Eurosamara

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ruiskun lämpöanturi on termostaatin ja kannen välissä ja se syylärissä oleva anturi on kaasutintoimisen Samaran flektin lämpöanturi. Ruiskumallissa siinä kohti on yleensä pelkkä pultti tulppana siinä anturin reiässä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Ja leima paperissa. 40 euroa rahaa ylimääräistä kustansi - ja ihan turhaan.

Olivat korjaamolla käyttäneet katalysaattorin kuumaksi ja ottaneet päästölapun - kaikki kunnossa. Sitten vain konttorilla uusintatarkastus. Pitää taas jälleen kerran todeta, ettei pitäisi koskaan ottaa päästöjä konttorilla! Jopa kalliimpaa kuin korjaamolla.

Saattaa tämä auto ehkä ilmestyä muuten Nettiautoon nyt katsastettuna. Virittelen vaihtoa ABS-jarrulliseen Kalina-farmariin. On tietysti eri asia, onnistuuko järkevästi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Tätäkin tosiaan huvikseni tarjosin vaihdossa siihen 117:sta, joka ei sitten toteutunut. Ei herättänyt Eurosamara kiinnostusta, eli ei kannata tällaisia mihinkään liikkeeseen tarjota, vaan pitää ihan harrastepelinä ja vara-autona. Voisi nyt vaihtaa Samaraan kesärenkaat alle sekä tutkia pimentynyttä Kiinan pojan keskuslukitusta. Muina töinä pesu ja mahdollisesti uusi sijoituspaikka kierroslukumittarille... Riittäähän tässä harrastettavaa. Vikakoodit voisi lukea, että näkee, onko tuo kaasuläpän asentotunnistin ainoa kummitteleva vika...

Kysymystä tietäjille: kun auto rupesi CE-valoa katsastuksessa vilkuttamaan, niin voiko tämä myös aiheuttaa osaltaan liian korkeat päästöt? Nyt valo on pysynyt sammuksissa, samoin pysyi pimeänä korjaamolla, kun ottivat kuumalla katalysaattorilla hyväksyttävät päästöt. Onko GM:n järjestelmässäkin moottorinohjauksessa varaohjelma, jolle auto CE-valon palaessa vaihtaa ja onko varaohjelma sellainen, etteivät päästöt sen käytössä ollessa täytä vaatimuksia?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Jos minä koetan vastata, vaikka viisaampiakin varmasti löytyy.

CE valo voi syttyä muustakin syystä kuin ruiskujärjestelmän viasta. Minulla kaksi kertaa on CE valo syttynyt. Toinen oli kun jäähdytysneste kiehui kunnolla (pahvi unohtui syylärin eteen), ja toinen oli se kerta kun heikennyt laturi ei kyennyt tuottamaan riittävästi virtaa ja laitoin kaukovalot päälle. Muistaakseni näin.

Onhan siellä GM:ssä se jokin varajärjestelmä, se että CE on satunnaisesti palanut tarkoittanee että vika on satunnainen, häiriön kaltainen mutta voi tottakai pahetakin. Euro kakkosen päästörajat lienevät sen verran väljät että uskoisin läpi menevän kunhan edes korvakuulolla tyhjäkäynti on normaali. Ovat nuo GM:n anturit ja lambda lähes ikuisia olleet ainakin minulla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Näemmä yhteyden tökkiessa viestini hävisi taivaan tuuleen.

Eli oli kaksi uutta vikakoodia ja oli hävinnyt se kaasuläpän asentotunnistimen koodi, eli lieneekin korjaantunut ko. osan vaihtamalla. Nyt koodit ovat 44 ja 49. Eli onkohan nyt tulkittava, että menee lambda vaihtoon ja sitten pitää alkaa imuvuotoakin metsästämään jostain?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Juu, "laiha seos" ja "alipaine vuoto".

Niin, voisikos pelkästään alipainevuoto aiheuttaa myös tuon "laihan seoksen". Kannattaisi ehkä rauhassa etsiä tuota vuotoa ja jättää Lambda toistaiseksi rauhaan. Niin ainakin minä tekisin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja pressa »

Riittävän suuri alipainevuoto aiheuttaa laihan seoksen. Jarrutehostimen letku ja sitten tietysti se ilmamassa-anturin ja kaasuläpän välinen kuminenimuputki.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Auto on nyt katsastettu vailla vikoja, päästöt todella hyvät (otin korjaamolta testin ennen katsastukseen menoa), katsuri hieman sääti ajovalojen suuntausta, kun oli mahdollista saada kojelaudan säädöllä valot näyttämään liian ylös. Pakosarjan tiivisteen vuoto kuuluu jo kuormituksessa, pitää vaihtaa jossain vaiheessa, samoin kun vielä löytäisi CE-valon ajoittaiselle syttymiselle syyn. Päästöongelmiin ratkaisu ilmeisesti oli lambdan vaihto, eli vanha lambda jo oireillut samalla tavalla kuin mushillakin aikanaan.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ehkä tuo pakosarjan vuoto aiheuttaa lampun syttymisen.... Ai niin Minuahan on Ulkopuolelta Kielletty antamasta ohjeita... joten vedetään arvaus takaisin.
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Eurosamara on seissyt nyt tallissa useamman kuukauden. Se imu- ja pakosarja yhdistelmätiiviste tuli vaihdettua, mutta vikakoodia edelleen teki. Ärsyttävä ongelma, mutta ei auton kulkemiseen eikä polttoaineenkulutukseenkaan tunnu vaikuttavan.

Semmoinen ongelma tuli lisäksi, että Lidlin tupakansytyttimeen liitettävä handsfree meni oikosulkuuun ja sulatteli vähän johtojen eristeitä ennen kuin sulake paloi, harmillinen sattuma tämäkin, johtojen vaihto jää tulevaan kesään.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Aika olisi tämä taas katsastaa, itse asiassa tiistaina viimeinen päivä. Seissyt taas käyttämättä tallissa koko talven ja joku hiiri tai myyrä käynyt tekemässä ison sotkun sisälle. Putsailin penkit tänään ja pesin auton ulkoa käsin. Kaikki tuntuisi toimivan. Katsotaan, miten katsastuksessa käy. Oikeastaan ei ole aikaa kuin huomenna siellä käyttää - ainakin vikalistan saa ja 30 päivää korjata sen sijaan, että tulisi suoraan ajokielto. Kunhan ei tule matkalla mitään ongelmia, pihassa käyttely ja siirtely kyllä onnistui. Moottori kävi vähän epätasaisesti hetken, mutta vikavalo ei syttynyt ja kyllä käynnissä pysyi niin kaua, kun tuon lämpimäksi käytin. Auton katolla olleet syksyn lehdet ovat tehneet rumia tahroja, jotka eivät pesussa lähteneet. Ehkä katsastuksen yhteydessä käytän konepesussa, jos auttaisi paremmin. En aio tätä ottaa liikennekäyttöön tällä kertaa, vaan testataan, jos menisi katsastuksesta läpi ilman pidempiä ajoja sitä ennen. Jarrulevyt toki ruosteessa, mutta niille tulee yleensä ymmärrystä, kun on tiedossa, että auto ajettu pitkän seisonnan jälkeen suoraan konttorille.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Eurosamara

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Jäänyt Eurosamara katsastamatta nyt parilla kaudella. Viime viikolla pesin sen ja ajoin talveksi talliin. Hörähti tosi hienosti välittömästi käyntiin, vaikka vanhat bensat tankissa ja akku ei ole ollut kiinni kuukausiin. (Toki ollut säilytyksessä muualla ja latauksessa.) Jospa kesäksi ajoon.... Nyt talveksi on kyllä autoja käytössä yllin kyllin onneksi.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Vastaa Viestiin