Paisuntasäiliö vuotaa.
Paisuntasäiliö vuotaa.
Nyt tarvittais apua! Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö vuotaa. Olen jo kerran paikannut sen ja nyt on tullut uusi vuoto. Kerran oli täällä juttua, että jonkun toisen auton säiliö sopisi Ladaan, mutta en löytänyt hakutoiminnollakaan sitä vanhaa juttua. Siis kysymys on: Sopiiko sinne jonkun muun auton säiliö ja siinä tapauksessa minkä?
Auto on -03 STW 8v.
Osku
Auto on -03 STW 8v.
Osku
Kyl tulee. Aina sihahtaa ku korkaa...
Kokeile vaikka ku moottori on kuuma, mutta varovasti.

From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Terve!
Paisuntasäiliössä on sama paine kuin muussakin jäähdytysjärjestelmässä. Säiliön painekorkin venttiili avautuu noin 1,2 bar paineessa.
Ylipaineella muun ohella nostetaan jäähdytysnesteen kiehumispistettä ja tehostetaan lämmönsiirtymistä sylinteriryhmä ja -kansi > neste > jäähdytinkennosto.
Säiliön on siis kestettävä vähintään n. 1,5 bar ylipaine.
Hätätapauksessa, jos säiliö vuotaa ja ajoa on jatkettava:
- lämmityslaite ja puhallin täysille
- vältä moottorin rasittamista
Näin siksi, että nesteen lämpotila pysyisi mahdollisimman alhaalla.
- löysää paisuntasäiliön korkki (kiinnitä teipillä, ettei kierry kokonaan auki ja putoa)
Näin siksi, että paine säiliössä ei nousisi.
Tarkista nesteen määrä riittävän usein. Hätätapauksessa riittää, että säiliön pohja on peitossa.
SvS
Paisuntasäiliössä on sama paine kuin muussakin jäähdytysjärjestelmässä. Säiliön painekorkin venttiili avautuu noin 1,2 bar paineessa.
Ylipaineella muun ohella nostetaan jäähdytysnesteen kiehumispistettä ja tehostetaan lämmönsiirtymistä sylinteriryhmä ja -kansi > neste > jäähdytinkennosto.
Säiliön on siis kestettävä vähintään n. 1,5 bar ylipaine.
Hätätapauksessa, jos säiliö vuotaa ja ajoa on jatkettava:
- lämmityslaite ja puhallin täysille
- vältä moottorin rasittamista
Näin siksi, että nesteen lämpotila pysyisi mahdollisimman alhaalla.
- löysää paisuntasäiliön korkki (kiinnitä teipillä, ettei kierry kokonaan auki ja putoa)
Näin siksi, että paine säiliössä ei nousisi.
Tarkista nesteen määrä riittävän usein. Hätätapauksessa riittää, että säiliön pohja on peitossa.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
mä oon kuullu stooria, ettei ainakaan takavedossa ole paisari paineenalainen, eli se ei periaatteessa edes olis paisuntasäiliö vaan joku ylijäämäpurkki. onko se sit Samarassa painepuolella sitä en tiiä, en oikeestaan tajuu noista mitään, mutta toivottavasti joku kertoo.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Kyllä siellä pöntössä on normaali jäähdytysjärjestelmän paine. Siksi olenkin ajellut paikkauksen jälkeen korkki raollaan, ettei koko säiliö poksahtaisi.
Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.
Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?
Osku
Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.
Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?
Osku
Tämä voidaan pohtia huomenna miitissä.Osku kirjoitti:Kyllä siellä pöntössä on normaali jäähdytysjärjestelmän paine. Siksi olenkin ajellut paikkauksen jälkeen korkki raollaan, ettei koko säiliö poksahtaisi.
Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.
Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?
Osku
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: 3.10.2003 23:31
- Paikkakunta: tampere
Paisari.
Jops! Siis takapotkun paisarissa ei ole painetta, mutta Samaran ja 110:n
säilössä on ,että korvaavaksi säiliöksi on laitettava painettakestävä versio
joka tietysti on myös VW Golfin säiliö ,mutta tosiaan adaptereita se vaatii
sopiakseen
säilössä on ,että korvaavaksi säiliöksi on laitettava painettakestävä versio
joka tietysti on myös VW Golfin säiliö ,mutta tosiaan adaptereita se vaatii
sopiakseen

Järjestelmässä jossa ei ole jäähdyttimessä lainkaan korkkia, kuten etuvetoladat ja monet muut autot, se paisarin korkki on ainoa korkki koko systeemissä ja sen pitää silloin olla paineistettu.
Toisissa järjestelmissä on taas syylärin päällä painekorkki ja silloin se paisari on sellainen paineeton ylijäämäpurnukka kuten Jussi sanoi.
Kaikkein vanhimmissa ropposissa ei ole minkäänlaista paisaria vaan ylipaisuva neste menee suoraan maahan.
Toisissa järjestelmissä on taas syylärin päällä painekorkki ja silloin se paisari on sellainen paineeton ylijäämäpurnukka kuten Jussi sanoi.
Kaikkein vanhimmissa ropposissa ei ole minkäänlaista paisaria vaan ylipaisuva neste menee suoraan maahan.