asuntovaunun veto samaralla
asuntovaunun veto samaralla
oks kellää kokemusta vaunun vedost samaralla?
Re: asuntovaunun veto samaralla
Unohda heti koko juttu... hitsit muutenkin nuo karavaanarit, jotka vetää jollain alitehoisella taunuksella jäähallin kokoista asuntovaunua (kummeli lainausMarko kirjoitti:oks kellää kokemusta vaunun vedost samaralla?

...mut oikeesti vois kuvitella, että samaralla ei kyllä paskahuusia isompaa koppia kannata vetää.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Re: asuntovaunun veto samaralla
Kyllähän ainakin 1,5 samaralla vaunun pitäs kulkea,itse olen useana kesänä vetänyt vaunua 1,6 vectralla,eikä ole kyllä ongelmia ollu.Kyllä sillä isompi kun paska huussi huilaa,oman soliferin paino on 970 kiloa. 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: asuntovaunun veto samaralla
kyllä Samarassa teho riittää pienemmille vaunuille, siinä missä muissakin, mutta käsittääkseni Samaran kytkimet ei ole kovin kestäviä ja niitähän noissa vetohommissa palaa. yleensäkin pitäisi etuvetoisen auton sopivuutta vetoautoksi aika huonona. Olen dollya kerran hinannut Samaralla jossa 1,3 kone ja kuorma reilu 1000 kg, kyllä se kulki ja mäetkin nousi, mutta talvella huomasi kyllä kuinka etupyöriltä loppui pito toisinaan, ajovaihteina oli 2 ja 3. vaihde. itellä on ollu muutama 130-160 tkm ajettu Samara joissa kaikissa ollut kytkin jo säätövaran lopussa (normaalikäytössä) ja vääränlaiset kytkinlevyt on räjähdelly jo pienemmissäkin kilometreissä.

Re: asuntovaunun veto samaralla
No miten esimerkiksi kuoppaisella soratiellä kun jyrkässä alamäessä pitäisi jarruttaa ja samaanaikaan kärry alkaa vatkaamaan?Uskaltaako jarrutaa ollenkaan vaiko laittaa pienemmän vaihteen pesään ja kaasu pohjaan niin että kärry oikenisi.Pelottaa koko ajatuskin.
Re: asuntovaunun veto samaralla
[quote="Lada-Jussi"]kyllä Samarassa teho riittää pienemmille vaunuille, siinä missä muissakin, mutta käsittääkseni Samaran kytkimet ei ole kovin kestäviä ja niitähän noissa vetohommissa palaa. yleensäkin pitäisi etuvetoisen auton sopivuutta vetoautoksi aika huonona. Olen dollya kerran hinannut Samaralla jossa 1,3 kone ja kuorma reilu 1000 kg, kyllä se kulki ja mäetkin nousi, mutta talvella huomasi kyllä kuinka etupyöriltä loppui pito toisinaan, ajovaihteina oli 2 ja 3. vaihde. itellä on ollu muutama 130-160 tkm ajettu Samara joissa kaikissa ollut kytkin jo säätövaran lopussa (normaalikäytössä) ja vääränlaiset kytkinlevyt on räjähdelly jo pienemmissäkin kilometreissä.[/quote
Mikä on vääränlainen kytkinlevy???
Mikä on vääränlainen kytkinlevy???
Re: asuntovaunun veto samaralla
Takavedolla 1500:lla olen kiskonut 860-kiloista Matkaajaa, aika nuhaista menoa on enkä usko että samara tarjoaa vääntöä juuri enempää(?) ja tosiaan vielä etuveto. Mutta eiköhän samarakin vaununvetoa hetken kestä kunhan ei mikään hillitön telivaunu oo. Toki ei se paino pelkästään merkkaan vaan paljolti ilmanvastus.
Oi kun oiskin tehokas diisseli...
Oi kun oiskin tehokas diisseli...
Reippaina käymme rekkain alle 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: asuntovaunun veto samaralla
Samara ruiskukoneellahan antaa aika mukavaa tasaista vääntöä verrattuna kaasutin Ladoihin, joskin vääntöä ei sen enempää ole kuin takavedossakaan.
Kytkin on kai ihan alkuvuosina vaihtunut 2108 mallista 2109 malliin (mitä lie parannusta) ja olikohan vielä joku parannus 21093 malliin ja ruiskuissa (viennissä) 2110/2112 eli 110:n kytkin. Oletettavasti tuo 110 malli on tehty kestämään voimaa. Ite kerran tietämättä asiasta meni ruisku-Samaraan joku varastoon jäänyt antiikki kytkin nähtävästi tuota 2108 mallia ja ei montaa tuhatta tarvinnut ajaa kun kytkin ei taas tuntunut uudelta. Lisäksi venäjälläkin myydään kai erillaisia tarvikekytkimiä, joissa mm. jouset katkeilee ja muuta, niissä on rakenteellisia eroja.
Kytkin on kai ihan alkuvuosina vaihtunut 2108 mallista 2109 malliin (mitä lie parannusta) ja olikohan vielä joku parannus 21093 malliin ja ruiskuissa (viennissä) 2110/2112 eli 110:n kytkin. Oletettavasti tuo 110 malli on tehty kestämään voimaa. Ite kerran tietämättä asiasta meni ruisku-Samaraan joku varastoon jäänyt antiikki kytkin nähtävästi tuota 2108 mallia ja ei montaa tuhatta tarvinnut ajaa kun kytkin ei taas tuntunut uudelta. Lisäksi venäjälläkin myydään kai erillaisia tarvikekytkimiä, joissa mm. jouset katkeilee ja muuta, niissä on rakenteellisia eroja.

Re: asuntovaunun veto samaralla
Onneksi on ollut viimevuosina havaittavissa, että nämä koppien vetäjät ovat vihdoinkin tajunneet, että vetoautossa on oltava woimaa.
Isokoneinen (vähintään 2.0) tai joku maasturi (tai mikä tahansa alennusvaihteistolla varustettu auto) tai muuten vain vahva kiisseli vetoautoksi, niin ei tarvitse olla tien tukkona jokaisessa mäessä.
Isokoneinen (vähintään 2.0) tai joku maasturi (tai mikä tahansa alennusvaihteistolla varustettu auto) tai muuten vain vahva kiisseli vetoautoksi, niin ei tarvitse olla tien tukkona jokaisessa mäessä.
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
- LADA 112 T.T
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 148
- Liittynyt: 7.11.2005 15:44
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: asuntovaunun veto samaralla
mapa merkkinen kytkinpaketti venäjältä ostettu on sata kertaa parempi,kuin mitä on kokemusta orginaaleista samaran ja 110 . mapa on muuten turkissa valmistettu.
Re: asuntovaunun veto samaralla
No ei niistä niin vain ohi mennä, jos on 200m letka jo takana ja ohituspaikkoja 1/10km.Idän Ihme 1 kirjoitti:Kyllä niistä ohi pääsee, ellei itsellä ole vieläkin paskempi auto..Qulle kirjoitti:Onneksi on ollut viimevuosina havaittavissa, että nämä koppien vetäjät ovat vihdoinkin tajunneet, että vetoautossa on oltava woimaa.
Isokoneinen (vähintään 2.0) tai joku maasturi (tai mikä tahansa alennusvaihteistolla varustettu auto) tai muuten vain vahva kiisseli vetoautoksi, niin ei tarvitse olla tien tukkona jokaisessa mäessä.
...ja ei oo siitä kiinni, että omasta autosta kulku loppuis... oli sitten liikkeellä käyttiksellä tai harrasteladalla

1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Re: asuntovaunun veto samaralla
No ei mua sureta jos oon henkilöautojen tien tukkona, mutta kyllä mä yritän Ladallakin vaunua kiskoessa pitää yllä semmosta vauhtia, etten kauheasti ole raskaan kaluston haittana. Ikävä kyllä 90:ä ajaminen ko yhdistelmällä ei vaan innosta kovin tuulisella kelillä, ja mäissä vauhti toki hyytyy mutta niin se hyytyy rekoillakin. Tarpeen tullen annan tietä, mutta henkilöautoilijoilla ei luulis niin kiire olevan etteikö perässä jouda ajaa jos ei ohi pääse 

Reippaina käymme rekkain alle 

Re: asuntovaunun veto samaralla
Kyllä ruisku-samarasta voimaa on laillisiin vetoihin kun kepittää, eikä samara ylikuumene kovin helpolla, mutta löysät jouset voi tuottaa vetopuuhissa ongelmia kun auto alkaa heittelehtiä, vaikka moottoritien rampit on aika pahoja paikkoja. Ohjekirjassa on että ei saa ilman jarruja hinata yli 300kg kärryä. Ainakin sedani puskee helpolla ko tilanteessa.
Luk-merkkinen kytkin toimii kokemuksien mukaan samarassa hyvin, lähdöissä nykiminen vähenee olemattomiin, ottaa tasaisesti kiinni liikematkalla eikä haise vaikka hinaa autoa tai kiihdyttää täysillä. Alkuperäinen on aika surkea, itse vaihtaisin mielelläni lukkiin vaikka ei mitään vikaa olisikaan.
Tehoton maasturi on muuten melko onneton vetoauto..kokemusta 2.2D isuzusta.
Luk-merkkinen kytkin toimii kokemuksien mukaan samarassa hyvin, lähdöissä nykiminen vähenee olemattomiin, ottaa tasaisesti kiinni liikematkalla eikä haise vaikka hinaa autoa tai kiihdyttää täysillä. Alkuperäinen on aika surkea, itse vaihtaisin mielelläni lukkiin vaikka ei mitään vikaa olisikaan.
Tehoton maasturi on muuten melko onneton vetoauto..kokemusta 2.2D isuzusta.
Re: asuntovaunun veto samaralla
Yksinkertainn kaava laskea auton voimantarve peräkärrin kiskomiseen löytyy jo ammoisista ajoista. Auton hevosvoimamäärä x 10 = maksimi peräkärrinpaino.
Jyrki-boy
Jyrki-boy
Re: asuntovaunun veto samaralla
Eli 6.2diesel neliveto blazerilla ja jollakin "GTI-uunolla" on samat veto-ominaisuudet, kun niissä on samat tehot(n.130hv)?
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton