Samaran vetokoukku, teknisiä tietoja kaivataan

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
PikkuJuha

Samaran vetokoukku, teknisiä tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja PikkuJuha »

Voisiko joku Samaran omistaja vilkaista rekisteriotteesta minkäpainoista kärryä saa laillisesti vetää Samaralla? Sekä jarrullinen että jarruton paino kiinnostaa. Hurja suunnitelma on asentaa 1.5i Samaraan vetokoukku ja hankkia pieni matkailuvaunu, esim. Poksi. Monissa autoissa tuntuu olevan jarruttoman kärryn max. paino viidensadan tienoilla, jolloin esim. 660kg painava Poksi pitäisi unohtaa. Lisäkustannuksia aiheuttaa vielä se, että kulkupelin tuoreuden takia koukun pitää olla e-väheks...hyväksytty. Ei siis voi itse rakennella koukkua.
audiq

Re: Samaran vetokoukku, teknisiä tietoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja audiq »

Onko tuo Poksi jarruton? Mulla on 640kg painava vaunu, joka katsastusvapaa, mutta siinä on silti jarrut, joten sitä ainakin saa vetää Samaralla.

Samaran vetopainoon vaikuttaa vuosimalli. -89:llä saa muistaakseni vetää omapainon verran ja jarruttomana puolet siitä. 02:lla ei ainakaan jarruton paino ollut juuri mitään, muistaakseni noin 300-350kg.
PikkuJuha

Jep, Poksi on jarruton. Siitä on pari eri versiota, painoeroa jotain 30kg muistaakseni. Pitäisi varmaan katella joko jarrullista pientä kärryä tai luovuttaa suosiolla ja hankkia asuntoauto.

Mulla on ollut käsitys että jarrullinen kärry pitää aina vuosikatsastaa, mutta niin sitä ihminen erehtyy. Pitääkin katella sillä silmällä vaunumarkkinoita.
audiq

Tuo minun vaunu on Thomson Glen 4 vm-74 .

Thomsonit ovat hyvin tehtyjä vaunuja ja niitä löytyy vielä kohtuukuntoisina jonkin verran. Harjakatto ilmeisesti vaikuttaa niin paljon siihen, että homeeton Thomson ei ole kovinkaan harvinainen, vaikka ikää vaunuilla jo on.

Mun vaunu on käyttöentisöity, eli saumat, jarrut, 230V/12V-sähköt, runko, laakerit, renkaat, kaasut on käyty läpi.
Samaralla en ole tuota vetänyt, mutta 1.1l VW Derpyllä (720kg/50hv) vedin ja hyvin tuli vaunu perässä, vai pitäisikö sanoa, että autoa vietiin edessä... :lol:
Normaalisti vaunua vedetään Astrolla ja siinä se ei tunnu perässä yhtään, ei edes kulutuksessa huomaa.

EDIT: Nettikaravaanissa Thomson. :D On vaan aika turatun näköinen, mutta ainakin malli selviää noista kuvista.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Ulkomuisti sanoo, että 750 kg, mutta kunhan tulee asiaa autolle, tarkistan .
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Voitto

Viesti Kirjoittaja Voitto »

Samarani (1.5i) rekisteriotteessa lukee:

AJONEUVOMALLILLE SALLITTU PERÄVAUNUN SUURIN
MASSA JARRUIN (0.1) 750 KG, MASSA JARRUITTA (0.2) 300 KG.
SUURIN SALLITTU YHDISTELMÄMASSA....: 2120 KG
Voitto
PikkuJuha

Eipä tuolla hyvin hirveitä massoja vedellä. Kiitoksia tiedoista.
aksu

Viesti Kirjoittaja aksu »

Jännä juttu nuo ylempänä annetut. Mun -96 sedanin otteessa on arvot 1000 kg ja 485 kg. Samat löytyy ohjekirjasta ja vaikka sedan on muutaman kilon painavampi, lähes samat painot pitäisi olla muissakin korimalleissa. Maksimi yhdistelmäpainoa ei ole mainittu, se on kai silloin auton kokonaispaino(~1400 kg) plus tuo tonni?

Johtuisiko että koukku rajoittaa rekisteriotteeseen hyväksyttyjä painoja yllä mainituissa? Omassa koukussa on ainakin reilusti suuremmat arvot mitä otteessa. Olen joskus nettiautossa nähnyt joissain Samaroissa omaan koukkuun verrattuna todella heppoisia koukkuja, ihan silmämääräisesti arvioiden.

300 kg jarruton kärry on kantokyvyltä kyllä omaa luokkaa ellei kärry ole ilmaa kevyempi..

Suurempia arvoja tuskin löytyy mistään, koska nuo ovat siis samat mitä ohjekirjassa mainittu.
audiq

^Niin kuin aikaisemmin jo kirjoitin, vetopainoon vaikuttaa vuosimalli.
Luulisin, että muutos vetopainossa on tapahtunut samana vuonna, kun on alettu vaatimaan tyyppihyväksyttyjä koukkuja.
Eli uudempiin autoihinhan ei saa tehdä itse koukkua, mutta vanhempiin kai edelleen saa.
aksu

Viesti Kirjoittaja aksu »

No niinpäs, luulin Voiton Samaraa samanikäiseksi kuin Pavlovitsin ja sitä ihmettelin kun samanikäisessä omassani olisi eri painorajat.
Janos

Viesti Kirjoittaja Janos »

Poksissa ON jarrut. Tavara-Poksia (eli siis ihan peräkärriä) myydään myös ilman jarruja.
Samara käy vetoautoksi ihan hyvin.

t. Janos
Vastaa Viestiin