Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Ladidos Tampere on viime aikoina poikennut Lada-kerhon yleisestä linjauksesta sivuraiteelle ja alkanut kelpuuttaa ajokeikseen myös muun merkkisiä autoja. Viimeksi Ladidos Tampereen testattavana oli Jaguar Sovereign edustusauto ja tällä kertaa koeajoauton valinta kohdistui vuoden 2004 Cadillac Escalade -ökymaasturiin.

Nykyamerikkalaiseen tapaan Cadillacin keulan muotoilu on voimakkaan maskuliininen ja muistuttaa mielestäni hivenen Caterpillar -puskutraktoria. Tällainen auto jakaa autoilevan kansan mielipiteet jyrkästi kahtia sekä ulkonäöllisten että myös muiden ominaisuuksiensa vuoksi. Auton kokonaispaino ylittää 3500 kg, joten sen ajaminen edellyttää kuorma-autokortin omistamista.
Kuva

Sisätilat ja yleinen varustelutaso ansaitsevat kiitosta. Ohjaus on periamerikkalaiseen tapaan ylitehostettu, mutta allekirjoittanut ei pidä sitä huonona piirteenä. Normaalin ilmastoinnin lisäksi myös istuimissa on ilmastointi. Täydellä pakastusteholla takapuolen saa hetkessä kohmeeseen. Valmistajamaan ollessa USA, on vaihteisto luonnollisesti automaattinen ja vaihdevipu rattiakselilla. Huvijahdin omistajalle tämä ehkäpä sopisi talvikulkuneuvoksi, koska ajaminen muistuttaa laivan luotsaamista. Osittain puinen ratti edesauttaa em. tunnelman syntyä.
Kuva

Takatiloja ei voi myöskään moittia. Auto on rekisteröity seitsemalle ja tuolla väkimäärällä ei Escaladessa tule ahtaanpaikankammoa. Takana matkustaville on oma säätöpaneli radiolle ja ilmastoinnille. Mikäli istuminen alkaa tympäistä, voi matkaa jouduttaa katselemalla vaikkapa DVD-elokuvan.
Kuva

Parkkiruutuun sovittamisessa on äheltämisen makua. Normaaliin parkkiruutuun auto on liian pitkä ja taskuparkkeeraaminen ei sovi heikkohermoiselle. Takakulmia ei ole helppo havainnoida, mutta peruutustutka kuitenkin auttaa tilannetta.
Kuva

Parkkirivistössä auton kokoero normaaleihin henkilöautoihin nähden on helppo todeta sen ollessa joka suuntaan muita suurempi. Testikeskuksena toimi jälleen kerran ansiokkaasti ABC Lahdesjärvi, joka huolehti testiryhmän ravitsemisesta.
Kuva

Tällaisen auton omistaminen tai jopa koeajo edellyttää tietynlaisen asenteen omaksumista. On heitettävä Ladistille ominainen järkiperustainen ajattelutapa hetkeksi jäähylle ja korvattava se pinnallisuudella sekä turhamaisuudella. Mikäpä olisikaan sopivampi paikka valokuvata Escaladea kuin huvivenesatama. Tässä alkaa olla kaikki jetset-elämäntavan ainekset koossa.
Kuva

Vilkaisu Cadillacin moottoritilaan. Tästä ei kaltaiseni harrastelija juuri muuta ymmärrä kuin sen, että siellä se voima jyllää. Kyseessähän on 6,19 litrainen bensakasi joka tuottaa 300 kW. Voimakkaan moottorinsa turvin auto kiihtyy yllättävän hyvin, vaikka suuresta omamassasta voisi päätellä toisin. Polttoaineen kulutus: riittävä.
Kuva

Maasturin koeajo olisi teeskentelyä jollei autolla käytäisi maastossa. Tarkoitukseen sopivan maaston laatu onkin sitten eri asia. 3500 kiloisella autolla ei tee mieli lähteä kokeilemaan kovin pehmeään maastoon, mutta toisaalta astinlaudat ym. lisähilppeiden johdosta kivikkoonkaan ei oikein passaa mennä. Tavallinen mokkitie tai niitty lienee sopivinta maastoa tällaiselle katumaasturille.
Kuva
Kuva

Kenelle tällainen auto sitten sopii - siinäpä onkin hyvä kysymys. Järkiperusteilla tällaisen hankintaa ei voi selitellä ja miten tällainen tulisi edes arvostuskategoriassa luokitella. Limusiini tämä ei oikein ole ja urheiluauto vielä vähemmän. Järkisyistä autoileva valinnee kulkineensa hintaluokasta 30 000 eur max ja ylellisyyteen pyrkivä hankkinee todennäköisesti vaikkapa Cadillac -merkkisen henkilöauton. Varmaa kuitenkin on se, että tämänkaltaisten autojen suosio on kotimaassaan valtava ja kasvaa koko ajan sitä mukaa kun ihmisten ostovoima lisääntyy. Myöskin Euroopassa katumaasturikulttuuri on tätä nykyä arkipäivää ja selkeästi havaittavissa katukuvassa. Tämän tyyppiseen ajoneuvoon päätyvä lienee tehnyt valintansa eikä näe aiheelliseksi selitellä sitä muille. Joka tapauksessa Escaladen koeajo oli kokemuksena kaikin puolin miellyttävä, vaikka varsinaisia ostohaluja tai autokuumetta se ei herättänytkään.

Yhteenvetona todetakoon seuraavaa:
plussat
+Sisätilat
+Ohjaus varauksin
+Kolariturvallisuus (eritoten hirvikolarissa)
+Auton sivullisilta saama huomioarvo

miinukset
-Tiettyjen osien sovitukset (ison maan toleranssit)
-Kateelliset naapurit ja työkaverit (vihaiset ja ylimieliset katseet)
-Parkkeeratessani auton työnantajani vaatimattomamman kulkimen viereen ja saattaessani hänet näin kyseenalaiseen asemaan, menetin lopullisesti mahdollisuuteni palkankorotukseen.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Hieno koeajoraportti, harmi että tällä kertaa ei itse päässyt arvosteluraatiin mukaan. Kiitosta täytynee antaa myös ABC Lahdesjärvelle, joka esitteli varmasti hyvin tärkeää osaa testissä. Ilmeisesti auton ajaminen oli kuitenkin niin kevyttä, että hiilareita ei kuskilta paljon kulunut, mutta auto kulutti sitten senkin edestä?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

....näihinkö ne Jenkit meni hkeen löpöä Irakista :shock:
Avatar
sinihelmi
Viestit: 338
Liittynyt: 3.11.2005 19:24
Paikkakunta: blues city jäke

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja sinihelmi »

:shock: paska auto.
GOODBYE KURJUUDELLE
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja sakke »

Mulla oli tommonen jonkin aikaa mutta sitten totesin ladakerholaisena, että Chevrolet Suburbanissa on ihan yhtä paljon autoa vaikka se onkin 3-4 kertaa halvempi kuin tuo.
Avatar
Samara87/88
Viestit: 1006
Liittynyt: 7.10.2006 14:33
Paikkakunta: vesi

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja Samara87/88 »

sakke kirjoitti:Mulla oli tommonen jonkin aikaa mutta sitten totesin ladakerholaisena, että Chevrolet Suburbanissa on ihan yhtä paljon autoa vaikka se onkin 3-4 kertaa halvempi kuin tuo.

ja kaiken hyvän lisäks nätimpi :roll:
Chevrolet Cavalier Z24 3.1 V6 Convertible 93"
Chevrolet Starcraft 6.5TD 98"
Honda CRV 01"
Supo 62" Mopo
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Edelliskerralla Ladidos Tampereen koeajossa oli farmarityyppinen tilaratkaisu ESV. Tällä kerralla testasimme Escaladen EXT lavaversion. Lavasta johtuen auto on rekisteröity ainoastaan viidelle hengelle, mutta nämä viisi matkaavatkin sitten melko väljästi ja mukavasti ilmastoidussa kabiinissa. Lavalla voi tyyliin sopien kuljettaa vaikkapa vesijettiä tai golfbägiä.
Kuva

Escaladen lavaversio on mahtavan kokoinen auto; Ominaisuus, jolla on myös haittapuolensa. Autolle ei meinaa tavallinen parkkiruutu riittää oikein missään suunnassa, mutta toisaalta tällaisen kehtaa parkkeerata vaikka keskelle pihaa poikittain.
Kuva

Tällaisella autolla kaupunkien kaduilla ja bulevardeilla cruisailu nostattaa mielialaa. Hetkiseksi voi unhoittaa arjen murheet ja saattaa pinnallisesti kuvitella kuuluvansa astetta korkeampaan yhteiskuntaluokkaan. Maanläheiset arvot omaavina Ladidos Tampereen jäsenet kuitenkin sivuuttivat hienostotavaratalot ja kurvasivat matkan varrella olleen Salen pihaan hakemaan takapenkkiläisille pussikaljaa ja HK:n sinistä matkaevääksi.
Kuva

Testikeskuksena toimi normaaliin tapaan Lahdesjärven ABC. Koeajopäivänä vallitsi lämmin sää, jonka ansiosta ABC:n terassi oli runsaasti kansoitettu. Koeajoautossamme oli lisävarusteena kaukostartti ja kanssaihmisten leuat loksahtelivat auki kun Escalade jyrähti parkkiruudussa itsellään käyntiin allekirjoittaneen vaivihkaa painaessa kaukosäätimen nappia.
Kuva

Kylläpä Escalade näyttää tyylikkäältä Lahdesjärven rannassa auringon jo painuessa mailleen. Amerikkalaistyyppisen unelman täydentäisi vielä auton kylkeen nojaava surffilauta.
Kuva

Autossa olleet renkaat olivat lievästi sanottuna miehekkään kokoiset. Tarkalleen ottaen rengaskoko oli 295/35R24. Ladidos Tampere suosittelee tämän kokoluokan renkaita kaikkiin autoihin niiden kulkua tasaavien ominaisuuksien vuoksi. Rospuuttoisella hiekkatiellä näin iso rengas ei tapaa kuopan pohjalle ja näin ollen takapenkkiläisten konjakit eivät läiky.
Kuva

Illan pimentyessä Escalade toimi katseenvangitsijana nuorison suosimalla Särkänniemen parkkipaikalla. Päivällä valkoiselta näyttävä helmiäisväri kimaltelee katuvalojen loisteessa lähes hopeanhohtoisena. Ladidos Tampereen jäsenet myhäilevät Cadillacin ympärillä.
Kuva

Cadillacin ajotuntuma tiehen on erittäin jämäkkä ja tiestössä olevat kuopat eivät juurikaan tunnu auton sisälle. Mukulakivillä päällystetyllä kadulla Escalade oli kuin kotonaan. Allekirjoittanut ei ole tupakkimiehiä, mutta sikari kuuluu ehdottomasti tämän auton kuljettajan varusteisiin siinä missä kaksitahtiöljypullo Warrekuskille. En liene ainoa, jolle kuvasta tulee alitajuisesti mieleen TV-sarja Sopranosin alkutunnari.
Kuva

Ladidos Tampere suosittelee Escaladea 24 tuumaisilla renkailla kaikille sellaisille, joiden asuinpaikan lähellä on autoilijoiden riesaksi kyhätty harmittavia hidastetöyssyjä. Cadillacia ne eivät hetkauttaneet juuri lainkaan. Allekirjoittaneen toimiessa kuskina en päässyt juurikaan testaamaan auton takatilojen matkustusmukavuutta. Olettaisin sen kuitenkin olleen hyvän, koska soraääniä ja marinaa en kuullut.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia Cadillac Escaladesta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vähän takapenkin kommenttia: tähän asti ajetuista selvästi paras takapenkki, istuma-asento on ryhdikäs ja jämäkkä. Liukkaat nahkapenkit muistuttaa turvavyön käytöstä, tummien takalasien taakse pystyy piiloutumaan innokkaimmilta faneilta, tarpeen vaatiessa näköesteen sai laskettua sähköisesti pois tieltä kevyellä painalluksella.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin