Nykyamerikkalaiseen tapaan Cadillacin keulan muotoilu on voimakkaan maskuliininen ja muistuttaa mielestäni hivenen Caterpillar -puskutraktoria. Tällainen auto jakaa autoilevan kansan mielipiteet jyrkästi kahtia sekä ulkonäöllisten että myös muiden ominaisuuksiensa vuoksi. Auton kokonaispaino ylittää 3500 kg, joten sen ajaminen edellyttää kuorma-autokortin omistamista.

Sisätilat ja yleinen varustelutaso ansaitsevat kiitosta. Ohjaus on periamerikkalaiseen tapaan ylitehostettu, mutta allekirjoittanut ei pidä sitä huonona piirteenä. Normaalin ilmastoinnin lisäksi myös istuimissa on ilmastointi. Täydellä pakastusteholla takapuolen saa hetkessä kohmeeseen. Valmistajamaan ollessa USA, on vaihteisto luonnollisesti automaattinen ja vaihdevipu rattiakselilla. Huvijahdin omistajalle tämä ehkäpä sopisi talvikulkuneuvoksi, koska ajaminen muistuttaa laivan luotsaamista. Osittain puinen ratti edesauttaa em. tunnelman syntyä.

Takatiloja ei voi myöskään moittia. Auto on rekisteröity seitsemalle ja tuolla väkimäärällä ei Escaladessa tule ahtaanpaikankammoa. Takana matkustaville on oma säätöpaneli radiolle ja ilmastoinnille. Mikäli istuminen alkaa tympäistä, voi matkaa jouduttaa katselemalla vaikkapa DVD-elokuvan.

Parkkiruutuun sovittamisessa on äheltämisen makua. Normaaliin parkkiruutuun auto on liian pitkä ja taskuparkkeeraaminen ei sovi heikkohermoiselle. Takakulmia ei ole helppo havainnoida, mutta peruutustutka kuitenkin auttaa tilannetta.

Parkkirivistössä auton kokoero normaaleihin henkilöautoihin nähden on helppo todeta sen ollessa joka suuntaan muita suurempi. Testikeskuksena toimi jälleen kerran ansiokkaasti ABC Lahdesjärvi, joka huolehti testiryhmän ravitsemisesta.

Tällaisen auton omistaminen tai jopa koeajo edellyttää tietynlaisen asenteen omaksumista. On heitettävä Ladistille ominainen järkiperustainen ajattelutapa hetkeksi jäähylle ja korvattava se pinnallisuudella sekä turhamaisuudella. Mikäpä olisikaan sopivampi paikka valokuvata Escaladea kuin huvivenesatama. Tässä alkaa olla kaikki jetset-elämäntavan ainekset koossa.

Vilkaisu Cadillacin moottoritilaan. Tästä ei kaltaiseni harrastelija juuri muuta ymmärrä kuin sen, että siellä se voima jyllää. Kyseessähän on 6,19 litrainen bensakasi joka tuottaa 300 kW. Voimakkaan moottorinsa turvin auto kiihtyy yllättävän hyvin, vaikka suuresta omamassasta voisi päätellä toisin. Polttoaineen kulutus: riittävä.

Maasturin koeajo olisi teeskentelyä jollei autolla käytäisi maastossa. Tarkoitukseen sopivan maaston laatu onkin sitten eri asia. 3500 kiloisella autolla ei tee mieli lähteä kokeilemaan kovin pehmeään maastoon, mutta toisaalta astinlaudat ym. lisähilppeiden johdosta kivikkoonkaan ei oikein passaa mennä. Tavallinen mokkitie tai niitty lienee sopivinta maastoa tällaiselle katumaasturille.


Kenelle tällainen auto sitten sopii - siinäpä onkin hyvä kysymys. Järkiperusteilla tällaisen hankintaa ei voi selitellä ja miten tällainen tulisi edes arvostuskategoriassa luokitella. Limusiini tämä ei oikein ole ja urheiluauto vielä vähemmän. Järkisyistä autoileva valinnee kulkineensa hintaluokasta 30 000 eur max ja ylellisyyteen pyrkivä hankkinee todennäköisesti vaikkapa Cadillac -merkkisen henkilöauton. Varmaa kuitenkin on se, että tämänkaltaisten autojen suosio on kotimaassaan valtava ja kasvaa koko ajan sitä mukaa kun ihmisten ostovoima lisääntyy. Myöskin Euroopassa katumaasturikulttuuri on tätä nykyä arkipäivää ja selkeästi havaittavissa katukuvassa. Tämän tyyppiseen ajoneuvoon päätyvä lienee tehnyt valintansa eikä näe aiheelliseksi selitellä sitä muille. Joka tapauksessa Escaladen koeajo oli kokemuksena kaikin puolin miellyttävä, vaikka varsinaisia ostohaluja tai autokuumetta se ei herättänytkään.
Yhteenvetona todetakoon seuraavaa:
plussat
+Sisätilat
+Ohjaus varauksin
+Kolariturvallisuus (eritoten hirvikolarissa)
+Auton sivullisilta saama huomioarvo
miinukset
-Tiettyjen osien sovitukset (ison maan toleranssit)
-Kateelliset naapurit ja työkaverit (vihaiset ja ylimieliset katseet)
-Parkkeeratessani auton työnantajani vaatimattomamman kulkimen viereen ja saattaessani hänet näin kyseenalaiseen asemaan, menetin lopullisesti mahdollisuuteni palkankorotukseen.