Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
jaasskkaa hhkkii

Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja jaasskkaa hhkkii »

Kuljetin autolla pakkauksessa olevan kirjahyllyn.Pitempi laatikko oli n180cm ja leveys n.30cm.pienempi laatikko oli noin 120x65cm.Ne mahtuivat sisälle kaatamalla takapenkin suurempi osio.Lisäksi takkapenkille mahtui matkustaja turvavöihin.Penkin alta löytyi pari prikkaa-tuskin ne mistään ovat irronneet,otin ne talteen.Kerran lähdin epähuomiossa kakkosella liikkeelle,hyvin lähti.2000 kierroksella minuutissa auto kulkee noin kahdeksaa kymppiä-täällä tavalla bensaa säästyy.Autolla ajettu 1740km-pitää tilata aika ensihuoltoon.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Yleistä sanottua 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Moottorilehti 7/2003
-kuljettajan istuinta pidettiin liian pehmeänä.
Kommentti:Itse painan 72kg ja mielestäni se on sopiva,mutta jos painaa yli 100kg on se varmaan liian löysä.
-ratti liian ohutkehäinen.
Kommentti:Mielestäni riittävän paksu.
-Takaselkänojan kaatomekanismi liian jäykkä,rakennekynnet voi olla vaarassa.
Kommentti:Jäykäthän ne on,mutta jos tarvitsee suurempaa kuljetuskykyä voi hankkia farmarin tai pakettiauton.Itse en tarvitse ominaisuutta kuin pari kertaa vuodessa.
-Ohjaus jäykkä,tällaiset ohjaukset pitäisi olla eilispäivää.
Kommentti:Jäykkähän se on taskuparkeerauksessa,mutta kevenee heti auton saatua vauhtia.Maantienopeuksissa suorastaan kevyt.
Turvavarustelu olematon.
Kommentti:Tuskin ladalla ajetaan sen enemmän kuolonkolareita kuin keskimäärin muillakaan autoilla.Hyvänä puolena on se ettei jää kitumaan-kerranhan täältä on lähdettävä!
Sisälle kuuluu vaihteiston ,moottorin ym. ääniä.
Kommentti:Taustahäly on mielestäni normaali.Tietenkään se ei pärjää Rolls Royce Silver Shadow:ille,jossa häiritsevin ääni on kvartsikellon tikitys.Kun työskentelee työpaikalla 8 tuntia päivässä jossa jo pelkkä taustahäly on 80dbA on ilo istua uuden ladan rattiin ja kuunnella sen hiljaisuutta.

Koeajoon ei tietenkään kuulunut kylmäkäynnistystä 30 asteen pakkasessa,etenemistä tiellä,jossa keskipolanne on vähintään 15cm.Vaihteistoölyntarkistus ja ajovalopolttimon vaihtotyö oli myös unohdettu,samoin varaosien hinta.Tuskin koeajoakaan oli suoritettu Sotsissa,Mustanmerenrannalla viikon lomalla paikalliseen ravintolakultuuriin tutustuen.Että se siitä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Hieman lisää

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olin tänään havaitsevinani myös kuljettajan puoleisessa lokasuojavilkun lasin sisäpuolella kosteushelmiä.Olisikohan vilkuissa jokin rakennevirhe ja kosteus pääsee sisään.Pitää mainita asiasta määräaikaishuollossa.Sateella pyyhkijän ollessa tihkuasennossa kuuluu kojelaudan sisältä ajastettu releen naksahdus ja sitten pyyhkijä tekee liikkeensä.Ääni ei ole häiritsevä,mutta tarkkaavaisena sen kuulee.Lämmityslaiteeseen on jo tottunut-olen ehkä ajanut turhankin kuumalla autolla,kun lämmityslaitetta ei viitsi aina säätää.Vilkun viiksi tekee palauduttuaan alkuasentoonsa samaramaisen naksahduksen,josta oli huomautettu Moottori-lehdessä.En pidä asiaa pahana,ladalla voi ajaa vanhempikin ihminen jopa huonokuuloinen vanha metallimies.Olis tarkoitus vahata auto käsin ennen kylmän tuloa,niin vaha suojaa maalipintaa talven aikana.Harmaa väri on siitä hyvä,että lika ei siinä herkästi näy.Kun kokeilin näennäisesti puhdasta maalipintaa kädellä oli siinä aivan selvästi tiestä irronneita teräviä hiukkasia.Auto vaatii pesun,jottei uuteen maalipintaan tule naarmuja vahatessa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Ajovaloista

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ajovalot ovat Bosch:in valot,jotka on valmistettu lisenssillä Venäjällä.Lada Lada 110:aa on saanut kaksilla ajovaloilla varustettuna,tällä linssitekniikalla ja tavallisella.Linssitekniikalla varustetussa lähivalot ovat linssillä ja kaukovalot tavalliset.Tekniikan maailman mukaan Linssilähivalot ovat paremmat ja perinteisellä tekniikalla varustetussa taas kaukovalojen kantama ja tasaisuus on parempi.Eli kaupunkikäytöön linssitekniikka ja maaseutukäytöön perinteinen,mutta kun myyjä oli pari vuotta sitten antanut ymmärtää,että autot ovat jommalla kummalla tekniikalla varustettu ja siihen ei voi vaikuttaa,saadaan mitä saadaan.Polttimona on H3.Valokentän laidalla näkyy spektrin sinipoikkeama,mikä näkyy sinertävänä raitana valon osuessa esim. vaaleaa seinää vasten.Vastaava ilmiö näkyy vastaantulevan auton valoista lähtevinä sinertävinä välähdyksinä kun valokentän raja osuu katsojan näkökentäään.Valojen korkeuden säätö tapahtuu samarasta tutulla systeemillä,missä säädintä käänettäessä horisontaalinen säätö tapahtuu hydraulisesti.Ohjekirjassa on ohjeet säädön eri asennoista eri kuormilla.Polttimot ovat fiksusti suojattu takaa suojakupeilla,joten lika ei pääse polttimoiden taakse.Lamppujen takana on reilusti tilaa,eikä tarvitse purkaa puoli autoa päästäkseen autoon käsiksi.Lampunpesimet puuttuvat,EU-määräysten mukaan ne eivät ole pakolliset.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

valoista

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Eilen tuli illalla ajeltua pimeällä. Ladassani on linssivalo systeemi.
Lähivalot ovat OK. Pitkät eivät ole yhtä hyvät.
Valojärjestelmä on "jännä": lyhyet valot palavat pitkien kanssa samanaikaisesti.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Öljyn suodatin...

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Tarkistakaa suodattimen kireys!!! ovat jääneet löysälle "eli se sininen öljysuodatin joka on ennen 2000km huoltoa!!"
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Oven ääni

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään ovea lukittaessa alkoi kuulua apukuskin puoleisesta ovesta sellainen kruuuuunks -ääni.Olisikohan se sama mitä Ladamasterkin on joskus maininnut.Ovi toimii ja ääni tulee servoista,täytyy mainita huollossa.Huomasin lasinpyyhkijästä,että se tekee kertapyyhkäisyn,kun työntää viikseä kevyesti kädellä ylöspäin.Öljynsuodattimen kireyden osasin tarkistaa huomattuani siitä maininnan aikaisemmilla "im memoriam?"-sivuilla.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

takuuhuoltoon

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Vein juuri oman 110 huoltoon; huomenna pitäisi vähän korjailla
Niin nyt on mittarissa 9200 km

-Kaasu on (tai suihkutus :D ) on hirttänyt kolme kertaa kiinni. Toisella kertaa meinasi vaimo ajaa kolarin tämän takia
- toisen takaoven keskuslukitus pitää "hirmuisen" rääkäisyn kun ovea pistää kiinni
- valomuisti ei vieläkään oikein toimi
- toinen takavalo pätkii

Uusille lukijoille vielä perustietoa:
malli 110 stw 16v
käyttöönottopäivä 23.06
Tapahtumia:
- pakoputki rämisi, kivi katalysaattorin ja suojuspellin välissä
- vaihdekepin muovikuori irtosi
- öljynsuodatin laski öljyä pihalle
- kiristelty löystyneitä ruuveja muttereita (ohjaamo ja tavaratila)

Onhan näitä "tapahtumia" oikeastaan ollut ihan riittävästi :?

Melu sisällä autossa:
Hiljaisessa nopeudessa moottori pitää murinaa; kun vauhtia tulee lisää melun lähteet tasaantuvat ja auto melkeinpä "hiljenee" suhteessa nopeuteen; juuri tein subjektiivisen vertailun kun sain kyydin huollosta noin 5-10 vuotta vanhalla corollalla. Perheen toinen kulkuväline on Eurosamara. Siinä on parempi ääneneristys kuin 110:ssä. Kovemmissa nopeuksissa on ilmansuhinoista johtuen meluisampi. Samaran kori on paljon kulmikkaampi.

tässähän tätä on jaskan palstalla kun en viitsinyt tehdä omaa; samaa asiaahan tämä on...
mikar

Viesti Kirjoittaja mikar »

Mun Samarassa vm.01 oli samanlaisia lukko-ongelmia.Ensin jonkun oven
lukko alkoi "rääkyä" lukittaessa ja vähän tämän jälkeen ko.lukko lakkasi toimimasta.Tämä tapahtui peräti kolmessa :shock: ovessa.Teltta auto vaihtoi kyllä mukisematta uudet keskuslukon moottorit tilalle,takuuseen.
Moottoreissa on mikrokytkimet jotka jäävät "jumiin", aiheuttaen rääkäisyä muistuttavan äänen.Näin siis kerrottiin Teltta-autossa.
Suomessa asennetut moottorit ovat nyt toimineet kiitettävästi,olisiko asennuksen jälki eri luokkaa :P
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10209
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Velipojan 2000 mallin 110 STW 16v:n koettelemuksista sen verran että meni heittämällä ensimmäisestä katsastuksestaan läpi.

Tossa autossa oli kans tota kaasun kiinnihirttämistä, mutta vika oli joku aivan naurettava, ei oikeestaan edes viaksi kutsuttava. En muista mikä, mutta oliko kumimatto vähän väärässä kohtaa lattialla ja se jumitti kaasupolkimen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
henko

Kaasun hirttäminen

Viesti Kirjoittaja henko »

Kaasun hirttäminen oli tuttu ilmiö myös -95 Samarassani. Lattiamatto sen aiheutti. Käytettynä ostamani auton edellinen omistaja oli säätänyt kaasuvaijeria konehuoneen puolelta niin paljon ettei poljin painunut aivan pohjaan eikä mennyt maton alle.
Ihmetellessäni vaisua kulkua säädin vaijerin uudelleen ja melko pian kaasun "hirttäminen" säikäytti.
Ilmeisesti maton reuna menee liian eteen ja nousee ajan oloon koholle. Sen taakse poljin sitten jää painettaessa se pohjaan.
Lovi mattoon polkimen kohdalle ja maton kiinnitys takareunastaan etuistuimeen leteenpäin liukumisen välttämiseksi.
Siinä koko homma.

Ps Voima jolla kuljettaja änkeytyessään istuimelleen painaa mattoa eteenpäin, on melkoinen. Tavaksi tuli aina kesken ajoakin varmistaa jalalla maton asento.

Entinen Ladailija
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Muotoilusta ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään havaitsin kun tyhjäkäynnillä laitoin takalasin lämmittimen päälle huurteenpoiston takia,että kierroslukumittarin näyttämä laski hieman noustakseen aluperäiseen arvoonsa.Tämä kait tarkoittaa sitä että tyhjäkäynnillä moottori pyrkii pitämään säädetyn kierroslukunsa kuormituksesta riippumatta.Olen miettinyt vähän auton muotoilua talvikäyttöä varten.Rekisterikilven valo on puskurissa sellaisen huulen alla,joten se ei kai ole herkkä piiloutumaan lumen alle.Peräluukku on kapeampi kuin auto,joten lumen puhdistaminen luukun päältä on suositeltavaa.Lauhalla säällä auton jälkilämmön aiheuttama lumen sulaminen varmaan aiheuttaa lumen valahtelua maahan,koska auto on niin virtaviivainen.ovien yläreunat jatkuvat jouhevasti katoksi,joten lumen poistaminen auton katolta suotavaa ennen ovien avaamista.Maavara on vähintään riittävä.Toimiva alusta ja 14 tuuman renkaat tekevät etenemisen lumessa hyväksi,mitä jopa Tekniikan Maailman toimittajat ovat kiittäneet.Huurteenpoisto on varmaan riittävä tuulilasille,kun puhallin on niin tehokas.Lämpenemisnopeudesta en tiedä pienen polttoaineenkulutuksen takia,mutta eiköhän ole riittävä.Takapään huurtuminen voi olla samaa luokkaa kuin samarassakin,koska ilmanpoisto takaa tapahtuu ovissa olevien venttiilien kautta.Sähköikkunoiden jäätymisestä ja toiminnasta ei ole kokemusta,sulakkeena on 30A.Ovien kahvojen rakenne on samantyyppinen kuin pappamallissa,joten samaran liipaisintyypistä on luovuttu.Kyseisessä mallissa oli ongelmana lumen pakkaantuminen liipaisimen juureen ja jäätyminen.Kyseiseen ongelmaan tein aikoinaan työkalunkin.Jos peräluukku on väliaikaisesti jäässä voi sen avata painonapilla sisältä.Ilmanotto sisälle tapahtuu tuulilasin oikean alareunan luona olevan ritilän kautta,josta alas johtaa sellainen syvä kanjoni.Olen havainnut näin syksyllä,että koivunlehti saattaa mennä ritilän aukosta sisään.Jos ritilässä olisi tiheämpi verkotus se estyisi.Perjantaina pesin auton ja vahasin sen.Vahan aiheuttama narina liinaa vasten oli musikkia korville Miranol-kauden jälkeen.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Sulakkeista

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vaikka 110HB:ssä on 20 kpl sulakkeita,joista yksi on varalla on autossa virtapiirejä niin paljon että saman sulakkeen takana voi olla useita kulutuskohteita.Jos sulake palaa merkitsee tämä useampien laitteiden toimimattomuutta.Seuraavissa eräitä esimerkkejä .
-Äänimerkki ei toimi.Jos sulake on palanut ei toimi jäähdyttimen puhallinkaan.Jos esim. helteellä lämmöt nousevat ja äänimerkki ei toimi kannattaa pysähtyä ja tutkia asia jäähdytysnesteen kiehumisen estämiseksi.
-Jos hanskalokeroon ei tule valoa katso onko lamppu palanut tai rajakatkaisin rikki jos ei niin lämmityslaiteen ohjaus ei pelaa ja tupakansytytinkin on poissa pelistä.
-Jos keskuslukitus ei saa sähköä ei myöskään latauksen herätinkäämi ja lisävastukset eivät toimi.(mielestäni latauksella saisi olla oma virtapiirinsä.Ilman keskuslukitusta on ladalla ajettu 32vuotta,mutta ilman latausta pari päivää)-Josmatkustamon valo ei toimi ja sulake on palanut ei jarruvalokaan toimi.Kellon pysähtyminen näyttää vikaantumisen ajankohdan,koska kello on samassa virtapiirissä.
-Jos kaukovalojen merkkivalo ei toimi voi oikeassa kaukovalovirtapiirissä olla vikaa.
-Jos vasen suuntavalo ei toimi on myös rekisterikilven valot,mittaristo,seisontavalojen merkkivalo ja matkatavaratilan valo pimeänä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

2000mittarissa

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään tuli 2000km täyteen.Perjantaiksi sain ajan Delta-autoon.Menee hieman yli säädtyn kilometrimäärän,mutta haitanneeko?Tänään havaitsin,että pyyhkijän varsien muotoilu lisää pyyhkijänsulkien pintapainetta lasia vasten.Pintapaineen kasvu lisääntyy fysiikan lakien mukaan nopeuden neliössä.Olen huomannut ajoon tulleen tietynlaista herkyyttä.Ainoat viat ovat olleet oven suljinmekanismin ääni ja sisältäpäin hikeentyvät apuvilkut.Tällaista on voinut kai odottaakin.Autossa ei vielä ole omia työkalujakaan kuin säädetyt tunkki,varoituskolmio ja pyöränmutterin avain.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Lämmityslaitteesta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kuten tunnettua on 110:ssa automaattinen lämmityslaite.Kun poistaa huurretta tuulilasista,kannattaa tietysti laittaa ilma ohjautumaan tuulilasille,mutta tasaisen lämmön saamiseksi ilmanohjainvipu kannattaa laittaa huurteen poiston jälkeen jalkatila-asentoon,jolloin tuulilasikin saa vielä riittävästi ilmaa.Havaitsin sen tänään töistä tullessa,kun ilmaläppä oli säädetty tuulilasille ja lämpötilan säätö 20astetta.Mielestäni lämmityslaite antoi kylmempää ilmaa.Perusteluni ovat seuraavanlaiset:Koska termostaatti sijaitsee katossa niin lämmin ilma ohjautuu sinne parhaiten lämmittäen matkustamon yläosan ja muu osa siitä jää kylmemmäksi.Autoon tulee selvä rajapinta kylmän ja kuuman välille,mikä aistitaan epämiellyttävänä.
Kun taas lämmityslaite asetetaan nk. jalkatila-asentoon.Alhaalta ylös suuntautuva ilma lämmittää jalkatilassa olevaa ilmaa,mikä painovoiman vaikutuksesta nousee ylöspäin samalla jäähtyen.Tällätavalla termostaatti saa todellista tietoa auton sislämpötilasta ja lämmityslaite suoriutuu paremmin tehtävästään.
Lainaan seuraavassaTekniikan Maailmasta 18/-99 olleesta koeajoraportista:"Moottoritiellä havaittiin,että kun ila suunnatiin kokonaan alas lattiaan,niin pyydetty lämpötila pysyi hämmästyttävän hyvin haarukassa auton eri kohdissa".
Edellämainittu ei tarkoita sitä etteikö lämmityslaitetta voisi käyttää täysin käsisäätöisesti.
Vastaa Viestiin