Mitä hyötyä/ haittaa? muuta kun pyörivät massat vähenee ja kone ottaa helpommin kierroksia ja kampiakseliin tulee helpommin värinöitä jotka sen katkaisee olisko mitää hyötyä kiillottaa kampiakselia ja sitten vaikka lasikuulapuhaltaa, sillai käskivät tekeen kiertokangille ja niin ma tein neuvokaa tyhmää, että saan ladan koneen kestään
Olisit vain jättänyt vakioksi ja keventänyt vauhtipyörää.
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
Unohda se kevennys ja hanki mahdollisimman kevyt vauhtipyörä. Kampiakselin kevennys on jo sen verran "viimeisten kalastelua" ettei sitä kannata oikein kadulle harrastaa.
siis en mä mitään oo viä tehnytkään sille... niin siis se kannattaa killottaa vauhtipyörä on 1.7 kg vakiota kevyempi... mutta jos sen kiillottaa niin se tarvis sit varmaan kanssa lasikuulapuhaltaa jotta saadaan sen pinnan kovuus takasin..
Ja siinä puhalluksessa se voi vielä hyvällä säkällä vääntyä jolloin koko työ meni hukkaan. Jos haluaa kovasti puuhata niin ne painolimput voi hioda kirveenterän muotoisiksi, mutta kannattaa muistaa että paljon pienemmällä vaivalla ottaa siitä vauhtipyörästä reilumminkin painoa pois, ja vieläpä kauempaa kehältä jolloin hitausmomentti muuttuu enemmän. Paras olisi jos hankit oikeasti kevyen vauhtipyörän (3,5kg), ja sitten mieltymysten mukaan kevennät vaikkapa niitä veivejä. Sekään ei ole tarpeellista jos kierroslukua ei nosteta liioin vakiosta.
Tämä menee jo vähän makuasiaksi, mutta ehkä paras vastaus voisi tulla joltakin rallin harrastajalta.
Joo ei pyörivien osien kevennyksellä saa kuin kierros herkkyyttä, eli hieman pienilä vaihteilla voi jotain huomata. Tehoa saa ainoastaan edestakaista liikettä tekevien osien keventämisellä eli ladassa tärkeimpänä männät ja kanget, esimerkiksi männän tepin sisältä saa kohtu paljon painoa pois ja mäntien helmojakin voi lyhentää. Kampiakselille en tekisi kuin tasapainotuksen, vauhtipyörä onkin jo sitten sen verran painava että korkea kierroksisessa koneessa sen kevennys on jo aiheellista (mun turbokone kiertää max 7000 niin en ole vaivautunu)
Turbiini kirjoitti:Joo ei pyörivien osien kevennyksellä saa kuin kierros herkkyyttä, eli hieman pienilä vaihteilla voi jotain huomata. Tehoa saa ainoastaan edestakaista liikettä tekevien osien keventämisellä eli ladassa tärkeimpänä männät ja kanget, esimerkiksi männän tepin sisältä saa kohtu paljon painoa pois ja mäntien helmojakin voi lyhentää. Kampiakselille en tekisi kuin tasapainotuksen, vauhtipyörä onkin jo sitten sen verran painava että korkea kierroksisessa koneessa sen kevennys on jo aiheellista (mun turbokone kiertää max 7000 niin en ole vaivautunu)
Juu noita s2:sen mäntiä en viitti paljon alkaa keventeleen ovat varmasti jo tarpeeks kevyet.. en taida mitään muuta kampuralle tehdä kun tasapainottaa, vauhtipyörä on varmaan mun käyttöön ihan hyvä, vauhtipyörän kevennyshän tuo kierros herkkyyttä joten koneesta tulee jyrkän nokan ja sopivasti ylävireen ahtimen kanssa varmaan mukavan piikikäs
Puhutaankohan tässä nyt koko kampiakselin kiillottamisesta, joka on muuten helvetinmoinen työ jos sen tekee oikeasti kunnolla, vaiko vain laakerikaulojen kiillotuksesta? Osaako kyseisiä toimenpiteitä ehdottaneet henkilöt myös perustella saavutettuja hyötyjä, sekä ymmärtävätkö he muutkin työt jotka liittyvät tuohon kiillotustapahtumaan (esim. lasikuulapuhallus tai vastaava pinnan ominaisuuksien palauttamiseksi)?