Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Äänestykset, mielipidemittaukset yms.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ensin taloon 3-vaihesähkö, kytkentä 1000 euroa, asennukset toinen tonni, siinä se kai olis, no puolella toista tonnia sais polttoainelämppärin autoon, se tulis investointina edullisemmaksi, mutta kiva sitä sitten siirrellä autosta toiseen kun auto vaihtuu vuosittain.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2680
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Miten muka lohkolämmitin ja vaikka sen perässä olisikin sisätilanlämmitin, vaatii 3-vaihesähkön? 16 A:n sulakkeen perässä tuollainen yhdistelmä pöhisee jo kummasti, vaikka vähän tehokkaammallakin sisätilanlämppärillä. Ei meillä kotonakaan ole 3-vaihesähköä, taloyhtiössä kyllä, ja hyvin toimi lohkolämmitin varastosta vedetyllä pitkällä jatkoroikalla ennenkuin saatiin toinen autopaikka.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Tietysti pitää muistaa että jos talossa on vain 1-vaihesähköt (lähinnä todella korvessa/ikivanhoissa taloissa eikä enää usein sielläkään), sähkölämmitys, kenties boilerikin niin äkkiä tullaan tilanteeseen jossa kapasiteetti ei enää riitäkkään sille lohkolämmitin/sisätilanlämmitin kuormalle. Nämä nyt on kuitenkin järjestelykysymyksiä ja halutessaan kyllä 1-vaiheliittymän perässä pyörii auton lämmityksetkin. Kunhan ei ahnehdi.

Jaakkima: kyllä sinne kodin sulaketauluun tulee kaikki kolme vaihetta normaalin 400V vaihejärjestelmän nousukaapelin mukana :lol: Kuorma jaetaan tasaisesti vaiheiden välille unohtamatta uunia ja mahdollista sähkökiuasta.
3-vaiheliittymät on olleet arkipäivää jo sota-ajoilta lähtien...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Voisiko Lada-Jussin kertoman perusteella otaksua Suomessa olevan vielä ainakin yksi vakituisessa asuinkäytössä oleva talo, jossa voisi viettää Valojuhlia?

Vai vain onko 1-vaiheliittymä niin tapissa, ettei kärsi talvisaikaan tippaakaan lisäkuormaa?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10210
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sähkölämmitys kahdessa huoneessa, lämminvesivaraaja, jääkaappi, kyl siinä alkaa olla jo 25 ampeeria aika rajoilla, kun lisätään vielä muutamat yksittäiset lamput ja esim. tietokone siihen päälle. tietysti eihän esim. jääkaappi varsinkaan pakkasella käy ihan jatkuvasti, mutta ei se pitkää käyntiä tarvii niin sulake napsahtaa ja se pitää vielä kiivetä vaihtamaan ullakolle, ei kivaa sekään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jokari kirjoitti: 3-vaiheliittymät on olleet arkipäivää jo sota-ajoilta lähtien...
On se hienoa että ryssät ilmeisesti kymenlaaksoon jätti kolmivaihe sähköt pystyyn... Kyllä maaseudulla oli pitkään niin että kaksi avolankaa tuli talon päätyyn. Pienin sulaketaulu mitä olen katsellut niin oli vain yksi kuuden A:n sulake, käyttäjä toki oli osuuskaupasta ostanut siihen hitaan sulakkeen (kesti paremmin kuin nopea).
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3582
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja AI »

Sammuttaa sen lämminvesivaraajan siksi aikaa kun auto on lohkolämmittimiessä?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada Niva 1991
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Niin, eipä sitä mopollakaan mahottomia.

Tuon varaajan pudottaminen pois päältä auton lämmityksen ajaksi taitaisi olla se helpoin konsti. Tuon varaajan teho lienee 2kW:n luokkaa, joten haluttaessa jäisi varaa vielä sisälämmittimellekin.

Tuo Pressan mainitsema temppu (hidas sulake) taisi olla aikoinaan varsin yleinen, joskin melkoisen arveluttava.. Toivottavasti noista vippaskonsteista on päästy jo eroon.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei kai sinänsä hidas sulake kumminkaan mitään vahinkoa aiheuta, jos ei nyt puhuta siitä 4tuuman rautanaulasta, jota joskus käytettiin varsinkin rakennustyömailla. Pahimpia vippaskonsteja on mielestäni sulakepohjan vaihtaminen suurempaan esim. hitsaustöitä varten vaihdetaan 10A pohja 16A, vaikka juuri tuo 10A sulake on mitoitettu 1,5 mm langalle ja 16A vaatisi 2,5mm.
Näma tietysti niissä vanhan mallisissa sulakkeissa/tauluissa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

pressa kirjoitti:
Jokari kirjoitti: 3-vaiheliittymät on olleet arkipäivää jo sota-ajoilta lähtien...
On se hienoa että ryssät ilmeisesti kymenlaaksoon jätti kolmivaihe sähköt pystyyn... Kyllä maaseudulla oli pitkään niin että kaksi avolankaa tuli talon päätyyn. Pienin sulaketaulu mitä olen katsellut niin oli vain yksi kuuden A:n sulake, käyttäjä toki oli osuuskaupasta ostanut siihen hitaan sulakkeen (kesti paremmin kuin nopea).
Joo on se niin väärin kun Seinäjoella on täristy öljylampun valossa näihin päiviin saakka, meillä Kymenlaaksossa besserwisserit on lämmittäneet kolmella vaiheella jo 50-luvulta... :lol:
Tiedän ihan tasan tarkkaan tuon maaseudun yms. haja-asutusalueen sähköjärjestelmän rakenteen, oma kommentti koski vain isoimpia asutuskeskuksia lähistöineen.
Tiedän useita 47-50 rakennettuja rintamamiestaloja joissa on ollut 3-vaihesähköt alusta saakka. Jotka on tietenkin saneerattu 80-90-luvulla ihan jo turvallisuuden nimissä.

Nykyään uudisrakennuksissa käytetään johdonsuoja-automaatteja perinteisten sulakkeiden sijasta (jakamoissa yms. löytyy sitten kahvasulaketta). Näistäkin löytyy eri laukaisukäyrää erilaisia kuormia varten, joista yleisin on C-tyypin automaatti. Se on hidas malli, ja B-tyypin automaatti edustaa sitten sitä nopeampaa puolta.
Joskin vanha kunnon gG-tyypin sulake on yliveto mitä tulee oikosulunkatkaisukykyyn, ei pysty edes kalliimmat automaatit kilpailemaan.
Molemmissa sulaketyypeissä on omat hyvät ja huonot puolensa.

T: Besserwisseri Sähköjänis 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Tere!

Nopea tulppasulaketta käytetään yleensä johtimen ja resistiivisien kuormien ylikuormitus ja oikosulkusuojana (johdonsuojakatkaisija b-tyyppi). Hitaita sulakkeita käytytään esim. oikosulmoottorikäytöissä, joissa ylikormituksesta huolehtii lämpörele (johdonsuojakatkaisijan K-tyyppi tai "yleismalli" C-tyyppi, joka ymmärtääkseni sekin sietää oikukulkumoottorin käynnistinvirran).
Näiden sulakkeiden ero on sulamisajoissa. Hitaat sulakkeet kärsivät ylikuormaa vähän pitempään, mutta eipä tuosta tainne olla haittaa kuin joissain erikoistapauksissa. Jos maadoitukset ovat kunnossa, niin oikosulkusuojana molemmat ovat erinomaisia.

Sulakepohjan vaihto isommaksi ja sen mukaisen sulakkeen käyttö on järjen köyhyyttä, puhumattakaan siitä "Jylhän kympistä". Eipä noita max. sulakekokoja eri poikkipinnoille ole hatusta vedetty.

Nuo johdonsuojakatkaisijat ovat tietenkin käteviä käyttää (voihan se viimeinen nalli pirahtaa iltasella, eikä kauppa ole enää auki ja R-kiskaltakin on loppu). Sähkökeskukset pienenevät tai entisiin keskusmittoihin saa enemmän lähtöjä. Joskaan päävarokkeeksi ei yksikään jakeluyhtiö taida kelpuuttaa johdonsuojakatkaisijaa
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Suomessa ei ole yhtään asuttavaa taloa jossa on 1-vaihesähkö.
Jos on niin ottakaa kuva, floodatkaa foorumia sillä informaatiotulvalla.
60-70-luvulla on saneerattu pois ne vähät 1-vaihesähköt.

Kaikissa asunnoissa/kulutuskohteissa tasataan kuormat kaikille kolmelle vaiheelle.
Muuten alkaisi muuntajaa hatuttaa siihen malliin ettei mitään.
HUOM! ÄLÄ TEE JOS TIEDÄ MITÄ OLET TEKEMÄSSÄ: Mitatkaa vaikka yleismittarilla
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Latikka »

Vakituiset 1-vaiheliittymäiset asunnot ovat varmaan kortilla, mutta kesämökkejä on vielä paljon. Tosin tuollaiset mökit lienevät käytössä pääosin vain kesäisin ja kuormat ovat pienet. Saman muuntajan syöttämänä voi olla useitakin 1-vaihe mökkejä, jolloin jonkin asteista tasoittumista tapahtunee, mutta aina niistä aiheutuu muuntajalle vinokuormaa.

khj-582 kai halusi varoittaa ryhtymästä sellaisiin vahvaverkon asennustöihin, joihon tekijällä ei ole oikeuksia. Aivan VIISAS muistutus ja toisekseen tuollainen toiminta on laitonta.

Tietenkin jos haluaa saivarrella.. niin kyllähän mökkiinsä voi vedellä vahvavirtajohtoja mielensä mukaan ja tehdä kytkennät, mutta käyttöön tehtyjä asennuksia EI voi ottaa. Ellei joku luvallinen sähköurakoitsija hoida paperityöt, tarkasta asennuksien oikeillisuuden ja määräysten mukaisuuden ja ota tehdyt työt vastuulleen. Taitavat vain tuollaiset sähköurakoitsijat olla vähintään yhtä harvassa kuin vakituisessa asuinkäytössä olevat 1-vaiheliittymäiset mökit.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Ei kun itsensä saa hengiltä ihan vaikka yleismittarilla.(toinen pää pistorasiaan ja toinen on kädessä. lattia johtaa ja päivä on täydellinen)
Ihminen on kuin ruisku-samara. Hyvä idea jalostettu liika pitkälle.
Apina kiipeilee puissa, putoaa 5 metriä. Alas saavuttuaan poimii tippuneen hedelmän ja kiipeää uudelleen puuhun.
Ihminen kaatuu rapuissa, pudotusta 1 metri. Niskat poikki ja tilastomerkintä.
Ja se miten tämä liittyy auton starttaukseen pakkasella? Jag vet inte!
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Latikka
Viestit: 450
Liittynyt: 5.10.2009 20:29

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Viesti Kirjoittaja Latikka »

No ei todellakaan mitenkään..

Tosin rönsyily lähti Lada-Jussin vakituisessa ympärivuotisessa käytössä olevan 1-vaiheliittymäisen talon tapissa olevasta pääsulakkeesta. Eli on noita 1-vaiheisia ainakin yksi vielä Suomessa.
Vastaa Viestiin