Paisuntasäiliö vuotaa.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Osku
Viestit: 128
Liittynyt: 27.9.2003 14:02
Paikkakunta: Turku

Paisuntasäiliö vuotaa.

Viesti Kirjoittaja Osku »

Nyt tarvittais apua! Jäähdytysnesteen paisuntasäiliö vuotaa. Olen jo kerran paikannut sen ja nyt on tullut uusi vuoto. Kerran oli täällä juttua, että jonkun toisen auton säiliö sopisi Ladaan, mutta en löytänyt hakutoiminnollakaan sitä vanhaa juttua. Siis kysymys on: Sopiiko sinne jonkun muun auton säiliö ja siinä tapauksessa minkä?
Auto on -03 STW 8v.

Osku
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

periaatteessa mikätahansa säiliö jossa on samankokoiset letkuliittimet käy
ota vanha malliksi ja purkaamoja kiertämään että löytysi suurinpiirtein samanlainen
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Muistelen että Seat ibitsan säiliö oli sopiva. Vaikea taitaa olla paikata paisuntasäiliötä, painetta kuitenkin tulee koneen käydessä.
warre 353w sedan,
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Kyl tulee. Aina sihahtaa ku korkaa... :lol: Kokeile vaikka ku moottori on kuuma, mutta varovasti.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Paisuntasäiliössä on sama paine kuin muussakin jäähdytysjärjestelmässä. Säiliön painekorkin venttiili avautuu noin 1,2 bar paineessa.

Ylipaineella muun ohella nostetaan jäähdytysnesteen kiehumispistettä ja tehostetaan lämmönsiirtymistä sylinteriryhmä ja -kansi > neste > jäähdytinkennosto.

Säiliön on siis kestettävä vähintään n. 1,5 bar ylipaine.

Hätätapauksessa, jos säiliö vuotaa ja ajoa on jatkettava:

- lämmityslaite ja puhallin täysille
- vältä moottorin rasittamista

Näin siksi, että nesteen lämpotila pysyisi mahdollisimman alhaalla.

- löysää paisuntasäiliön korkki (kiinnitä teipillä, ettei kierry kokonaan auki ja putoa)

Näin siksi, että paine säiliössä ei nousisi.

Tarkista nesteen määrä riittävän usein. Hätätapauksessa riittää, että säiliön pohja on peitossa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä oon kuullu stooria, ettei ainakaan takavedossa ole paisari paineenalainen, eli se ei periaatteessa edes olis paisuntasäiliö vaan joku ylijäämäpurkki. onko se sit Samarassa painepuolella sitä en tiiä, en oikeestaan tajuu noista mitään, mutta toivottavasti joku kertoo.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Samarassa ja uudemmissa konstruktioissa (kuten 110, 111, 112) säiliö on paineenalainen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Osku
Viestit: 128
Liittynyt: 27.9.2003 14:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kyllä siellä pöntössä on normaali jäähdytysjärjestelmän paine. Siksi olenkin ajellut paikkauksen jälkeen korkki raollaan, ettei koko säiliö poksahtaisi.

Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.

Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?


Osku
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Osku kirjoitti:Kyllä siellä pöntössä on normaali jäähdytysjärjestelmän paine. Siksi olenkin ajellut paikkauksen jälkeen korkki raollaan, ettei koko säiliö poksahtaisi.

Tänään löytyi romuttamosta Volkkari Polon säiliö, minkä yritän sovittaa paikalleen. Kyllä oli muuten vaikea löytää sopivan mallinen säiliö, tämäkin oli vähiten huono, mutta kyllä kai sen saa sovitettua.

Ladassa on yksi paksu letku säiliön pohjassa ja kaksi ohutta nestepinnan yläpuolella. Polon säiliössä on se paksu alhaalla, mutta vain yksi ohut ylhäällä. Voisikohan ne kaksi ohutta liittää haarakappaleella yhteen ja laittaa purkkiin kiinni yhteisestä reijästä vai tarvitsevatko molemmat oman läpiviennin?


Osku
Tämä voidaan pohtia huomenna miitissä.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
Osku
Viestit: 128
Liittynyt: 27.9.2003 14:02
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Osku »

Näin tehdään.
vazili 2107
Viestit: 150
Liittynyt: 3.10.2003 23:31
Paikkakunta: tampere

Paisari.

Viesti Kirjoittaja vazili 2107 »

Jops! Siis takapotkun paisarissa ei ole painetta, mutta Samaran ja 110:n
säilössä on ,että korvaavaksi säiliöksi on laitettava painettakestävä versio
joka tietysti on myös VW Golfin säiliö ,mutta tosiaan adaptereita se vaatii
sopiakseen :?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Järjestelmässä jossa ei ole jäähdyttimessä lainkaan korkkia, kuten etuvetoladat ja monet muut autot, se paisarin korkki on ainoa korkki koko systeemissä ja sen pitää silloin olla paineistettu.

Toisissa järjestelmissä on taas syylärin päällä painekorkki ja silloin se paisari on sellainen paineeton ylijäämäpurnukka kuten Jussi sanoi.

Kaikkein vanhimmissa ropposissa ei ole minkäänlaista paisaria vaan ylipaisuva neste menee suoraan maahan.
Vastaa Viestiin