Jäähtytin neste ja kytkin 110

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
KSE 1995
Viestit: 984
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

vjk88 kirjoitti:Kyllä länsi-autoissa sähkölasit ja lukot
toimii.
Tutulla Peugeot. Keskuslukko aukeaa itsekseen. Käyttää lukkoja nykyään manuaalisesti. Onko keskuslukko Ladasta vai eikö Peugeot ole länsiauto? :lol:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tutulla on nissan jossa ei aukea etumatkustajan ikkuna, jotain vikaa sähköissä. tosin toi nissan on valmistettu kaukana idässä, et se ei olekaa länsiauto.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

KSE 1995 kirjoitti:
vjk88 kirjoitti:Kyllä länsi-autoissa sähkölasit ja lukot
toimii.
Tutulla Peugeot. Keskuslukko aukeaa itsekseen. Käyttää lukkoja nykyään manuaalisesti. Onko keskuslukko Ladasta vai eikö Peugeot ole länsiauto? :lol:
En kyllä laskis ranskalaisia länsiautoiksi :lol:
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

VAG-konsernin sähköikkunat on paaaaljon pahempia särkymään kuin ladan sähköikkunanostimet! Ja on faktaa eikä mitään mielipidettä.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
vaanan-c

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja vaanan-c »

lada 110 kytkinpolkimen liikevaran säätö tapahtuu vaijerin pituutta säätämällä.säätömutterit ovat hankalassa paikassa ilmasuodatin kotelon alla.tilannetta helpottaa jos nostaa käsin kytkinpoljinta ja pönkittää sen jollakin ( keppi tms) yläasentoon,niin saa vaijerin vasemmalle vetämällä irti kytkimen käyttövivusta (vaihelaatikon päällä) ja voi kääntää sen ylöspäin niin on helpompi pyörittää säätömuttereita,(kun jatkaa vaijeria niin polkimen liikevara lyhenee)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jäähdytinnesteen ulostulo saattaa johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin viallisesta paisuntasäiliön tulpasta tai tulpan tiivisteestä.

Tulpan täytyy nimittäin kunnossa ollessaan sietää muistaakseni noin 1,4 bar ylipaine, ennenkuin tulpan ventiili aukeaa.

Jos tulpan venttiili on jatkuvasti auki tai tiiviste rikki, kiehuu neste huomattavasti aiemmin kuin pitäisi: pakkasnestepitoisuudesta riippuen jo 100...108 asteessa. (Ylipaine nostaa kiehumislämpötilan 120...128 asteeseen.)

Kun neste kiehuu moottorin kuumimmissa osissa (pakokanavien ympäristö sylinterinkannessa), pakottaa syntyvä höyry nesteen ulos paisuntasäiliöstä.

***

Kokemusta hommasta on, tosin ei Ladassa, vaan VW:ssa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tietääkö sdelano v sssr, että mikä se 110 ja Samaran paisarin korkissa oleva läpinäkyvä muovikupu on joka yleensä on sulanut tai muuten palasina?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Lada-Jussi kirjoitti:tietääkö sdelano v sssr, että mikä se 110 ja Samaran paisarin korkissa oleva läpinäkyvä muovikupu on joka yleensä on sulanut tai muuten palasina?
Terve!

Valitettavasti kyseinen kupu on minulle tuntematon. Katsoin juuri oman 111:ni korkkia, enkä moista löytänyt. En muista yhdessäkään Samarassani (3 kpl) sellaista olleen.

Lienee usemmanlaisia korkkeja Wenään poika kehittänyt.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Olen aina sanonut Telta kannattaa kiertää mahollisimman kaukaa jos van on mahdollista,on meinaan sen verran kokemusta siitä "ryöstöfirmasta"
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

110 on samaa vikaa nestettä pursuilee hiukkasen paisuntasäiliön korkin kierteistä ehkä 2 kuukudessa joutuu p-säiliöön 2-3 dl lisään nestettä,latuskasta oli kansi auki noin vuosi sitten syy kun piti säätää venttiilien välyksiä niin ei asentaja saanut 2 venttiilistä säätöpalaa pois oli kulunut"kololle" no kansi aukaistiin sitten piti laittaa kuntoon 2 uutta venttiiliä piti laittaa venttiilin "hattuja" ei saanut uusia mistään purkaamolta hommasivat käytetyt,viikon auto seisoi korjaamolla Nokialla sitten kun hain pois niin kaikki piti olla kunnossa,nyt kuitenkin kun auto oli öljynvaihdolla asentaja kun käytti autoa hallissa sanoi että joku venttiili nakuttaa tosi pahasti (itse olen tietysti pikku hiljaa tottunut ääneen kunon vähitellen koventunut) nyt pitäisi sitten ottaa venttiili koppa auki ja katsoa venttiilien säädöt , kun ei vaan olisi edessä koko kannen aukaisu,hiukan on tullut epäily mieleen kyseisen korjaamon työn laadusta samaisessa "korjaamossa" vaihdettiin valojensäätö systeemi aikaa kului 4 tuntia ja samaista hommaa oli tehty aikaisemminkin kuulemma että ei pitänyt olla mikään uusi asia,sen rempan jälkeen alkoi jähdytin vuotaan samana päivänä melko erikoista mielestäni? no eipä siinä auttanut muu kuin laittaa uusi jähdytin mutta ei samassa "korjaamossa" tässä taannoin ne halusi korjata 110 öljyvuotoja joita on ollut uudesta asti (takuuaikana jo Delta yritti korjata tuloksetta) 85 € köyhdyin mutta ei öljyvuodot loppuneet.Olempa hieman ruvennut epäileen kyseisen "korjaamon" asentajien ammattitaitoja ja "etiikkaa" että olen varma että olen kyseisen "korjaamon" entinen asiakas
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Jäähdytinnesteen ulostulo saattaa johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin viallisesta paisuntasäiliön tulpasta tai tulpan tiivisteestä.

Tulpan täytyy nimittäin kunnossa ollessaan sietää muistaakseni noin 1,4 bar ylipaine, ennenkuin tulpan ventiili aukeaa.

Jos tulpan venttiili on jatkuvasti auki tai tiiviste rikki, kiehuu neste huomattavasti aiemmin kuin pitäisi: pakkasnestepitoisuudesta riippuen jo 100...108 asteessa. (Ylipaine nostaa kiehumislämpötilan 120...128 asteeseen.)

Kun neste kiehuu moottorin kuumimmissa osissa (pakokanavien ympäristö sylinterinkannessa), pakottaa syntyvä höyry nesteen ulos paisuntasäiliöstä.

***

Kokemusta hommasta on, tosin ei Ladassa, vaan VW:ssa.

SvS

No huomenna kokeilen toista paisuntasäiliön korkkia on uudemmasta 110 kuin minun on korkki on jonkin verran erilainen ,saas sitten nähdä loppuuko nesteen vuotaminen.
KALERVO 1963
Viestit: 318
Liittynyt: 12.6.2004 14:30
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja KALERVO 1963 »

Vaihdoin paisuntasäiliön tulpan tuntuu että loppui vuotaminen,hyvä neuvo ( Sdelananolta)
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

KALERVO 1963 kirjoitti:110 on samaa vikaa nestettä pursuilee hiukkasen paisuntasäiliön korkin kierteistä ehkä 2 kuukudessa joutuu p-säiliöön 2-3 dl lisään nestettä,latuskasta oli kansi auki noin vuosi sitten syy kun piti säätää venttiilien välyksiä niin ei asentaja saanut 2 venttiilistä säätöpalaa pois oli kulunut"kololle" no kansi aukaistiin sitten piti laittaa kuntoon 2 uutta venttiiliä piti laittaa venttiilin "hattuja" ei saanut uusia mistään purkaamolta hommasivat käytetyt,viikon auto seisoi korjaamolla Nokialla sitten kun hain pois niin kaikki piti olla kunnossa,nyt kuitenkin kun auto oli öljynvaihdolla asentaja kun käytti autoa hallissa sanoi että joku venttiili nakuttaa tosi pahasti (itse olen tietysti pikku hiljaa tottunut ääneen kunon vähitellen koventunut) nyt pitäisi sitten ottaa venttiili koppa auki ja katsoa venttiilien säädöt , kun ei vaan olisi edessä koko kannen aukaisu,hiukan on tullut epäily mieleen kyseisen korjaamon työn laadusta samaisessa "korjaamossa" vaihdettiin valojensäätö systeemi aikaa kului 4 tuntia ja samaista hommaa oli tehty aikaisemminkin kuulemma että ei pitänyt olla mikään uusi asia,sen rempan jälkeen alkoi jähdytin vuotaan samana päivänä melko erikoista mielestäni? no eipä siinä auttanut muu kuin laittaa uusi jähdytin mutta ei samassa "korjaamossa" tässä taannoin ne halusi korjata 110 öljyvuotoja joita on ollut uudesta asti (takuuaikana jo Delta yritti korjata tuloksetta) 85 € köyhdyin mutta ei öljyvuodot loppuneet.Olempa hieman ruvennut epäileen kyseisen "korjaamon" asentajien ammattitaitoja ja "etiikkaa" että olen varma että olen kyseisen "korjaamon" entinen asiakas

Kokemuksesta: Venttiilien säätö tänään: 2 tuntia (ja 2 tuntia koneen jäähtymiseen) Eka kerta 110 eläessäni. Ajovalojen korkeudensäätömeknismin vaihto 1,5 tuntia (myös eka kerta eläessäni 110 ). Eli mun mielestä ei ole pahoja rasteja. Venttiilin säädössä auttaa originaali työkalut ja säätöpalat.
Lada rules
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja samarai »

KALERVO 1963 kirjoitti:,latuskasta oli kansi auki noin vuosi sitten syy kun piti säätää venttiilien välyksiä niin ei asentaja saanut 2 venttiilistä säätöpalaa pois oli kulunut"kololle" no kansi aukaistiin sitten piti laittaa kuntoon 2 uutta venttiiliä piti laittaa venttiilin "hattuja" ei saanut uusia mistään purkaamolta hommasivat käytetyt,
:? Kyllä jotenkin tuntuu, että Kalervoa on laitettu tällä korjaamolla 6-0 vähän joka hommassa. Ei kai siinä nyt varmaan mitään kansia tarvitse alkaa purkaa, että säätöpalan saa irti- korkeintaankin nyt nokka-akseli ja sekin tuntuu jo älyttömältä. Siinähän on nostajan kupissa juuri sitä varten sellaiset kolot, mistä saa sen säätölevyn kammettua ylös. Saa olla kyllä melkein hitsattu, jos ei niistä kampeamalla irtoa, kun pyörittää ja joka kolosta kääntää.

Itse jo vähän epäilisin onko tosissaan mitään edes tehty, vaan otettu pelkästään tietämättömältä rahat pois.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
rotsi4

Re: Jäähtytin neste ja kytkin 110

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Tuolta nokian korjaamolta kysyin mitä ovat samaran venttiilivälyksen ihan korjaamokäsikirjan mukaan. Välyksen katsottiin korjaamokäsikirjasta ohjeaikojen kohdalta..

Yksi syy lisää miksi korjaan itse ladani.
Vastaa Viestiin