Kesäladan hifistys alkoi
Kesäladan hifistys alkoi
Viikonloppuna alkoi nappiksen hifistys. Purin aluksi sisustasta penkit ja lattimatot pois ja korjailin vesivahinkojen jälkiä. Pahiten märkinyt oli kuskin jalkatila, joka oli ihan homeessa. Kaavin sieltä kaikki bitumit pois. Alta paljastui yllättäen ruostetta, ei tosin vielä hälyttäviä määriä.
Ruosteiden poiston yhteydessä löytyi myös pari pientä ruostevauriota: etupalkin kohdalla oleva lattian sauma oli yhdestä kohti sen verran ruostunut, että siihen oli tullut noin millin rako, josta kajasti valo. Lisäksi löytyi yksi sormenmentävä reikä, joka johti koteloon. Vauriot olivat onneksi niin pieniä, että niistä selvisi näyttämällä pelkkää hitsipuikkoa, uutta peltiä ei tarvinnut laittaa. Lopuksi putsasin lattian tinnerillä, maalasin ja laitoin äänieristymattoa kaksi kerrosta. Pitää nyt katsoa, jos jossain vaiheessa laittaisi myös bitumia.
Kesällä on sitten edessä myös alustan pesu ja kunnollinen ruosteensuojaus. Viikonloppuna tehtiin myös perushuoltoa, eli vaihdettiin kaikki öljyt, tulpat ja tuulettajan hihna. Pakoputki vuotaa, ja tuomiona oli, että larppa tarvii uuden keskiosan putkeen. Kävin sitten eilen motonetista Mufflex-merkkisen keskiosan 19 eurolla, ei paha hinta. Laadusta ei sitten tiedä mitään, mutta saa vältellä larppaan.
Apumiehen puolella ja lattiassa ei ollut juuri yhtään ruostetta, enkä sieltä edes poistanut bitumia kuin muutamin paikoin. Huomasin, että jos bitumi on tiukasti kiinni, niin sen alapuolella on myös pelti silloin virheetön. Löysästi olevan bitumin alta sen sijaan voi löytyä ruostetta. Takajalkatilat olivat virheettömät, joten niille en tehnyt mitään.
Opetus: kannattaa kurkkia sinne lattiamattojen alle ja kuivata mahdolliset kosteudet, koska vaikka autolla ajaisiki kuinka vähän, niin jalkatila ruostuu, jos siellä seisoo vesi 20 vuotta.
Mutta sitten itse hifistys:
Koska budjetti on rajallinen, niin tässä vaiheessa tyydyin laittamaan ohjelmalähteeksi entisen auton Blaupunkt CD-soittimen ja sen perässä olevan CD-vaihtajan. Kaiuttimiksi ostin kaksi paria Hertzin edullisia 5.25" erillissarjoja Joensuun ykköskoneen loppuunmyynnistä yhteishintaan 138 eur, joista toinen menee hattuhyllylle ja toisen laitan eteen jalkatilaan kick-paneeleihin. http://www.powerset.fi/autohifi/hertz/hz-esk130.jpg
Hattuhylly tehtiin kokonaan uusiksi MDF-levystä ja siihen askarreltiin samaisesta levystä korotukset kaiuttimille, jotta ne mahtuivat paikalleen ilman peltien leikkelyä.
Ensi viikonloppuna on tarkoitus rakennella asennuspaikat etukaiuttimille. Etukaiuttimet kokeilen laittaa pieniin (3l) umpikoteloihin, mutta jos eivät soi niissä minkään vertaa, niin sitten joutuu rakentaa paikat oviin. Oviasennus vaan edellyttää oven vuorauksen bitumilla ja ovipaneelin vahvistamisen, jotta ämyri ei resonoisi.
Tässä vaiheessa kytken kaiuttimet mankan vahvistimen perään, mutta etsinnässä olisi edullinen 4-kanavainen vahvistin joltain laatumerkiltä. Subbariksi tulee joko 8" elementti hanskalokeroon tai vaihtoehtoisesti 12" Infinity entisestä autosta, jolloin sijoituspaikka olisi takakontti. Kuvia tulossa heti kun ehdin laittaa.
Larppa tulee mahdollisesti näytille Joensuuhun Rivermeet 2007 tapahtumaan kesäkuussa. http://mediarace.fi/rivermeet/
Ruosteiden poiston yhteydessä löytyi myös pari pientä ruostevauriota: etupalkin kohdalla oleva lattian sauma oli yhdestä kohti sen verran ruostunut, että siihen oli tullut noin millin rako, josta kajasti valo. Lisäksi löytyi yksi sormenmentävä reikä, joka johti koteloon. Vauriot olivat onneksi niin pieniä, että niistä selvisi näyttämällä pelkkää hitsipuikkoa, uutta peltiä ei tarvinnut laittaa. Lopuksi putsasin lattian tinnerillä, maalasin ja laitoin äänieristymattoa kaksi kerrosta. Pitää nyt katsoa, jos jossain vaiheessa laittaisi myös bitumia.
Kesällä on sitten edessä myös alustan pesu ja kunnollinen ruosteensuojaus. Viikonloppuna tehtiin myös perushuoltoa, eli vaihdettiin kaikki öljyt, tulpat ja tuulettajan hihna. Pakoputki vuotaa, ja tuomiona oli, että larppa tarvii uuden keskiosan putkeen. Kävin sitten eilen motonetista Mufflex-merkkisen keskiosan 19 eurolla, ei paha hinta. Laadusta ei sitten tiedä mitään, mutta saa vältellä larppaan.
Apumiehen puolella ja lattiassa ei ollut juuri yhtään ruostetta, enkä sieltä edes poistanut bitumia kuin muutamin paikoin. Huomasin, että jos bitumi on tiukasti kiinni, niin sen alapuolella on myös pelti silloin virheetön. Löysästi olevan bitumin alta sen sijaan voi löytyä ruostetta. Takajalkatilat olivat virheettömät, joten niille en tehnyt mitään.
Opetus: kannattaa kurkkia sinne lattiamattojen alle ja kuivata mahdolliset kosteudet, koska vaikka autolla ajaisiki kuinka vähän, niin jalkatila ruostuu, jos siellä seisoo vesi 20 vuotta.
Mutta sitten itse hifistys:
Koska budjetti on rajallinen, niin tässä vaiheessa tyydyin laittamaan ohjelmalähteeksi entisen auton Blaupunkt CD-soittimen ja sen perässä olevan CD-vaihtajan. Kaiuttimiksi ostin kaksi paria Hertzin edullisia 5.25" erillissarjoja Joensuun ykköskoneen loppuunmyynnistä yhteishintaan 138 eur, joista toinen menee hattuhyllylle ja toisen laitan eteen jalkatilaan kick-paneeleihin. http://www.powerset.fi/autohifi/hertz/hz-esk130.jpg
Hattuhylly tehtiin kokonaan uusiksi MDF-levystä ja siihen askarreltiin samaisesta levystä korotukset kaiuttimille, jotta ne mahtuivat paikalleen ilman peltien leikkelyä.
Ensi viikonloppuna on tarkoitus rakennella asennuspaikat etukaiuttimille. Etukaiuttimet kokeilen laittaa pieniin (3l) umpikoteloihin, mutta jos eivät soi niissä minkään vertaa, niin sitten joutuu rakentaa paikat oviin. Oviasennus vaan edellyttää oven vuorauksen bitumilla ja ovipaneelin vahvistamisen, jotta ämyri ei resonoisi.
Tässä vaiheessa kytken kaiuttimet mankan vahvistimen perään, mutta etsinnässä olisi edullinen 4-kanavainen vahvistin joltain laatumerkiltä. Subbariksi tulee joko 8" elementti hanskalokeroon tai vaihtoehtoisesti 12" Infinity entisestä autosta, jolloin sijoituspaikka olisi takakontti. Kuvia tulossa heti kun ehdin laittaa.
Larppa tulee mahdollisesti näytille Joensuuhun Rivermeet 2007 tapahtumaan kesäkuussa. http://mediarace.fi/rivermeet/
Kuvia tulee tänne sitä mukaa kun projekti etenee. Ja nyt Lada on sitten varmuudella tulossa Joensuussa 9.6. järjestettävään Rivermeettiin. Pitäisi saada hifit valmiiksi ennen sitä.
http://www.freewebs.com/terda/hifiladaan.htm
http://www.freewebs.com/terda/hifiladaan.htm
Ihan yksityisenä olen ilmoittautunut. Eli saattaapi olla ainoa Lada siellä. Ja todennäköisesti vielä ensimmäinen koko tapahtuman historiassa.voimapesä kirjoitti:Hienoa. Pitääpä tulla katsomaan hifejä, jos vaikka saisi idoita omien poppien asennukseen. Onko tietoa tuleeko sinne muita ladoja vai joudutko edustamaan yksin?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Voin kokemuksesta sanoa että kyllä ladalla huomiota saa, tuning shown voitto viimekesältä on jo saavutuksena.
Eli voit olla varma että noin hienolla nappiksella olet vahvoilla palkinnoille!
Ja vaikka siellä joku muukin ladallaan olisi niin ei varmasti ole noin hienoa vaivalla ja rahalla ehostettua yksilöä! 
Eli voit olla varma että noin hienolla nappiksella olet vahvoilla palkinnoille!


Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Noo... mä en edes tiedä jaetaanko siellä mitään pokaaleja. Ja ei tätä ole niin kovin rahalla entisöity... mitä nyt myllytetty ja vahattu. Muutama vanhan papan tekemä lommokin tossa on, jotka pitäisi korjata. Mut ei valitettavasti ehdi ennen Rivermeettiä korjaa...larssi21074 kirjoitti:Voin kokemuksesta sanoa että kyllä ladalla huomiota saa, tuning shown voitto viimekesältä on jo saavutuksena.
Eli voit olla varma että noin hienolla nappiksella olet vahvoilla palkinnoille!Ja vaikka siellä joku muukin ladallaan olisi niin ei varmasti ole noin hienoa vaivalla ja rahalla ehostettua yksilöä!
Nyt laitoin pari kuvaa etukaiutinkoteloista. Lisää kuvia tulee jahka saan ne paikoilleen, johdotukset valmiiksi ja subbarikotelon rakennettua.voimapesä kirjoitti:Ei kai ne siellä lommoja katsele, kokonaisuus ja auton tyyli lienee ratkaisevin ja ainoana oikeana peltiautona niiden lasikuitu rakennelmien keskellä olet mielestäni varsin vahvoilla.
Milloin tulee lisää kuvia hifien asennuksista?
Hyvä että joku uskaltaa tuoda ladansa näytille.
Ja tänään tuli uudet istuinsuojat ja pistin ne tietysti heti paikalleen. Kaverit luonnehti lopputulosta pornon näköiseksi
http://www.freewebs.com/terda/uudetpenkinpaalliset.htm

http://www.freewebs.com/terda/uudetpenkinpaalliset.htm
- pelti kiinni
- Viestit: 114
- Liittynyt: 30.9.2003 23:55
- Paikkakunta: Hki