1200L käynnistysongelmia

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Masse-setä

1200L käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Kyseessä on 1200L vm. -88. Ajoin muutama vko sitten monta sataa km talla melkein pohjassa eli 120km/h nollakelissä. Muutama km ennen kotia kävin tankkaamassa, ja pian sen jälkeen moottori alkoi nykiä ja rytkyä hillittömästi. Pääsin juuri ja juuri parkkipaikalle asti. Oletin, että tankissa/kaasarissa on vettä/jäätä, koska olin niin pöllö, että en ollut muistanut käyttää Masinolia tms. ollenkaan koko talvena.

No, sen koommin Lada ei ole tahtonut lähteä käyntiin millään. Kauhealla starttaamisella ja aina välillä muutaman minuutin "tulpankuivumistauon" pitäen se sitten lopulta on käynnistynyt, mutta hyvin vaivalloisesti. Olen lorottanut Masinolia tankkiin aina välillä. Lökäpöksyt kylläkin varastivat bensaa pariin otteeseen :evil: , joten en uskalla pitää tankissa kuin vähän bensaa, etteivät rosvot pääse rikastumaan, niin että kosteutta voi kerääntyä tankkiin koko ajan.

Mutta eilen, kun pitkästä aikaa oli kuiva keli eikä mitään valtavaa räntä- tai vesisadetta vaakasuoraan niin kuin normaalisti, käynnistyi Lada hyvin. Ajeltuani riemuissani jonkin aikaa ympäriinsä piti lisätä pissapojan säiliöön ainesta, ja lisäsin sitä vähän liikaa, jolloin säiliö tapansa mukaan rupesi vuotamaan, ja puolahan on siinä alla, tosin omalla kumiläpyskällä suojattuna. Vaikka moottori oli jo aivan lämmin, ei se nyt käynnistynytkään. Otin puolan johdon irti ja ruiskautin CRC:tä sekä puolaan että johdon liittimeen, ja kas - taas Lada käynnistyi ongelmitta.

Summa summarum: Ostanko pissapojan säiliön lisäksi myös uuden puolan? Siitäkö se nyt on kiinni? Vai onko virranjakajan kannessa kenties näkymätön halkeama? Kansi on kyllä aika uusi, mutta ei kai se mitään todista. Sanokaa nyt, miten saan Ladan käynnistymään vähän jouhevammin ja luotettavammin.
Masse-setä

selvennys

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Selvennyksenä vielä, että oma diagnoosini on, että yleinen kosteus aiheuttaa startin vaivalloisuuden. Eli kun eilen oli pitkästä aikaa kuiva keli, niin starttasi, mutta sitten kun kosteutta tuli omasta takaa (siis pissapojan säiliöstä) niin taas tuli ongelmia. Siis puolako jotenkin ottaa nokkiinsa heti, jos on kosteutta ilmassa tai muuten lähettyvillä? Voiko tämä olla ratkaisu?
Masse-setä

apua?

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Eikö nyt kukaan todellakaan osaa auttaa!? Vähän v...ttaa se rähmäinen käyntiinlähtö - ei kai tämä nyt aivan uusi asia voi olla?
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Onko kiire?

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Mikäs kiire sulla oikein on? Muutamassa tunnissa pitäisi kaikkien ehtiä vastamaan?

Puola on kyllä melko arassa paikassa lasinpesunesteelle ja myös vesisumulle mikä tulee kun ajelee jonkun perässä.

Eli koita sitä suojata jotenkin niin auttaa, voihan sitä uutta puolaakin kokeilla jos on päässyt jo kovin vanhaksi...
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niin ja tuohon voisi lisätä, että Tampereen teltta-autossa sanottiin, etteivät edes tiedä koska olisivat myyneet Ladaan puolan, eli tästä on pääteltävissä joko se, että Ladistit ostavat varaosansa muualta kuin teltta-autosta, tai sitten niissä puolissa harvemmin on vikaa. :)
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Taitaa kyllä harvoin noita puolia mennä. Itellä on yks puola menny mykäksi kahden vuoden seisonnan jälkiin... Tod.näk. hapettunu sisältä... Ja ei kait sitä nyt kannata delta-autosta osia ostaa ku saa niitä halvemmalta muualtakin.. :D Mutta sitten palatakseni aiheeseen niin kannattaa se puola vaihtaa jo. Ei se noin herkkä oo kosteudelle jos se kunnossa on...
Masse-setä

dänkendahl

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Hoo koo. Ostan siis uuden pissipojan säiliön sekä varmuuden vuoksi myös uuden puolan - ei kai se voi kovin paljon maksaa? Lisäksi rypälenarupommeja bensarosvoja varten.

Sorry hosumiseni. Luulin, että me kaikki päivystämme täällä yötä päivää Ladan vikojen takia :wink: Niin minä ainakin teen :shock:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla on puolan kuoret melkein puhki rustuneet pitäisi varmaan vaihtaa, mutta mielestäni se silti toimii niin kuin pitääkin.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Masse-setä

uusi diagnoosi?

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Happened lately: Lada ei taaskaan meinannut lähteä käyntiin millään, vaikka starttasin puoli tuntia ja pidin niitä tulpankuivatustaukoja välillä. Seuraavana päivänä avasin ensin ilmanputsarin kannen, lorautin desin verran bensaa suoraan kaasuttimen kurkkuihin, ilmanputsarin kansi takaisin kiinni, ja starttasin... Lada lähti käyntiin :!:

Nyt se lähtee käyntiin hyvin, kunhan vain muistan käydän käynnistämässä sen hetkeksi joka päivä. Jos pitää muutaman päivän tauon, niin taas vaikeudet alkavat. Mistä hitosta siis on kyse? Onko syy kastumisessa vai kenties kuivumisessa?
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Oletko huomannut mitään polttoainevuotoa kaasuttimen ympäriltä?Vaikuttaisi että kohokammio tyhjenee,jos kerran käynnistyy kun laitaa polttoainetta suoraan kaasuttimeen.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mulla oli Mossessa vähän samaa vikaa, syyksi paljastui bensapumpun venttiilien kuivuneet / kovettuneet tiivisteet. Kokeilisin bensapumpun vaihtoa. Tosin ensin avaisin pumpun ja kattoisin missä kunnossa sisuskalut ovat...
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Masse-setä

uusi havainto

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Siis 1200L -88, ja jälleen paljastan asiantuntemattomuuteni - mutta siksipä tässä kyselenkin (ja ainakaan tietoisesti en ole "trolli", jollaisia etsintäkuulutettiin):

Kokeilin pitää Punakonetta parkissa toista viikkoa. Ja näin se on; startatessa hörähti vähän, mutta ei lähtenyt käyntiin. Starttailin muutaman minuutin, eikä inahdustakaan. Ja on ollut lämpimät ja suht kuivat kelit koko viikon. Sitten lorautin vähän bensaa suoraan kaasariin. Hörähti käyntiin hetken starttaamisella, mutta sammui taas about puolen minuutin jälkeen. Lorautin uudelleen bensaa kaasariin, mutta nyt lorahti vahingossa aika paljon. Bensaa rupesi tippumaan kaasarista jostain. Katseen kiinnitti kaasarissa jotenkin imusarjan alapuolella oleva vajaa kymmensenttinen, mutkallaan oleva kapea metalliputki, josta ilmeisesti ylimääräistä bensaa ruikki tulemaan. Sitä tippui pakosarjan päälle ja ties mihin, joten en uskaltanut startata enää uudestaan, antaa sen nyt kuivua vaikka huomiseen. Mutta kuuluuko sellainen ihme putki asiaan, vai pitäisikö siinä olla vaikka jokin letku johonkin? Kyllä sitä bensaa jostain muualtakin valui, mutta tämä putki oli kummallisen näköinen, kun sieltä ruikki hiljakseen bensaa.

Mikä eteen?
Masse-setä

lisäys

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Melko uusi bensapumppu siis on, mutta uutta pissipoijjaan säiliötä en ole vielä hankkinut, enkä myöskään uutta puolaa. Ajattelin nääs, että ne eivät sittenkään ole se ongelman ydin, vaikka uudet osat eivät tietysti mitään vahinkoa yleensä tee muulle kuin lompsalle.
Masse-setä

s...nan bensarosvot

Viesti Kirjoittaja Masse-setä »

Eilisen episodin jälkeen - bensaa siis ruikki siitä ihme pillistä - kävin tänään Ladalla ja totesin, että taas on bensat varastettu :evil: Pian en enää tee pelkkiä rikosilmoituksia, vaan ryhdyn toimiin itse, p...leen s...tana, ja ottaen huomioon koulutukseni, se ei tiedä hyvää bensarosvoille. Toivon kuitenkin rauhanomaista ratkaisua.

No sitten teknisiin kymysyksiin, joita on N kappaletta:
1) Punakone lähti käyntiin suht sutjakkaasti, ilmeisesti eilen kaasarin kurkkuihin lorauttamani bensan ansiosta. Mutta mikä h..tti siinä sitten on, että muutaman päivän "seisokin" jälkeen ei käynnisty kuin kauhealla starttaamisella - tai nyt ei enää silläkään, vaan pitää kaataa bensaa suoraan kaasariin? (Toivottavasti joku jaksaa katella vähän tuonne ylemmäs potilaskertomuksen aiempiin vaiheisiin.) Mikä tiiviste taas on kaputt, tai mikämikä letku on taas out-of-date?
2) Mikä ihme pieni putki se on siinä imusarjan alapuolella? Aivan ohut metallinen pilli, josta bensaa kaasariin (liikaa) kaadettuani sitä (ylimääräistä) bensaa ruiskahteli ikäänkuin sitä mukaa kuin ilmaa pääsi lurahtelemaan johonkin kammioon tai sillee, siis samaan tyyliin kuin jos kaataa viinaa pois pullosta, niin eihän sitäkään pääse sieltä tulemaan kuin sitä mukaa kuin ilmaa pääsee lurahtelemaan tilalle :wink:
3) Ensimmäisen bensavarkauden jälkeen n. vuosi sitten ostin oikein lukollisen korkin Delta-autosta, mutta nämä osaavat tiirikoida sen auki tai jokin avain sopii siihen. Onko tähän neuvoja? Narupommit niin että räjähtää koko auto ja varkaat?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kytke tankin luukkuun joku hälytin joka ilmoitta sinulle koska varkaat on auton kimpussa, pääset yllättää ne itse teossa ja sitten...... (miten niille nyt sitten käykään)
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin