reissulle. Kun Toljatti - Samara valtatieltä käännytään Moskovaa kohti on kilometrikyltissä kovat lukemat - MOSKOVA 1005 km (nelinumeroinen luku kumminskin). Ja liikenne hurjaa
Mutta, tässä tällä erää ... kolmannen ja 98000 km ajetun katti-ladan ikionnellisena omistajana
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mara kirjoitti:
Kun tässä nyt on väännetty lambdasta ja hapesta, mitäs sanotte näistä arvoista?
Kyseessä Axtek, n.-95.
Tyhjäkäynti:
CO 0,01
HC 73
O2 4,01
Lambdaa ei ilmoitettu.
+2000rpm:
CO 0,02
HC 49
O2 4,76
Lambda 1,27
Vaikuttaisi alipaineletkuvialta tai sytytyskatkoilta, vai kuinka? Tulpat ja johdot kuukauden vanhat, putki ei kuulemma vuoda.
En ole perehtynyt koko laitteeseen, vaan tulivat kyselemään konsulttiapua.
Kiitos Maralle, toimitti ongelmani foorumille. Ja itse olen nyt ilmeisesti tuorein rohkea foorumilainen. No niin, ongelma onpi tuo mitä Mara esitti. Putki on niin tiivistetty, että pannu meinasi haleta uusintakatsastuksessa kun piti asiaa esitellä ja päästöjä mittailla.
Vaihdoin tuossa illalla virranjakajan kopan ja pyörijän, joten vähän käypi tasaisemmin. Lisäksi nipsasin imuletkuviidakon letkuista päistä palat pois, jotta olisivat vähän tiviimmin kiinni. Holona ei tuntunut olevan mikään letku.
Tuo imusarjaan ERG-venttiililtä tuleva putki pitänee tarkistaa - löytynee sieltä jostain? Ja ilmeisesti paranee sen jälkeen tsekata tuo jarrutehostimelta tuleva letku. Vaikka pa jonkun "tohtorin" mittarilla ollessa puristaisi letkun kiinni, jotta saisi arvot kohdalleen, mikäli vuoto sieltä johtuisi. Niin ja printtaisi ne päästöt sillä hetkellä??
Jälkikäyntiä tuo Lada silloin tällöin käy, niin ja tuo Check Engine -valo palaan enämpi aina. Välistä on sammuksissa ensimmäiset 2 km ja sitten taas palaa. Jotta sillain.
Kuulin huhuja, jotta jengiä olisi menossa Toljattiin. Kävin siellä -97 kesänä viikonpäivät. Suhteita on sinne tehtaille ja silloin tällöin olen sukulaismieheni kautta jotain pientä asennusohjetta tilailtu AutoVazilta suoraan spostitse (työskenteli siellä atk-osastolla, nyt Suomessa). En muutoin lähtisi Ladalla moiselle reissulle. Kun Toljatti - Samara valtatieltä käännytään Moskovaa kohti on kilometrikyltissä kovat lukemat - MOSKOVA 1005 km (nelinumeroinen luku kumminskin). Ja liikenne hurjaa

Mutta, tässä tällä erää ... kolmannen ja 98000 km ajetun katti-ladan ikionnellisena omistajana
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mara kirjoitti:
Kun tässä nyt on väännetty lambdasta ja hapesta, mitäs sanotte näistä arvoista?
Kyseessä Axtek, n.-95.
Tyhjäkäynti:
CO 0,01
HC 73
O2 4,01
Lambdaa ei ilmoitettu.
+2000rpm:
CO 0,02
HC 49
O2 4,76
Lambda 1,27
Vaikuttaisi alipaineletkuvialta tai sytytyskatkoilta, vai kuinka? Tulpat ja johdot kuukauden vanhat, putki ei kuulemma vuoda.
En ole perehtynyt koko laitteeseen, vaan tulivat kyselemään konsulttiapua.
Re: katallysaattori ongelma
Ladassakin on noi letkut vaihdettavia.vanttmi kirjoitti:Vaikka pa jonkun "tohtorin" mittarilla ollessa puristaisi letkun kiinni, jotta saisi arvot kohdalleen, mikäli vuoto sieltä johtuisi. Niin ja printtaisi ne päästöt sillä hetkellä??

Jos lambda-anturi alkuperäinen, niin vaihda sinne uusi mallikohtainen anturi. Ne Bilteman tarvikkeet voi unohtaa.