Mikä on vapaakytkin ?
Mikä on vapaakytkin ?
Miksi joissakin autoissa oli sellainen ?
Missä autoissa ?
Omia kokemuksia ?
Muita havaintoja
Missä autoissa ?
Omia kokemuksia ?
Muita havaintoja
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tarkoitatkohan siis sellaista mitä oli esim. aikoinaan saabeissa, että ku veto loppui (kaasu pois) isoimmalla vaihteella niin kytkin meni vapaalle ja bensaa säästy...
Korjatkaa, jos ei menny ihan näin.
Korjatkaa, jos ei menny ihan näin.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vapaakytkin on ollut yleinen 2-tahtisissa autoissa kuten saab 95:ssa ja Wartburgissa.Vapaakytkin on tavallaan sellainen mekaaninen pesä jonka sisällä on eräänlainen räikkä,joka sallii vapaan pyörinnän vain yhteen suuntaan.Autossa se toimii silloin kun löysätään kaasu alamäessä tai rullataan risteykseen.Em. laite sallii vaihteen vaihtamisen pienemmälle ajon aikana kaasu löysättynä (moottorin kierrosluku on pienempi kuin vastaava auton nopeus sillä vaihteella,jolle ollaan vaihtamassa).Toinen ja välttämätön ansio vapaakymellä kaksitahtiautossa on jälkikäynti pintakaasulla ajettaessa.Näin estetään auton nyökkiminen.Kytkin oli edellämainituissa autoissa tavalliseen tapaan.Saab 96:ssa oli myös vapaakytkin 95:n perintönä ja sai osakseen ansaittua arvostusta.
Eikös melkein kaikissa ole autoissa ole vapaakytkin - starttimoottorissa- jos ei ole ns. bendix, jota myös vapaakytkimeksi kutsutaan, vaikka se ei sitä käsittääkseni ole - esim. wanhoissa briteissä.
Ton vapaakytkimen sai muistaakseni "lukittuakin" Warressa vai oliko se Saabissa
Ton vapaakytkimen sai muistaakseni "lukittuakin" Warressa vai oliko se Saabissa

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Saab 95 on farmariversio 96 mallista.Kumpaakin tehtiin 2-tahtikoneella 1966 saakka.Sen jälkeen nokalle tuli Fordin V4.Trabantissa vapaakytkin on 4. vaihteella.Muilla vaihteilla kun jarruttaa moottorilla, ei meinaa hattu pysyä päässä.Vapaakytkin on kyllä mukava keksintö, tosin jarruja joutuu käyttämään enemmän.Tuo automaattiöljy parantaa vapaakytkimen toimintaa, varsinkin kylmänä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vapaakytkin irroitettiin Wartburgissa kojelaudan alla olleesta vivusta,josta meni vaijeri ko. laitteeseen.Kerran sen jouduin tekemään kun startti oli rikki ja joudun työntämällä (Yksin
)laittamaan auton käyntiin.Kokeilin ajaa ilman vapaakytkintä.Se oli sellaista rytkytystä että sitä ei olisi sietänyt Erkkikään..(anteeksi kaikki Erkit
).Mielestäni Warren vapaakytkin vaikutti kaikkiin eteenpäinajovaihteisiin 




- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Teknisesti Warren vapaakytkin sijaitsee kytkinakselilla, joten se vaikuttaa myös peruutusvaihteeseen.Vaihteenvaraan pysäkoitäessä otettava tämä siis huomioon.Jaska HKI kirjoitti:Vapaakytkin irroitettiin Wartburgissa kojelaudan alla olleesta vivusta,josta meni vaijeri ko. laitteeseen.Kerran sen jouduin tekemään kun startti oli rikki ja joudun työntämällä (Yksin![]()
)laittamaan auton käyntiin.Kokeilin ajaa ilman vapaakytkintä.Se oli sellaista rytkytystä että sitä ei olisi sietänyt Erkkikään..(anteeksi kaikki Erkit
).Mielestäni Warren vapaakytkin vaikutti kaikkiin eteenpäinajovaihteisiin
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vapaakytkin toimii aivan samalla tavalla kuin polkupyörän voimansiirto: veto kytkeytyy vasta, kun eturatasta pyöritetään riittävällä kierrosnopeudella. Näin polkijan ei tarvitse jatkuvasti liikuttaa jalkojaan, kun pyörä rullaa esim. alamäissä.
Vapaakytkin liitettiinkin kaksitahtisten autojen vaihteistoon juuri alamäkien vuoksi. Jos jalka nimittäin nostetaan kaasulta auton rullatessa, jatkaa moottori pyörimistään kovilla kierroksilla. Sulkeutuneen kaasuttimen kautta ei kuitenkaan kulje moottorille bensiiniä - eikä kaksitahtareille välttämätöntä voiteluöljyä.
Ajoin vuoden verran nelitahtisella ysikuutosella. Auto oli mainio, mutta vapaakytkintä pidin silti enemmän historiallisena jäänteenä. Pakkasaamuina kone sammahteli, kun auton oma liike ei pitänyt konetta pyörimässä. Tähän auttoi tosin koneen huolto. Bensiiniä paloi, vaikka vapari sitä kuulemma säästää. Nappiksella pääsin vähemmällä.
Jarrut eivät kuluneet juuri enempää, vaikka vapaakytkin estääkin moottorijarrutuksen. Liukkailla teillä laitteesta saattoi olla apua, sillä se estää vetävien pyörien töksähtelyt kytkintä nostettaessa. Kytkintähän tarvittiin vain liikkeellelähdössä. Ehkä säästin kytkinjalkaa, kun en koskaan kytkenyt vaparia irti.
Warresta minulla ei ole kokemuksia. Saabistien sivulta löysin kuitenkin vapaakytkimen huolto-ohjeen, josta kenties voisi olla apua myös DDR-miehille:
http://www.normaali.net/temp/vapari1.jpg
http://www.normaali.net/temp/vapari2.jpg
Vapaakytkin liitettiinkin kaksitahtisten autojen vaihteistoon juuri alamäkien vuoksi. Jos jalka nimittäin nostetaan kaasulta auton rullatessa, jatkaa moottori pyörimistään kovilla kierroksilla. Sulkeutuneen kaasuttimen kautta ei kuitenkaan kulje moottorille bensiiniä - eikä kaksitahtareille välttämätöntä voiteluöljyä.
Ajoin vuoden verran nelitahtisella ysikuutosella. Auto oli mainio, mutta vapaakytkintä pidin silti enemmän historiallisena jäänteenä. Pakkasaamuina kone sammahteli, kun auton oma liike ei pitänyt konetta pyörimässä. Tähän auttoi tosin koneen huolto. Bensiiniä paloi, vaikka vapari sitä kuulemma säästää. Nappiksella pääsin vähemmällä.
Jarrut eivät kuluneet juuri enempää, vaikka vapaakytkin estääkin moottorijarrutuksen. Liukkailla teillä laitteesta saattoi olla apua, sillä se estää vetävien pyörien töksähtelyt kytkintä nostettaessa. Kytkintähän tarvittiin vain liikkeellelähdössä. Ehkä säästin kytkinjalkaa, kun en koskaan kytkenyt vaparia irti.
Warresta minulla ei ole kokemuksia. Saabistien sivulta löysin kuitenkin vapaakytkimen huolto-ohjeen, josta kenties voisi olla apua myös DDR-miehille:
http://www.normaali.net/temp/vapari1.jpg
http://www.normaali.net/temp/vapari2.jpg
aika lähellä olin...
Off topic:
Kaverin kanssa juteltiin, että noita Saabbeja oli joskus variaattorivetoisina ja vaihteet oli eteen ja taakse. Kävi vain sellainen mieleen, että jos vain munaa oli peruuttaakki pysty aika lujaa... Olis aikaa veikeetä ku kaveri painelis pakilla ohi maantiellä.


Off topic:
Kaverin kanssa juteltiin, että noita Saabbeja oli joskus variaattorivetoisina ja vaihteet oli eteen ja taakse. Kävi vain sellainen mieleen, että jos vain munaa oli peruuttaakki pysty aika lujaa... Olis aikaa veikeetä ku kaveri painelis pakilla ohi maantiellä.


21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Eipä ole tullut variaattori Saabia vastaan, mutta Volvoja kylläkin.THI-900 kirjoitti:Kaverin kanssa juteltiin, että noita Saabbeja oli joskus variaattorivetoisina ja vaihteet oli eteen ja taakse. Kävi vain sellainen mieleen, että jos vain munaa oli peruuttaakki pysty aika lujaa... Olis aikaa veikeetä ku kaveri painelis pakilla ohi maantiellä.![]()
Joo tuskin Saabeja variaattorilla on koskaan tehtyGreenThing kirjoitti:
Eipä ole tullut variaattori Saabia vastaan, mutta Volvoja kylläkin.


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»