Neljäs Samara ostettu

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
eurosamu

Neljäs Samara ostettu

Viesti Kirjoittaja eurosamu »

Tuli taas kevät ja Lada-hormoonit alkoivat jylläämään, olinhan ollut ilman Ladaa jo melkein vuoden. Tästä vaivasta pääsee vain hankkimalla Ladan, ja sopivan läheltä löytyikin suht siistin näköinen peli. Vikoja ei löytynyt kuin kaksi, volttimittari jumittaa, alkaa näyttää, kun kopauttaa nyrkillä kojelautaan. Hankalampi vika oli takalasin pyyhin. Yleensä ne ruostuvat akselistaan kiinni ja purkasinkin aluksi moottorin irti takaluukusta.
Ei mitään vikaa sillä osastolla. Sitten tutkimaan sulakkkeita ja releitä. Ei taaskaan mitään. Sitten irrotin viiksen suojakuoret ja kas, siellä oli johto poikki. Näytti aivan tahallaan katkaistulta. Mitähän se auttoi? No kohta se selviää, jos vaikka polttaa sulakkeita tai jotain.
Moottori tuntuu hyvin pirteältä, vaikka on jo 150000 ajettu. Edellinen eurosamarani oli puolet vähemmän ajettu, mutta 2.vaihteen synkronit oli mennyt ja nokka-akseli veteli viimeisiään. Se on varmaan paljon huollosta kiinni. Tämä on ollut jollain kalastajalla ja öljyjä on vaihdettu tiheään tahtiin uudesta asti. Nokkaremmi oli hyvän näköinen ja tyydyin kiristämään sitä hieman. Turha rikastuttaa varaosaliikkeitä, jos ei ole aivan pakko.
Vetokoukun löysin 25 eurolla ja kun ilmat lämpenee, laitan sen paikoilleen.
Harmi, kun ei ole laitettu lokareita taakse, nyt rapa oli ruostuttanut bensatankin korkin kiinnityspeltiä siellä täyttöluukun alla. Muuten tämä on aika ruosteeton yksilö, pohja ei ole aivan niin kaunis kuin edellisessä eurosamarassa, jossa oli korin värinen auton pohja. :)
Kesärenkaat tuli vaihdettua. Löysin 2 kpl 175/70-13 hintaan 20€ ja vanteille vääntö ja tasapainotus samat 20€. Taakse jäi 165/70-13. Olisihan se mukavampi olla sama leveys molemmissa päissä, mutta ei se niin nuukaa ole. Kun takarenkaat ovat kuluneet tarpeeksi, laitan taaksekin 175 leveät. Harmillisen paljon oli etuiskareissa ja jousissa ruostetta. Jos pesisi ravat pois pohjasta, niin auto kevenisi 10 kg. Tuollaista määrää raapaa ei kenenkään kannattaisi pitää auton lokasuojissa, kun painepesurikin on joi keksitty. Heti kun ilmat lämpenee, kaivan pesurin varastosta. Ja vanha suksitervapurkki tulee vihdoin hyötykäyttöön. Biltemasta pitää hakea sitä pellavaöljyä sopivan tökötin valmistamiseen.
Takalokarien takakulmat ovat ihmeen kautta vielä ruosteettomat. Kaikissa edellisissä Samaroissani rapa oli tullut jo läpi paikka paikoin.
Ehkä tämä edellinen omistaja oli kalastaja sanan hengellisessä merkityksessä. Itse uskaltaudun veden päällä kävelyyn vain talvisin, tosin tämä talvi oli niin lämmin, että vuotuinen riittini, kauppareissu jokea pitkin, jäi suorittamatta. Anyway, jotain erikoissuojelusta Ladalla on ollut, kun takaluukku ja konepeltikin ovat vielä lähes ruosteettomat.