Orkkis vai Tuning
Re: Orkkis vai Tuning
Ei kumpikaan noista.... Racing olis parempi termi omalla kohdalla... 

Aja millä ajat ja Ladalla loput
Tervehdys arvon foorumilaiset!
Kuten näkyy, on tämä ensimmäinen postaukseni tänne. Olen kuitenkin seurannut foorumia hieman pidemmän aikaa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi rekisteröityä.
Itselleni tuli "ihan vahingossa" tuossa heinäkuun puolessa välissä tätini vanha kanttilamppuinen 1200S, vm.-89, täyttämään harrasteauton paikkaa. Tai harrasteautoja kyllä löytyy, mutta ne ovat enemmän tai vähemmän kesken olevia projekteja, ja välillä olisi kiva päästä ajelemaankin. Auto osoittautui erittäin rapeaksi ja oli todella lähellä etten pistänyt sitä viimeiselle matkalleen Kuusankoskelle. Jokin sai kuitenkin mieleni muuttumaan ja ahkeran hitsaamisen jälkeen kävin hakemassa tuohon tuoreen leiman.
Itse en ole oikein koskaan innostunut autojen entisöinnistä (vaikka tallista löytyykin 95% mr-ajoneuvo jonka tulen entisöimään), vaan olen aina päätynyt jotenkin personoimaan omia autojani. Rakentelutyylistä itse käyttäisin nimitystä performance ja ehkäpä joissain määrin styling, eli autoissa olen keskittynyt ajettavuuteen, jonkin verran suorituskykyyn ja ulkoasuun olen tehnyt pieniä muutoksia. Lasikuituiset spoilerit ja muut thyyning osat olen kuitenkin jättänyt muille. Mielestäni auton tulee olla harmooninen kokonaisuus jossa mitkään osat eivät ole ristiriidassa keskenään.
Tämän kanttilampun osalta tarkoitukseni oli hauskanpito talvella ja alkuun lähdettiinkin liikkeelle "peltotuunaamisella". Nyt kuitenkin näyttää, että jotain hieman vakavampaa tästä taitaa kuitenkin tulla. Tallissa on jo osina 1600cc entinen kilpamoottori ja taka-akselille tuli jo asennettua kitkalukko. Myös kuljettajan penkki on vaihtunut Recaron tekemään (apumiehen jakkara tulee vaihtumaan myöhemmin), vanteina pyörii 15" Compomotivet, puskurit poistettu, jne...
Ulkoasu on tällä hetkellä kirjava sisältäen valkoista(alkuperäinen väri) ja mm. takakyljet on maalattu punaisella primerilla. Vaikka ulkoasu onkin tyypillinen peltotuunaus, niin pohjat on kuitenkin pyritty tekemään siten, että niitä ei enään tarvitse myöhemmin hieroa. Mielestäni tämän yksilön voin aivan hyvin "uhrata", koska entisöintiin löytyy varmasti parempia yksilöitä.
Tietenkin entisöidyt autot ovat kultturihistoriallisestikkin merkittäviä ja sellaisia tulee säilyttää tulevienkin sukupolvien ihmeteltäväksi. Arvosta tuollaisia yksilöitä kyllä, mutta tuo entisöinti ei vaan ole se "mun juttu". Joten ääneni menee tuningille.
Kuten näkyy, on tämä ensimmäinen postaukseni tänne. Olen kuitenkin seurannut foorumia hieman pidemmän aikaa, mutta vasta nyt sain aikaiseksi rekisteröityä.
Itselleni tuli "ihan vahingossa" tuossa heinäkuun puolessa välissä tätini vanha kanttilamppuinen 1200S, vm.-89, täyttämään harrasteauton paikkaa. Tai harrasteautoja kyllä löytyy, mutta ne ovat enemmän tai vähemmän kesken olevia projekteja, ja välillä olisi kiva päästä ajelemaankin. Auto osoittautui erittäin rapeaksi ja oli todella lähellä etten pistänyt sitä viimeiselle matkalleen Kuusankoskelle. Jokin sai kuitenkin mieleni muuttumaan ja ahkeran hitsaamisen jälkeen kävin hakemassa tuohon tuoreen leiman.
Itse en ole oikein koskaan innostunut autojen entisöinnistä (vaikka tallista löytyykin 95% mr-ajoneuvo jonka tulen entisöimään), vaan olen aina päätynyt jotenkin personoimaan omia autojani. Rakentelutyylistä itse käyttäisin nimitystä performance ja ehkäpä joissain määrin styling, eli autoissa olen keskittynyt ajettavuuteen, jonkin verran suorituskykyyn ja ulkoasuun olen tehnyt pieniä muutoksia. Lasikuituiset spoilerit ja muut thyyning osat olen kuitenkin jättänyt muille. Mielestäni auton tulee olla harmooninen kokonaisuus jossa mitkään osat eivät ole ristiriidassa keskenään.
Tämän kanttilampun osalta tarkoitukseni oli hauskanpito talvella ja alkuun lähdettiinkin liikkeelle "peltotuunaamisella". Nyt kuitenkin näyttää, että jotain hieman vakavampaa tästä taitaa kuitenkin tulla. Tallissa on jo osina 1600cc entinen kilpamoottori ja taka-akselille tuli jo asennettua kitkalukko. Myös kuljettajan penkki on vaihtunut Recaron tekemään (apumiehen jakkara tulee vaihtumaan myöhemmin), vanteina pyörii 15" Compomotivet, puskurit poistettu, jne...
Ulkoasu on tällä hetkellä kirjava sisältäen valkoista(alkuperäinen väri) ja mm. takakyljet on maalattu punaisella primerilla. Vaikka ulkoasu onkin tyypillinen peltotuunaus, niin pohjat on kuitenkin pyritty tekemään siten, että niitä ei enään tarvitse myöhemmin hieroa. Mielestäni tämän yksilön voin aivan hyvin "uhrata", koska entisöintiin löytyy varmasti parempia yksilöitä.
Tietenkin entisöidyt autot ovat kultturihistoriallisestikkin merkittäviä ja sellaisia tulee säilyttää tulevienkin sukupolvien ihmeteltäväksi. Arvosta tuollaisia yksilöitä kyllä, mutta tuo entisöinti ei vaan ole se "mun juttu". Joten ääneni menee tuningille.
Ei olekaan, mutta käyttömodifiointi on ainakin minulle sitä että jos autossa on joku toteutettu huonosti tai ajansaatossa tullut parempi toteutustapa niin silloin hommaan saattaa lähteä.pressa kirjoitti:käyttö modifiointi/harrastus-pelit voidaan varustella ja parannella
kuitenkin mielipide että kaikista pitää kaasuttimet, penkit, ratit, yms. vaihtaa ei sekään ole hyvästä
Jos autossa on hyvät penkit (sopivat tarkoitukseensa) ei niitä ole mieltä lähteä vaihtamaan.
Jos päivittäin ajelisin takavedolla työmatkat niin kyllä siinä alkaisi tulla hieman pienempikehäistä ja paksumpaa rattia ikävä.
Mutta sellaiseen ajoon taasen ei sovi mitkään rallipenkit vaan orkkis on parempi (jos sattuu olemaan ehjä ja säädöt toimivat).
Käyttikseni modifikaatioille on kaikkiin jopa syykin: vaihdettu vanteet+renkaat (ajo-ominaisuudet muuttuivat itseä miellyttäväksi), audiovehkeet (alkuperäiset olivat surkeat) ja lisätty lisävalot (ajan paljon pieniä hirvien suosimia teitä hämärän aikaan).
Alustasarjaa olen miettinyt mutta en vielä ole saanut päätettyä.
.
- Samara87/88
jep. käyttistä itse kukin laittaa, joten ei tuohon mitään lasikuitupaskaa voi psitää, ne muuttuu kuitenkin murusiksi kun vetää 70kmh hidasteisiin tai 140kmh pomppuisella tiellä. (toki suljetuilla alueilla, eh)
sen sijaan juuri audio (ja video
) toisto originaalissa oli surkea. Sille tehtiin jotain. Samoin ruori on kivempi jalopuisena ja tuuman pienempänä. Hirveesti tekisi mieli laittaa kesäksi alle Fiatin 14" alut, ja niille leveät hyvät nakit, koska lada kulkee kuin juna ja mutkissa tuntuu kuin olisi pitoa, eikä renkaat taittumassa alle minä hetkenä hyvänsä. mutta peltivanteilla ajetaan muitten rahakulunkien takia.
Eli voi sillä "tuunaamisella" olla jotain tarkoitustakin. Mut ajakaa vaan ne helkkarin karvalakit päässänne, ei haittaa, se ok

sen sijaan juuri audio (ja video

Eli voi sillä "tuunaamisella" olla jotain tarkoitustakin. Mut ajakaa vaan ne helkkarin karvalakit päässänne, ei haittaa, se ok

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Mukava on katsella tyylillä ja taidolla rakennettuja tuning-rakkineita, mutta nämä "mattamustasikalinttäpeltotuningräppänät" ovat asia erikseen... Ei se ole edes tuningia... Ja nämä tällaiset vain pilaavat tuningin maineen...
Ja hienoja ovat myös täysin entisöidyt autot, mutta jotkut 80-luvun ja uudemmat ovat vielä melko yleisiä, eikä ne oiken hätkähdytä. Hyvähän niitä on nyt jemmata jonnekkin tallin/pellon nurkille, niin ovat sitten myöhemmin tallella alkupeiräisenä...
Ja autoharrastushan on paljon rikkaampaa, kun välissä on rakennettujakin kulkineita.
Autohan on vain kasa rautaa ja rautaa voidaan muokata!

Ja hienoja ovat myös täysin entisöidyt autot, mutta jotkut 80-luvun ja uudemmat ovat vielä melko yleisiä, eikä ne oiken hätkähdytä. Hyvähän niitä on nyt jemmata jonnekkin tallin/pellon nurkille, niin ovat sitten myöhemmin tallella alkupeiräisenä...
Ja autoharrastushan on paljon rikkaampaa, kun välissä on rakennettujakin kulkineita.
Autohan on vain kasa rautaa ja rautaa voidaan muokata!

Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
- PöyhöinKuusaalt
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Missä tuo vai-sanan kohdalla oleva raja kulkee, muussa kuin tuossa vai sanassa?
Kyllähän Lada-Jussi tuossa kysymyksessä hyvinkin määritteli noita käsitteitä, mutta minäpä en osaa silti vastata. Mulla on vähä LataKerho tarroja, pieniä koruja, helyjä ja palloja niin ja 2104Latan oma takalasintuulenohjain. On kai minulla se yksi täysi Orkkari siellä tallissa. On se. Muut on viritelmiä käyttötarkoituksen mukaan. Ei kun onhan 1600SL IIZI ihan oikea orkkari.
Kyllähän Lada-Jussi tuossa kysymyksessä hyvinkin määritteli noita käsitteitä, mutta minäpä en osaa silti vastata. Mulla on vähä LataKerho tarroja, pieniä koruja, helyjä ja palloja niin ja 2104Latan oma takalasintuulenohjain. On kai minulla se yksi täysi Orkkari siellä tallissa. On se. Muut on viritelmiä käyttötarkoituksen mukaan. Ei kun onhan 1600SL IIZI ihan oikea orkkari.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Itse noudatan laiskan ja köyhän miehen käyttötuning-linjaa (ajan mukanaan tuoma rappio ja tarvittavat köyhät patentit). Orkkis on kyllä aina kauniimpaa kuin mikään loppukäyttäjän tekemä kötöstely.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Kyllä mä noi omat orkkiksiksi luen vaikka niistäkin joku köyhä patentti löytyy ja ajan tuoma patinahan vaan lisää orkkisvaikutelmaa.
Käyttö Ladassa köyhäpat. on mun mielestä kyllä hyväksyttäviä tietyssä määrässä(kuten jotkut "pienet säätämisetkin") - niiden tarkoitus on lähinnä pitää auto liikkeellä, ei turha elvistely, mihin varsinaisessa tuunauksessa lähinnä pyritään.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- START
- Lada kerhon jäsen
laiton että tuuninki
tosin itse en pidä tuosta sanasta koska se ei ole mielestäni sama asia kuin virittäminen
siis jos nyt tarkkoja ollaan niin pidän itseäni enemmän virittely puolella koska melkosia virityksiä niistä yleensä tulee... ...ei vaan tällä tarkoitan lähinnä suoritus kyvyn parantamista
tuuninki on kuitenkin omasta mielestä enemmän sitä gti lehen juttua eli lasikuitua ja pakkelia ja niitä pakoputki virityksiä ja poppivehkeitä ja siitä en itse niin välitä
orkkiksetkin ovat hienoja jos puhutaan siisteista nappiksista sekä tuplalampuista mutta joku käyttö orkkis kanttilamppu joka ruostuu käsiin semmosia en arvosta juurikaan
itsehän olen kamala raiskaaja kun noita ladojakin on jo kaksi menny paaliin (siis lähinnä koreja) ja se yksi joka on vielä itellä on melkonen viritys (olevinaan joku reisinki) ja nytkin yritän tuunata vanhaa ke20 corollaakin pilalle mutta ei se silti hirvitä yhtään
tosin itse en pidä tuosta sanasta koska se ei ole mielestäni sama asia kuin virittäminen
siis jos nyt tarkkoja ollaan niin pidän itseäni enemmän virittely puolella koska melkosia virityksiä niistä yleensä tulee... ...ei vaan tällä tarkoitan lähinnä suoritus kyvyn parantamista
tuuninki on kuitenkin omasta mielestä enemmän sitä gti lehen juttua eli lasikuitua ja pakkelia ja niitä pakoputki virityksiä ja poppivehkeitä ja siitä en itse niin välitä
orkkiksetkin ovat hienoja jos puhutaan siisteista nappiksista sekä tuplalampuista mutta joku käyttö orkkis kanttilamppu joka ruostuu käsiin semmosia en arvosta juurikaan
itsehän olen kamala raiskaaja kun noita ladojakin on jo kaksi menny paaliin (siis lähinnä koreja) ja se yksi joka on vielä itellä on melkonen viritys (olevinaan joku reisinki) ja nytkin yritän tuunata vanhaa ke20 corollaakin pilalle mutta ei se silti hirvitä yhtään

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- ladoilla radalle
itse laitoin tuning koska jos autoa rakennan tekee meili tehdä tietyt muutokset. mm. etupenkit vaihtoon ratti ja jos mahdollista koneeseen muutoksia.. enemmän racing tyylistä...
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Tiukalle menee äänestys. Oma Lada oli kait orkkis, vaikka siihen piti vaihtaa jo kaikki mahdollinen tuulilasia myöten 

Ladalla ajaminen on machoa.
Ladan omistaminen machokismia.
Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
Ladan omistaminen machokismia.
Skoda Favorit 1991 - Havelin kastanjetti
- lada-juntti
Mun Lada on orkkis, paitsi että takuukorjauksessa Delta-auto on tehnyt muutoksia vanteisiin ja renkaisiin. Radiota en ole asentanut, koska se tekisi muutosta alkuperäiseen asuun ( bullshittiä, mä pelkään, että jos koskee kojetaulun sisäisiin johdotuksiin, niin joku osa irtoaa kuoristaan ja oikosulkee virtapiirejä tuhoisin seurauksin. Näistä tapauksista olen lukenut Lada-foorumilta) . Parasta käsitellä Ladaa kuin se olisi valmistettu karkaistusta ohuesta lasista, pienikin kolhu särkee sen...
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
-
yritin äänestää tuning ja tasoittaa tilannetta mutta en kuulemma ole äänioikeutettu näissä vaaleissa
Kyllä arvostan orkkis nappiksia, mutta noi kanttilamput ei kyllä orkkiksina nappaa.
Itellä on tosiaan tuo 99Turbo mutta se ei ole tuning vaan vähän paranneltu käyttöominaisuuksia kuten:
-paremmat jarrut+käpäri taakse
-vähän lisää potkua
-paremmat penkit
-parempi alusta jne. jne....

Kyllä arvostan orkkis nappiksia, mutta noi kanttilamput ei kyllä orkkiksina nappaa.
Itellä on tosiaan tuo 99Turbo mutta se ei ole tuning vaan vähän paranneltu käyttöominaisuuksia kuten:
-paremmat jarrut+käpäri taakse
-vähän lisää potkua
-paremmat penkit
-parempi alusta jne. jne....
21013 2300tic
- Samara87/88
antituuning-kaverit ovat sabotoineet koodia joten vain orkkis-kohtaa voi äänestää. Täähän on kuin jossain demokratiassa
monta mahdollisuutta mutta vain yhtä voi 

Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
voi voi....tai ainakin minä voin.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...