tutulla on nissan jossa ei aukea etumatkustajan ikkuna, jotain vikaa sähköissä. tosin toi nissan on valmistettu kaukana idässä, et se ei olekaa länsiauto.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
lada 110 kytkinpolkimen liikevaran säätö tapahtuu vaijerin pituutta säätämällä.säätömutterit ovat hankalassa paikassa ilmasuodatin kotelon alla.tilannetta helpottaa jos nostaa käsin kytkinpoljinta ja pönkittää sen jollakin ( keppi tms) yläasentoon,niin saa vaijerin vasemmalle vetämällä irti kytkimen käyttövivusta (vaihelaatikon päällä) ja voi kääntää sen ylöspäin niin on helpompi pyörittää säätömuttereita,(kun jatkaa vaijeria niin polkimen liikevara lyhenee)
Jäähdytinnesteen ulostulo saattaa johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin viallisesta paisuntasäiliön tulpasta tai tulpan tiivisteestä.
Tulpan täytyy nimittäin kunnossa ollessaan sietää muistaakseni noin 1,4 bar ylipaine, ennenkuin tulpan ventiili aukeaa.
Jos tulpan venttiili on jatkuvasti auki tai tiiviste rikki, kiehuu neste huomattavasti aiemmin kuin pitäisi: pakkasnestepitoisuudesta riippuen jo 100...108 asteessa. (Ylipaine nostaa kiehumislämpötilan 120...128 asteeseen.)
Kun neste kiehuu moottorin kuumimmissa osissa (pakokanavien ympäristö sylinterinkannessa), pakottaa syntyvä höyry nesteen ulos paisuntasäiliöstä.
***
Kokemusta hommasta on, tosin ei Ladassa, vaan VW:ssa.
tietääkö sdelano v sssr, että mikä se 110 ja Samaran paisarin korkissa oleva läpinäkyvä muovikupu on joka yleensä on sulanut tai muuten palasina?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:tietääkö sdelano v sssr, että mikä se 110 ja Samaran paisarin korkissa oleva läpinäkyvä muovikupu on joka yleensä on sulanut tai muuten palasina?
Terve!
Valitettavasti kyseinen kupu on minulle tuntematon. Katsoin juuri oman 111:ni korkkia, enkä moista löytänyt. En muista yhdessäkään Samarassani (3 kpl) sellaista olleen.
Lienee usemmanlaisia korkkeja Wenään poika kehittänyt.
110 on samaa vikaa nestettä pursuilee hiukkasen paisuntasäiliön korkin kierteistä ehkä 2 kuukudessa joutuu p-säiliöön 2-3 dl lisään nestettä,latuskasta oli kansi auki noin vuosi sitten syy kun piti säätää venttiilien välyksiä niin ei asentaja saanut 2 venttiilistä säätöpalaa pois oli kulunut"kololle" no kansi aukaistiin sitten piti laittaa kuntoon 2 uutta venttiiliä piti laittaa venttiilin "hattuja" ei saanut uusia mistään purkaamolta hommasivat käytetyt,viikon auto seisoi korjaamolla Nokialla sitten kun hain pois niin kaikki piti olla kunnossa,nyt kuitenkin kun auto oli öljynvaihdolla asentaja kun käytti autoa hallissa sanoi että joku venttiili nakuttaa tosi pahasti (itse olen tietysti pikku hiljaa tottunut ääneen kunon vähitellen koventunut) nyt pitäisi sitten ottaa venttiili koppa auki ja katsoa venttiilien säädöt , kun ei vaan olisi edessä koko kannen aukaisu,hiukan on tullut epäily mieleen kyseisen korjaamon työn laadusta samaisessa "korjaamossa" vaihdettiin valojensäätö systeemi aikaa kului 4 tuntia ja samaista hommaa oli tehty aikaisemminkin kuulemma että ei pitänyt olla mikään uusi asia,sen rempan jälkeen alkoi jähdytin vuotaan samana päivänä melko erikoista mielestäni? no eipä siinä auttanut muu kuin laittaa uusi jähdytin mutta ei samassa "korjaamossa" tässä taannoin ne halusi korjata 110 öljyvuotoja joita on ollut uudesta asti (takuuaikana jo Delta yritti korjata tuloksetta) 85 € köyhdyin mutta ei öljyvuodot loppuneet.Olempa hieman ruvennut epäileen kyseisen "korjaamon" asentajien ammattitaitoja ja "etiikkaa" että olen varma että olen kyseisen "korjaamon" entinen asiakas
Jäähdytinnesteen ulostulo saattaa johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin viallisesta paisuntasäiliön tulpasta tai tulpan tiivisteestä.
Tulpan täytyy nimittäin kunnossa ollessaan sietää muistaakseni noin 1,4 bar ylipaine, ennenkuin tulpan ventiili aukeaa.
Jos tulpan venttiili on jatkuvasti auki tai tiiviste rikki, kiehuu neste huomattavasti aiemmin kuin pitäisi: pakkasnestepitoisuudesta riippuen jo 100...108 asteessa. (Ylipaine nostaa kiehumislämpötilan 120...128 asteeseen.)
Kun neste kiehuu moottorin kuumimmissa osissa (pakokanavien ympäristö sylinterinkannessa), pakottaa syntyvä höyry nesteen ulos paisuntasäiliöstä.
***
Kokemusta hommasta on, tosin ei Ladassa, vaan VW:ssa.
SvS
No huomenna kokeilen toista paisuntasäiliön korkkia on uudemmasta 110 kuin minun on korkki on jonkin verran erilainen ,saas sitten nähdä loppuuko nesteen vuotaminen.
KALERVO 1963 kirjoitti:110 on samaa vikaa nestettä pursuilee hiukkasen paisuntasäiliön korkin kierteistä ehkä 2 kuukudessa joutuu p-säiliöön 2-3 dl lisään nestettä,latuskasta oli kansi auki noin vuosi sitten syy kun piti säätää venttiilien välyksiä niin ei asentaja saanut 2 venttiilistä säätöpalaa pois oli kulunut"kololle" no kansi aukaistiin sitten piti laittaa kuntoon 2 uutta venttiiliä piti laittaa venttiilin "hattuja" ei saanut uusia mistään purkaamolta hommasivat käytetyt,viikon auto seisoi korjaamolla Nokialla sitten kun hain pois niin kaikki piti olla kunnossa,nyt kuitenkin kun auto oli öljynvaihdolla asentaja kun käytti autoa hallissa sanoi että joku venttiili nakuttaa tosi pahasti (itse olen tietysti pikku hiljaa tottunut ääneen kunon vähitellen koventunut) nyt pitäisi sitten ottaa venttiili koppa auki ja katsoa venttiilien säädöt , kun ei vaan olisi edessä koko kannen aukaisu,hiukan on tullut epäily mieleen kyseisen korjaamon työn laadusta samaisessa "korjaamossa" vaihdettiin valojensäätö systeemi aikaa kului 4 tuntia ja samaista hommaa oli tehty aikaisemminkin kuulemma että ei pitänyt olla mikään uusi asia,sen rempan jälkeen alkoi jähdytin vuotaan samana päivänä melko erikoista mielestäni? no eipä siinä auttanut muu kuin laittaa uusi jähdytin mutta ei samassa "korjaamossa" tässä taannoin ne halusi korjata 110 öljyvuotoja joita on ollut uudesta asti (takuuaikana jo Delta yritti korjata tuloksetta) 85 € köyhdyin mutta ei öljyvuodot loppuneet.Olempa hieman ruvennut epäileen kyseisen "korjaamon" asentajien ammattitaitoja ja "etiikkaa" että olen varma että olen kyseisen "korjaamon" entinen asiakas
Kokemuksesta: Venttiilien säätö tänään: 2 tuntia (ja 2 tuntia koneen jäähtymiseen) Eka kerta 110 eläessäni. Ajovalojen korkeudensäätömeknismin vaihto 1,5 tuntia (myös eka kerta eläessäni 110 ). Eli mun mielestä ei ole pahoja rasteja. Venttiilin säädössä auttaa originaali työkalut ja säätöpalat.
KALERVO 1963 kirjoitti:,latuskasta oli kansi auki noin vuosi sitten syy kun piti säätää venttiilien välyksiä niin ei asentaja saanut 2 venttiilistä säätöpalaa pois oli kulunut"kololle" no kansi aukaistiin sitten piti laittaa kuntoon 2 uutta venttiiliä piti laittaa venttiilin "hattuja" ei saanut uusia mistään purkaamolta hommasivat käytetyt,
Kyllä jotenkin tuntuu, että Kalervoa on laitettu tällä korjaamolla 6-0 vähän joka hommassa. Ei kai siinä nyt varmaan mitään kansia tarvitse alkaa purkaa, että säätöpalan saa irti- korkeintaankin nyt nokka-akseli ja sekin tuntuu jo älyttömältä. Siinähän on nostajan kupissa juuri sitä varten sellaiset kolot, mistä saa sen säätölevyn kammettua ylös. Saa olla kyllä melkein hitsattu, jos ei niistä kampeamalla irtoa, kun pyörittää ja joka kolosta kääntää.
Itse jo vähän epäilisin onko tosissaan mitään edes tehty, vaan otettu pelkästään tietämättömältä rahat pois.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tuolta nokian korjaamolta kysyin mitä ovat samaran venttiilivälyksen ihan korjaamokäsikirjan mukaan. Välyksen katsottiin korjaamokäsikirjasta ohjeaikojen kohdalta..