1700i kulkupuolen ihmeellisyydet

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jokari

1700i kulkupuolen ihmeellisyydet

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Otsikko on huono, mutta kertoo kaiken oleellisen.

Eli olen ihmetellyt tätä 1700i:n omituisuutta koko sen ajan kuin se on ollut minun omistuksessa. Eli lyhyesti, tuon vehkeen suorituskyky vaihtelee rajusti päivän/kuun asennon/whatever mukaan.

Siis kerran-pari viikossa tuo saa jonkin kohtauksen ihan normikäynnistyksen jälkeen. Normaalikulkuun verrattuna kulkee tosi pirteästi pienelläkin kaasulla, jenkaa vetää todella_hanakasti, vastaa kaasuun herkästi ja se tavallinen miettimisaika kaasua reilummin painettaessa on lähes kokonaan poissa. Ja mikä parasta, putki pitää todella kovaa möykkää verrattuna "normi"päivään :shock:

Ja seuraavan käynnistyksen jälkeen kaikki edellämainittu on tiessään. Ei se sillonkaan huonosti kulje, mutta persdynolla mitattuna ero tuohon "tehomoodiin" on valtava! :shock:

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan? Ominaisuus, vika vai mikä? Mistä ihmeestä voi johtua? En pysty vertaamaan tota normipäivän suorituskykyä oikeastaan mihinkään, koska sen edellisen 1700i:n koeajosta on jo liian kauan...
Viimeksi muokannut Jokari, 7.10.2006 20:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

kerran olen törmännyt tehonvaihteluun joka liittyi viimeksi ajettuun tiehen
syyksi paljastui välivaimennin jonka sisäputki oli ruostunut poikki ja tärinästä kääntyi välillä niin että pakokaasut eivät päässeet virtaamaan vapaasti
eli vastasi lähes kuorma-auton pakokaasujarrua

koska äänetkin vaihtelee niin voisi olla vaimentimen sisukset sinullakin sekaisin
(tai siis ladassasi)
Kimmo86

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Samanlaista ongelmaa oli myös meikäläisen azteekissa.. Meno piristyi ihan selvästi kun vaihtoi väliputken uuteen.
iigorr

Viesti Kirjoittaja iigorr »

samaa minä olen 1700 combissani ihmetellyt kun olen sillä nyt viikon päivät ajellu ja välille se menee oikein liukkaasti ja välillä tuntuu että tyyliin jarrut alkais laahaa ku painaa kaasua kunnolla :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
markku

Viesti Kirjoittaja markku »

Hyvin jokarin lada kulki tänään ... en huomannut mitään vikaa :lol:
Jokari

Tuo välivaimennin vois muuten olla ihan varteenotettava juttu. Ainakin vanhassa takapöntössä olivat sisukset irti...vanha keskiputki jäi vielä kiinni. Tuo välivaimennin ei kylläkään kolise yhtään, toisin kuin vanha takapönttö :roll:
markku kirjoitti:Hyvin jokarin lada kulki tänään ... en huomannut mitään vikaa :lol:
Siis kyllä se kulkee ihan kotitarpeiksi näin normipäivänä, mutta kun se saa "kohtauksen" niin tehonlisäys/tuntu on ihan käsittämätön...ihan kuin eri auto. Ei sitä eroa apukuskin paikalla hevillä tunne, kun ei kuitenkaan puhuta mistään +100 kaakista :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

cassu

Viesti Kirjoittaja cassu »

Edellinen 1700i kombi oli jotenkin tukkoinen (ei sillä pese edes 1500cc 2105:sta kiihdytyksessä, kertoo nykyinen omistaja). -Kerran kun pakoputken takaosa katkesi ennen takimmaista äänenvaimenninta kulku parani huomattavasti. Pistin sitten ehjän orginaaliputken takaosan paikalleen ja menohalut hukkuivat siihen.
Ladan oma pakoputkisto ahdistaa kovin, ja kattipelihän tuokin kombi oli. (Ilmeisesti katalysaattorikin melko tukkoinen).
Lisäksi myös löysä jakoketju aiheutti tyhjäkäynnin huojumista ja tehojen katoamista. Kulutuksessakin oli huomattavissa nousua jakoketjun löystyttyä.
Kulkeminen muuttui selvästi myös kelin mukaan. Kostealla ilmalla meno ei oikein maistunut (puuduksissa, hieman yski), mutta kuivalla ilmalla meni ihan kohtalaisesti.

Nykyinen 1700i on alkanut selvästi puutumaan kun jakoketju kuulostaisi olevan löysällä. Pitäs kiristellä, mutta kun ei vielä ole kerennyt / jaksanut. Kostea keli vaikuttaa tämänkin menohaluihin. Kostealla ilmalla tykkää hieman yskähdellä, muuten tehoja on mukavasti ja tuntuu olevan hevoset tallessa.

Menohaluja olen minäkin "mittaillut" ihan persdynolla. Tosin tuolla persdynollakin on hyvät ja huonot päivänsä. Välillä tuntuu ettei mikään nopeus / kiihtyvyys tunnu missään...
Välillä on sellaisia luulosairaita ajohetkiä jolloin yks kaks lähtee kiinnittämään huomiota johonkin sivuääneen joka on ollut aina mukana, mutta sillä kertaa se vaan jotenkin pistää korvaan.
Sitten sitä seuraa tuota ääntä korva tarkkana ja pähkäilee että mistä se voisi johtua. "Hajookohan tää nyt..." ... "kulkeeks tää nyt muka niin kun ennen ... ei kait ... kulkeepas ... ei ... mikäs toi nykäys oli..."
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mun mielestä Ladalla on aina hyviä ja huonoja päiviä :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Jokari

Cassu puhuu paljon ja asiaa. En siis ole ainoa joka kuuntelee latan ääniä vähän turhankin tarkasti :roll:

Se jäi vielä kertomatta, että silloin kun tuo vehjes saa tehokohtauksen, niin kone on todella hiljainen. Käyntiääni on lähinnä epäladamaista suhinaa ja seuraavan käynnistyksen jälkeen taas rapisee ja rallattaa. Jotain mätää tossa jakopäässä on kun tuo ketju ei näytä pysyvän säädössään yhtään. Luulen tietäväni miltä noin vähän ajetun pannun pitäisi kuulostaa, ja tuo on kaukana siitä...

Takapönttöhän tuossa on vaihdettu läpivirtaavaan, ja sen vaihto paranti kulkuhaluja jonkinverran. Liekö sitten siinä keskipöntössäkin jotain mätää, kuten myös ehkä katissakin. Ainakin sen jälkeen tuo herkesi vähän kulkemaan kun tuli ajettua Hämeenlinnasta Porvoon kautta Kotkaan, ja vauhtia sen 120-140 melkein koko matkan. Liekö karstat korventuneet tjtn...

On se piru ihme vehje :roll:

'aatee'

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

heitä katti pois sielt ja kokonaa 2' putkisto vaik yhel vapaasti virtaavalla vaimentimella ja sitte katastukseen katti 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Jokari

Haha, pellolla kaikki on toisin :lol:

Joo kyllä minäkin äänistä tykkään, mutta meteli olisi yhdellä vaimentajalla liian kova, saati sitten jos katin jättäisi pois. Sen verran kerkesin istua kaverin möly-Celican kyydissä että kovaäänistä putkistoa en todellakaan kaipaa. Ja sen huomasi kaverikin...

Nykyisellään tuo on hyvä, muuten hiljainen mutta ääntäkin lähtee tarvittaessa :wink:

'aatee'

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

jokari laita sitte 2 vaimenninta :wink:
ei ainakaa sitte katti ahdistais ladaa :P
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Jokari

Kirrasin sputnikista ketjun huolellisesti ja ohhoh mikä muutos :shock: Kuulostaa taas nätiltä ja rupesi liikkumaan oikein herkästi verrattuna eilisen nihkeään menoon. Tosin tuo pirun kostea keli ahistaa kulkua ihan selvästi, kaasaripelissä kuin myös ruiskussakin.

Alkaa kyllä loppua ymmärrys tuon kanssa...:? En mä muuten ihmettelisi asiaa, mutta kun tuo vehje muuttuu ihan eri autoksi kun kaikki on kohdallaan. Normaalimeno kun on niin hiton nuhaisen tuntuista.

Jaakkima
Ylläpito
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Nyt kun tuli ajettua enemmän maantiellä tuolla paremmin hengittävällä pakoputkella (siis uusi katti, kaksi Marteliuksen läpihönkivää ja koko komeus 2 tuumaista) niin itse tein seuraavan havainnon persdynolla ja mittareita seuraamalla että kulkee paremmin kuin orkkisputkella ja vastaa kaasuun paljon herkemmin, sekä kulutus tippui n. litran satasella.
cassu kirjoitti:Kostea keli vaikuttaa tämänkin menohaluihin. Kostealla ilmalla tykkää hieman yskähdellä,
Mulla teki Sepe samaa jossain vaiheessa, mutta oire poistui tulppien ja etenkin tulpanjohtojen vaihdolla. Vanhoja tutkiessani huomasin että olivat hanganneet toisiaan vasten ja johdoissa oli selviä kulumia. Ei yskinyt yhtään tänään reilun 500 km matkalla vaikka välillä oli tosi kosteaa.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Jokari

Jaakkima kirjoitti:Nyt kun tuli ajettua enemmän maantiellä tuolla paremmin hengittävällä pakoputkella (siis uusi katti, kaksi Marteliuksen läpihönkivää ja koko komeus 2 tuumaista) niin itse tein seuraavan havainnon persdynolla ja mittareita seuraamalla että kulkee paremmin kuin orkkisputkella ja vastaa kaasuun paljon herkemmin, sekä kulutus tippui n. litran satasella.
Paljonko Sepe imaisee soppaa nykyisellään? Ja millasta vauhtia pidit noin keskimäärin?

Itsellä tätä nykyä 10l kaupunki/nurkkapyörityksessä (hyvin vähän maantietä) ja matka-ajossa 80-100 km/h noin 8-8,5l. Voishan se toki vähemmälläkin mennä :roll:

Vastaa Viestiin