Ajoituksen tarkastaminen?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
No, niin. Nyt on sitten yläkertaa otettu taaksepäin se yksi hammas. Nyt alakerta on 9mm jäljessä yläkertaa. Toisinpäin yläkerta on 4,5mm edellä alakertaa. Ovatko toleranssien rajoissa?
Toinen asia. Jos homma olisi täysin sekaisin nyt ja venttiilit olisivat vaarassa, niin voisiko tuon tarkastaa pyörittelemällä konetta kampiakselista normaaliin kiertosuuntaan? Entäpä ykkössylinterin yläkuolokohdan tarkastaminen?
Pakko kysyä nyt kaikki ennenkuin rupean paukuttelemaan. Sehän tästä puuttuisi, että venttiilit saataisiin kieroon tai palasiksi.
Toinen asia. Jos homma olisi täysin sekaisin nyt ja venttiilit olisivat vaarassa, niin voisiko tuon tarkastaa pyörittelemällä konetta kampiakselista normaaliin kiertosuuntaan? Entäpä ykkössylinterin yläkuolokohdan tarkastaminen?
Pakko kysyä nyt kaikki ennenkuin rupean paukuttelemaan. Sehän tästä puuttuisi, että venttiilit saataisiin kieroon tai palasiksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
mielestäni pitäisi valita se vaihtoehto joka on lähimpänä "oikeaa"
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Koska kampiakseli pyörii 2x enemmän kuin nokka, niin en tuossa tarkoittanut vaihtoehtoisia mittoja vaan mittaustavasta riippuen tulevat nuo mitat. Eli jo ylämerkki on kohdallaan, niin alhalla ollaan 9mm jäljessä. Jos alhaalla ollaan kohdallaan, niin ylhäällä ollaan 4,5mm edellä.
Nyt kuitenkin kiristettyäni ketjun ero pieneni entisestään. Ainoa asia on nyt pelko venttiilien osumisesta mäntiin. Toisaalat en ole tehnyt mitään niin isoa mullistusta, että lelut olisivat aivan sekaisin.
Mitenhän tuon venttiilivaaran parhaiten tarkastaisi pois?
Nyt kuitenkin kiristettyäni ketjun ero pieneni entisestään. Ainoa asia on nyt pelko venttiilien osumisesta mäntiin. Toisaalat en ole tehnyt mitään niin isoa mullistusta, että lelut olisivat aivan sekaisin.
Mitenhän tuon venttiilivaaran parhaiten tarkastaisi pois?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
jos ero on nyt pienempi kuin ennen niin ei ole mitään vaaraa venttiilivaurioon
sinähän jo pyörittelit yhden päivän sitä konetta suuremmalla heitolla
venttiilit olisivat silloin hajonneet jos olisivat hajoamassa
sinähän jo pyörittelit yhden päivän sitä konetta suuremmalla heitolla
venttiilit olisivat silloin hajonneet jos olisivat hajoamassa
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Niinpä tietenkin. Sitten vaan leluja kasaan ja kokeilemaan kilkatusta ja kalkatusta. Pitä�ä��p�kkuja että vik�olisi ollut ajoituksessa. Tuntuma on nyt ainakin hyvä. Toi�ttavasti ei liian toiveikas. Pullahan voi aina mennä pannu�kuksi.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
tarkistithan kiristimen että toimii
eli säätötappi liikkuu jousivoimalla ja kara kiristettäessä lukitsee
ettei hyppää uudelleen
onnea
eli säätötappi liikkuu jousivoimalla ja kara kiristettäessä lukitsee
ettei hyppää uudelleen
onnea
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Jousivoima pelaa, mutta karaa en vielä laittanut. Tuli ukkonen ja panin lelut piiloon. Nyt kimppuun.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Jos alakerta tuli alkujaan jäljessä 16mm ja nyt yhdellä hampaalla muutettuna vieläkin 9mm, niin eikö se toisen hampaan hyppyyttämisellä menisi kokolailla kohdalleen?
Tosin ihmettelen kovin, miten nokka voi entuudestaan edistää hampaan tai kaksi, kun se normaalisti ketjun venyessä ja kirittäessä alkaa jätättää, koska kiristin vetää ketjua nokkapyörään nähden taaksepäin.
Tosin ihmettelen kovin, miten nokka voi entuudestaan edistää hampaan tai kaksi, kun se normaalisti ketjun venyessä ja kirittäessä alkaa jätättää, koska kiristin vetää ketjua nokkapyörään nähden taaksepäin.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Tarkastan vielä kohta ajoitusmerkit millileen kun ketju on nyt kiristetty lopullisesti ja nokkaketjun hammaspyörä lukittu kunnolla. Lisäksi kiilahihan on asennettu ja kiristetty löysällä ollut vesipumpun hihnapyörä.
Mutta, mutta... Entäpä kampiakselin asentotunnistin joka oli pois paikoiltaan kun pyörittelin konetta kohdalleen ja kiristelin ketjua. Pitääkö asentotunnistin tulla juuri johonkin tiettyyn kohtaan kampiakselin hihnapyörää kun ajoitus on kohdallaan? Pitääkö sen olla jotenkin synkronissa 1sylinterin yläkuolokohdan kanssa? Miten se asentotunnistin tunnistaa? Niistäkö lovista, joita on hihnapyörässä?
Tätä tarvittaisiin vielä tietoon, ennen kuin alan kokeilla konetta tai paremminkin asentaa ohjausyksikköä ja puolia.
Mutta, mutta... Entäpä kampiakselin asentotunnistin joka oli pois paikoiltaan kun pyörittelin konetta kohdalleen ja kiristelin ketjua. Pitääkö asentotunnistin tulla juuri johonkin tiettyyn kohtaan kampiakselin hihnapyörää kun ajoitus on kohdallaan? Pitääkö sen olla jotenkin synkronissa 1sylinterin yläkuolokohdan kanssa? Miten se asentotunnistin tunnistaa? Niistäkö lovista, joita on hihnapyörässä?
Tätä tarvittaisiin vielä tietoon, ennen kuin alan kokeilla konetta tai paremminkin asentaa ohjausyksikköä ja puolia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Vielä tuohon vasinaiseen ajoitukseen. Nyt kun lelut on kasassa, kiinni ja tiukalla, nokka edistää 2,5mm. Toleranssin piirissäkö?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
No jo on kysymys... Siis eihän sitä tunnistinta voi asentaa mihinkään muualle kuin siihen korvakkeeseen mihin se on tarkoitettu.PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Pitääkö asentotunnistin tulla juuri johonkin tiettyyn kohtaan kampiakselin hihnapyörää kun ajoitus on kohdallaan?

Juu niitä lovia se laskee, yhdessä kohtaahan niitä on kaksi rinnakkain.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Kysymys oli epätarkka. Tarkoitin sitä, että täytyykö hihnapyörän olla jossakin tietyssä samassa asennossa tunnistinta kiinni laitettaessa kuin silloin kun sen otti irti. Minä kun en vielä tuosta meiningistä ihan kaikkea ymmärrä. Tosin nyt jo paljon enemmän kun olen tätä puuhannut.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
^^ Ei todellakaan tarvitse olla. Mites meinaat että Lada lähtisi yleensä normaalisti käyntiin, jos homma olisi tuosta kiinni? 
Ja kuten olet varmaan huomannut, hihnapyörää ei saa paikoilleen kuin yhteen asentoon, eli siihen oikeaan

Ja kuten olet varmaan huomannut, hihnapyörää ei saa paikoilleen kuin yhteen asentoon, eli siihen oikeaan

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Ajoituksen tarkastaminen?
Tämä selvä. Sähkövehkeet on kiinni. Päräyttämään! Että jännittääkö? No murhast...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?