Karstan poisto moottorista vesisumutuksella?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Karstan poisto moottorista vesisumutuksella?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mitä mieltä olette karstoittuneen moottorin puhdistamisesta vesisumutuksella moottorin käydessä.Tällä tavalla karstan pinta pehmenee ja poistuu pakoputken kautta pöllähdyksinä ja vesihöyrynä.Sumutuksen onnistumisen voi mitata puristuspainemittauksella,jonka antamat tulokset ovat pienemmät kuin ennen sumutusta.Väittävät,että se on vaaraton moottorille.Ainakin siinä tapauksessa kun autolla on ajettu rikkinäisellä kannentiivisteellä on vettä saaneen sylinterin männän pää kuin vasta asennettu,joten vesi poistanee karstan.Tietysti nykyajan polttoaineet ja autot ovat sen verran kehittyneitä että ongelma on enempi kuluneitten kaasariautojen ongelma.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Onnistuu loistavasti ja karsta lähtee. Apuna kannattaa käyttää sellaista sumutuspulloa millä naisväki kastelee kukkiaan. Tekee hyvän ja hienon sumun. Ilmansuodattimen kansi pois ja hieman kierrosta koneeseen ja pontevasti vain sumutellen vettä koneeseen. Moottori suorastaan karjahtelee jokaisella ruiskauksella mutta kyllä tulee puhdasta. Oiva keino varsinkin siinä vaiheessa jos ajatus on esim. irroittaa kansi venttiilitöitä varten. Ei paljoa tarvitse muuten paikkoja puhdistella. Ja täysin vaaratonta moottorille kun nyt ei aivan ämpärin laidalta sitä vettä sinne kaada.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vahvistan sen mitä Andrei kertoo. Helppo, vaaraton ja vanha keino putsata konetta.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Vesi palotilassa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kerran olen joutunut köröttelemään Wartburgilla rikkinäisellä kannentiivisteellä 300km.Ajoin pintakaasulla vettä aina lisäten.Tankatessa oli ihmetys suuri kun kulutus laski normaalista 10l/100km 7.5l/100km.Vesi höyrystyesään palotilassa antaa lisäpotkua ja polttoainetalous paranee,mutta mitenkähän käy moottorin laakerien ja ruostumisen kannalta?
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

2-tahtisessa ei se kovin hyvää tee,koska kaikki voiteluöljy on siinä polttoaineen seassa.Erityisesti mäntien neulalaakerit ovat vaarassa.
turbo ic

karstan poisto

Viesti Kirjoittaja turbo ic »

kaverin toyotasta poistettiin karsta myös vedellä muttei suihkepullolla vaan kaadettii vettä kahvimukilla kaasariin kierrokset tapissa... ...ja toimii
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Kastelukannu

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Joskus kaadettiin todella karstaiseen 1500s ladaan kastelukannulla useita litroja... Kulku parani 110 => 150km/h...
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

On sitä Opel kadetin konekki putsattu vedellä mutta siinä pantii puutarhaletkulla niin paljon vettä kun vaan meni ja tuli myös putkesta samalla syötöllä eikä sammunu kun kerran koko homman aikana........... rupes putken pääki kiiltää....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
ladahartsa

Löpöllä ?

Viesti Kirjoittaja ladahartsa »

Olen kuulut että karstanpoistoon voi käyttää myös löpöä tällä samalla tekniikalla, esim. VW kuplan eräässä korjausoppaassa neuvotaan tekemään löpöllä mutta varoitellaan samalla että konetta ei saa missään nimessä päästää sammumaan toimenpiteen aikana.
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Re: Löpöllä ?

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

ladahartsa kirjoitti:Olen kuulut että karstanpoistoon voi käyttää myös löpöä tällä samalla tekniikalla, esim. VW kuplan eräässä korjausoppaassa neuvotaan tekemään löpöllä mutta varoitellaan samalla että konetta ei saa missään nimessä päästää sammumaan toimenpiteen aikana.
Todennäköisesti syy miksi konetta ei saa päästää sammumaan on se että sen käyntiin saanti voi olla aika hankalaa, jos se tukehtuu löpöön tai veteen.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
BAeMk51A

vesiruisku?

Viesti Kirjoittaja BAeMk51A »

Mitenkäs tuo ruisku suuttuu jos sinne maltillisesti kaataa vettä, ei kai mikään anturi ota nokkiinsa, jos kaataisi kahvikupilla lorauksen suoraan läpän päälle, ei luulisi ainakaan. Vaikka onhan tuota karstanpoistoa harrastettukin jo. :wink:
vazili 2107
Viestit: 150
Liittynyt: 3.10.2003 23:31
Paikkakunta: tampere

Karsta off..

Viesti Kirjoittaja vazili 2107 »

Jaa-a . Empä kyllä lähtis KATti-laitteesee koklaan tota vesikonstia, tosin en
osaa sanoa onko siitä vaaraa, ku ei oo tullu koklattua, mut jos joku koklaa
nii sittehän se tiedetään. :shock:
ossi

Viesti Kirjoittaja ossi »

On sitä Opel kadetin konekki putsattu vedellä mutta siinä pantii puutarhaletkulla niin paljon vettä kun vaan meni ja tuli myös putkesta samalla syötöllä eikä sammunu kun kerran koko homman aikana........... rupes putken pääki kiiltää....
joo just. ja minä ruiskutin ruoraan paloautosta 500 litraa vettä 50 baarin paineilla ladan ollessa tyhjäkäynnillä eikä edes meinannut sammua. ja jutut senkun kovenee. :wink:
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Joku niitä myy

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Näin Unkarilaisilta Ladakerhon nettisivuilta kun joku on laittanut Ladaansa jatkuvakäyttöisen vesisumutuslaitteiston.Sitä oli kokeiltu Samarassa 2108 ja Lada2106:ssa.Toiminta oli yksinkertainen.Samanlainen muovikanisteri kuin pissapojassa.Kanisterista menee letku kaasarin kurkkuun rikastinläpän ja kaasuttimen läpän välille.Veden kulutusta määrää tietysti moottorin imu ja kanisterin korkissa oleva kuristusruuvi,jolla saadetään kanisteriin menevä ilma ja samalla kaasuttimeen menevä vesimäärä.Menetelmä pienentää pakokaasuarvoja. Polttoaineen kulutus pitäisi laskea 15-20%.
Avatar
Boris
Viestit: 603
Liittynyt: 28.9.2003 19:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boris »

Onkos täällä kuultu sellasesta keinosta, kun lumen tunkeminen kaasariin?

Yksi tuttu metsäkoneenkorjausmies kertoi tällaisesta kikasta. Olivat koittaneet saada huonosti käynyttä konetta pois metsästä, ja vanhempi asentaja oli sitten käskenyt nuoremman heitellä lumipalloja koneen kaasariin sisälle. Olivat sitten tällä keinolla saaneet sen vehkeen pois metsästä.

Eli mitenkäs tällanen ladan kanssa? Ja erityisesti Axtekin, kun taitaa noi muut ladat toimia niin hyvin, että tällasia käyntiongelmia esiintyy aniharvoin...
Vastaa Viestiin