kampiakselin kevennys

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

kampiakselin kevennys

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Mitä hyötyä/ haittaa? muuta kun pyörivät massat vähenee ja kone ottaa helpommin kierroksia :twisted: ja kampiakseliin tulee helpommin värinöitä jotka sen katkaisee :cry: olisko mitää hyötyä kiillottaa kampiakselia ja sitten vaikka lasikuulapuhaltaa, sillai käskivät tekeen kiertokangille ja niin ma tein :roll: neuvokaa tyhmää, että saan ladan koneen kestään :oops:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
ChargerSpeed
Viestit: 105
Liittynyt: 4.11.2005 10:18
Paikkakunta: Hämeenkyrö/Nokia

Viesti Kirjoittaja ChargerSpeed »

Olisit vain jättänyt vakioksi ja keventänyt vauhtipyörää.
Kun torakatkin kuolevat, ladat ovat vielä jäljellä
Turbopakosarjoja, imusarjoja, painekoteloita ja ahtoputkia
-Lada 1200L ikuisuus projekti
-Bmw e28 524TDst projekti (EvoII)
-vw vento 1.9TD käyttis
-Opel corsa a 3D 1.2n
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Unohda se kevennys ja hanki mahdollisimman kevyt vauhtipyörä. Kampiakselin kevennys on jo sen verran "viimeisten kalastelua" ettei sitä kannata oikein kadulle harrastaa.
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Unohda todellakin kampiakselin kevennys. Kiertokankien ja kampiakselin kiilostus on kyllä iha asiallista.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä ;) , 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

siis en mä mitään oo viä tehnytkään sille... niin siis se kannattaa killottaa :roll: vauhtipyörä on 1.7 kg vakiota kevyempi... mutta jos sen kiillottaa niin se tarvis sit varmaan kanssa lasikuulapuhaltaa jotta saadaan sen pinnan kovuus takasin.. :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Ja siinä puhalluksessa se voi vielä hyvällä säkällä vääntyä jolloin koko työ meni hukkaan. Jos haluaa kovasti puuhata niin ne painolimput voi hioda kirveenterän muotoisiksi, mutta kannattaa muistaa että paljon pienemmällä vaivalla ottaa siitä vauhtipyörästä reilumminkin painoa pois, ja vieläpä kauempaa kehältä jolloin hitausmomentti muuttuu enemmän. Paras olisi jos hankit oikeasti kevyen vauhtipyörän (3,5kg), ja sitten mieltymysten mukaan kevennät vaikkapa niitä veivejä. Sekään ei ole tarpeellista jos kierroslukua ei nosteta liioin vakiosta.

Tämä menee jo vähän makuasiaksi, mutta ehkä paras vastaus voisi tulla joltakin rallin harrastajalta.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Joo ei pyörivien osien kevennyksellä saa kuin kierros herkkyyttä, eli hieman pienilä vaihteilla voi jotain huomata. Tehoa saa ainoastaan edestakaista liikettä tekevien osien keventämisellä eli ladassa tärkeimpänä männät ja kanget, esimerkiksi männän tepin sisältä saa kohtu paljon painoa pois ja mäntien helmojakin voi lyhentää. Kampiakselille en tekisi kuin tasapainotuksen, vauhtipyörä onkin jo sitten sen verran painava että korkea kierroksisessa koneessa sen kevennys on jo aiheellista (mun turbokone kiertää max 7000 niin en ole vaivautunu)
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Turbiini kirjoitti:Joo ei pyörivien osien kevennyksellä saa kuin kierros herkkyyttä, eli hieman pienilä vaihteilla voi jotain huomata. Tehoa saa ainoastaan edestakaista liikettä tekevien osien keventämisellä eli ladassa tärkeimpänä männät ja kanget, esimerkiksi männän tepin sisältä saa kohtu paljon painoa pois ja mäntien helmojakin voi lyhentää. Kampiakselille en tekisi kuin tasapainotuksen, vauhtipyörä onkin jo sitten sen verran painava että korkea kierroksisessa koneessa sen kevennys on jo aiheellista (mun turbokone kiertää max 7000 niin en ole vaivautunu)

Juu noita s2:sen mäntiä en viitti paljon alkaa keventeleen ovat varmasti jo tarpeeks kevyet.. en taida mitään muuta kampuralle tehdä kun tasapainottaa, vauhtipyörä on varmaan mun käyttöön ihan hyvä, vauhtipyörän kevennyshän tuo kierros herkkyyttä joten koneesta tulee jyrkän nokan ja sopivasti ylävireen ahtimen kanssa varmaan mukavan piikikäs :twisted:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

kampiakseli kuitenkin kannattas kiillottaa siittä tuskin olisi haittaa ja vauhti pyöräksi kannatta hommata mieluusti teräksinen.
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Puhutaankohan tässä nyt koko kampiakselin kiillottamisesta, joka on muuten helvetinmoinen työ jos sen tekee oikeasti kunnolla, vaiko vain laakerikaulojen kiillotuksesta? Osaako kyseisiä toimenpiteitä ehdottaneet henkilöt myös perustella saavutettuja hyötyjä, sekä ymmärtävätkö he muutkin työt jotka liittyvät tuohon kiillotustapahtumaan (esim. lasikuulapuhallus tai vastaava pinnan ominaisuuksien palauttamiseksi)?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Lisättäköön vielä crank scraper.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Stefa kirjoitti:Lisättäköön vielä crank scraper.
Mikä se o? en ymmärrä sanaakaan lontoota :?
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Crank scraper, eli kampuran kaapija. Sellainen levy joka myötäilee kampiakselia ja sitoo siten öljysumun pois pyörimästä.

Kevennelty akseli:

Kuva

Crank scraper:

Kuva

Kuvat http://www.131abarth.com
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin