eripari renkaat katsastukseen?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mikäs niistä nypityistä tekisi kelvottomat talvikäyttöön? Talvirenkaathan ne on edelleen. Ei Suomessa edellytetä nastojen käyttöä. Jos joku ei halua kuluttaa teitä eikä halua ostaa kitkoja niin eikö se ole lakien mukaan ihan OK? Meillähän on tosiaan vain 3kuukauden talvirengaspakko. Millä ihmeellä voitaisiin perustella nypittyjen laittomuus?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sanoisiko tuon jo terve järki? Pitäisikö nastattomassa olla merkintä "studless" sen M+S:n lisäksi? Kysy konttorilta...
AKE kirjoitti:..Jos autossa käytetään nastarenkaita, nastat on oltava kaikissa pyörissä.. ..Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten...
Eli tulisiko laittomasta rengastuksesta laillinen, kunhan nyppii eniten nastoja omaavasta renkaasta niin paljon nastoja pois, että ero putoaa alle tuon 25% huonoimpaan :roll: Jaa'a.

Kuten sanoin, en tiedä varmaksi. Itse ainakaan en tule koskaan ajamaan talvella nastarenkailla ilman nastoja, mutta jokainenhan taaplaa tavallaan :roll:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kaverilla oli vahingossa jäänyt kaksi nastaa toiseen saman akselin renkaaseen ja huomautus tuli. Nyppäs ne kaks pois ja hyvä tuli. Teki sen sillä samalla reissulla. Eihän tässä kai ole kysymys siitä mitä kukin pitää parhaimpana vaan siitä voiko jotakin tehdä lain puitteissa. Mielenkiintoinen keskustelu kumminkin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Miinoitettu! kirjoitti:Kaverilla oli vahingossa jäänyt kaksi nastaa toiseen saman akselin renkaaseen ja huomautus tuli. Nyppäs ne kaks pois ja hyvä tuli.
Kesärenkailla ainakin menee noin. Kuten järkevää onkin.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

ainakin ennen on saanut ostaa nastarenkaat myös ilman nastoja, jolloin ne on ns. ympärivuoden renkaat. Itellä on tuossa Talbotissa kyseiset renkaat, nastoille on kuopatkin, mutta niitä siinä ei ole koskaan ollut. Ja tieto on varma, koska oma isoisä ne renkaat osti n. 8v sitten. Paskahan nuilla on kyllä ajaa, sitä en kiellä :lol:

Mutta minunkin tiedon mukaan nypityt renkaat ovat lailliset ympäri vuoden...
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Miinoitettu! kirjoitti:Mikäs niistä nypityistä tekisi kelvottomat talvikäyttöön? Talvirenkaathan ne on edelleen... ...Millä ihmeellä voitaisiin perustella nypittyjen laittomuus?
Mielestäni järjen pitäisi jo kertoa, että tuollaiset nypityt ovat hengenvaarallisia, kun eihän ne mitään pidä.
Ja ihan turha väittää mitään ennakoinnista +ym. , kun liikenne on täynnä yllättäviä tilanteita. Ei siellä koskaan voi kaikkea ennakoida.

Samasta syystä voitaisiin nypityt määrätä laittomiksi, kun eihän kesärenkaillakaan saa ajella...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Voitaisiinhan ne nypityt kieltää, mutta kun ei ole vielä kielletty. En minäkään nypityillä talvella aja, mutta tässä olikin kyse siitä, millaisia sääntöjä meillä Suomessa on noiden renkaiden suhteen. En minäkään suosittele nypittyjä talvikelille kenellekään. Niitä vaan saa käyttää ympäsi vuoden, jos joku niin haluaa tehdä. Järkeä saa myös käyttää, mutta säännöt eivät aina ole järkeviä. :oops:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Stefa kirjoitti:Sanoisiko tuon jo terve järki? Pitäisikö nastattomassa olla merkintä "studless" sen M+S:n lisäksi? Kysy konttorilta...
AKE kirjoitti:..Jos autossa käytetään nastarenkaita, nastat on oltava kaikissa pyörissä.. ..Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten...
Eli tulisiko laittomasta rengastuksesta laillinen, kunhan nyppii eniten nastoja omaavasta renkaasta niin paljon nastoja pois, että ero putoaa alle tuon 25% huonoimpaan :roll: Jaa'a.

Kuten sanoin, en tiedä varmaksi. Itse ainakaan en tule koskaan ajamaan talvella nastarenkailla ilman nastoja, mutta jokainenhan taaplaa tavallaan :roll:
Tulee laillinen,totta...
Mutta jännintä on se että jos nastasta on runko jäljellä niin se on nasta vaikka siinä ei piikkiä enää olisikaan.
Konttorilta kysytty juttu.
Eli ei voi periaatteessa hylätä nastaeron vuoksi eikä kesärenkaana sinällään mene koska "nastat ovat paikallaan...." :roll:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tuosta nastaerosta tuli mieleen, kun yksi kaveri erehtyi viemään autonsa katsastukseen nastarenkailla juuri ennen pääsiäistä. Katsastusmies oli sitten räknännyt katkenneita nastoja ja hylännyt auton liian suuren nastaeron vuoksi.
Muuta vikaa ei ollut, joten tuntuu vähän kohtuuttomalta vaatia jälkitarkastusta, kun ne renkaat oli muutenkin vaihdettava hetikohta alta pois. Kaveri vaihtoi sitten kesärenkaat ja haki leiman noituen että taas oli parikymppiä selällään ihan vain sen tähden ettei ollut viitsinyt vaihtaa renkaita ennen katsastusta...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kellä riittää intoa ja energiaa nyppiä nastoja pois kun Ladaan saa melko edullisesti jopa uusia renkaita, puhumattakaan käytetyn markkinoista! :?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No minä tossa keväällä neljät nypin eikä tuntunu missään. Kaikki täysin kulumattomilla pinnoilla, mutta nastat revitelty mäkeen, katki tai muuten vaan toimimattomaksi.

En tosin saanut montaa nyppiä vaan väänsin kevyesti meisselillä ylös. Hohtimilla se vasta helppoa on. Vanhanaikaiset hohtimet kiinni nastan päähän (täytyy siis olla jonkin verran nastaa ylhäällä) ja nostetaan nasta ylös hohtimen kaarta hyväksi käyttäen. Yksi rengas ei kestä yhtään kauemmin kuin moottorisahan viilaus. 4rengasta n. 5minuuttia.

No, tietysti minulle se on merkityksellistä, koska olen tosiaankin uusiokäyttäjä ja kierrättäjä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

Miinoitettu! kirjoitti:. 4rengasta n. 5minuuttia.
eli 1minuutti 15 sekunttia rengas
nastoja keskimäärin 120kpl eli alta sekunttiin/nasta
aika nopeaa
minulta tuhraantuu vähintään tuo viisiminuuttia yhden renkaan kanssa
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

pressa kirjoitti:
Miinoitettu! kirjoitti:. 4rengasta n. 5minuuttia.
eli 1minuutti 15 sekunttia rengas
nastoja keskimäärin 120kpl eli alta sekunttiin/nasta
aika nopeaa
minulta tuhraantuu vähintään tuo viisiminuuttia yhden renkaan kanssa
Kovasti on nypitty reilu minuuutti ja rengas :shock: :D

Pilkun viilausta...
"Auton renkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 13", saa olla enintään 90 nastaa, renkaassa, jonka vanteen halkaisija on enintään 15", saa olla enintään 110 nastaa.
Ja nastarenkaat kelpaavat talvikäyttöön myös nastattomina, jolloin ne muuttuvat talvirenkaiksi jolloin niitä ei tarvitse keväällä vaihtaa pois.

Menee OT mutta tuossa joku aika takaperin kysyin katsastusinssiltä että mites sellainen rengas missä on merkintä "M+S",vaikka on kesärengas pinnan puolesta.
Sanoi että kelpaa talvikäyttöön kun merkintä on....
Sitten näytin renkaan niin äijä lähti hiljaa pois :lol:
kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Vähän yliarviontia

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Taisin arvioida vähän yli tuon nyppimisajan. Pannaan 10min per sarja. Ehkä ajan arviointi on turhaa. Parempi vain todeta, että minusta nyppiminen ei ollut iso vaiva. Joku varoitteli siitä ja sen vaivoista. Mitä korkeammalla nasta on, sen halpompi. Niillä käyräleukaisilla vanhanaikaisilla hohtimilla se homma on tosiaan helppoa kuin heinänteko.

Paljonko ne uudet halvat tai käytetyt kesikset Ladaan maksaa? Mistä niitä hommaatte? Ovatko pinnoitetut kunnolliset? En kerran löytänyt halpoja ja aloin siksi uusiokäyttää vanhoja nastiksia.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

155/80-13 kesäpyörät 155e
sisältäen vannrtyön, tasapainoituksen ja kierrätysmaksun
ovat uusia ei pinnattuja
Vastaa Viestiin